ροή ειδήσεων

Πρασονήσι Εθνικό Πάρκο*

Με αφορμή την επικείμενη συγκέντρωση των πολιτών της Ρόδου στις 26/09/2012 στις 6:00 μ.μ. στην αίθουσα «Γ. Καραγιάννης» του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου με θέμα την επιδιωκόμενη αξιοποίηση της έκτασης του Γκολφ Αφάντου για τους όρους... τις προοπτικές και τις επιπτώσεις στο ευρύτερο περιβάλλον και στους κατοίκους του νησιού, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής:

· Με τον ίδιο τρόπο (fast track) αναμένεται να αποφασιστεί η εκμετάλλευση της παραλίας Τσαμπίκας και της έκτασης των 80.000 στρεμμάτων στο Πρασονήσι. Υπενθυμίζεται ότι το Πρασονήσι είναι προστατευόμενη περιοχή (Natura 2000) και επιπλέον είναι αρχαιολογικός χώρος.

· Στην ευρύτερη περιοχή του Πρασονησίου, έχει ήδη αποφασιστεί η κατασκευή εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την ΔΕΗ, το οποίο θα χρησιμοποιεί μαζούτ με θείο, με καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον.

Η βέλτιστη τεχνικοοικονομική λύση βρίσκεται στην διασύνδεση Πελοποννήσου – Κρήτης – Δωδεκανήσου, σύμφωνα και με έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου σε συνεργασία με Ρ.Α.Ε. – Δ.Ε.Σ.Μ.Η.Ε. – Δ.Ε.Η. – Ε.Π.Ι.Σ.Ε.Υ. και της επέκτασης των ανεμογεννητριών και των φωτοβολταϊκών συλλεκτών στο νησί του Ήλιου, με την μεγαλύτερη ηλιοφάνεια στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα ενεργειακής διασύνδεσης είναι η διασύνδεση (από το 1967!) Ιταλίας – Σαρδηνίας και Ισπανίας – Βαλεαρίδων νήσων.

Το έργο SA.PE.I (Sardinia-Italian Peninsula) όπως ονομάζεται η διασύνδεση Ιταλίας –Σαρδηνίας, αντιπροσωπεύει ένα διεθνώς αναγνωρισμένο τεχνολογικό επίτευγμα στον τομέα των υποθαλάσσιων συστημάτων μεταφοράς ενέργειας. Αποτελείται από μία διπολική γραμμή (2 νέα καλώδια διατομής 11,5 cm2 έκαστο) υψηλής τάσης συνεχούς ρεύματος (EHV DC, 500kV) με κάθε καλώδιο να έχει συνολικό μήκος άνω των 400km και η οποία διασυνδέει τους σταθμούς Fiume Santo στη Σαρδηνία και Latina στην ηπειρωτική Ιταλία. Η δε χρησιμοποιούμενη τεχνολογία συνεχούς ρεύματος έχει τα πλεονεκτήματα ότι μπορεί να μεταφέρει μεγάλα ηλεκτρικά φορτία σε μεγάλες αποστάσεις, επιτρέπει τον γρήγορο και ακριβή έλεγχο των επιπέδων και της κατεύθυνσης ροής της ενέργειας και είναι οικονομικά ανταγωνιστική συγκρινόμενη με τις «κλασικές» γραμμές εναλλασσομένου ρεύματος.

Τα οικονομικά, ηλεκτρικά και περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα της διασύνδεσης Ιταλίας-Σαρδηνίας:

· Εξοικονόμηση 70 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο για το ηλεκτρικό σύστημα χάριν στην «αποσυμφόρηση» μεταξύ της περιοχής της Σαρδηνίας και της υπόλοιπης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

· Αύξηση της ασφάλειας του ηλεκτρικού συστήματος της Σαρδηνίας.

· Μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα κατά τουλάχιστον 500.000 τόνους ετησίως, που αντιστοιχούν στις εκπομπές 250.000 οχημάτων μεσαίου κυβισμού, λόγω της δυνατότητας μεγαλύτερης διείσδυσης των Α.Π.Ε.

· Δυνατότητα διοχέτευσης από τη Σαρδηνία στην ηπειρωτική χώρα ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και ιδιαίτερα ηλιακής και αιολικής ενέργειας.



Σε αντιπαραβολή με τα παραπάνω, ο ατμοηλεκτρικός σταθμός (ΑΗΣ) στο Δ.Δ. Σορωνής τέθηκε σε λειτουργία το 1976 χρησιμοποιώντας ως επί το πλείστον καύσιμο μαζούτ και από το 1997 αποτελεί τον μοναδικό σταθμό παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στη Ρόδο με ονομαστική ισχύ 234MW με απαρχαιωμένα, ρυπογόνα μηχανήματα παλιάς τεχνολογίας και ανύπαρκτα φίλτρα. Με την κατασκευή δεύτερου εργοστασίου μαζούτ ισχύος (μόνο!)115MW στο Πρασονήσι, δημιουργείται και δεύτερη εστία μόλυνσης και μάλιστα σε μια από τις παρθένες περιοχές της Ρόδου, η οποία είναι προστατευόμενη από την NATURA 2000. Η επιλογή της τοποθεσίας – σύμφωνα με τους αρμόδιους – έγινε βάσει προσεκτικού σχεδιασμού και οράματος και επελέγη προσεκτικά «από ελικοπτέρου» (!!!) όπως μας διαβεβαίωσε ο κ. Αθανάσιος Δηλανάς, πρώην διευθυντής της Δ.Ε.Η. στη Σορωνή σε άρθρο του στις 27/05/2012 στην τοπική εφημερίδα «Ροδιακή».



Η λύση λοιπόν της υποθαλάσσιας ενεργειακής διασύνδεσης συνολικά για το τόξο Πελοποννήσου – Κρήτης – Δωδεκανήσων (μελέτεςΡ.Α.Ε.-Δ.Ε.Σ.Μ.Η.Ε.-Δ.Ε.Η.-Ε.Π.Ι.Σ.Ε.Υ.-Ε.Μ.Π.) είναι η καλύτερη έτσι ώστε από τη μια μεριά να είναι δυνατή η διοχέτευση στην ηπειρωτική Ελλάδα της περίσσειας ενέργειας που παράγεται από Α.Π.Ε. και από την άλλη οι πετρελαϊκοί σταθμοί που λειτουργούν σε Κρήτη και Δωδεκάνησα σταδιακά να τεθούν σε εφεδρεία. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε, σύμφωνα με στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, ότι στα ελληνικά νησιά καταναλώθηκαν το 2008 για ηλεκτροπαραγωγή σχεδόν 864.000 τόνοι μαζούτ και 441.500 χιλιόλιτρα ντίζελ. Εκτιμάται δε ότι τα χρήματα που δόθηκαν για την προμήθεια των υγρών καυσίμων για τη λειτουργία των μονάδων της ΔΕΗ στα νησιά ήταν σχεδόν ίσα με τα χρήματα που ξοδεύτηκαν για την προμήθεια λιγνίτη για την ηλεκτροδότηση όλης της υπόλοιπης Ελλάδας, με τον λιγνίτη – σύμφωνα με υπολογισμούς ειδικών – να έχει παραχθεί δεκαπλάσια ποσότητα ηλεκτρικού ρεύματος απ ό,τι με μαζούτ και πετρέλαιο!

Και για να έρθουμε στο σήμερα, η διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου έχει ήδη μελετηθεί και έχουν ορισθεί ως πιθανά σημεία διασύνδεσης το ακρωτήρι Σπάθα ή Γραμβούσας από πλευράς Κρήτης και η Μονεμβασιά από πλευράς Πελοποννήσου. Αν υπολογίσει κανείς την συνολική απόσταση (Μονεμβασιά-ΒΔ Κρήτη και ΒΑ Κρήτη-ΝΔ Ρόδο) αυτή είναι περίπου 300 χλμ. Σαφώς μικρότερη των 435 χλμ της διασύνδεσης Σαρδηνίας – Ιταλίας, οπότε και με σαφώς μικρότερο κόστος και χρόνο υλοποίησης, για να επανέλθουμε στο προηγούμενο παράδειγμά μας. Και αντί του εργοστασίου της ΔΕΗ, το Πρασονήσι να γίνει Εθνικό Πάρκο*!

*Να ανακηρυχθεί το Πρασονήσι, λοιπόν, σε Εθνικό Πάρκο - παράδεισο της
ιστιοσανίδας, πόλο έλξης για χιλιάδες επισκέπτες ετησίως. Στο
Πρασονήσι, στο μοναδικό αυτό τόπο θα πρέπει να δείξουμε το σεβασμό που
του αρμόζει όντας ένα παγκόσμιο μνημείο μοναδικής φυσικής ομορφιάς.
Στη γενικότερη ανάπτυξη μιας πιο οικολογικής συνείδησης, θα πρέπει
παράλληλα να αντικατασταθούν τα παλιά απαρχαιωμένα μηχανήματα στη
Σορωνή, να χρησιμοποιηθούν σύγχρονα μηχανήματα με αποτελεσματικά
φίλτρα και να αγοράζεται μαζούτ υψηλής ποιότητας με μηδαμινή
συγκέντρωση σε θείο. Μπορούμε να συμπληρώσουμε τις ενεργειακές ανάγκες
του νησιού με ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά, ηλιοθερμικά πάρκα και
διασύνδεση της Ρόδου και εν γένει των Δωδεκανήσων με την ηπειρωτική
Ελλάδα μέσω της Κρήτης. Εξάλλου αυτή η πρακτική έχει εφαρμοστεί και
από άλλες χώρες (π.χ. διασύνδεση Ιταλίας-Σαρδηνίας,
Ισπανίας-Μαγιόρκας). Θέλουμε το Πρασονήσι, αυτόν τον μοναδικής
ομορφιάς τόπο να παραμείνει τουριστικό θέρετρο και να μην μετατραπεί
σε οικολογικό και τουριστικό "φέρετρο"!

Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία
του Περιβάλλοντος & την Ανάπτυξη της Ν. Ρόδου
parapona-rodou.blogspot.com

Σχόλια

  1. Ανώνυμος25/9/12 19:37

    ΟΤΑΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΤΗΣ ΔΕΗ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ NATURA 2000 ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΞΕΠΟΥΛΙΕΤΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ.ΜΑΛΛΟΝ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΖΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΡΝΑ ΣΕ ΤΟΠΙΚΟΥΣ ΑΡΧΟΝΤΕΣ ΜΑΛΛΟΝ ΠΡΟΥΧΟΝΤΕΣ Ή ΜΑΛΛΟΝ ΑΓΙΟΓΔΥΤΕΣ ΠΟΥ ΝΟΙΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ Ή ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΗΣ ΤΣΕΠΗΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΙΩΣ ΔΕΝ ΕΞΗΓΕΙΤΑΙ Η ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΜΕΛΕΤΗΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *