ροή ειδήσεων

Το γράμμα ενός Φιλανδού μαθητή προς ένα φίλο του ΄Ελληνα...

«Αγαπητέ Σωκράτη, μαθαίνω αρχαία ελληνικά και επειδή χθες διαβάζαμε μια επιστολή του Επίκουρου προς το φίλο μου Μένοικο...
μου άρεσε η προσφώνηση της επιστολής του και προσπάθησα να τη μιμηθώ.

Λοιπόν, όπως μου γράφεις, άκουσες ότι εμείς εδώ στη Φιλανδία βγήκαμε πρώτοι στον κόσμο στην Παιδεία, ενώ εσείς δεν τα πήγατε και τόσο καλά και θέλεις να μάθεις το γιατί. Θα προσπαθήσω, όσο γίνεται απλά, να σου περιγράψω το εκπαιδευτικό μας σύστημα και πως περνάω μια ολόκληρη μέρα.

Το σύστημά μας

Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να σου πω ότι εμείς εδώ στη Φινλανδία, από την 1η μέχρι και την 9η τάξη πηγαίνουμε στο ίδιο ενιαίο ολοήμερο σχολείο. Αφού προετοιμαστούμε κατάλληλα στην ηλικία των 6-7 ετών σε μια προκαταρκτική τάξη, μόλις συμπληρώσουμε τα 7 αρχίζει το σχολείο.

Από την 1η μέχρι την 6η τάξη το σχολείο λέγεται «Alaaste» και από την 7η μέχρι την 9η τάξη «Yia-ste».

Μετά, όσοι θέλουν μπορούν να πάνε στο «Lyseo» ή στο επαγγελματικό σχολείο. Όσοι τελειώνουν το Λύκειο μπορούν να συνεχίσουν, με εξετάσεις φυσικά στα 20 πανεπιστήμια που έχουμε, ακολουθώντας ακαδημαϊκές σπουδές.

Αυτοί που θα τελειώσουν το επαγγελματικό σχολείο θα συνεχίσουν στις 29 πολυτεχνικές σχολές μας, οι οποίες είναι περισσότερο προσανατολισμένες στην αγορά εργασίας. Εκεί μπορούν να γίνουν από φυσικοθεραπευτές, νοσοκόμοι μέχρι και μηχανικοί.

Επιλέγουμε μαθήματα

Εγώ προετοιμάζομαι του χρόνου να πάω στο Lyseo – Λύκειο. Εκεί η σχολική περίοδος χωρίζεται σε 5 περιόδους και η κάθε μια διαρκεί 6 εβδομάδες και τελειώνει με μια εβδομάδα εξετάσεων, όπου χορηγούνται και πιστοποιητικά επιδόσεων.

Σε κάθε περίοδο οι μαθητές έχουν το δικαίωμα, μέσα από τα προσφερόμενα μαθήματα, να κάνουν τη δική τους επιλογή και να δημιουργήσουν το δικό τους πρόγραμμα μαθημάτων. Υπάρχουν κάποια μαθήματα που είναι υποχρεωτικά, όμως η χρονική κατανομή είναι δουλειά του μαθητή.

Για να το καταλάβεις, αυτό που θα πρέπει να σου πω είναι ότι παρότι είσαι π.χ. στη δεύτερη τάξη, μπορείς, αν θέλεις, να παρακολουθήσεις κάποια μαθήματα της πρώτης ή και της τρίτης τάξης. Η επιλογή είναι δική σου υπόθεση και εξαρτάται από τη διάθεση, την όρεξη και τις προθέσεις σου. Αν σε κάποιο μάθημα δεν περάσεις τις εξετάσεις μπορείς να το επαναλάβεις κάποια στιγμή της χρονιάς που θα νιώθεις έτοιμος. Για τις γλώσσες και τα μαθηματικά υπάρχουν τα λεγόμενα «βραχύχρονα» και τα «μακρόχρονα» εντατικά τμήματα.

Είμαστε όλοι ίσοι

Δεν έχουμε καθόλου ιδιωτικά σχολεία, ούτε ειδικά ή ελίτ σχολεία υπεροχής. Στο ίδιο σχολείο μ’ εμένα πηγαίνει και η κόρη του πρωθυπουργού μας, του προέδρου της ΝΟΚΙΑ, του θυρωρού μας, και πολλά άλλα παιδιά με αναπηρίες, καθώς και τα παιδιά μεταναστών.

Εμείς, όπως λέει και ο πρωθυπουργός μας, «είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε ένα παιδί, διότι κοινωνικοί αποκλεισμοί, διακρίσεις και γκετοποιήσεις δεν έχουν θέση στη μάθηση. Θεωρούμε ότι ενσωμάτωση, κοινωνικοποίηση και μάθηση πάνε μαζί».

Σε όλα τα σχολεία μας τα πρότυπα είναι οι καλύτεροι, αλλά όπως είναι δομημένο το σύστημά μας, μη νομίσεις ότι όσοι δεν είναι πρώτοι υποφέρουν και νιώθουν μειονεκτικά. Το αντίθετο μάλιστα, οι καλύτεροι παρακινούν τους υπόλοιπους προς τα πάνω και ο καθένας, με τη βοήθεια φυσικά των δασκάλων μας, προσπαθεί να ξεπεράσει τον εαυτό του, αντί να απογοητευτεί και να πέσει στην αδράνεια.

Μετά το βασικό μάθημα, οι πιο αδύναμοι έχουν ενισχυτική διδασκαλία και ψυχολογική στήριξη, γι’ αυτό και οι πρώτοι μαθητές κάθε τόσο εναλλάσσονται.

Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε ίσες ευκαιρίες σε όλους και παράλληλα διατηρούμε την κοινωνική συνοχή μας, σαν μαθητές αλλά και σαν κοινωνία, νομίζω.

Η παιδεία είναι εντελώς δωρεάν μέχρι και την αποφοίτηση από το Πανεπιστήμιο ή το Πολυτεχνείο. Πρόσφατα ήρθαν στο σχολείο μας δάσκαλοι από άλλες χώρες για να μελετήσουν το σύστημά μας και μας είπαν πως έμειναν έκπληκτοι, γιατί δεν είδαν κανένα γκράφιτι στο σχολείο μας. Λένε μάλιστα πως στα σχολεία μας στη Φινλανδία η σχολική βία είναι ανύπαρκτη, σε βαθμό… ανησυχητικό.

Δεν γνωρίζω αν αυτό είναι τόσο κακό, ίσως όμως αυτό να εξηγεί γιατί είμαστε σε διακοπές στη Ρόδο, «ξεσαλώνουμε» λίγο, όπως είδα το καλοκαίρι, και «τα τσούζουμε» ακόμη περισσότερο.

Το ότι είμαστε στο ίδιο σχολείο παιδιά από τόσο διαφορετικά κοινωνικά στρώματα, νομίζω πως μας βοηθάει στο να μαθαίνουμε να σεβόμαστε και να εκτιμάμε ο ένας τον άλλον ανεξάρτητα από το πόσα λεφτά έχει ο μπαμπάς, ανεξάρτητα από τις πνευματικές και σωματικές αναπηρίες ή από το τι χρώμα έχει η επιδερμίδα μας.

Αγαπάμε ό,τι κάνουμε

Αυτό μας βοηθάει πολύ και στην επιλογή του επαγγέλματος. Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, «οι περισσότεροι δεκάχρονοι συμμαθητές μου πιστεύουν ότι το καλύτερο επάγγελμα, είναι αυτό που τους αρέσει, που το κάνουν με το κέφι και όρεξη, όπου μπορούν να γνωρίσουν ενδιαφέροντες ανθρώπους και να έχουν τη δυνατότητα να πάνε διακοπές όπου τους αρέσει. Το πόσα λεφτά θα βγάζουν είναι σημαντικό αλλά όχι το σημαντικότερο κίνητρο».

Αυτό μπορεί να εξηγεί και το ότι, αν ακούσεις, η Φινλανδία είναι η χώρα με το χαμηλότερο δείκτη διαφθοράς στον κόσμο. Οι δάσκαλοί μας παίρνουν πολύ λιγότερα λεφτά από τους Γερμανούς και τους Γάλλους, δεν έχουν το καλύτερο αυτοκίνητο, αλλά όμως αυτό δεν τους εμποδίζει να αγαπούν αυτό που κάνουν. Νομίζω πως η κακή παιδεία και διαφθορά πάνε χέρι- χέρι.

Εδώ θα πρέπει να σου πω ότι το αγαπημένο σύνθημα του διευθυντή μας Βαατάινεν είναι: «Προτιμάω έναν ευτυχισμένο οδοκαθαριστή από έναν νευρωτικό ακαδημαϊκό»

Τον αγαπάμε πολύ γιατί δεν κάνει καμία διάκριση και είναι προστατευτικός και φιλικός σε όλους. Συνεχώς μας μιλάει για τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη σας που έλεγαν πως: «η μάθηση καλλιεργείται καλύτερα εκεί όπου βρίσκει σταθερό συναισθηματικό έδαφος, διότι δεν είναι κάτι, που εισάγεται στον ανθρώπινο νου μόνο με την εξωτερική διαδικασία της διδασκαλίας (επανάληψη και μίμηση). Αλλά είναι μία εσωτερική διεργασία ίδιας και εμπειρικής ανακάλυψης, που χωρίς την αμοιβαία βούληση δε μεταδίδεται».

Μια ημέρα μου

Τώρα θα σου περιγράψω πως περνάω την ημέρα μου. Στις 8 αρχίζει το σχολείο μέσα στην τάξη και χωρίς συγκεντρώσεις στο προαύλιο, όπου μέσω ηχείων ακούμε μια εισαγωγική ομιλία αν πρόκειται για κάποια επέτειο, αλλά συνήθως ακούμε μόνο λίγη μουσική για περισυλλογή και ψυχολογική προετοιμασία για το μάθημα. Κάθε μαθητής κάθεται σε ένα θρανίο – τραπεζάκι, που δεν είναι πάντα το ίδιο, επειδή σε εμάς δεν αλλάζουν αίθουσα οι δάσκαλοι αλλά οι μαθητές.

Κάθε δάσκαλος έχει τη δική του αίθουσα και νομίζω πως είναι σωστό, διότι εκεί μέσα έχει τα προσωπικά του αντικείμενα, βιβλία και ό,τι άλλο χρειάζεται για το μάθημά του. Κάθε τάξη έχει επιδιασκόπιο, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο και έναν Η/Υ συνδεδεμένο με το Διαδίκτυο.

Ο δάσκαλος υποδέχεται τα παιδιά στην τάξη του σαν οικοδεσπότης. Όποιος θέλει μπορεί να ζητήσει ακουστικά και μάλιστα ο καθηγητής μου των λατινικών έχει στην τάξη του και έναν οικιακό κινηματογράφο.

Για τις γλώσσες έχουμε ένα εργαστήριο γλωσσών, για τη βιολογία ένα ειδικό εργαστήριο κ.λπ.

Στον δάσκαλο μιλάμε πάντοτε στον ενικό και αν έχουμε κάποιο πρόβλημα φωνάζουμε «hei ope» που σημαίνει «ε δάσκαλε» και έρχεται ο δάσκαλος να μας βοηθήσει.

Αν κάποιος δεν ξέρει κάτι ή δεν έχει λύσει κάποιο πρόβλημα, δε σημαίνει απολύτως τίποτα. Η φιλοσοφία μας είναι πως κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για τη μάθηση του. Ο δάσκαλος είναι υποχρεωμένος να του κάνει ενισχυτικά μαθήματα τις απογευματινές ώρες. Αν κάποιος μαθητής ήταν άρρωστος ή πήγε μερικές ημέρες με τους γονείς του διακοπές, ο δάσκαλος υποχρεούται να του αναπληρώσει τις ώρες με ενισχυτική διδασκαλία.

Παρότι θεωρούμε ότι ο μαθητής μαθαίνει μόνο γιατί το επιθυμεί ο ίδιος, υπάρχουν κάπου - κάπου μικρά τεστ αλλά περισσότερο για κίνητρο υποκίνησης. Κάθε μάθημα κρατάει 45 λεπτά και ακολουθεί ένα διάλειμμα ενός τετάρτου.

Στις 11.45 και για μισή ώρα υπάρχει φαγητό, στο εστιατόριο φυσικά και όχι μέσα στις τάξεις. Δευτέρα και Παρασκευή το σχολείο τελειώνει στις 14.00, εκτός κι αν κάποιος θέλει να κάνει κάτι δημιουργικό μέσα στο σχολείο, όπως π.χ. σπορ ή κάτι άλλο. Τις άλλες ημέρες το σχολείο τελειώνει στις 16.00.

Στο Λύκειο, όπως σου έγραψα, μετά από 5 εβδομάδες σχολείο, υπάρχει μια εβδομάδα εξετάσεων σε έξι μαθήματα. Αν κάποιος δεν επέλεξε κάποιο μάθημα, την ημέρα εκείνη είναι ελεύθερος. Για τα τεστ δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος. Όποιος τελειώσει πάει στο σπίτι του. Οι καθηγητές, συνήθως δεν επιτηρούν καθόλου αλλά κανείς μας δεν διανοείται να μιλήσει ή να αντιγράψει γιατί θεωρείται μεγάλη ντροπή. Αν κάποιος δεν είναι ευχαριστημένος με τη βαθμολογία μπορεί να ζητήσει να μη ληφθεί υπόψη και να την επαναλάβει μετά από μερικές εβδομάδες. Μετά την εβδομάδα των τεστ παίρνουμε τα πιστοποιητικά επιδόσεων.

Το τι κάναμε σε όλη τη διάρκεια των 5 εβδομάδων δεν είναι και τόσο σημαντικό. Μετά το σχολείο πηγαίνω στο σπίτι, συνήθως χωρίς την τσάντα μου, αφού εκεί θα κάνω εντελώς διαφορετικά πράγματα από αυτά που έκανα στο σχολείο. Θα ασχοληθώ με άλλα πράγματα που μου αρέσουν επίσης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα διαβάσω κάτι άλλο. Διαβάζουμε πάρα πολύ εξωσχολικά βιβλία, γι' αυτό και στην ανάγνωση βγήκαμε πρώτοι με απόσταση από το δεύτερο, ενώ εσείς όπως άκουσα πιάσατε «πάτο».

Υστερόγραφο

Όπως θα κατάλαβες, η επιτυχία μας είναι ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων. Όπως μας λέει και ο δάσκαλος μας, ο Καουρισμάκι, «η εκπαίδευση δε γίνεται ποτέ μέσα σε ένα πολιτικό και- πολιτισμικό κενό. Είναι συστατικό κομμάτι του συνόλου της κοινωνίας, όπου δάσκαλοι, γονείς, μαθητές και πολιτεία συμβάλουν κατά τον ίδιο βαθμό». Η δασκάλα μας μάλιστα, η Κεκόνεν, μας λέει ότι «συμμετοχή στην παιδεία μας έχουν η οικογένεια και η γειτονιά, το κοινωνικό περιβάλλον, δηλαδή η κοινωνία με τις αξίες και τα πρότυπα της, ο δεδομένος χώρος και χρόνος, οι ανθρώπινες σχέσεις, οι νόμοι και τα ΜΜΕ με τις απόψεις και εικόνες που μεταδίδουν».


Γι' αυτό πιστεύω ότι είναι κάτι που δεν αντιγράφεται από κάποιους ειδικούς. Μάλλον θα πρέπει να ανοίξετε έναν πανεθνικό διάλογο, όπου θα συμμετέχουν όλοι και φυσικά κι εσείς τα παιδιά και όχι μόνο κάποιοι «ειδικοί». Το σημειώνω, γιατί άκουσα ότι θα έρθουν στο σχολείο μας κάποιοι «ειδικοί» από την Ελλάδα για να μελετήσουν το σύστημα μας. Φοβάμαι ότι θα δουν ό,τι τους βολεύει.

Χωρίς την κινητοποίηση και τη βούληση ολόκληρης της κοινωνίας σας, δεν νομίζω πως θα πετύχετε κάτι. Νομίζω πως το σύστημα μας είναι πολύ απλό, τόσο απλό, που μόνο άνθρωποι δημιουργικοί ή παιδιά μπορούν ποτέ να το φανταστούν και να το εφαρμόσουν και όχι γραφειοκράτες που θα στείλετε να το μελετήσουν. Πρόσφατα, μαζί με τους γονείς μου παρακολουθήσαμε μια μαγνητοφωνημένη Ομιλία στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας από ένα καθηγητή από το ΜΙΤ της Μασαχουσέτης, τον Symour Papert, ο οποίος μας είπε:

«Όλα τα συστήματα είναι κουτά. Εμείς νομίζουμε ότι τα συστήματα είναι έξυπνα. Πολύ σπάνια όμως τα συστήματα μπορούν να δουν αυτό που συμβαίνει κάτω από τη μύτη τους. Ένα σύστημα, από τη στιγμή που μπαίνει στη λογική της συντήρησης, από τη στιγμή που εναντιώνεται στο άνοιγμα του μυαλού και στην ιδέα της αλλαγής, αρέσκεται να πιστεύει στην ίδια του την προπαγάνδα, στις ιστορίες που ουσιαστικά μόνο του δημιουργεί... Μια κραταιά γραφειοκρατία μπορεί να έχει όλες τις πληροφορίες αλλά λόγω έλλειψης ευελιξίας και καθαρής σκέψης να μην μπορεί να αντιδράσει και να καθορίσει τα γεγονότα».

Νομίζω πως θα συμφωνήσεις, γι' αυτό και στο σχολείο μας οι γονείς μας συμμετέχουν ενεργά στην αξιολόγηση πρόσληψης του διευθυντή αλλά και των καθηγητών. Αν δε συμμετέχουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για να συναποφασίσουν για το ποιοι θα αναλάβουν το έργο εκπαίδευσης των παιδιών τους, ποιος θα το κάνει καλύτερα και χωρίς σκοπιμότητες;

Είμαι πολύ περίεργος να μάθω πως είναι το δικό σας σύστημα και πως περνάτε την ημέρα σας.

Με ρώτησες πόσο έχει σ' εμάς το τελευταίο μοντέλο της NOKIA, και το Touareg της VW, ειλικρινά δεν ξέρω γιατί δεν έχω κινητό και ο μπαμπάς μου έχει ένα παλιό τζιπ, διότι εμείς στη Φινλανδία έχουμε χιλιάδες χιλιόμετρα χωματόδρομων. Πάντως, το καλοκαίρι που ήμουν στη Ρόδο, είδα πολλά πανάκριβα τζιπ και σκέφτηκα πως μάλλον θα τα χρειάζονται για να πηγαίνουν για σαφάρι στη Σαχάρα, διότι το νησί δεν έχει και τόσους πολλούς δρόμους.


Λοιπόν φίλε μου, «Kiitos» (ευχαριστώ) για το σήμα του «Ολυμπιακού» που μου έστειλες, της αγαπημένης σου ομάδας όπως μου λες, δυστυχώς δεν την γνωρίζω. Ελπίζω με αυτό να μη σε στενοχώρησα, αλλά οφείλω να σου πω, πως με το ποδόσφαιρο δεν τα πάω και τόσο καλά.

Στον ελεύθερο χρόνο μου προτιμάω να πάω στη βιβλιοθήκη της γειτονιάς μου, να σερφάρω λίγο στο Ιντερνέτ, να πάω για σκι ή πατινάζ στον πάγο με τους φίλους μου και τις λίγες ώρες την εβδομάδα που βλέπω τηλεόραση, προτιμάω να δω κανένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία σας και άλλες μακρινές χώρες, που δεν έχω πάει. Όπως άκουσα, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, είμαστε η χώρα με τη χαμηλότερη τηλεθέαση στην Ευρώπη. Ξέχασα, δε, να σου πω ότι εκτός της σχολικής, σε κάθε γειτονιά μας υπάρχει μια δημόσια βιβλιοθήκη και δεν υπάρχει μαθητής που να μην έχει μια δανειστική ταυτότητα βιβλίων ή σύνδεση με το ιντερνέτ.

Φίλε μου, σου εύχομαι καλή επιτυχία και κουράγιο. Δυστυχώς ή ευτυχώς δεν υπάρχει άνθρωπος στον κόσμο που να μπορούσε να επιλέξει το τόπο γέννησης του.

Φιλικά, Markus Bootsarb

24712.blogspot.com

Σχόλια

  1. Ανώνυμος4/4/11 11:14

    Πρώτη χώρα στην Ευρώπη σε ποσοστό αυτοκτονιών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος4/4/11 12:01

    den sxoliazw ton prolalisanta,to pososto aytoktonion exei na kanei me tis kairikes synthikes kai oxi me thn koyltoyra kai ton politismo,ase poy gia na aytoktoniseis prepei naxeis kai FILOTIMO,ego tha kratiso ola ta thetika poy diabasa me thn eyxh kapote na toys moiasoyme kai na apobaloyme ton neoploytismo kai ola ta kaka tis fylhs mas..........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος4/4/11 12:12

    πώπω! 2 μπικ ξόδεψε ο κακομοίρης ο μαθητής! Πάλι καλά που ήξερε και το επιδιασκόπιο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος4/4/11 20:28

    καλο το χιουμορ .χρειαζετε μετα απο αυτο το κειμενο και το ψυχοπλακωμα που σου δημιουργει αν συγκρινεις την παιδεια τους με την δικη τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος6/4/11 23:25

    Θα ήταν μικρό το ψυχοπλάκωμα αν έστω ήταν μόνο αυτή η χώρα που έχει καλύτερη παιδεία από τη δική μας!
    Ζήτω η χώρα των αγίων και των θαυμάτων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος8/4/11 09:58

    ΟΛΑ ΩΡΑΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑ ΟΠΩΣ ΤΑ ΛΕΣ ΜΑRKUS,ΑΛΛΑ ΚΑΤΙ ΔΕΝ ΜΕ ΠΕΙΘΕΙ ΣΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ. ΕΙΧΑ ΔΕΙ ΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ ΤΟΥ ΤΣΙΜΑ (ΔΥΣΤΥΧΙΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ) ΠΟΥ ΜΙΛΟΥΣΕ ΓΙΑ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΝΔΙΑΣ.
    Η ΥΠΕΡΟΨΙΑ ΠΟΥ ΣΕ ΔΙΑΚΡΙΝΕΙ ΔΕΝ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΠΟΥ ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ΠΩΣ ΕΧΕΙΣ.
    Η ΣΥΝΤΑΞΗ ΔΕ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΔΕΝ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΜΕ ΤΙΠΟΤΕ
    ΣΕ ΕΝΑΝ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΧΡΟΝΟ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος9/4/11 16:04

    "Δυστυχώς ή ευτυχώς δεν υπάρχει άνθρωπος στον κόσμο που να μπορούσε να επιλέξει το τόπο γέννησης του"....τι θέλει να πει ο ποιητής...??? τα χάλια μας τα βλέπουμε και μόνοι μας...μπουρδα κείμενο με μεγάλες δόσεις υπεροψίας και κομπλεξισμού..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Οι φιλανδροί μαθητές που γνώρισα εγώ μέσσω των προγραμμάτων Commenius δεν ήξεραν να πουν κάτι για την ιστορία της χώρας τους, γιατί... είχαν περάσει 2 χρόνια που δεν έκαναν Ιστορία στο σχολείο τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος25/9/12 19:33

      Απλά, το βιβλίο της Ιστορίας της χώρας τους, έχει μόνο λευκές σελίδες...

      V.V.

      Διαγραφή
  9. Συγγνώμη για τα λάθη, από βιασύνη (Φιλανδοί και μέσω ήθελα να γράψω)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος12/4/11 01:02

    ...περίεργα όντα εσέις οι Ελληνες! Μόλις ακόυτε κάτι καλό αρχίζουν τα αρνήτικα σχόλια. Μάλλον τα περνάτε για εξυπνάδα! Μη χαρόυμε, μη θαυμάζουμε κάτι που γίνετε καλύτερα σε μια άλλη χώρα. Η έιστε από την άλλη πλευρά η οπόια κακολογέι τα πάντα που γίνεται στην χώρα σας. Και άυτο μεγάλο λάθος επειδή και έδω υπάρχουν πολλά καλά. Μήπως θα ήταν καλά να βλέπουμε τα πράγματα με ανόιχτο μυαλό και καρδία! (Συγχωρέστε τυχών ορθογραφικά λάθη, δεν έιμαι Ελληνίδα ¨-))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος12/4/11 10:53

    ...den tha ftasoume pote sto epipedo tis filandias...oute kan tha "akoumpisoume",oute kan tha prospathisoume, diavasa ta sxolia pou kanane kapoioi edo kai to mono pou exo na po einai.."ellinares" ,fisika me tin kaki ennoia,"neoellinares" pou sas xarizoune olokliro gaidaro kai ton koitate sta dontia.alla ti kouti pou eimai more,einai poli kalitera na pigaineis sto sxoleio stis 8,na mpaineis stis athlies takseis kai stis athlies sxolikes avles,na sxolas stis dio kai na trexeis panikovlitos mexri tis 9 to vradi se frontistiria giati isos kapoia mera mpeis sto panepistimio kai gineis enas "aksiologos" epistimonas,nai nai eimai kouti giati einai poli kalitero na exeis sto sxoleio sou ena kseskismeno file gia volei h dio misogkremismenes mpasketes gia na paikseis ton elaxisto xrono pou exeis...giati fisika meta to sxoleio den iparxei periptosei na kathiseis oute ena lepto parapano gia na asxolitheis me kati "dimiourgiko.einai kalitera edo na sindikalizontai oi daskaloi kai oi kathigites mas kathos "maxontai" gia ta dikaiomata ton poliagapimenon tous mathiton kai oxi fisika gia idia simferonta gia to xrima kai ti volepsi tous , pou mono na krinoun to sistima kseroun xoris na kanoun apolitos tipota gia na dosoun mia poiotita mia aksia mia ousia(fisika iparxoun kai eksaireseis...elaxistes),alloste zoume stin pio dimokratiki xora tou kosmou pou pano apo ola metroun ta dikaiomata "MOU" kai oxi fisika oi ipoxreoseis "MOU" oi ta dikaiomata tou "ALLOU" ,einai kalitera edo na ginesai ekpaideftikos exontas os kirio kinitro tin eksasfalisi sou sto dimosio kai an den ksekinas me afto to kinitro sigoura meta apo dio xronia iperesias se elliniko sxoleio to apoktas afto to politimo kinitro...nai ftaiei to sistima tha mas pei o ekpaideftikos pou den prolavaino na vgalo tin ili ,pou exei polla paidia stin taksi pou i sxoliki aithousa einai xalia pou mou dinei liga lefta...kathos afta pou kano aksizoun gia toulaxiston 2000 euro kathara alloste gia tin elliniki pragmatikotita ta 2000 euro einai psixoula...exo grapsei idi polla..tha mporousa na grapso alla tosa gia pragmata pou oloi viosame kai vionoume sto petsi mas kai kapoios ellinas den exei zisei tis parapano katastaseis as mou pei se poia poli menei na ertho kai go...
    mia anagnostria anergi ekpaideftikos(apo epilogi)...kai fisika kapoioi ellinares tha vrethoun na sxoliasoun"kala eisai ekpaideftikos kai grafeis greekglish" ...axaxaxaxax

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος13/4/11 22:07

    σωστή και ωραία η δασκάλα "από πάνω".......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος14/4/11 01:05

    μπραβο στη δασκαλα μετα απο αυτο το κειμενο δεν υπαρχει κατι αλλο να πεις.ας ανοιξουν τα ματια τους καποιοι,.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος15/4/11 17:09

    ..δεν θα φτάσουμε ποτε στο επίπεδο τις φιλανδίας...ούτε καν θα "ακουμπήσουμε",ούτε καν θα προσπαθήσουμε, διάβασα τα σχόλια που κάνανε κάποιοι εδώ και το μονο που έχω να πω είναι.."ελληνάρες" ,φυσικά με την κακή έννοια,"νεοελλιναρες" που σας χαρίζουνε ολόκληρο γάιδαρο και τον κοιτάτε στα δόντια.αλλα τι κουτί που είμαι more,είναι πολύ καλύτερα να πηγαίνεις στο σχολειό στις 8,να μπαίνεις στις άθλιες τάξεις και στις άθλιες σχολικές αυλές,να σχολάς στις δυο και να τρέχεις πανικόβλητος μέχρι τις 9 το βραδυ σε φροντιστήρια γιατί ίσος κάποια μέρα μπεις στο πανεπιστήμιο και γίνεις ένας "αξιόλογος" επιστήμονας,ναι ναι είμαι κουτί γιατί είναι πολύ καλύτερο να έχεις στο σχολειό σου ένα ξεσκισμένο φιλε για βόλεϊ η δυο μισογκρεμισμένες μπασκέτες για να παίξεις τον ελάχιστο χρόνο που έχεις...γιατί φυσικά μετά το σχολειό δεν υπάρχει περιπτώσει να καθίσεις ούτε ένα λεπτό παραπάνω για να ασχοληθείς με κάτι "δημιουργικό.είναι καλύτερα εδώ να συνδικαλίζονται οι δάσκαλοι και οι καθηγητές μας καθώς "μάχονται" για τα δικαιώματα τον πολυαγαπημένων τους μαθητών και όχι φυσικά για ίδια συμφέροντα για το χρήμα και τι βολέψει τους , που μονο να κρίνουν το σύστημα ξέρουν χωρίς να κάνουν απόλυτος τίποτα για να δώσουν μια ποιότητα μια αξια μια ουσία(φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις...ελάχιστες),άλλωστε ζούμε στην πιο δημοκρατική χωρα του κόσμου που πάνω από όλα μετρούν τα δικαιώματα "ΜΟΥ" και όχι φυσικά οι υποχρεώσεις "ΜΟΥ" οι τα δικαιώματα του "ΑΛΛΟΥ" ,είναι καλύτερα εδώ να γίνεσαι εκπαιδευτικός έχοντας ως κύριο κίνητρο την εξασφάλιση σου στο δημόσιο και αν δεν ξεκινάς με αυτό το κίνητρο σίγουρα μετά από δυο χρονια "ιπερεσιας" σε ελληνικό σχολειό το αποκτάς αυτό το πολύτιμο κίνητρο...ναι φταίει το σύστημα θα μας πει ο εκπαιδευτικός που δεν προλαβαίνω να βγάλω την ύλη ,που έχει πολλά παιδιά στην ταξί που η σχολική αίθουσα είναι χαλια που μου δίνει λίγα λεφτά...καθώς αυτά που κάνω αξίζουν για τουλάχιστον 2000 euro καθαρά άλλωστε για την ελληνική πραγματικότητα τα 2000 euro είναι ψίχουλα...έχω γράψει ήδη πολλά..θα μπορούσα να γράψω αλλα τόσα για πράγματα που όλοι νιώσαμε και βιώνουμε στο πετσί μας και κάποιος έλληνας δεν έχει ζήσει τις παραπάνω καταστάσεις ας μου πει σε ποια πολύ μένει να έρθω και go...
    μια αναγνώστρια άνεργοι εκπαιδευτικός(από επιλογή)...και φυσικά κάποιοι ελληνάρες θα βρεθούν να σχολιάσουν"καλά είσαι εκπαιδευτικός και γραφεις greekglish" ...axaxaxaxax

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος25/9/12 19:45

      Είσαι λιγάκι εκτός θέματος;...

      Υ.Γ. Ζήλεψα πάντως το: ".... γι' αυτό και στο σχολείο μας οι γονείς μας συμμετέχουν ενεργά στην αξιολόγηση πρόσληψης του διευθυντή αλλά και των καθηγητών. Αν δε συμμετέχουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για να συναποφασίσουν για το ποιοι θα αναλάβουν το έργο εκπαίδευσης των παιδιών τους, ποιος θα το κάνει καλύτερα και χωρίς σκοπιμότητες;..."

      Διαγραφή
  15. Κωστής Κωνσταντάρας1/6/11 14:58

    Ενδιαφέρουσα η επιστολή του Φινλανδού μαθητή. Ακόμη πιο ενδιαφέροντα τα σχόλια που ακολουθούν. Μπορούμε όλοι να βγάλουμε τα συμπεράσματα μας.
    Όσο για μένα;
    Δεν είδα κανέναν να σχολιάσει την αληθινά πολύ κακή παιδεία που χορηγεί το κράτος μας στους νέους πολίτες του, ανεξάρτητα από το εάν (& κατά πόσον) η χορηγούμενη παιδεία, στη Φινλανδία, είναι καλύτερη -ή όχι- από τη δική μας!
    Τόλμησε να μας "την πει"; Θα τον ...
    Μπράβο παιδιά. Έτσι ακριβώς θα πάμε μπροστά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος25/9/12 20:12

    Το άρθρο δεν είναι καινούριο. Τέλος πάντων, αξίζει να το ξαναβλέπουμε.
    Θα συμφωνήσω με τον κο Κωνσταντάρα.
    Θα τονίσω ωστόσο και κάποια σημεία στο γράμμα του μαθητή.

    1) Λεει κάπου:
    " Η φιλοσοφία μας είναι πως κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για τη μάθηση του...ο μαθητής μαθαίνει μόνο γιατί το επιθυμεί ο ίδιος"
    Δηλ. ο μαθητής έχει ευθύνη αν μάθει ή όχι. Τονίζει μάλιστα και το ρόλο της οικογένειας και της κοινωνίας.

    Δε λεει
    "Περιμένουμε από το δάσκαλο να γίνει υπεράνθρωπος, ψυχαναλητής
    και να κάνει κάθε κακομαθημένο παιδί να πειθαρχεί και να μάθει
    (ενώ η οικογένεια και η κοινωνία επιδιώκει το αντίθετο)."

    2) Λέει επίσης
    "Κάθε δάσκαλος έχει τη δική του αίθουσα και νομίζω πως είναι σωστό, διότι εκεί μέσα έχει τα προσωπικά του αντικείμενα, βιβλία και ό,τι άλλο χρειάζεται για το μάθημά του. Κάθε τάξη έχει επιδιασκόπιο, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο και έναν Η/Υ συνδεδεμένο με το Διαδίκτυο"
    Ουδέν σχόλιο....

    Κατά τ' άλλα έχει ενδιαφέρουσες πληροφορίες.

    Μάλλον δε χρειάζεται να πω ότι είμαι δάσκαλος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ανώνυμος25/9/12 20:15

    είμαι ο 25/9/12 8:12 μ.μ.

    "ψυχαναλυτής" ήθελα να γράψω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ανώνυμος25/9/12 22:04

    Μας αρέσει ή όχι το άρθρο, είναι ευκαιρία για συζήτηση. Αλλά εμείς έχουμε να ασχοληθούμε με τις διώξεις κάποιου που τόλμησε να σατιρίσει... Αυτή είναι η παιδεία μας..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος25/9/12 23:00

    Στην σελιδα http://www.imo-official.org/results.aspx
    οπου εχει τα αποτελεσματα των Διεθνων Μαθηματικων Ολυμπιαδων,παρατηρω οτι τα τελευταια 10 χρονια η Ελλαδιτσα μας με αυτο το συστημα παιδειας που εχει ερχεται παντα σε υψηλοτερη θεση απο αυτη της Φιλανδιας.Αυτο λεει κατι ή μαλλον λεει πολλα...
    Εαν στην Φινλανδια με αυτο το συστημα που περιγραφει ο μαθητης ...καταφερνουν να ερχονται στον Διεθνη Μαθηματικο διαγωνισμο(Ολυμπιαδα) μετα την Ελλαδα τοτε τους λυπαμαι.
    Τωρα γιατι η Φινλανδια ειναι πιο ανεπτυγμενη απο την Ελλαδα οφειλεται σε αλλους λογους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ανώνυμος26/9/12 05:37

    Δεν είναι ανάγκη να σπουδάσουν όλα τα παιδιά της Ελλάδας. Το καλύτερο είναι να γυρίσουν πίσω στα χωριά τους να γίνουν αγρότες όσοι δεν είναι καλοί μαθητές. δεν εχω δει αλλαγές τα τελευταία 30 χρόνια στο εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα ούτε στης ανέσεις τον μαθητών. Κι όμως η Ελλάδα έχει βγάλει τεράστιους επιστήμονες που διδάσκουν σε πανεπιστήμια ξένων χωρών

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *