ροή ειδήσεων

Τέλος του έτους οι διαγωνισμοί για αεροδρόμια


Ως το τέλος του έτους εκτιμούν το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών, και Δικτύων και το ΤΑΙΠΕΔ ότι θα είναι έτοιμοι να προκηρυχθούν οι διεθνείς διαγωνισμοί για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες...


Το Δημόσιο πρόκειται να εκχωρήσει σε ιδιώτες τα αεροδρόμια που συγκεντρώνουν επιβατική κίνηση άνω των 250.000 επιβατών ετησίως ενώ θεωρείται ότι ενδιαφέρον μπορεί να υπάρξει και για τα αεροδρόμια που έχουν μικρή επιβατική κίνηση από 75.000 εως 250.000 επιβάτες τον χρόνο. Στα σχέδια δηλαδή περιλαμβάνεται η εκχώρηση σε ιδιώτες ενός αριθμού αεροδρομίων που θα κυμανθεί από 13 έως 22 ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί στην πορεία.

Στο κράτος η ιδιοκτησία

Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη, το κράτος θα εξακολουθήσει να είναι ο ιδιοκτήτης των αεροδρομίων, στα οποία θα συνεχίσει να ασκεί την εποπτεία και τον έλεγχο. Ο υπουργός σημείωσε ότι δεν πρόκειται για κίνηση ταμειακού χαρακτήρα, αλλά για αναπτυξιακή καθώς θα προκύψουν οικονομικά οφέλη για τη χώρα και για τις τοπικές κοινωνίες.

Για την ενίσχυση των υποδομών στα αεροδρόμια, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν επενδύσεις περίπου 225 εκατ. ευρώ στα επόμενα 3 - 4 χρόνια. Το κόστος των επενδύσεων θα το αναλάβουν οι ιδιώτες.

Να σημειώσουμε ότι από τα 37 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας το 2011 διακινήθηκαν 19,3 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός που αντιστοιχεί στο 50% της συνολικής αεροπορικής επιβατικής κίνησης στην Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό δε ότι, ακόμη και σε περίοδο κρίσης, η ετήσια αύξηση της επιβατικής κίνησης είναι σταθερή, γεγονός που αποδίδεται στο ότι το 67% των επιβατών προέρχεται από το εξωτερικό.

Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά η υπουργός Τουρισμού κ. Κεφαλογιάννη μέσω αεροδρομίων έρχονται στη χώρα μας 9 από τους 10 τουρίστες που επισκέπτονται κάθε χρόνο την Ελλάδα.

Συνεννόηση με Hochtief για Ελ. Βενιζέλος

Σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο της Αθήνας, το ΤΑΙΠΕΔ θα επιδιώξει συνεννόηση με την Hochtief προκειμένου να υπάρξει επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και προσέλκυση επενδυτών ενώ, όπως ξεκαθαρίστηκε, στόχος είναι η μείωση των υψηλών χρεώσεων του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Πάντως η ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ήταν ιδιαίτερα επιφυλακτική για το πότε θα ξεκινήσει η εν λόγω διαπραγμάτευση με τη γερμανική εταιρεία, παρότι, να θυμίσουμε, το θέμα αυτό θεωρούνταν, έως πρόσφατα, ζήτημα πρώτης προτεραιότητας. Ωστόσο, φαίνεται ότι τα δεδομένα από τη γερμανική πλευρά μάλλον έχουν διαφοροποιηθεί.

Θα δημιουργηθούν 2 ή 3 ομάδες αεροδρομίων

Για τα περιφερειακά αεροδρόμια (πλην του αεροδρομίου στο Ηράκλειο της Κρήτης) πρόκειται να δημιουργηθούν 2 - 3 ομάδες αεροδρομίων με γεωγραφικά χαρακτηριστικά, τα οποία θα παραχωρηθούν μετά από διαγωνισμό για διάστημα από 30 έως 35 χρόνια. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ κ. Εμίρη η περίοδος παραχώρησης πρέπει να είναι μακρόχρονη ώστε να διατηρηθούν οι χρεώσεις σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Ο ίδιος, μάλιστα, σημείωσε ότι η διεθνής πρακτική είναι η παραχώρηση να φτάνει στα 50 έτη.

Το συμβατικό αντάλλαγμα για την παραχώρηση θα προβλέπει αρχικό εφάπαξ τίμημα αλλά και ετήσιες πληρωμές αναλόγως των κερδών και των εσόδων.

Η ιδιοκτησία των αεροδρομίων θα παραμείνει στα χέρια του δημοσίου, το οποίο μέσω της ΥΠΑ θα ασκεί τον έλεγχο προκειμένου, μεταξύ άλλων, και οι χρεώσεις να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα για να μην πλήττεται η ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Για να διασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρξουν υψηλές χρεώσεις στα τέλη θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος dual-till με βάση την οποία πρόκειται να καθοριστεί ένα συγκεκριμένο περιθώριο κέρδους ειδικά για αεροπορικά έσοδα του παραχωρησιούχου. Σε περίπτωση όπου το επιτρεπόμενο περιθώριο υπερβαίνει τον μέσο όρο των χρεώσεων των αντίστοιχων αεροδρομίων, τότε θα αναπροσαρμόζεται προς τα κάτω

Δύο επιλογές για το Καστέλι

Σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, για το οποίο έως τώρα όλες οι προσπάθειες να προχωρήσει ο σχετικός διαγωνισμός έχουν οδηγηθεί σε πλήρη αποτυχία, ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης σημείωσε ότι οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί ανοίγουν τον δρόμο για δύο διαφορετικές επιλογές:

-είτε να ενταχθεί σε κάποια από τις ομάδες προς παραχώρηση που θα δημιουργηθούν

-είτε να προχωρήσει ένα ξεχωριστός διαγωνισμός όπως προβλέπεται έως τώρα.

Σε κάθε περίπτωση οι αποφάσεις θα ληφθούν έως το τέλος του έτους.

Ποια αεροδρόμια παραχωρούνται

Ειδικότερα, όπως ανακοινώθηκε σε συνέντευξη Τύπου, στα προς παραχώρηση αεροδρόμιαεντάσσονται οι αερολιμένες σε:

- Ρόδο, Θεσσαλονίκη, Κω, Κέρκυρα, Χανιά. Πρόκειται για τα λεγόμενα μεγάλα αεροδρόμια τα οποία ετησίως έχουν επιβατική κίνηση άνω του 1 εκατομμυρίου. Συνολικά η επιβατική κίνηση των 5 αεροδρομίων κάθε χρόνο φτάνει στα 13,4 εκατομμύρια, δηλαδή στο 71% της επιβατικής κίνησης.

-Ζάκυνθο, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Μύκονο, Σάμο, Κεφαλονιά, Άκτιο, Καβάλα. Τα συγκεκριμένα αεροδρόμια χαρακτηρίζονται μεσαίου μεγέθους με επιβατική κίνηση από 250.000 έως 1 εκατομμύριο επιβάτες τον χρόνο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις από τα αεροδρόμια αυτά το 2013 θα διακινηθούν περίπου 3,9 εκατομμύρια επιβάτες.

-Σκιάθο, Αλεξανδρούπολη, Χίο, Κάρπαθο, Καλαμάτα, Λήμνο, Ιωάννινα, Νέα Αγχίαλο και Άραξο. Τα αεροδρόμια αυτά έχουν μικρή επιβατική κίνηση από 75.000 εως 250.000 επιβάτες τον χρόνο. Για το 2013 από τα αεροδρόμια εκτιμάται ότι θα διακινηθούν περίπου 1,3 εκατομμύριο επιβάτες.

Να σημειώσουμε ότι μεταξύ των αεροδρομίων αυτών περιλαμβάνονται και 11 τα οποία είναι μικτής χρήσης, δηλαδή χρησιμοποιούνται τόσο από την πολιτική όσο και από την πολεμική αεροπορία. Ωστόσο τόσο ο κ. Χατζηδάκης όσο και ο κ. Εμίρης εμφανίστηκαν βέβαιοι ότι αυτό δεν θα αποτελέσει πρόβλημα για την αξιοποίησή τους ενώ, όπως σημείωσαν, έχει ήδη υπάρξει συνεννόηση με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Στα αεροδρόμια αυτά θα παραχωρούνται στον διαχειριστή μόνο οι απολύτως αναγκαίες υποδομές των αεροσταθμών, ενώ σε περίπτωση που χρειάζεται να γίνουν παρεμβάσεις στις υποδομές αυτό θα γίνεται πάντα σε συνεννόηση με το ΥΠΕΘΑ.

ΑΕΔΑ για τα μικρά αεροδρόμια

Για τα μικρά αεροδρόμια (Σητεία, Ικαρία, Πάρος, Λέρος, Μήλος, Κύθηρα, Νάξος, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Σύρος, Καστελόριζο, Κάσος, Σκύρος, Καστοριά, Κοζάνη), τα οποία κάθε χρόνο διακινούν συνολικά περίπου 300.000 επιβάτες, το υπουργείο εκτιμά ότι δεν θα υπάρξει ενδιαφέρον από ιδιώτες για την παραχώρησή τους. Για τα αεροδρόμια θα συσταθεί Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Αεροδρομίων (ΑΕΔΑ), ιδιοκτησίας του ελληνικού δημοσίου, η διαχείριση της οποίας, όμως, δεν αποκλείεται να ανατεθεί σε ιδιώτη μέσω διαγωνισμού.

Προς λουκέτο οι αερολιμένες Κοζάνης - Καστοριάς

Πάντως, από τα αεροδρόμια αυτά με μαθηματική ακρίβεια φαίνεται ότι οδηγούνται σε λουκέτο της Κοζάνης και της Καστοριάς, τα οποία, όπως ανακοινώθηκε, πρόκειται να παραχωρηθούν στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη κάθε επιβάτης που διακινείται από τα αεροδρόμια αυτά κοστίζει στους φορολογούμενους 600 ευρώ. Ο υπουργός σημείωσε ότι για τα δύο αυτά αεροδρόμια υπάρχουν επαρκείς εναλλακτικές λύσεις: μέσω της Εγνατίας Οδού αλλά και αεροπορική κάλυψη μέσω του αεροδρομίου Μακεδονία της Θεσσαλονίκης.

Νέος ρόλος για την ΥΠΑ

Στο πλαίσιο των αλλαγών που δρομολογεί η παραχώρηση της πλειονότητας των αεροδρομίων σε ιδιώτες, πρόκειται να προχωρήσει και η αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Ειδικότερα, θα γίνει διαχωρισμός των εποπτικών και των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων από τη μια πλευρά και της εμπορικής λειτουργίας από την άλλη, ως προς τα περιφερειακά αεροδρόμια. Η ΥΠΑ, ως ρυθμιστική αρχή πλέον, πρόκειται να αναλάβει όλα τα ελεγκτικά και κανονιστικά καθήκοντα. Οι αλλαγές αυτές θα προχωρήσουν με σχέδιο νόμου, η παρουσίαση του οποίου αναμένεται να γίνει πριν από το τέλος του έτους.
euro2day.gr

parapona-rodou.blogspot.com

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *