ροή ειδήσεων

Ο τουρισμός χρειάζεται συνεργασία για να αναπτυχθεί

Η ΣΤΕΝΗ συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για τη διαμόρφωση μιας εθνικής τουριστικής πολιτικής, η οποία δεν θα επηρεάζεται από την αλλαγή της πολιτικής ηγεσίας...

είναι στόχος του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, όπως επισημαίνει σε συνέντευξή του στην EΞΠPEΣ ο υπουργός Παύλος Γερουλάνος. Σε αυτή την κατεύθυνση, ο κοινός φορέας μάρκετινγκ του Δημοσίου με τη συμμετοχή του ΣΕΤΕ, που έχει εξαγγείλει ο πρωθυπουργός, θα ολοκληρωθεί εντός του 2012.

Παράλληλα, προτεραιότητα του υπουργείου παραμένει η ανάπτυξη τουρισμού πολύ υψηλής ποιότητας με την προσέλκυση επενδύσεων, ενώ ο κ. Γερουλάνος αντιμετωπίζει με επιφυλακτικότητα το μοντέλο ανάπτυξης που ακολουθεί η Τουρκία. Χαρακτηριστικά αναφέρει: «Ο τουρισμός είναι μέσα στους τρεις πρώτους χώρους που θα γίνουν πρωταθλητές στην ανάπτυξη», αν και σημειώνει ότι «ακόμα υποφέρει από τη γραφειοκρατία, τη διαφθορά και την έλλειψη υποδομών».

Τέλος, ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού θέτει σε τροχιά υλοποίησης συγκεκριμένα μέτρα για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, με έμφαση στη δημιουργία νέων προϊόντων. Ενδεικτικό παράδειγμα ο ιαματικός τουρισμός, ο οποίος θα θεσμοθετηθεί πριν από το τέλος της χρονιάς, με σχετικό νομοσχέδιο που θα δοθεί άμεσα σε διαβούλευση.

• Δεδομένου ότι το οκτάμηνο του 2011 κινήθηκε πολύ θετικά, βασικό ζήτημα παραμένει η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Με ποιους τρόπους μπορεί να γίνει πράξη;

«Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου έρχεται από τρία διαφορετικά πράγματα. Πρώτον, ανοίγεις νέες αγορές οι οποίες προτιμούν να ταξιδεύουν άλλες εποχές του χρόνου. Δεύτερον δημιουργείς νέα τουριστικά προϊόντα και, τρίτον, κατεβάζεις τις τιμές τους περιφερειακούς μήνες. Δηλαδή δημιουργείς συνθήκες ώστε να πείσεις τον τουρίστα του καλοκαιριού να έρθει τον Οκτώβριο, διότι οι τιμές είναι συμφέρουσες. Αυτοί είναι οι τρεις τρόποι που μπορείς να διευρύνεις την τουριστική σεζόν.

Ξεκινάω από το τελευταίο, γιατί σχετίζεται με το είδος του τουρισμού που έχουμε σήμερα. Πρέπει να γίνει ένας συντονισμός του κόστους του ξενοδοχείου και του κόστους του αεροδρομίου. Γι’Α αυτό μειώσαμε τα τέλη των αεροδρομίων, ενώ παράλληλα μιλάμε με τους ξενοδόχους για να κρατήσουν χαμηλά τις τιμές.

Επιπλέον, έχουμε βάλει νέες αγορές στο παιχνίδι. Οι Ισραηλινοί, οι Ρώσοι και οι Κινέζοι δεν ταξιδεύουν μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες. Προσελκύοντας καινούργιες αγορές δημιουργείς νέα κοινά, ώστε να κρατήσεις τα ξενοδοχεία ανοιχτά, τα αεροδρόμια φτηνά και να έρθει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Το τελευταίο, που έχει να κάνει με τη δημιουργία νέων προϊόντων είναι πιο δύσκολο και μακροχρόνιο. Δηλαδή, οι Ρώσοι θέλουν ιαματικές πηγές τον Νοέμβριο, εγώ έχω ιαματικές πηγές, μπορώ να προωθήσω το συγκεκριμένο προϊόν, στον συγκεκριμένο πελάτη, τη συγκεκριμένη εποχή;

Για παράδειγμα πέρυσι αυτό εφαρμόσαμε με τον Μαραθώνιο. Τοποθετήσαμε τον Μαραθώνιο της Αθήνας στο τέλος της σεζόν και έτσι “αγοράσαμε” μια εβδομάδα τουρισμού επιπλέον για την πρωτεύουσα. Δεν χρειάζεται μεγαλεπήβολα σχέδια, θέλει πρακτικές λύσεις».

• Εκκρεμεί και το νομοσχέδιο για τον ιαματικό τουρισμό, μια και το θίξατε. Αυτό πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί;

«Νομίζω ότι θα το προλάβουμε πριν από τα Χριστούγεννα. Eχει γίνει ήδη αρκετή δουλειά και από τη Γενική Γραμματεία Tουρισμού και από τον υφυπουργό. Είναι θέμα ημερών να τεθεί σε διαβούλευση για να το περάσουμε. Βέβαια, το νομοσχέδιο από μόνο του δεν λύνει τα προβλήματα γιατί υπάρχουν και θέματα υποδομών που πρέπει να επιλυθούν».

• Ουσιαστικά, επομένως, αυτό το νέο τουριστικό προϊόν θα μπορέσει να αναπτυχθεί από το 2012.

«Υπάρχουν προϊόντα τα οποία μπορείς να αναπτύξεις άμεσα, όπως ας πούμε το να διεθνοποιήσεις το Φεστιβάλ Αθηνών ή τον Μαραθώνιο, ένα υπάρχον προϊόν. Η ανάπτυξη όμως νέων προϊόντων θέλει χρόνο. Ας πάρουμε ένα παράδειγμα: έχουμε σημαντική αύξηση στην κρουαζιέρα. Oμως τα πραγματικά έσοδα της κρουαζιέρας δεν έρχονται μόνο από τις επισκέψεις των κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα, αλλά από τη χρήση των ελληνικών λιμανιών ως σημείων εκκίνησης. Για να το πετύχουμε αυτό θέλαμε δύο πράγματα: Πρώτον, η άρση του καμποτάζ και, δεύτερον, η υποδομή των λιμανιών πρέπει να είναι τέτοια ώστε να εξασφαλίζεται στα κρουαζιερόπλοια ένα αίσθημα ασφάλειας. Το δεύτερο είναι ελλειμματικό αυτή τη στιγμή. Η αναβάθμιση του Πειραιά, αλλά και των άλλων λιμανιών, θα πάρει χρόνο, αλλά είναι απαραίτητη αν θέλουμε οι εταιρίες να αρχίζουν και να τελειώνουν τις κρουαζιέρες τους εδώ».

• Βασικό πρόβλημα για την αναβάθμιση των λιμανιών είναι το γεγονός ότι εμπλέκονται πολλά υπουργεία με αποτέλεσμα να καθυστερεί η διαδικασία…

«Είμαστε ένα υπουργείο το οποίο μπορεί να κάνει πολύ λίγα πράγματα από μόνο του. Ο ρόλος του είναι να συντονίζει και να παρακινεί στο θέμα του τουρισμού. Για παράδειγμα, η μείωση του ΦΠΑ, που ήταν πολύ σημαντική για την αύξηση του τουρισμού, ήρθε από το Yπουργείο Οικονομικών. Η διευκόλυνση της βίζας Σένγκεν και η έκδοση των θεωρήσεων από το Yπουργείο Εξωτερικών. Εκεί όμως, πρώτον, εμείς βάλαμε κάποιες προτεραιότητες και, δεύτερον, τα υπουργεία ήρθαν με μεγάλη όρεξη να βοηθήσουν.

Θέλω να υπογραμμίσω ότι δεν θα είχαμε αυτή την αύξηση στον τουρισμό αν δεν είχαμε καθίσει γύρω από ένα τραπέζι με κοινούς στόχους, όλα τα υπουργεία, όλοι οι φορείς του Δημοσίου, όπως είναι η ΕΡΤ, ο ΟΠΑΠ, τα γραφεία Tύπου και οι πρεσβείες του εξωτερικού, και την ίδια ώρα με πολύ ουσιαστικό ρόλο οι φορείς του ιδιωτικού τομέα, ο ΣΕΤΕ, η ΠΟΞ, ο ΗΑΤΤΑ, το ΞΕΕ…».

• Νομίζω αυτό το πνεύμα συνεργασίας είναι και επιλογή του πρωθυπουργού. Xαρακτηριστικό παράδειγμα η εξαγγελία από τη γενική συνέλευση του ΣΕΤΕ της δημιουργίας φορέα μάρκετινγκ με τη συμμετοχή του Δημοσίου και του ιδιωτικού φορέα, και πιο συγκεκριμένα του ΣΕΤΕ. Τι ενέργειες γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση;

«Θα πάμε ένα βήμα πίσω. Στην προηγούμενη γενική συνέλευση του ΣΕΤΕ όπου μίλησε ο πρωθυπουργός είπε “θα κάνω 17 πράγματα” και ένα χρόνο μετά έκανε απολογισμό και είπε “τα 14 έγιναν, τα 3 ολοκληρώνονται και ιδού τα επόμενα 10 που θα κάνουμε”. Για να γίνουν αυτά χρειαζόταν συνεργασία. Υπήρχε λοιπόν το περιβάλλον για να γίνει μια τέτοια εταιρία».

• Hδη είχαν γίνει οι πρώτες επαφές…

«Ακριβώς. Πρέπει να σας πω ότι υπήρχε αρχικά μια εύλογη καχυποψία μεταξύ των φορέων του ιδιωτικού τομέα που διεκδικούσαν πράγματα και του υπουργείου που ήθελε κάποια πράγματα να τα κρατήσει δικά του. Ανοίξαμε τη σχέση συνεργασίας σιγά σιγά. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ερχόμαστε σήμερα να συζητήσουμε τη δημιουργία μιας κοινής εταιρίας. Βεβαίως, άλλες είναι οι προτεραιότητες του ιδιωτικού τομέα και άλλες του Δημοσίου. Αυτό που είναι το ζητούμενο όμως, και αυτό στο οποίο δουλεύουμε με τον κ. Ανδρεάδη και τον κ. Ρέτσο, είναι να βρούμε τους χώρους όπου υπάρχει κοινό ενδιαφέρον. Θα θέλαμε μια εταιρία η οποία να έχει τη δύναμη του Δημοσίου, να συγκεντρώσει όλους τους φορείς μαζί, τις Περιφέρειες και να βοηθήσουν και τα άλλα υπουργεία με κάθε τρόπο, καθώς και τα άλλα κόμματα να στηρίξουν κάτι που θα λειτουργήσει σε βάθος χρόνου.

Το Eλληνικό Δημόσιο έχει συγκεκριμένα προβλήματα. Πρώτον, κάθε φορά που αλλάζει ο υπουργός, αλλάζει η πολιτική και, δεύτερον, για να κάνεις κάτι απαιτείται πολύς χρόνος. Oταν θέλεις να προωθήσεις την Ελλάδα προς τα έξω αυτό που μπορεί να σου φέρει ο ιδιωτικός τομέας είναι πολύτιμο».

• Επομένως δίνεται χρονικός ορίζοντας ενός έτους για τη σύσταση εταιρίας μάρκετινγκ, στο ίδιο πλαίσιο με το οποίο υλοποιήθηκαν και πέρυσι οι πρωθυπουργικές εξαγγελίες.

«Σαφώς. Η γενική συνέλευση του ΣΕΤΕ, έτσι το βλέπει ο πρωθυπουργός, έτσι το βλέπουμε κι εμείς, είναι μια εξειδίκευση των προτεραιοτήτων που έχει ο πρωθυπουργός στο θέμα του τουρισμού και πάνω σε αυτό δουλεύουμε δημόσιος και ιδιωτικός τομέας μαζί, ώστε να τις κάνουμε πράξη.

Eχει έρθει η ώρα να βάλουμε κάποιες αρχές τις οποίες θα υπηρετούμε ως πολιτεία σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα, σε ένα βάθος χρόνου. Να αρχίζουμε να δεσμευόμαστε ότι η ανάπτυξη του τουρισμού θα γίνει με βάση κάποιες προτεραιότητες, τις οποίες θα υπηρετούμε οποιοδήποτε κόμμα και αν είναι στην εξουσία. Παρ’Α όλο που υπάρχουν σαφέστατα σημεία αιχμής που διαφοροποιούν τις δικές μας προτεραιότητες από τον ιδιωτικό τομέα, αλλά και τις δικές μας προτεραιότητες από τα άλλα κόμματα, είναι σημαντικό να βρούμε τον κοινό χώρο μέσα στον οποίο μπορούμε να πούμε ότι κάποια θέματα θα συνεχίσουν με συνέπεια σε βάθος χρόνου. Το έδαφος για αυτό έχει ωριμάσει και θα μπορέσουμε να προωθήσουμε κάτι τέτοιο στο άμεσο χρονικό διάστημα».

• Πέρα από αυτές τις συμπράξεις, ο ρόλος του ΕΟΤ πού ακριβώς βρίσκεται;

«Είναι άλλο πράγμα ο ΕΟΤ και άλλο πράγμα αυτή η εταιρία που συζητάμε με τον ΣΕΤΕ. Ο ΕΟΤ αναδεικνύει τη χώρα γενικότερα και ως τουριστικό προορισμό. Eνας φορέας ο οποίος συνδέεται με τον ιδιωτικό τομέα κινείται με μεγαλύτερη έμφαση στον τουρισμό και λιγότερο στη χώρα γενικά και πολύ περισσότερο στις ήδη ανεπτυγμένες μορφές τουρισμού που έχει η Ελλάδα. Δηλαδή, ενώ ο ΕΟΤ πρέπει να είναι καθολικός, να συμπεριλαμβάνει κάθε γωνιά της Ελλάδας και την ίδια ώρα να σκέφτεται πώς θα αναπτύξει τα Γιάννενα και την Πελοπόννησο, μια σύμπραξη του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα τείνει να δίνει έμφαση εκεί που οι μεγάλοι επιχειρηματίες δραστηριοποιούνται, εκεί που συγκεντρώνεται η οικονομική δραστηριότητα. Γι’Α αυτό και χρειάζεσαι και έναν καθαρά δημόσιο τομέα, ο οποίος κοιτάει την Ελλάδα ολόκληρη και έναν ιδιωτικό, ο οποίος επιδιώκει να κάνει πιο αποτελεσματική τη δουλειά που γίνεται στην ήδη ανεπτυγμένη βιομηχανία της χώρας».

• Εφόσον τα κονδύλια για τη διαφήμιση μέσω ΕΟΤ είναι περιορισμένα, με ποιους ακριβώς τρόπους θα γίνει η προώθηση στο εξωτερικό, και μάλιστα, δεδομένου ότι επιχειρούμε άνοιγμα σε νέες αγορές όπως η Κίνα και η Ινδία;

«Δεν θεωρώ ότι τα χρήματα που δίνουμε στην προώθηση είναι λίγα, θεωρώ ότι θα μπορούσαν να είναι πολύ περισσότερα. Oμως, είμαστε σε μια διαδικασία όπου διορθώνουμε λάθη του παρελθόντος και με πολύ λίγα χρήματα μπορούμε να πετύχουμε τα ίδια ή και καλύτερα αποτελέσματα από αυτά που είχαμε στο παρελθόν.

Για παράδειγμα, στην Κίνα βλέπουμε ότι ανοίγει αεροπορική γραμμή που συνδέει Αθήνα και Πεκίνο. Σε μια τέτοια γραμμή αξίζει να επενδύσεις για να μείνει ζωντανή, για να διατηρήσεις την πρόσβαση. Με ελάχιστα χρήματα κάνεις τη γραμμή γνωστή και μετά μπαίνει μια άλλη εταιρία. Αυτοί διαφημίζουν την Ελλάδα ακόμα περισσότερο.

Eνα άλλο παράδειγμα: κάναμε την πρώτη διαφήμιση του ΕΟΤ στα ρωσικά. Τα ταξιδιωτικά γραφεία πουλούσαν την Ελλάδα μέσα από μια διαφήμιση με μηδενικό κόστος για εμάς, η οποία επειδή πήγε κατευθείαν στην πηγή, είχε πολύ θετικά αποτελέσματα.

Το ίδιο ισχύει με τους tour operators. Στη Γερμανία είναι μεγάλοι πολλαπλασιαστές της Ελλάδας και το πώς θα πουλήσουν την Ελλάδα είναι καίριας σημασίας.

Το τελευταίο παράδειγμα που θα σας δώσω είναι η Αμερική. Εμείς την τελευταία χρονιά δώσαμε έμφαση σε ένα συγκεκριμένο κοινό, το οποίο εκπροσωπεί ένας οργανισμός που λέγεται AARP (American Association of Retired People). Είναι Αμερικανοί άνω των 55 ετών οι οποίοι έχουν πολύ υψηλό εισόδημα και ελεύθερο χρόνο. Ταξιδεύουν και ενδιαφέρονται για τον πολιτιστικό τουρισμό. Δημιουργώντας αυτή τη σχέση, έχουμε πρόσβαση σε ένα κοινό 65.000.000 μελών. Η σχέση μας έχει αναπτυχθεί σε σημείο που μας δίνουν τεχνογνωσία για το πώς η Ελλάδα μπορεί να γίνει καλός προορισμός για τα μέλη τους».

• Νομίζω ότι τη συγκεκριμένη αγορά έχει αναπτύξει και η Ισπανία σε μεγάλο βαθμό.

«Η Ισπανία δεν το κάνει όπως εμείς. Αυτοί κάνουν ό,τι κάναμε παλαιότερα κι εμείς. Βάζουν ένα πολύ μεγάλο ποσό πάνω στο τραπέζι και μοιράζεται σε όλους τους τομείς. Εμείς πάμε ανάποδα. Πάμε στοχευμένα και όταν δούμε ότι υπάρχει ανταπόκριση, αυξάνουμε το ποσό. Αυτό σου δίνει αποτέλεσμα για κάθε ευρώ που επενδύεις».

• Να σας πάω τώρα σε ένα άλλο μοντέλο χώρας επιτυχημένης τουριστικά, τουλάχιστον θεωρητικά, την Τουρκία, η οποία έχει αναπτύξει τον τουρισμό της με ιλιγγιώδεις ρυθμούς μέσα στην τελευταία δεκαετία. Εμείς ναι μεν είμαστε στην ευχάριστη θέση να μπορούμε να ανακοινώσουμε ότι πλησιάζουμε σε ρεκόρ αφίξεων, ξεπερνώντας ένα καλό 2007, όταν όμως η Τουρκία διπλασιάζει ή τριπλασιάζει τους αριθμούς της. Είναι τελικά πεπερασμένες οι προοπτικές ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού ή απλώς δεν έχουμε αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές μας;

«Δεν θα ήθελα να μας συγκρίνω με οποιαδήποτε χώρα, ή αν ήθελα να μας συγκρίνω δεν θα ξεκινούσα με την Τουρκία. Η Τουρκία έχει κάποια προτερήματα που δεν έχουμε εμείς. Eχει πολύ χαμηλό εργατικό κόστος, δεν έχει βίζα και έχει τη δυνατότητα ραγδαίας ανάπτυξης επενδύσεων. Πριν αποφασίσουμε αν η Τουρκία είναι το σωστό μοντέλο ή όχι ας περιμένουμε να δούμε την επόμενη δεκαετία. Eνα πράγμα το οποίο βλέπω εγώ είναι ότι έχουν “ξεζουμίσει” πραγματικά τα παράλιά τους, αλλά την ίδια ώρα έχουν κάνει παρεμβάσεις στο περιβάλλον συζητήσιμης αξίας μακροπρόθεσμα.

Η φοβικότητα με την οποία αναπτυχθήκαμε εμείς στις περισσότερες περιοχές, εκτός από την Κω και τη Ρόδο, λειτούργησαν στο να σωθούν τα ελληνικά παράλια και να διατηρηθεί παρθένα η ελληνική φύση. Αυτό αποτελεί συγκριτικό μας πλεονέκτημα. Εκεί, λοιπόν, που πριν από 3-4 χρόνια αυτομαστιγωνόμασταν γιατί δεν είχαμε τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης, σήμερα μπορούμε να αναπτύξουμε τον τουρισμό της Ελλάδας πιο αποτελεσματικά.

Αν μου λέγατε ποιο είναι το είδος του τουρισμού όπου πρέπει να δώσουμε έμφαση θα έλεγα στον υψηλής ποιότητας τουρισμό. Eνα ξενοδοχείο, το οποίο έχει ένα δυνατό brand μιας αλυσίδας όχι μόνο φέρνει καλής ποιότητας τουρισμό, αλλά δημιουργεί μια φήμη για την Ελλάδα διαφορετική από αυτή που έχει σήμερα. Oταν αναπτύξαμε άναρχα τον τουρισμό προέκυψαν προβλήματα όπως είναι Φαληράκι, στα Μάλια και σε άλλες περιοχές που έφεραν κακό τουρισμό με λίγα ανταποδοτικά οφέλη. Εκεί πρέπει να βάλουμε μια τάξη και να φέρουμε επενδύσεις στην Ελλάδα οι οποίες θα προσελκύσουν υψηλής ποιότητας τουρισμό, ενώ και οι υπηρεσίες που θα παρέχουμε από τη δική μας την πλευρά θα είναι αντίστοιχης ποιότητας.

Υπάρχουν κάποιοι Eλληνες ξενοδόχοι που πιστεύουν σε αυτό. Μπαίνουμε σε μία νέα γενιά στον ελληνικό τουρισμό, η οποία βλέπει τα πράγματα πολύ διαφορετικά από παλιά. Δεν βασίζονται στις επιδοτήσεις και επενδύουν στην πελατεία τους. Eτσι, αλλάζει και η αίσθηση που υπήρχε κατά το παρελθόν, ότι η Ελλάδα είναι ένας πολύ ακριβός προορισμός με κακές υπηρεσίες».

• Αναφερθήκατε στις επενδύσεις Ελλήνων επιχειρηματιών. Τι γίνεται με τις επενδύσεις ξένων; Ακούμε για Γερμανούς που έρχονται για επενδύσεις, έχει γίνει και η θεσμοθέτηση της τουριστικής κατοικίας…

«Το ενδιαφέρον είναι πάρα πολύ μεγάλο. Το στοίχημα τώρα είναι να κάνει κάποιος το πρώτο βήμα. Συνήθως οι άνθρωποι που κάνουν ένα μεγάλο βήμα σε μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή, είναι οι άνθρωποι που έχουν τη μεγαλύτερη διάθεση ρίσκου και είναι αυτοί, βέβαια, οι οποίοι θα πάρουν το μεγαλύτερο κέρδος από αυτή την υπόθεση.

Οι άνθρωποι που είδαμε να είναι πιο κοντά σε μια τέτοια απόφαση είναι από τη Ρωσία και το Ισραήλ, όμως το ενδιαφέρον είναι καθολικό. Ο τουρισμός είναι μέσα στους τρεις πρώτους τομείς που θα γίνουν πρωταθλητές στην ανάπτυξη, αλλά ακόμα υποφέρει από τη γραφειοκρατία, τη διαφθορά και την έλλειψη υποδομών. Αυτό λοιπόν είναι το στοίχημα τώρα, να μπορέσεις αυτή την καλή φήμη που αποκτά η Ελλάδα στον διεθνή χώρο να την κεφαλοποιήσεις, απλοποιώντας τις διαδικασίες, κάνοντας την επένδυση πιο εύκολη, κάνοντας το επενδυτικό κλίμα καλύτερο και βοηθώντας με πράγματα όπως η τουριστική κατοικία. Είναι μια παρεξηγημένη έννοια, αλλά βοηθά τον επενδυτή να χρηματοδοτήσει την επένδυσή του πουλώντας κάποια σπίτια από αυτά που θα χτίσει. Σε αυτή την κατεύθυνση έχουμε ένα πρόγραμμα το οποίο πάλι δουλεύουμε μαζί με τον ΣΕΤΕ έτσι ώστε να μειώσουμε τη γραφειοκρατία σχεδόν στο μισό».

• Οι τουριστικοί φορείς παρ’ όλο που προφανώς παραδέχονται την καλή πορεία του 2011, διατηρούν ανησυχίες για το 2012. Το 2011 απορροφήσαμε μερίδιο από τη Βόρεια Αφρική είχαμε τη μείωση του ΦΠΑ στη διαμονή. Στον αντίποδα, το καλοκαίρι είχαμε τα επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας, υπάρχει και η σύγχυση με τον ΦΠΑ στην εστίαση, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι του τουρισμού να ανησυχούν. Είναι εύλογη αυτή η ανησυχία;

«Κατ’Α αρχάς είναι ο ρόλος τους να κάνουν αυτή τη δουλειά, να διεκδικούν! Δεν πρέπει να το δούμε σε ένα πλαίσιο ανησυχίας, αλλά σε ένα πλαίσιο σταδιακής αναβάθμισης του ελληνικού τουρισμού. Το στοίχημα που έχουμε μπροστά μας είναι να συνεχίσουμε την πορεία στήριξης του τουρισμού με κάθε δυνατό τρόπο, ώστε να συνεχίσει να φέρνει μεγάλα αποτελέσματα. Υπάρχουν ιδέες πάνω στο τραπέζι τις οποίες εξετάζουμε για να δούμε τι κοστίζουν στο ελληνικό κράτος και τι αποτελέσματα μπορεί να έχουμε. Γι’Α αυτό νομίζω ότι τα πράγματα τα οποία θα προωθήσουμε φέτος θα είναι αρκετά καινοτόμα…».

• Oταν λέτε ιδέες σε ποιον τομέα αναφέρεστε; Για παράδειγμα, στον ΦΠΑ στην εστίαση;

«Μπορεί να είναι το κόστος των αεροδρομίων, η μείωση της γραφειοκρατίας, η ανάπτυξη νέων προϊόντων, η προώθηση της χώρας…

Χρειάζεται συνεχής δουλειά. Παλιά έβγαζες μια καμπάνια τον Φεβρουάριο και την πήγαινες από έκθεση σε έκθεση και από κανάλι σε κανάλι. Αυτή η εποχή έχει περάσει. Η δημιουργία τουριστικής ταυτότητας για τη χώρα διαρκεί όλο τον χρόνο, μέσα από το διαδίκτυο, είναι πολύ πιο προσωποιημένη και πιο εξειδικευμένη ανά αγορά».

• Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους Ryanair ενδέχεται να μην ανανεώσει τη συμφωνία της με τη Ρόδο και την Κω από τον Νοέμβριο. Υπάρχουν εξελίξεις σχετικά με το ζήτημα αυτό;

«Δεν νομίζω ότι αυτό είναι ειλημμένη απόφαση, είναι προϊόν διαπραγμάτευσης. Αυτές οι εταιρίες προσπαθούν να βρουν τους καλύτερους προορισμούς για να κάνουν τη δουλειά τους. Και η δική μας δουλειά είναι να διαπραγματευόμαστε και να φέρνουμε τους καλύτερους πελάτες σε κάθε προορισμό. Ούτε για εκείνους είμαστε ο μόνος προορισμός, ούτε για εμάς είναι η μόνη αεροπορική εταιρία. Είναι σημαντικό να δημιουργεί κάποιος σχέσεις, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διάρκεια γίνεται. Νομίζω ότι ξεκινά η διαδικασία που γίνεται κάθε χρόνο, αυτό το παζάρι για να προσελκύσουμε εμείς καινούργιες εταιρίες κι εκείνες να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους ως ιδιωτικές εταιρίες».

• Υπήρχαν φήμες που έκαναν λόγο και για αθέτηση συμφωνίας η οποία προέβλεπε διαφήμιση της εταιρίας…

«Αυτό έχει να κάνει με τη δυσκολία που είχε ο ΕΟΤ να ξεπληρώσει παλιά χρέη, το οποίο, αν δεν έχει ήδη επιλυθεί, θα επιλυθεί άμεσα και σίγουρα δεν αποτελεί μέρος της διαπραγμάτευσης».

Συνέντευξη στη Νατάσα Λιαπάκη
tourismandfinance.gr

Σχόλια

  1. Ανώνυμος9/9/11 20:58

    ΜΑΓΚΙΑ ΚΛΑΝΙΑ ΚΑΙ ΚΩΛΟΣ ΦΙΛΙΣΤΡΙΝΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος9/9/11 21:03

    ΝΑ ΚΟΙΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΑ ΑΛΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΓΕΡΟΥΛΑΓΝΕ

    οπως λόγου χάρη,

    1. ΤΗ ΜΑΥΡΗ ΚΑΙ ΑΔΗΛΩΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΑΠΟ ΤΡΙΤΕΣ ΧΩΡΕΣ ΠΑΡΑΝΟΜΑ ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ !

    2. ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΕΤΕ ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΟΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ TOUR OPERATORS ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΥΣ ΠΟΥ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

    3. ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΚΑΤΙ ΝΑ ΔΓΜΙΟΡΓΗΘΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΚΑΙ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Η ΡΟΔΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΠΙΚΕΠΤΕΣ

    4. ΜΗΝ ΜΑΣ ΓΑΜ*Τ* ΜΕ ΤΟΝ ΦΠΑ ΟΥΤΕ ΚΑΤΑ ΔΟΙΑΝΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙΡΟΣ ΓΙΑ ΤΕΤΟΙΑ

    ευχαριστώ Θεέ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *