ροή ειδήσεων

Το θέατρο του παραλόγου - Το χρονικό της πλήρους απαξίωσης μιας άριστης επαγγελματικής εκπαίδευσης: του ξεναγού της Ελλάδας

Η εκπαίδευση των ξεναγών αποτελεί μέρος της τουριστικής πολιτικής και διπλωματίας της χώρας μας και γι'αυτό υποστηρίζουμε το δημόσιο χαρακτήρα της, τη διατήρηση των σπουδών του ξεναγού σε υψηλό επίπεδο... και στην υπηρεσία των στόχων που θα έπρεπε λογικά να έχει θέσει η πολιτεία μας για τον τουρισμό.

Την ώρα που οι περισσότερες χώρες ανά τον κόσμο κάνουν προσπάθεια να θεσπίσουν για πρώτη φορά στην ιστορία τους ή και να αναβαθμίσουν πραγματικά την ήδη υπάρχουσα εκπαίδευση των ξεναγών τους και να εκμεταλλευτούν την τεχνογνωσία άλλων χωρών, το ελληνικό Υπουργείο Τουρισμού προσπαθεί εδώ και χρόνια, αν όχι να καταργήσει τελείως τις Σχολές Ξεναγών, αφού τις απαξιώσει όσο μπορεί περισσότερο στη συνέχεια να τις ξεφορτωθεί από πάνω του, να τις παραδώσει σε ιδιώτες, να εξισώσει το επάγγελμα του ξεναγού με τίτλους σπουδών διαφόρων άλλων σχολών, οι οποίοι καμία σχέση με τη άριστη επαγγελματική εκπαίδευση των κρατικών Σχολών Ξεναγών και την απευθείας σύνδεση τους με το επάγγελμα δεν έχουν. Η Ελλάδα όμως, σύμφωνα με έκθεση του CEDEFOP του 1996, ήταν πάντοτε πρωτοπόρα στην επαγγελματική εκπαίδευση του ξεναγού και έχει την τεχνογνωσία να την εξάγει στο εξωτερικό.

Οι Σχολές Ξεναγών είναι κρατικές σχολές που υπάγονται στο Υπουργείο Τουρισμού και λειτουργούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη σε μόνιμη βάση και σε ιδιόκτητα κτίρια, αλλά ενίοτε και σε Ηράκλειο, Κέρκυρα, Λέσβο και Ρόδο, ανάλογα με τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς. Η διάρκεια σπουδών του ξεναγού της Ελλάδας είναι 5 εξάμηνα υποχρεωτικής παρακολούθησης - με 1.090 ώρες μαθημάτων και 110 ημέρες εκπαιδευτικών εκδρομών στους κυριότερους αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, μνημεία πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς μας - ενώ οι σπουδαστές εισάγονται στις Σχολές Ξεναγών αφού περάσουν επιτυχώς τις εξετάσεις επάρκειας στην ξένη ή τις ξένες γλώσσες, στις οποίες σκοπεύουν να ξεναγήσουν ανά την Ελλάδα.

Μετά από την επιτυχία τους στις εξετάσεις ξένων γλωσσών οι υποψήφιοι εξετάζονται στην Ιστορία, την Έκθεση και τη Γεωγραφία της Ελλάδας. Οι πτυχιούχοι ΑΕΙ τμημάτων Ιστορίας & Αρχαιολογίας εισάγονται χωρίς εξετάσεις στην Ιστορία και την Έκθεση και έχουν και κάποιες απαλλαγές από την παρακολούθηση των μαθημάτων που ενδεχομένως έχουν διδαχθεί στο Πανεπιστήμιο.

Για να αποφοιτήσουν και να αποκτήσουν επαγγελματική ταυτότητα ξεναγού για την Ελλάδα, όλοι ανεξαιρέτως οι σπουδαστές περνούν τις γραπτές εξετάσεις επάρκειας ανά εξάμηνο και τις τελικές διπλωματικές εξετάσεις που είναι προφορικές.



Τα μαθήματα περιλαμβάνουν ιστορία και αρχαιολογία όλων των εποχών αλλά και σύγχρονα θέματα που ενδιαφέρουν τον επισκέπτη της χώρας, όπως τέχνη, γεωγραφία, οικονομία, λειτουργία του κράτους, έθιμα και παραδόσεις, θρησκειολογία, χλωρίδα και πανίδα, εθνικά θέματα κ.λπ. Εκτός της θεωρητικής διδασκαλίας, βασικότατη είναι και η τεχνική ξενάγησης που συνοδεύεται από την πρακτική άσκηση επί τόπου σε μνημεία, μουσεία και ανοιχτούς χώρους ανά την Ελλάδα και που θα πρέπει να καλύπτει τουλάχιστον το 40% της συνολικής διάρκειας των σπουδών. Στόχος είναι ο ξεναγός να μπορεί να παρουσιάσει συνολικά όχι μόνο τον Ελληνικό πολιτισμό, αλλά επίσης να απαντάει σε ερωτήματα για τη σύγχρονη Ελλάδα, να αντιμετωπίζει έκτακτες και απρόβλεπτες καταστάσεις κατά το ταξίδι και να επηρεάζει θετικά τους επισκέπτες μας στον τρόπο που αντιμετωπίζουν την χώρα μας, ώστε αυτοί να ξαναέρθουν και να διαφημίσουν την Ελλάδα σε άλλους. Οι Σχολές Ξεναγών λειτουργούν βάσει του Κανονισμού που ισχύει ως σήμερα, όπως τροποποιήθηκε το 2002 (ΦΕΚ 1375/25.10.2002).

Το 2002 πρωτοξεκίνησε και η κακοδαιμονία για τις κρατικές Σχολές Ξεναγών και την εκπαίδευση του ξεναγού, όταν όλες οι κρατικές σχολές τουριστικών επαγγελμάτων άρχισαν να περνούν από φορέα σε φορέα, φεύγοντας από τον ΕΟΤ προς τις ΣΤΕ, στη συνέχεια από τις ΣΤΕ στον ΟΤΕΚ και τώρα που ο ΟΤΕΚ νομοθετικά καταργήθηκε, το Υπουργείο Τουρισμού είναι φανερό πως δεν τις θέλει.

Τι κάνουμε λοιπόν;

Αρχίζουμε σιγά-σιγά την μέθοδο αποδόμησης μέσω Υπουργείων, ξεκινώντας από το Ανάπτυξης, κατόπιν Τουριστικής Ανάπτυξης, Τουρισμού, Τουρισμού και Πολιτισμού και ξανά Τουρισμού κατά τη θητεία περίπου 20 διαφορετικών υπουργών και γενικών γραμματέων αυτών, στο όνομα της “αναβάθμισης” των σπουδών του ξεναγού:
Τροποποιούμε τον Κανονισμό Λειτουργίας των Σχολών Ξεναγών το 2002, επιφέροντας καίρια πλήγματα στην λειτουργία των Σχολών Ξεναγών.
Καταργούμε τη έγκριτη 5μελή Επιστημονική Επιτροπή των Σχολών Ξεναγών με μέλη της Καθηγητές ΔΕΠ, ειδικούς στο αντικείμενό τους, των οποίων ο ρόλος ήταν δεσμευτικός και στην θέση της συστήνουμε μια δύσκαμπτη 11μελή επιτροπή, με διάφορες ειδικότητες και μέλη της μεταξύ άλλων και υπηρεσιακούς παράγοντες, χωρίς γνώση του αντικειμένου και με ρόλο απλώς συμβουλευτικό.
Το ΔΣ των ΣΤΕ και κατόπιν του ΟΤΕΚ αποφασίζει και ενεργεί αυτοβούλως για όλα τα εκπαιδευτικά θέματα, χωρίς όμως να δεσμεύεται από εξειδικευμένα στην εκπαίδευση άτομα, ενώ υπάρχει και ο Γεν. Διευθυντής με ρόλο ενίοτε διακοσμητικό.
Μειώνουμε τις ώρες σε μαθήματα των Σχολών Ξεναγών, όταν χώρες χωρίς το δικό μας πλούτο μνημείων, όπως η Μεγ. Βρετανία, η Γερμανία και η Δανία αποκτούν για πρώτη φορά εκπαίδευση ξεναγού με τουλάχιστον 800 ώρες σπουδών.
Κάνουμε δεκτά και τα διπλώματα ξένων γλωσσών των ινστιτούτων, καθώς και τα πτυχία των ξένων φιλολογιών, χωρίς εξετάσεις πιστοποίησης, ασχέτως εάν ο μελλοντικός ξεναγός δεν έχει μιλήσει ποτέ σε ξένη γλώσσα μπροστά σε εξεταστή ξεναγών ή σε κοινό, όπως θα κληθεί να κάνει στην εργασία του.
Δίνουμε σε ιδιωτική επιχείρηση με εργολαβία το σύνολο του έργου των εκπαιδευτικών εκδρομών των σπουδαστών, η οποία πάντοτε υπερκοστολογείται για όλες τις υπηρεσίες, οδηγώντας σε τεράστιες σπατάλες, χωρίς να υπάρχει λόγος να παρέχει το κράτος δωρεάν στέγη, γεύματα και μεταφορά στους σπουδαστές.
Προσλαμβάνουμε άπειρους διδάσκοντες, μόνο και μόνο επειδή έχουν τις τυπικές προϋποθέσεις που ορίζει η νομοθεσία, ενώ αποκλείουμε άλλους με εμπειρία στην εκπαίδευση ξεναγών και στον τουρισμό, λόγω μη πλήρωσης άλλων τυπικών προσόντων
Αποκλείουμε έμπειρους διδάσκοντες να ξανακάνουν αίτηση για πρόσληψη επειδή είχαν ήδη συμπληρώσει 24 μήνες διδασκαλίας σε κρατική σχολή.
Η 11μελής Εκπαιδευτική Επιτροπή των Σχολών Ξεναγών απαξιώνεται σταδιακά και αυτή, κι ενώ προσπαθεί να συνεδριάσει και να παράγει έργο, το Υπουργείο Τουρισμού συστήνει μια άλλη άτυπη “ομάδα εργασίας” με πρόσωπα προφανώς αρεστά στο Υπουργείο Τουρισμού. Σκοπός τους να πετάξουν στον κάλαθο των αχρήστων όσα προτείνει το ευρωπαϊκό πρότυπο για την εκπαίδευση των ξεναγών και όσα η 11μελής Εκπαιδευτική Επιτροπή προσπάθησε να προωθήσει, με το επίσημο πόρισμά της προς τη σημερινή υπουργό Τουρισμού, ώστε να ξανακάνουν άλλες προτάσεις στην Υπουργό. Κι επειδή η πρώτη “ομάδα εργασίας” φαίνεται ότι δεν παρήγαγε το επιθυμητό αποτέλεσμα, πρόσφατα συστήνουμε δεύτερη “ομάδα εργασίας” με τελείως διαφορετικά άτομα στη σύνθεσή της, μήπως επιτέλους και καταφέρουμε την τέλεια απαξίωση και υποβάθμιση των σπουδών του ξεναγού της Ελλάδας.
Οργανώνουμε όποτε θυμόμαστε εξετάσεις πιστοποίησης σε ξένες γλώσσες για τους ήδη επαγγελματίες ξεναγούς, ενώ εδώ και δύο χρόνια οι ξεναγοί μάταια ζητούν από το Υπουργείο να τους δοθεί η δυνατότητα να πιστοποιηθούν σε γλώσσες όπως τα τούρκικα ή τα πορτογαλικά, που έχουν ζήτηση στην τουριστική αγορά.
Αναβάλουμε τις εισαγωγικές εξετάσεις στις Σχολές Ξεναγών επί χρόνια και κρατούμε όμηρους τους υποψήφιους που ήδη έχουν δώσει εξετάσεις στις ξένες γλώσσες, μη βγάζοντας νέα προκήρυξη για την εισαγωγή στις Σχολές Ξεναγών.
Όταν και εφόσον αποφασίσουμε να λειτουργήσουν οι Σχολές Ξεναγών, ανοίγουμε και λειτουργούμε τρεις ή τέσσερεις σχολές ταυτόχρονα ανά τη χώρα και όχι κυλιώμενα.
Αγνοούμε τις προτάσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξεναγών, που αποδεικνύουν ότι οι Σχολές Ξεναγών μπορούν νοικοκυρεμένα να λειτουργήσουν μια χαρά με τα μισά χρήματα του υπάρχοντος προϋπολογισμού τους, χωρίς κανένα νομικό κώλυμα.
Δε συνεργαζόμαστε καν με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξεναγών και με τους πιστοποιημένους εκπαιδευτές ξεναγών που αυτή διαθέτει για τις προτάσεις ουσιαστικής αναβάθμισης των σπουδών ξεναγών στην Ελλάδα.
Δίνουμε με νομοθετική ρύθμιση το δικαίωμα σε πτυχιούχους ΑΕΙ από όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, συχνά άσχετων με τον πολιτισμό της Ελλάδας τμημάτων, να παρακολουθήσουν ένα ταχύρυθμο δίμηνο σεμινάριο επί πληρωμή που διοργανώνουν κρατικά ΑΕΙ ανά την χώρα, ώστε να αποκτήσουν άμεσα την επαγγελματική ταυτότητα του ξεναγού, χωρίς καμία εξέταση των γνώσεών τους σε ξένες γλώσσες και σε άλλα βασικά μαθήματα για το επάγγελμα του ξεναγού.
Αποκλείουμε τους αλλοδαπούς επαγγελματίες ξεναγούς, πολίτες χωρών-μελών της Ε.Ε., από το δικαίωμα να υποβληθούν σε αντισταθμιστικά μέτρα από τις Σχολές Ξεναγών, όπως προβλέπει η Οδηγία 2005/36 και η ελληνική νομοθεσία, ώστε να αναγνωριστούν νόμιμα στην Ελλάδα τα επαγγελματικά τους προσόντα ως ξεναγοί.
Χρησιμοποιούμε την τρόικα ως μπαμπούλα που δήθεν ζητάει μέσω μνημονίου το “άνοιγμα του κλειστού επαγγέλματος του ξεναγού”, το οποίο όμως στην πραγματικότητα το μόνο προσόν που απαιτεί είναι οι σπουδές για να το ασκήσει κάποιος και συνεχίζουμε να νομοθετούμε κατά το δοκούν, καταστρατηγώντας το Σύνταγμα της Ελλάδας σε πολλά και διάφορα άρθρα του.
Δεν ελέγχουμε και δεν επιβάλουμε κυρώσεις σε απολύτως κανέναν παρανομούντα που “πουλάει” υπηρεσίες ξενάγησης μέσω διαδικτύου, γραφείων-μαϊμού, προγραμμάτων εκδρομών, εταιριών ταξί και εξαπατά τον καταναλωτή-τουρίστα στη χώρα μας.
Εν κατακλείδι υπολειτουργούμε περιστασιακά τις Σχολές Ξεναγών και αφήνουμε τα προβλήματα να συσσωρεύονται επί χρόνια, μέχρι που να πούμε ότι δεν θέλουμε πλέον τις κρατικές σχολές, θα τις δώσουμε σε ιδιώτες, αφού όμως πρώτα τις… αναβαθμίσουμε, και φτιάξουμε το πρόγραμμα όπως εμείς θεωρούμε καλύτερο, δηλαδή μειώνοντας διάρκεια, μαθήματα, εκπαιδευτικές εκδρομές και ό,τι άλλο θεωρούμε ότι μπορεί να κάνει μια σχολή ακριβή για το κράτος ή τον ιδιώτη που θα την ξαναλειτουργήσει.



Τα αποτελέσματα της σταδιακής αποδόμησης:
Πέφτει συνεχώς το επίπεδο παροχής υπηρεσιών ξενάγησης, γνώσεων, δεξιοτήτων καθώς και το επίπεδο των ξένων γλωσσών που μιλούν οι ξεναγοί της Ελλάδας και δυσφημείται η χώρα μας
Γίνονται συχνά παράπονα από επισκέπτες μας για εξαπάτηση τους από διάφορους επιτήδιους που ως μη πιστοποιημένοι ξεναγοί προσφέρουν κυρίως μέσω διαδικτύου “ξεναγήσεις, περιηγήσεις, μοναδικές εμπειρίες με ντόπιους, ξεναγοί για ψώνια στα καταστήματα, κ.λπ., κ.λπ.”, οι οποίοι ξεφυτρώνουν από παντού
Πολλοί σπουδαστές Σχολών Ξεναγών κατά την φοίτησή τους έχουν περισσότερα προσόντα από τους ίδιους τους διδάσκοντες
Γίνονται από το ελληνικό κράτος τεράστιες σπατάλες στην εκπαίδευση του ξεναγού, ενώ οι Σχολές Ξεναγών θα μπορούσαν να λειτουργήσουν με το ίδιο πρόγραμμα, χωρίς απαραίτητα να γίνονται τόσα έξοδα.
Αποκλείονται υποψήφιοι που θα αποτύχουν τη μία χρονιά ή δεν θα μπορέσουν να δώσουν εξετάσεις σε μία από τις σχολές από το να προσπαθήσουν να φοιτήσουν την επόμενη χρονιά σε άλλη σχολή, αφού οι σχολές ανοίγουν και κλείνουν όλες μαζί την ίδια χρονιά.
Οι αλλοδαποί ξεναγοί-αιτούντες την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων τους στην Ελλάδα, καταθέτουν καταγγελίες κατά του κράτους, επειδή δεν μπορούν να υποβληθούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα, όπως ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, σε αντισταθμιστικά μέτρα από τις Σχολές Ξεναγών, αφού αυτές λειτουργούν κατά το δοκούν από το Υπουργείο Τουρισμού.
Δεν απορροφούνται από την αγορά εργασίας οι απόφοιτοι πολλών Σχολών Ξεναγών μαζί την ίδια χρονιά, και εάν σε αυτούς προσθέσουμε και τη νέα κατηγορία συμμετεχόντων στα ταχύρυθμα δίμηνα σεμινάρια, η ανεργία στο καθαρά εποχιακό αυτό επάγγελμα κυμαίνεται στα τελευταία χρόνια στο 40-80%, ανάλογα με την περιοχή και την γλώσσα του ξεναγού.
Υπάρχουν επαγγελματίες ξεναγοί που αναμένουν δύο χρόνια να προκηρυχθούν εξετάσεις πιστοποίησης “σπανίων” ξένων γλωσσών, ώστε να αποκτήσουν την επέκταση της επαγγελματικής τους ταυτότητας και σε άλλες γλώσσες

Ο κανονισμός και το πρόγραμμα σπουδών των Σχολών Ξεναγών πρέπει να επανέλθει σε πολλά σημεία του στην προ του 2002 μορφή του, αλλά και να υιοθετήσει πολλά από τα νέα σημεία του ευρωπαϊκού προτύπου ΕΝ155656:2008, όπως αυτό ψηφίστηκε από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες ως η ελάχιστη προτεινόμενη εκπαίδευση του ξεναγού στην Ευρώπη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τυποποίησης (CEN). Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό αυτό πρότυπο, το 40% των ωρών διδασκαλίας στον υποψήφιο ξεναγό θα πρέπει να είναι πρακτική άσκηση και η εκμάθηση τεχνικών ξενάγησης επί τόπου σε χώρους, μουσεία, στο λεωφορείο και σε περιήγηση με τα πόδια σε πόλεις και αξιοθέατα που θα κληθεί αργότερα στην επαγγελματική του ζωή να παρουσιάσει. Αυτό και μόνο το γεγονός, που γίνεται αποδεκτό με το ψηφισμένο πρότυπο ΕΝ15565:2008 όπως αυτό διαμορφώθηκε από ειδήμονες όλων των χωρών της Ευρώπης, διαφοροποιεί την στοχευμένη καθαρά προς το επάγγελμα του ξεναγού εκπαίδευση των Σχολών Ξεναγών από την απλή ακαδημαϊκή θεωρητική διδασκαλία που λαμβάνεται σε ένα ΑΕΙ.

Ως Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξεναγών παρακολουθούμε και συμμετέχουμε ενεργά εδώ και χρόνια στην προσπάθεια διαμόρφωσης ενός πρότυπου σπουδών για τους ξεναγούς στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Ως μέλος της Επιτροπής Τουρισμού του ΕΛΟΤ συμμετείχαμε – δια της υπογράφουσας - σε όλες τις ευρωπαϊκές συνεδριάσεις μαζί με άλλους εμπειρογνώμονες στην εκπαίδευση του ξεναγού από διάφορες χώρες στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού προτύπου ΕΝ15565:2008. Φροντίζουμε μέσω των Σωματείων-μελών της για τη δια βίου μάθηση των ξεναγών της Ελλάδας με τη διοργάνωση συνεδρίων, σεμιναρίων και εκπαιδευτικών εκδρομών. Με λίγα λόγια, έχουμε εμπεριστατωμένη άποψη για το πώς θα πρέπει να είναι η επαγγελματική εκπαίδευση του ξεναγού και η λειτουργία των Σχολών Ξεναγών. Ζητούμε να διοργανώνονται τακτικά, όπως ορίζει ο Νόμος, εξετάσεις στις ξένες γλώσσες για την πιστοποίηση των ξεναγών, όπως και να λειτουργούν ανελλιπώς και χωρίς καθυστερήσεις οι Σχολές Ξεναγών.

Έχουμε συγκεκριμένες εφικτές προτάσεις για όλα τα παραπάνω προβλήματα της εκπαίδευσής μας, τις οποίες και υποβάλουμε επικαιροποιημένες, ανάλογα με τις νομοθετικές τροποποιήσεις, κάθε φορά που αλλάζει η ηγεσία του Υπουργείου και των Σχολών Ξεναγών και αναμένουμε να εισακουστούμε από τους ιθύνοντες του τουρισμού και της εκπαίδευσής μας.

Ας μην ξεχνούμε ότι οι Σχολές Ξεναγών προετοιμάζουν τους πρεσβευτές μας, ανθρώπους που κατ’ εξοχήν έρχονται σε επαφή με τους επισκέπτες μας και πρέπει να είναι εμπνευσμένοι και κατάλληλα εκπαιδευμένοι για να διαφημίσουν τη χώρα μας και να μπορέσουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτή-τουρίστα μας.

Από την εργασία μου εδώ και 26 χρόνια ως επαγγελματίας διπλωματούχος ξεναγός ανά την Ελλάδα με μεμονωμένους επισκέπτες και ομάδες τουριστών, αλλά και ως πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ξεναγών για την Ελλάδα και την Ευρώπη, βλέπω καθημερινά κατά την εργασία μου την ανάγκη για υψηλού επιπέδου υπηρεσίες ξενάγησης και συνεχούς επιμόρφωσης των ξεναγών, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του επαγγέλματος. Ένας ξεναγός δεν μπορεί να καθοδηγεί όπως πρέπει τους επισκέπτες μας και να ερμηνεύει σωστά ένα χώρο - είτε πρόκειται για μια βόλτα στους δρόμους της πόλης, είτε για χώρο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς - τον οποίον δεν έχει προηγουμένως επισκεφθεί και μελετήσει κατά την πρακτική του άσκηση. Σε αντίθετη περίπτωση δεν μπορεί να λέγεται επαγγελματίας ξεναγός, αλλά εξισώνεται με την πληροφόρηση από μια απρόσωπη δορυφορική εφαρμογή στο κινητό μας τηλέφωνο ή μια ηχογραφημένη περιήγηση με ακουστικά, που όμως πολύ απέχουν από την ανθρώπινη επαφή.

Η εκπαίδευση των ξεναγών αποτελεί μέρος της τουριστικής πολιτικής και διπλωματίας της χώρας μας και γι’αυτό υποστηρίζουμε το δημόσιο χαρακτήρα της, τη διατήρηση των σπουδών του ξεναγού σε υψηλό επίπεδο και στην υπηρεσία των στόχων που θα έπρεπε λογικά να έχει θέσει η πολιτεία μας για τον τουρισμό.

Το πρόγραμμα σπουδών του ξεναγού της Ελλάδας πρέπει μεν να αναβαθμιστεί, αλλά όπως προτείνει το πρόσφατο πόρισμα της Επιστημονικής Επιτροπής των Σχολών Ξεναγών και να περιέχει απαραιτήτως επισκέψεις σε όλους τους τόπους τουριστικού ενδιαφέροντος της χώρας και την απαραίτητη επιτόπια πρακτική άσκηση. Η παράδοση της εκπαίδευσης των ξεναγών σε ιδιώτες που θα εφαρμόζουν απλώς ένα εύκολο, ανέξοδο, θεωρητικό πρόγραμμα σπουδών θα είναι ότι χειρότερο μπορεί να πράξει το κράτος για την πλήρη απαξίωση του επαγγέλματός μας και κατ‘επέκταση του τουρισμού κα του πολιτισμού μας.

Η κα Έφη Καλαμπουκίδου είναι διπλωματούχος ξεναγός, εκτελεστικό μέλος Δ.Σ. Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ξεναγών (FEG), αναπλ. γεν. γραμματέας Δ.Σ. Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξεναγών (ΠΟΞΕΝ) και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ξεναγών των FEG και WFTGA.


Parapona-Rodou

Σχόλια

  1. Ανώνυμος14/11/13 21:24

    Ε, μην τα παραλέτε τώρα ότι μόνο το ΔΗΜΟΣΙΟ μπορεί να δώσει άριστη εκπαίδευση!!! Μια ματιά στο εξωτερικό και θα σας πείσει για το αντίθετο, οι μεγαλύτερες και διασιμότερες σχολές & πανεπιστήμια είναι ιδιωτικά! Απλά σύγκρινε τις συνθήκες στις σχολές ΣΤΕ & ΑΣΤΕΡ που δεν είχαν ούτε υλικά ούτε δασκάλους και θα καταλάβεις. Εκ πείρας στο λέω, ούτε σέλινο δεν υπήρχε για το μάθημα και τα κοτόπουλα ήταν ληγμένα!!!! 50 τετραγ. μέτρα χώρος κουζίνας για να γίνει μάθημα και πρακτική με 25 μαθητές!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος15/11/13 02:18

    Ax Μηδενισμο που θελετε τωρα του στυλ οταν ολοι κατεβαιναν κατω για απεργιες.
    Αλλα ας μην βγαζουμε ο ενας τα ματια του αλλου Επιμονη και την επομενη φορα στους ΔΡΟΜΟΥΣ και οχι με ΠΕΛΑΤΕΣ :) , αντε καλη δυναμη μακαρι να μην την παθετε οπως ολοι αν και σκουρο το κοβω

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *