ροή ειδήσεων

Νοσεί η ακτοπλοΐα, αναγκαία η δημιουργία συστήματος «Hub and Spoke»

H Ελλάδα, μαζί με την Ιταλία, είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση, μέσω ακτοπλοϊκών γραμμών, με 45 εκατ. περίπου επιβάτες ετησίως, καλύπτοντας....
περίπου το 25% της συνολικής διακίνησης επιβατών ακτοπλοΐας στην Ευρώπη.

Του Φώτη Φωτεινού

Ο Πειραιάς είναι το δεύτερο σημαντικότερο, σε όρους επιβατικής κίνησης, λιμάνι της Ευρώπης,με μερίδιο που υπολογίζεται στο 3%, ενώ όσον αφορά τη μεταφορά φορτίων, σχεδόν το 5% των εμπορευμάτων που διακινούνται, μέσω ευρωπαϊκών ακτοπλοϊκών γραμμών, διέρχεται από ελληνικά λιμάνια.

Η σημασία της ακτοπλοΐας για την ορθή και απρόσκοπτη λειτουργία της ελληνικής οικονομίας είναι πρόδηλη, καθώς στη χώρα υπάρχουν περισσότερα από 200 κατοικημένα νησιά, με περισσότερους από 1,4 εκατομμύρια κατοίκους και περίπου 15.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής.

Ωστόσο, παρά τα ανωτέρω εντυπωσιακά στοιχεία, το ελληνικό λιμενικό δίκτυο χαρακτηρίζεται από μεγάλες παθογένειες, με τις περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες να είναι ζημιογόνες και τους νησιώτες να διαμαρτύρονται για έλλειψη δρομολογίων.



Δυστυχώς, απλήρωτα πληρώματα, ανεκτέλεστα δρομολόγια, λιγότερα πλοία, υψηλά χρέη και εταιρείες που φλερτάρουν με την de facto πτώχευση είναι η καθημερινή πραγματικότητα.

Το υπουργείο Ναυτιλίας πιέζει για τη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια, προσκρούει όμως στις αντιρρήσεις της τρόικας, όπως και στο θέμα της ελάφρυνσης των εισφορών, που ανεβάζουν την τιμή των καυσίμων.

Στην Ακτή Μιαούλη καταρτίζουν πλάνο, αλλά αναζητούν και πόρους, για να δρομολογηθεί στροφή προς εναλλακτικά καύσιμα, φθηνότερα και καθαρότερα, όπως το LNG, αλλά οι λύσεις αυτές χρειάζονται πολύ χρόνο και μεγάλες επενδύσεις.

Επίσης, ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σχεδιάζει τον ανασχεδιασμό των άγονων γραμμών, με δεδομένο ότι οι ετήσιες επιδοτήσεις ανέρχονται στα 70 εκατ., έναντι 130 εκατ. πριν από μερικά χρόνια.

Από την πλευρά τους, οι ακτοπλόοι έχουν θέσει σειρά αιτημάτων, μεταξύ των οποίων η μείωση του ΦΠΑ, η επιδότηση του κόστους καυσίμων, αλλά και η ένταξη των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών, με τις αεροπορικές, σε ένα ενιαίο ταμείο.

Τα ευρήματα της έκθεσης

Στο πλαίσιο ανάλυσης των προβλημάτων της ακτοπλοΐας, συστήθηκε ερευνητική ομάδα, κατόπιν πρωτοβουλίας του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών, του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και του Εργαστηρίου Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων του τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Βασικό συμπέρασμα, από την επεξεργασία όλων των δεδομένων, είναι πως η ακτοπλοΐα έχει φτάσει σε ένα τέτοιο σημείο, κατά το οποίο, καμία από τις εμπλεκόμενες πλευρές, δεν είναι ικανοποιημένη από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σύστημα.

Κομβικό εύρημα της έρευνας είναι πως η εφαρμογή του συστήματος «Hub and Spoke» (λιμάνια κόμβοι, με συνδέσεις σε μικρότερα λιμάνια) είναι μια βιώσιμη λύση.Αναλυτικά, να χρησιμοποιούνται κάποια λιμάνια ως κομβικά, τα οποία θα εξυπηρετούνται από κύριες γραμμές, και τα υπόλοιπα περιμετρικά λιμάνια να εξυπηρετούνται από τοπικές γραμμές. Π.χ. για να πάει κάποιος στις Κυκλάδες, να ταξιδεύει έως τη Σύρο και από εκεί, με άλλο πλοίο, να μεταφέρεται στον τελικό προορισμό του. Ανάλογα παραδείγματα είναι το Νάξος – Κουφονήσια και Ρόδος – Σύμη.

Επίσης, από την έρευνα, φαίνεται ξεκάθαρα η ανάγκη συνολικής αναθεώρησης του συστήματος των επιδοτήσεων, καθώς σήμερα δεν καλύπτει τις υφιστάμενες ανάγκες χρηματοδότησης.

Το παραπάνω βρίσκεται, σε άμεση συνάρτηση, με την αναθεώρηση των ακτοπλοϊκών γραμμών, από τις οποίες αποτελείται το σύστημα. Πρόδηλο ήταν το συμπέρασμα που εξήχθη από την έρευνα για την ανάγκη αναδιάρθρωσης των δρομολογίων, αλλά και η διαφαινόμενη ανάγκη μείωσης του ποσοστού ΦΠΑ, που περιέχεται στους ναύλους, τόσο επιβατών, όσο και οχημάτων.
http://metaforespress.gr/

Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *