ροή ειδήσεων

FTD: Πρώην υπάλληλος της Θάτσερ ο επικεφαλής των ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα

Το πρασονήσι στα προς πώληση περιουσιακά στοιχεία
Ρεπορτάζ των Financial Times Deutschland από την Αθήνα με τίτλο «Η Ελλάδα καλεί τους ενδιαφερόμενους να διαλέξουν»...
και υπότιτλο «Λόγω της πίεσης των δανειστών, η υπερχρεωμένη Αθήνα σοβαρεύεται και αρχίζει να πωλεί τα ασημικά της ελληνικής δημόσιας περιουσίας», αναφέρει:

Όταν ακούστηκαν οι πρώτες φωνές να πουλήσει η Ελλάδα τα νησιά της για να ξεπληρώσει το τρομακτικό δημόσιο χρέος της, η Αθήνα εξοργίστηκε πολύ. Στο μεταξύ, η ελληνική κυβέρνηση άρχισε ήδη την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περιουσίας: Στα τέλη Αυγούστου ξεκίνησε τις εργασίες του το ίδρυμα ιδιωτικοποιήσεων, η ίδρυση του οποίου συμφωνήθηκε τον Ιούνιο στις Βρυξέλλες. Μέχρι το 2015 η Ελλάδα θέλει να εισπράξει περίπου 50 δις. ευρώ από τις πωλήσεις.

Επικεφαλής της νέας Υπηρεσίας είναι ο Κώστας Μητρόπουλος, πρώην διευθυντής επενδύσεων της Eurobank, ο οποίος θεωρείται εξαίρετος ειδήμων του κλάδου. Ξεκίνησε την καριέρα του επί βρετανικής πρωθυπουργίας της Μάργκαρετ Θάτσερ και συμμετείχε τότε στην ιδιωτικοποίηση της βιομηχανίας ρεύματος της Σκωτίας και των βρετανικών σιδηροδρόμων.

Η ελληνική Υπηρεσία ιδιωτικοποιήσεων διαφέρει σαφώς από τη γερμανική Treuhand. Ενώ μετά την πτώση της Ανατολικής Γερμανίας η Treuhand πούλησε χιλιάδες επιχειρήσεις, η Ελλάδα καταρχάς προτίθεται να πουλήσει 34 αντικείμενα, εκ των οποίων μόνο 10 είναι επιχειρήσεις.

Στις περισσότερες περιπτώσεις η πώληση αφορά γη, υποδομές, άδειες και παραχώρηση αδειών. Τις επόμενες ημέρες πρόκειται να μεταφερθούν οι τίτλοι ιδιοκτησίας αυτών των αντικειμένων στη νέα Υπηρεσία. Μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί σχετικός οδικός χάρτης ιδιωτικοποιήσεων.

Περισσότερο απ’ όλες έχουν προχωρήσει οι διαπραγματεύσεις για την παράταση παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που μπορεί να αποφέρει στα κρατικά ταμεία σε 10 χρόνια μέχρι και 500 εκατομύρια ευρώ. Στον τομέα των τυχερών παιχνιδιών αναμένεται να παραταθούν 11 παλιές άδειες και να πουληθούν τρεις λοταρίες με διεθνή διαγωνισμό. Μόνο οι νέες λοταρίες αναμένεται να αποφέρουν περί τα 600 εκατομ. ευρώ.

Η ιδιωτικοποίηση έργων υποδομής θα αργήσει περισσότερο, γιατί το νέο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να καταρτίσει ελκυστικά πακέτα επιμέρους προς πώληση αντικειμένων. Το κράτος θέλει να πουλήσει π.χ. τα μερίδιά του στα λιμάνια και γι’ αυτό πρόκειται να ιδρυθούν δύο εταιρείες, που θα κατέχουν η καθεμιά μερίδια 8 έως 9 λιμανιών, συμπεριλαμβανομένων και των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει ήδη επενδυτές από το Κατάρ, την Ινδία, την Κορέα και την Κίνα. Με παρόμοιο τρόπο θέλει να συγχωνεύσει η κυβέρνηση τις μικρότερες εταιρείες υδροδότησης, προτού τις πωλήσει ως holding.

Προς πώληση είναι και ο τομέας της ενέργειας. Η κρατική εταιρεία παροχής φυσικού αερίου αναμένεται να ‘σπάσει’ σε κομμάτια και απ’ αυτά το κράτος θα κρατήσει μόνο τα υπόγεια δίκτυα. Μεγάλες δεξαμενές πετρελαίου αναμένεται επίσης να ιδιωτικοποιηθούν. Ο ρωσικός όμιλος Gazprom εκδήλωσε ήδη το ενδιαφέρον του. Αλλά και το μερίδιό της στα ΕΛΠΕ (35%) με δύο διυλιστήρια, καθώς και στη ΔΕΗ (17%) αναμένεται να πουλήσει η Αθήνα.

Ιδιαίτερα ελκυστικά είναι τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού Δημοσίου στον τομέα του τουρισμού, και κυρίως τα 70.000 οικόπεδα που διαθέτει. Εξετάζεται η δυνατότητα συνένωσής τους, ώστε να δημιουργηθούν μεγάλα αναπτυξιακά έργα. Ένα από τα μεγάλα εγχειρήματα είναι η εξέλιξη του αεροδρομίου του Ελληνικού, μιας πρώην αμερικανικής βάσης.

Η έκταση του αεροδρομίου, που βρίσκεται δίπλα στην παραλία νότια από το κέντρο της Αθήνας, είναι 6 εκατομμύρια τ.μ., αποτελώντας έτσι ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα παγκοσμίως. Η κυβέρνηση αναζητεί για εκεί επενδυτές, που θα χτίσουν κατοικίες, γραφεία και ξενοδοχεία. Το κόστος για ένα τέτοιο έργο υπολογίζεται στα 2 με 2,5 δις. ευρώ.

Θα ιδιωτικοποιηθούν επίσης και άλλα τουριστικά αντικείμενα, όπως η μαρίνα του Αλίμου, το μεγαλύτερο λιμάνι για γιωτ στην Αττική, καθώς και το Πρασσονήσι στα νότια της Ρόδου, ακατοίκητο μέχρι τώρα. Αλλά και άλλα παραθαλάσσια οικόπεδα της Ρόδου ανήκουν ακόμα στο κράτος και πρόκειται να δοθούν σε επενδυτές.

Αν και τα αντικείμενα που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν θεωρούνται πολύ ελκυστικά, οι ειδικοί αμφιβάλλουν για το αν θα προλάβει η κυβέρνηση να πετύχει τους υψηλούς στόχους της μέχρι το 2015. Κι αυτό, επειδή οι παγκόσμιες αγορές τελούν υπό αβεβαιότητα και διστάζουν να επενδύσουν. Προκειμένου να πετύχει τις κατάλληλες τιμές για τους θησαυρούς της, η Ελλάδα θα χρειαστεί ένα πράγμα κυρίως: περισσότερο χρόνο.

Νίκος Χειλάς – tovima.gr

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *