Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ
Στις καλοκαιρινές περιπλανήσεις ανηφορίζεις σε ένα απομακρυσμένο χωριό κάπου στην Πελοπόννησο και βρίσκεσαι ξαφνικά.... εμπρός από ένα πελώριο πέτρινο σχολείο με επιβλητικό πρόπυλο στην είσοδο.
Και σκέφτεσαι τι σεβασμό θα έτρεφαν οι κάτοικοι αυτού του χωριού κάποτε για την Παιδεία για να κτίσουν ένα τέτοιο σχολείο (σήμερα κλειστό, ελλείψει παιδιών). Τα σχολεία παντού στην ελληνική επικράτεια ήταν τοπόσημα και μερικά αληθινά μνημεία. Η υπόστασή τους, ο όγκος τους, τα υλικά κατασκευής τους παρέδιδαν μαθήματα σεβασμού σε αυτό που κατά προορισμό θα στέγαζαν, την εκπαιδευτική διαδικασία, τη μετάγγιση γνώσεων που θεωρούνταν ήδη από την Επανάσταση του '21 θεμέλιο της ανάπτυξης της χώρας. Ενα τέτοιο σχολείο φαίνεται πως υπήρξε και το νεοκλασικό στην οδό Παναιτίου της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου, το οποίο αποφασίστηκε να αποκατασταθεί και να αποδοθεί στην Περιφέρεια Δωδεκανήσου για πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Στις καλοκαιρινές περιπλανήσεις ανηφορίζεις σε ένα απομακρυσμένο χωριό κάπου στην Πελοπόννησο και βρίσκεσαι ξαφνικά.... εμπρός από ένα πελώριο πέτρινο σχολείο με επιβλητικό πρόπυλο στην είσοδο.
Και σκέφτεσαι τι σεβασμό θα έτρεφαν οι κάτοικοι αυτού του χωριού κάποτε για την Παιδεία για να κτίσουν ένα τέτοιο σχολείο (σήμερα κλειστό, ελλείψει παιδιών). Τα σχολεία παντού στην ελληνική επικράτεια ήταν τοπόσημα και μερικά αληθινά μνημεία. Η υπόστασή τους, ο όγκος τους, τα υλικά κατασκευής τους παρέδιδαν μαθήματα σεβασμού σε αυτό που κατά προορισμό θα στέγαζαν, την εκπαιδευτική διαδικασία, τη μετάγγιση γνώσεων που θεωρούνταν ήδη από την Επανάσταση του '21 θεμέλιο της ανάπτυξης της χώρας. Ενα τέτοιο σχολείο φαίνεται πως υπήρξε και το νεοκλασικό στην οδό Παναιτίου της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου, το οποίο αποφασίστηκε να αποκατασταθεί και να αποδοθεί στην Περιφέρεια Δωδεκανήσου για πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Αυτό το σχολείο, που ως οικοδόμημα είναι πολύ πιο εντυπωσιακό από το πρώτο Πανεπιστήμιο της πόλης των Αθηνών (στην Πλάκα), μετρά 130 χρόνια ζωής και αναβλύζει μέσα από τα σπλάχνα του μυρωδιά από την εποχή των Ιπποτών της Ρόδου. Και αυτό γιατί κτίστηκε αρχικά το 1876 πάνω σε τμήμα των ερειπίων της καθολικής εκκλησίας του Αγίου Ιωάννου του Τάγματος των Ιωαννιτών Ιπποτών της Ρόδου, που καταστράφηκε από έκρηξη το 1856. Το πρώτο σχολείο δεν μακροημέρευσε. Κατέρρευσε ύστερα από πυρκαγιά ή σεισμό, όπως αναφέρθηκε προ ημερών στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων, και ξανακτίστηκε το 1898. Το σημερινό σχολείο είναι χαρακτηρισμένο από το 2012 νεότερο μνημείο και προστατευόμενο.
Στο υπουργείο Πολιτισμού από το 2010 ασχολούνται με τη μελέτη αποκατάστασης του κελύφους του κτηρίου αλλά και του εσωτερικού ζωγραφικού διακόσμου του. Από πέρυσι έχει επιληφθεί η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεοτέρων Μνημείων, έχει συνταχθεί μελέτη συντήρησης των τοιχογραφιών του και έχουν διερευνηθεί τα αρχικά χρώματα των προσόψεών του. Το μεγάλο του πρόβλημα τώρα εντοπίζεται στη θεμελίωσή του, καθώς παρουσιάζει σημαντικές καθιζήσεις λόγω της ανατίναξης της εκκλησίας του Αγίου Ιωάννου του Τάγματος των Ιωαννιτών Ιπποτών και γιατί έχει θεμελιωθεί πάνω σε αργιλώδεις επιχώσεις και ιλύ, όπως μας είπε η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Ερευνών Αναστήλωσης, Αθηνά Αθανασιάδου.
Η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει τα τελευταία χρόνια έχει αποτυπωθεί διεξοδικά από την Υπηρεσία. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν ερευνητικές τομές σε συνεργασία με το ΑΠΘ, έγιναν δοκιμές, έρευνες και μετρήσεις, καθώς και δειγματοληψίες για τις εργαστηριακές δοκιμές, ώστε να διαμορφωθεί επί τόπου μια ολοκληρωμένη εικόνα για τη γεωμετρία και την παθολογία του σχολείου. Και όπως απεδείχθη, η εξωτερική πλευρά της βόρειας πτέρυγας έχει υποστεί διαφορική καθίζηση, ενώ η δυτική πτέρυγα καθίζηση και πιθανή στροφή.
Σημασία έχει ότι η εξυγίανση του νεοκλασικού αυτού σχολείου αντιμετωπίζεται με την ίδια προσοχή όπως η αναστήλωση ενός αρχαίου μνημείου. Και αυτή είναι μία κατάκτηση των υπηρεσιών του ΥΠΠΟ, δηλαδή των δημοσίων λειτουργών που αξίζουν εύσημα στις δύσκολες μέρες που περνά ο τόπος.
Parapona-Rodou
Στο υπουργείο Πολιτισμού από το 2010 ασχολούνται με τη μελέτη αποκατάστασης του κελύφους του κτηρίου αλλά και του εσωτερικού ζωγραφικού διακόσμου του. Από πέρυσι έχει επιληφθεί η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεοτέρων Μνημείων, έχει συνταχθεί μελέτη συντήρησης των τοιχογραφιών του και έχουν διερευνηθεί τα αρχικά χρώματα των προσόψεών του. Το μεγάλο του πρόβλημα τώρα εντοπίζεται στη θεμελίωσή του, καθώς παρουσιάζει σημαντικές καθιζήσεις λόγω της ανατίναξης της εκκλησίας του Αγίου Ιωάννου του Τάγματος των Ιωαννιτών Ιπποτών και γιατί έχει θεμελιωθεί πάνω σε αργιλώδεις επιχώσεις και ιλύ, όπως μας είπε η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Ερευνών Αναστήλωσης, Αθηνά Αθανασιάδου.
Η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει τα τελευταία χρόνια έχει αποτυπωθεί διεξοδικά από την Υπηρεσία. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν ερευνητικές τομές σε συνεργασία με το ΑΠΘ, έγιναν δοκιμές, έρευνες και μετρήσεις, καθώς και δειγματοληψίες για τις εργαστηριακές δοκιμές, ώστε να διαμορφωθεί επί τόπου μια ολοκληρωμένη εικόνα για τη γεωμετρία και την παθολογία του σχολείου. Και όπως απεδείχθη, η εξωτερική πλευρά της βόρειας πτέρυγας έχει υποστεί διαφορική καθίζηση, ενώ η δυτική πτέρυγα καθίζηση και πιθανή στροφή.
Σημασία έχει ότι η εξυγίανση του νεοκλασικού αυτού σχολείου αντιμετωπίζεται με την ίδια προσοχή όπως η αναστήλωση ενός αρχαίου μνημείου. Και αυτή είναι μία κατάκτηση των υπηρεσιών του ΥΠΠΟ, δηλαδή των δημοσίων λειτουργών που αξίζουν εύσημα στις δύσκολες μέρες που περνά ο τόπος.
Parapona-Rodou
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.