Έρχομαι τα τελευταία πέντε χρόνια για διακοπές στη Ρόδο, θεωρώ επομένως ότι δικαιούμαι... να διατυπώσω ορισμένες καλόπιστες παρατηρήσεις και σεις να τις δεχθείτε ή να τις απορρίψετε, αφού όμως πρώτα τις ακούσετε.
Βρέθηκα αυτές τις μέρες στο πανηγύρι της Κρεμαστής, κι αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ήταν ότι, ενώ σε γενικές γραμμές η ατμόσφαιρα ήταν αυθεντικά πανηγυριώτικη, αρκούσε η ηχητική παρέμβαση ενός επιχειρηματία –δεν θα πω ποιου, δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία- για να καταστρέφει τη γενική εικόνα και να επιβάλει την ύβρι της κακογουστιάς της σε όλο τον περιβάλλοντα χώρο: με τα μεγάφωνα στη διαπασών, με μια εκκωφαντική βλαχοντίσκο ξένη μουσική να κυριαρχεί και να ταλαιπωρεί τις ακοές μας, είχε καταφέρει να δίνη στο πανηγύρι έναν χαρακτήρα που ως εκ της φύσεώς του δεν τον είχε.
Στο περιθώριο του πανηγυριού, στο πλαίσιο της 49ης έκθεσης χειροτεχνίας και αγροτικής οικονομίας, η διακριτική αισθητική μουσικοχορευτική παρέμβαση αξιέπαινων νεαρών παιδιών –σ᾿ αυτούς έχουμε τα θάρρητά μας- «έσωζε κάπως την παρτίδα» (και την πατρίδα), αλλά δεν ήταν σε θέση να ανταγωνισθεί την κραυγαλέα ηχητική ασχημία.
Αναρωτιέμαι: Είναι, τελικά, τόσο δύσκολο να επιβληθούν ορισμένοι κανόνες καλού γούστου και αγάπης για τον πολιτισμό μας, που ισοδυναμούν, εν τέλει, με μάθημα πολιτισμού, ακόμα και για τους τουρίστες; Και είναι τελικά τόσο δύσκολο να καταλάβουμε ότι η μύηση στους μουσικούς πολιτισμικούς θησαυρούς όχι μόνο της Δωδεκανήσου αλλά και της πατρίδας μας γενικώς είναι ένα πεδίο στο οποίο ο πολιτισμικός τουρισμός μπορεί να κάνη θαύματα; Είναι τόσο δύσκολο να βρεθεί ένας ευαίσθητος περί τα μουσικά άνθρωπος να κάτσει και να φτιάξει εικοσιπέντε-τριάντα σιντί, με επιλογές απ᾿ όλους τους τόπους και χώρους της δημοτικής, ρεμπέτικης, ελαφρολαϊκής και νεώτερης ελληνικής μουσικής έκφρασης, και να τους προτείνει στους επιχειρηματίες, ως εναλλακτική έστω λύση, στην ούτως ή άλλως οικεία στους τουρίστες βλαχοντίσκο ξένη μουσική;
Ή θα μείνουμε καθηλωμένοι με τη χαρακτηριστική μας μικρόνοια –κι ας λέμε πως είμαστε έξυπνος λαός- στην κουλτούρα τού «συρτάκι ντανς» της δεκαετίας του ᾿60; Και μιας και μιλάμε για εξυπνάδα, πόσο πραγματικά έξυπνη είναι η συμπεριφορά των επιχειρηματιών εκείνων που, αποσκοπώντας στο εύκολο και μέγιστο κέρδος, αποφεύγουν να προβάλλουν -παράλληλα ἔστω- τα ντόπια προϊόντα, καταδικάζοντας τις ντόπιες επιχειρήσεις σε μαρασμό ή αναγκάζοντάς τες να φυτοζωούν στο περιθώριο της οικονομικής ζωής;
Η παροιμία λέει: των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν. Ελπίζω πως δεν μας διαφεύγει πως η τουριστική υπερεντατική μονοκαλλιέργεια κινδυνεύει, στην ευαίσθητη γεωπολιτικά περιοχή μας, να καταρρεύσει με το πρώτο «μπαμ» (η κρίση των σχέσεών μας με τη Ρωσία είναι ένα καθ᾿ όλα εύγλωττο προανάκρουσμα). Δεν θέλει και πολύ μυαλό να αντιληφθεί κανείς ότι παράλληλα με τον τουρισμό της θερινής περιόδου θα πρέπει να προωθεί και την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας, της γεωργίας, της μεταποίησης, της ντόπιας πολιτισμικής δημιουργίας κ.λπ., που είναι σε θέση να θεμελιώνουν και τον τουρισμό επί σταθερότερων, υγιών βάσεων, συνδεδεμένων με τις παραδοσιακές ασχολίες και την πολιτισμική ιδιοπροσωπία αυτού του τόπου.
Ας σεβαστούμε και ας αγαπήσουμε αυτόν τον τόπο –μ᾿ αυτόν, άλλωστε, είναι συνδεδεμένες οι τύχες μας-, κι ας μην τον αντιμετωπίζουμε σαν μια αγελάδα που η αποκλειστική σχέση μαζί της εξαντλείται στο υπερεντατικό άρμεγμα. Ειδ᾿ άλλως θα βρεθούμε προ οδυνηρών εκπλήξεων, και δεν θα μας ωφελήσουν οι συνήθεις μας αιτιάσεις εις βάρος τρίτων.
Χρίστος Δάλκος, φιλόλογος
Παράπονα Ρόδου
Το μονο προβλημα που διαπιστωσε ο επισκεπτης του νησιου μας , που ειναι και φιλολογος , ηταν η μουσικη απο συγεκριμενο καταστημα , που προφανως δεν ηταν του γουστου του,, κατα τα αλλα ηταν οπως γραφει μια καθαρα αυθεντικη πανηγυριωτικη ατμοσφαιρα,,, απο αυτες που οπως διδασκει ο χριστιανισμος (και εδω ειναι το παραδοξο) , αν περπατουσε ξανα ο χριστος στην γη και την εβλεπε θα επερνε οτι εβρισκε μροστα του και θα τα εκανε ολα γης μαδιαμ.. σουβλακιλα , τσικνα , λουκουμαδες ,λουνα παρκ ,πλαστικα παιχνιδια ,κουζινικα , γκατζετακια ακομα και εσωρουχα καμμια φορα , απολυτο χαος , βρωμα και δυσοδια , μουσικη απο παντου και κατασταση γυφτομπαροκ ,, ολο αυτο το λεμε ελληνορθοδοξο θρησκευτικο συναισθημα και παραδοση..αναβουμε και το κερακι μας και λεμε οτι ειμαστε καλοι χριστιανοι,,,. καλα κανει η τροικα και θελει να μας παρει τα σπιτια,,, να παμε να μεινουμε σε τσαντηρια,,, εκει ανηκουμε ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν έχεις καθόλου άδικο. Μιλάμε για τους γύφτους αλλά εμείς είμαστε αν το καλοεξετάσεις σαν αυτούς. Τους κατηγορούμε για κλέφτες και διαρρήκτες αλλά είμαστε σαν κράτος πρώτοι στην διαφθορά, την λαμογιά, την απάτη. Ο κλέψας του κλέψαντος. Αλλά κατηγορούμε τους "άλλους" πάντα.
ΔιαγραφήKALO GOUSTO????/ katarxin o kathenas akouei tin mousiki pou goustarei. k pistepse me merikes fores ta kaika k ta dimotika tragoudia pou exoume einai toso xalia pou theleis na rikseis bomba sta ixeia na skasoun. giayto boulone me ta dika sou gousta k akou tin mousiki pou theleis esy, k ase tous upoloipous na kanoun to idio.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλε μου γραφε αν θες ελληνικα!ελληνας δεν εισαι;
ΔιαγραφήΚύριε Δάλκο που την είδες την εξυπνάδα του Ελληνα? Αυτή η κουτοπονηριά τύπου καραγκιόζη κατέστρεψε αυτή τη χώρα. Μια χώρα καραγκιόζιδων είμαστε από τους πολιτικούς μέχρι τον τελευταίο πολίτη που αντί να μποϊκοτάρει τέτοια φαινόμενα, τραβάει στα πανηγύρια της χαλιμάς έτσι για να δει "κόσμο" τάχατες και να φάει από τα αμφιβόλου ποιότητας και υγιεινής υπαίθρια σουβλατζίδικα (αλήθεια που είναι οι Υγιειονομικές αρχές?) τώρα θα μου πεις ποιές αρχές? Εδώ δεν καταφέραμε τόσα χρόνια να κάνουμε ένα κράτος και να μετρήσουμε πόσους δημόσιους υπαλλήλους έχουμε και ποιές άχρηστες υπηρεσίες. Ας είναι καλά το βόλεμα ημετέρων! Μίζα στην μίζα. Η εκκλησία πουλάει τον υπαίθριο χώρο και είναι άβατο για τις υπόλοιπες υπηρεσίες (ανύπαρκτες μεν αλλά υφιστάμενες στα χαρτιά). Μπουρδελομαχαλάς, τριτοκοσμική εικόνα και μετά εσύ έρχεσαι και μου λες για "αυθεντική πανηγυρική ατμόσφαιρα". Αλλά ίσως και να έχει δίκιο. "Αυθεντική τριτοκοσμική ατμόσφαιρα" που σου αρέσει και εσένα γιατί είσαι του ίδιου συναφιού!.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκανε ο άνθρωπος μια παρατήρηση προς συζήτηση. Ως προς τη αυτη η προσωπική και αηθεις επίθεση στο τελος, δεν καταλαβαίνω.
ΔιαγραφήΠως γίνεται να είστε σε αυτό τον τόπο ολοι τιμητες, τιμωροι, και δικαστές;
Ετσι απλά χαρακτηριζεις καποιον που δεν γνωρίζεις προσωπικά, ότι ειναι του ίδιου συναφιου;
Για κοίτα τωρα στον καθρέφτη σου, και ομολόγησε πραγματικα τι βλέπεις;
Και μετα κοιτα γύρω το συναφι σου.
Τωρα κουράγιο...
Φιλε επισκέπτη, το πρόβλημα στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι ο επιχειρηματιας με την αποκρουστικη μουσική, αλλά το πως αντιλαμβανομαστε την αισθητική ως λαός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδή εχει τύχη να εχω επισκεφθεί πολλες χώρες του κόσμου, εχει τυχει να βρεθώ σε πολλά απο αυτα τα πανηγύρια, σε διαφορετικές χώρες με τελειως διαφορετικές κουλτούρες και θρησκείες, εχω να παρατηρήσω ενα κοινο χαρακτηριστικο.
Στις χωρες του Ουζμπεκιστάν, Τατζικισταν, Ιράν, Τουρκίας,και της Ελλάδας, εχουν πολλα κοινά στοιχεία, οι δομές των κοινωνιών, και αυτο εχει σαν αποτέλεσμα να έχουμε κοινα χαρακτηριστικα με αυτους τους λαούς.
Ανοργανοτους θεσμούς, οπως αυτό της Κρεμαστής, κλαρινογαμπρους ν περπατούν με ύφος χιλιων καρδιναλιων, τσιγγάνοι επαιτες, μικροπωλητές να σε ξεκουφαινουν για την πραματια τους, και στα ηχεία να υμνειτε η μια και παντοτινη καψούρα με τη φωνη του μέγα στο ειδος του,Χριστοδουλοπουλου.
Η Ελληνικη τέχνη, και παράδοση που ειναι η βαση του Ελληνικου πολιτισμού καπου απο πισω κρυμμένοι, να ψιθυρίζει κατω απο τα δυνατα ντεσιμπελ, των καψουροτραγουδων,φοβουμενοι την ανανδρη επελαση αμόρφωτων, α-παιδευτων νομαδων,χωρις ίχνος αισθητικής είτε Ελληνικής ειτε Χριστιανικής.
Ειναι θεμα παιδείας, φιλε μου.Η παιδεια μας άφησε, γιατι την αφήσαμε εμεις πρώτοι.
Θα το δεις και απο τα σχολια που θα αναρτηθούν, γεματα ύβρεις, απαξίωση, προσωπικές επιθέσεις. Χαρακτηριστικα ενος λαού που αρνείται οχι μονο να συμφωνήσει, αλλα και να συζητήσει.
Ἀντί νά ἀναλωνόμαστε σέ μάταιες ἀντεγκλήσεις, ἄς δοῦμε τί συγκεκριμένο μποροῦμε νά κάνουμε ὥστε νά ἀξιοποιήσουμε μιά μακραίωνα μουσική παράδοση (ἀπό τήν ὁποία καί οἱ ἴδιοι εἴμαστε ἀποξενωμένοι) καί νά μεταδώσουμε τό πνεῦμα της στούς ἄλλους, ντόπιους καί ξένους. Χ.Δ.
ΑπάντησηΔιαγραφή