ροή ειδήσεων

Τουρισμός της χλίδας στην Ελλάδα της κουρελιασμένης χλαμύδας



Ο τουρισμός πολυτελείας θα μπορούσε να είναι μια σοβαρή κι ενδιαφέρουσα λύση για τη χώρα μας,... ώστε να βελτιώσει τα οικονομικά της μεγέθη σε περιόδους που οι ξενοδόχοι ψάχνουν κόσμο με το κιάλι

Της ΑΝΝΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ (annastergiou11@gmail.com)

ΠΡΙΓΚΙΠΕΣ, σεΐχηδες, επιχειρηματίες, μάνατζερ, μεγαλογιατροί, μεγαλοδικηγόροι, μεγαλομέτοχοι, καλλιτέχνες, κληρονόμοι, τραπεζίτες, παράγοντες της ναυτιλίας, μεγαλοϊδιοκτήτες, θρησκευτικοί ταγοί, υψηλόβαθμοι πολιτικοί αξιωματούχοι, όλοι μια κάστα ανθρώπων που μπορεί να ξοδεύει, αφού η λέξη «χρήμα» είναι δεδομένη και οι χρυσές κάρτες τρόπος ζωής.

Η πολυτέλεια είναι συνυφασμένη με την καθημερινότητα και οι διακοπές ακόμη μια επιβεβαίωση της διαφοράς απ' τους κοινούς θνητούς, που μπορεί να μην έχουν δουλειά ή να μην καταφέρνουν ν' αντεπεξέλθουν στα καθημερινά έσοδα.

Ποιος είπε πως η ζωή είναι δίκαιη; Το 10% του πλανήτη ξοδεύει για διακοπές το 20% της αξίας των υπηρεσιών τουρισμού σε σχέση με τους υπόλοιπους κατοίκους που μπορεί να ονειρεύονται τα ναύλα ή τη βενζίνη για να πάνε ώς το πατρικό σπίτι στο χωριό.

Απ' την άλλη πλευρά όμως, ο τουρισμός πολυτελείας θα μπορούσε να είναι μια σοβαρή κι ενδιαφέρουσα λύση για τη χώρα μας, ώστε να βελτιώσει τα οικονομικά της μεγέθη -κι όχι μόνο- σε περιόδους υψηλής ζήτησης αλλά και σε περιόδους που οι ξενοδόχοι ψάχνουν κόσμο με το κιάλι και οι ξενοδοχοϋπάλληλοι ξεροσταλιάζουν στις ουρές του ΟΑΕΔ για να πληρωθούν απ' το ταμείο ανεργίας.

Ο τουρισμός πολυτελείας γνωρίζει άνθηση τα τελευταία χρόνια κι η ποιότητα κερδίζει έδαφος, όπως ειπώθηκε επανειλημμένα σε διήμερο συνέδριο που διοργανώθηκε την περασμένη εβδομάδα στη «Μεγάλη Βρεταννία», με οικοδεσπότη τον ταξιδιωτικό συντάκτη Βαρούν Σάρμα. Η διοργάνωση έγινε απ' την εφημερίδα «New York Times» και το Ecole Hoteliere Lausanne, υπό την αιγίδα του ελληνικού υπουργείου Τουρισμού, και είχε μεγάλη συμμετοχή.

Ποιο είναι όμως το προφίλ του τουρίστα πολυτελείας;

1ον. Ο τουρίστας που έχει λύσει τα οικονομικά του προβλήματα και η πολυτέλεια είναι τρόπος ζωής μέσα στην καθημερινότητά του. Επί μέρους διαφοροποιήσεις υπάρχουν ανάλογα με την ηλικία, τη δουλειά, την οικογενειακή του κατάσταση, κ.ά.

2ον. Ο τουρίστας «πρίγκιπας» για μία... εβδομάδα. Επιλέγει ξενοδοχειακές μονάδες πρώτης γραμμής: μοναχικός ταξιδιώτης, ερωτευμένα ζευγάρια, ζευγάρια που παντρεύονται ή διανύουν μήνα του μέλιτος, γιατροί, δημοσιογράφοι, στελέχη που τα έξοδά τους πληρώνει η εταιρεία για επιχειρηματικές συμφωνίες, συνέδρια, κ.ά.

Ο επόμενος γρίφος είναι «γιατί αυτοί οι τουρίστες να επιλέξουν τη χώρα μας;»

Η Ελλάδα είναι ευλογημένος τόπος και συχνά εξωτικός για τους άλλους πολίτες του πλανήτη: Εχει τοποθεσίες μοναδικές, ωραίο κλίμα και ηλιοφάνεια τους περισσότερους μήνες του χρόνου, υπέροχες παραλίες, εκπληκτικές θάλασσες, αρχαιολογικούς θησαυρούς, αρχιτεκτονική τοπίου, γαστρονομία υψηλών απαιτήσεων, σύμπλεγμα νησιών με μεγάλες δυνατότητες για γιότιγκ, κλάμπιγκ, ηρεμία, χαλάρωση, υψηλού επιπέδου σέρβις, ενώ τα τελευταία χρόνια βελτιώνεται σε γήπεδα γκολφ, χιονοδρομία και τα τελευταία δυο έχει γίνει μοδάτος προορισμός, κ.λπ.


Μπορεί, λ.χ., να μην έχουν όλα τα ξενοδοχεία απίστευτες υποδομές, όπως το «Σάνη» στη Χαλκιδική, το «Κόστα Ναβαρίνο» στη Μεσσηνία, αλλά ποιος να υποτιμήσει τον ύπνο σε μανιάτικο πύργο, στο μουσουλμανικό μνημείο Ιμαρέτ της Καβάλας, σε υπόσκαφα σπίτια στη Σαντορίνη, σε πετρόχτιστα στα Ζαγοροχώρια;

Οι VIPs αυξάνονται

Τουρίστες πολυτελείας υπάρχουν και στη χώρα μας, κι οι VIPs αυξάνονται και πληθύνονται τα τελευταία χρόνια είτε σε μπουτίκ ξενοδοχεία, είτε σε τουριστικές βίλες, είτε απλά σε γιοτ, όπως μας έλεγαν τουριστικοί παράγοντες.

Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Γιώργος Τσακίρης, εξηγεί πως ο τουρισμός πολυτελείας έχει αναπτυχθεί στην Κρήτη, τη Λακωνία, τη Μύκονο, τη Σαντορίνη, τις Κυκλάδες, την Κεφαλονιά, τη Χαλκιδική κ.α. Στην Αττική, τον βλέπουμε στη «Μεγάλη Βρεταννία», τον «Αστέρα», το Λαγονήσι κ.ά.

Για την ακρίβεια, όταν μιλάμε για Τουρισμό Πολυτελείας, λέει, συζητάμε για «υψηλές εξειδικευμένες και προσωποποιημένες υπηρεσίες». Οι τιμές σ' αυτού του είδους τα ξενοδοχεία κυμαίνονται συνήθως από 150 έως 2.000 δολάρια/ευρώ τη βραδιά. Υπάρχουν σουίτες που μπορεί να έχουν μπάτλερ μέσα στο δωμάτιο, πισίνες εντός του δωματίου με γλυκό ή αλμυρό νερό και φυσικά νταντάδες. Ο τουρισμός πολυτελείας έχει αναπτυχθεί κατ' εξοχήν στη Μέση Ανατολή: Ταϊλάνδη, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κ.ά.

Και μπορεί τα πεντάστερα να θεωρούνται η υψηλότερη κατηγορία ξενοδοχείου, όμως στην πράξη υπάρχουν και λουξ και σούπερ λουξ.

Ετσι υπάρξουν ξενοδοχεία πέντε αστέρων που προσφέρουν υπηρεσίες κυρίως σε μαζική κλίμακα κι άλλα που προσφέρουν υπηρεσίες προσωποποιημένες. Στη χώρα μας υπάρχουν γύρω στα 1.500 καταλύματα πολυτελείας, ξενοδοχειακά και μη. Η Ελλάδα μπορεί να προσαρμοστεί σε παραξενιές των πελατών, καθώς πληρώνουν αδρά, αν και χρειάζεται να βελτιωθεί η εκπαίδευση ή να υπάρξει κατάρτιση του προσωπικού στις νέες ανάγκες.

Κατά τον Γιώργο Τσακίρη, «χρειάζεται ολιστική προσέγγιση του τουρισμού πολυτελείας. Εξειδικευμένες υπηρεσίες, καλοί μάγειροι, καλοί σερβιτόροι, καλά εκπαιδευμένα στελέχη, κι όταν βγαίνει ο τουρίστας έξω απ' το ξενοδοχείο να μην κινδυνεύει να πέσει σε κάποια λακκούβα. Η χώρα μας πάσχει από υποδομές. Δεν γίνεται να βγαίνει με τη λιμουζίνα από λουξ ξενοδοχείο στην Κρήτη και να χρειάζεται τρεις ώρες για να παραλάβει τις βαλίτσες. Ο,τι και να κάνεις μετά, έχεις χάσει τον πελάτη», τονίζει.

«Καθαριότητα και χαμόγελο αγγίζουν όλους τους τουρίστες» αναφέρει ο γενικός γραμματέας του ΣΕΤΕ, Γιώργος Βερνίκος, σημειώνοντας πως η «διακριτικότητα» εκτιμάται απ' τους τουρίστες πολυτελείας. Ο ίδιος ζητεί καλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια και υποδομές.

Η Ελλάδα έχει βελτιώσει σαφώς τις υποδομές της σε ξενοδοχεία, μεγαλώνοντας διαρκώς τον αριθμό των τετράστερων και πεντάστερων, αλλά υπολείπεται άλλων χωρών, όπως η γειτονική Τουρκία σε εγκαταστάσεις γκολφ, υποδομών εντός ή εκτός των ξενοδοχείων, αλλά κυρίως στην καθημερινή μετακίνηση για άτομα με ειδικές ανάγκες, κ.ά. Τουριστικές δράσεις εντάσσονται και στο τωρινό ΕΣΠΑ με έργα-γέφυρες, αλλά και στο νέο ΕΣΠΑ 2014-20 απ' το υπουργείο Ανάπτυξης για τις ανάγκες σε ανακαινίσεις και νέες μονάδες. Πηγές αναφέρουν ότι το υπουργείο Τουρισμού έχει ήδη κάνει σχεδιασμό για τουρισμό πολυτελείας, ζητώντας πέντε βασικές αγορές: ΗΠΑ, Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία αλλά και Σκανδιναβικές Χώρες.


Μπορεί, λ.χ., να μην έχουν όλα τα ξενοδοχεία απίστευτες υποδομές, όπως το «Σάνη» στη Χαλκιδική, αλλά ποιος να υποτιμήσει τον ύπνο σε μανιάτικο πύργο;Οι παραδοσιακές αγορές ανέκαθεν ήταν βασική δεξαμενή του ελληνικού τουρισμού και τα φετινά παρατράγουδα με τις αλλεπάλληλες πτωχεύσεις πρακτορείων της Ρωσίας απέδειξαν: «Κάλλιο πέντε και στο χέρι». Στο πλαίσιο αυτό φαίνεται να εντάσσεται και η πρωτοβουλία του Ελληνοσουηδικού Επιμελητηρίου για περαιτέρω ενίσχυση των σχέσεων, καθώς το 10% των Σουηδών προτιμούν ή ενδιαφέρονται να έρθουν στη χώρα μας και συνήθως πηγαίνουν σε ξενοδοχεία υψηλών απαιτήσεων.

Μάλιστα, άλλες πηγές αναφέρουν ότι η TUI ενδιαφέρεται και για τον τουρισμό πολυτελείας κι έχει κάνει κάποια βήματα προς αυτή την κατεύθυνση εντάσσοντας στο δυναμικό της και ξενοδοχεία πολυτελείας, με τη μορφή συνεργασιών με Ελληνες ξενοδόχους. Εστιάζει, δε, σε πρώτο πλάνο στις παραδοσιακές αγορές -Αθήνα, Κρήτη, Ρόδο, Κως- ενώ ζητεί να υπάρξει μέριμνα και βελτίωση για τα αεροδρόμια που είναι σε τουριστικές περιοχές: Ηράκλειο, Κέρκυρα, Κω, και σε δεύτερο χρόνο ενδιαφέρεται και για τα μέρη περιμετρικά της Αμφίπολης, αφού το πρόγραμμα για το 2015 έχει κλείσει.

Οι δύο ανασκαφές, σε Αμφίπολη Σερρών και στο ναυάγιο των Αντικυθήρων, κατά τον Αρη Συγγρό, από την Enterprise Greece, ανοίγουν νέες προοπτικές στον τουρισμό και της βόρειας Ελλάδας και στα Κύθηρα και την Πελοπόννησο.

Ζητήματα τιμής...

Ο ΛΕΓΟΜΕΝΟΣ τουρισμός πολυτελείας ανοίγει μια σειρά από ζητήματα ανάλογα με τις ηλικίες:

1 Αεροπορική σύνδεση: Σύγχρονα αεροδρόμια, ελικοδρόμια, πίστες, θέσεις VIP, ιδιωτικά ελικόπτερα, ιδιωτικοί πιλότοι, βελτίωση περιφερειακών αεροδρομίων, ωραίες αίθουσες υποδοχής στην Business Class, διεύρυνση προορισμών, κ.ά.

2 Ακτοπλοϊκή σύνδεση: Μαρίνες για κρουαζιέρες, γιότιγκ, προβλέψεις για συνδέσεις με τα κεντρικά δίκτυα, κ.ά.

3 Οδική σύνδεση: Μεταφορές με λιμουζίνες ή άλλα πολυτελή αυτοκίνητα, κ.ά., δυνατότητες για οδηγούς.

4 Επικοινωνιακή σύνδεση: Υποδομές και μηχανική υποστήριξη για υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, wi fi, εφαρμογές για κινητά, οικονομικές εφημερίδες, ξένα περιοδικά, κ.ά.

5 Γαστρονομία/Ζαχαροπλαστική: Φαγητά που αναφέρονται στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη ανάλογα με την προέλευση, από σούσι και γαλλική κουζίνα μέχρι μεξικάνικο, κ.ά. Υπάρχει ακόμη και ζήτηση για συγκεκριμένους σεφ με όνομα στην αγορά. Η ζαχαροπλαστική αφορά και τις περιπτώσεις επώνυμων γάμων ή άλλων οικογενειακών ή κοινωνικών γεγονότων.

6 Οινοποσία/Οινοτουρισμός: Κρασιά ονομαστά και σαμπάνιες από ξεχωριστές χρονιές ή κτήματα που έχουν ταυτότητα, με το κατάλληλο αμπαλάζ.

7 Περιποίηση: Μασάζ, υδρομασάζ, κομμωτήριο, βαφή νυχιών, απολέπιση, χαλάουα κ.ά.

8 Αθλητικές δραστηριότητες: Γυμναστήριο, γήπεδα τένις, γήπεδα γκολφ, θαλάσσιο σκι κ.ά. ή και αθλητικές διοργανώσεις.

9 Κάπνισμα: Πούρο, ιδιαίτερα καπνικά προϊόντα, ξεχωριστούς χώρους για το κάπνισμα, αφού πια απαγορεύεται και στη χώρα μας σε δημόσιους.

10 Οικογένεια: Πρόβλεψη για νταντάδες που θα κρατήσουν τα παιδιά ή θα φροντίσουν για δημιουργική απασχόληση και τις δραστηριότητές τους.

11 Ξενοδοχειακή υποδομή: Τα τετράστερα και τα πεντάστερα ξενοδοχεία έχουν αυξηθεί σε σχέση με το παρελθόν, αλλά η Ελλάδα χρειάζεται επιπλέον κλίνες, αφού υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με γειτονικές χώρες: Ιταλία, Τουρκία, κ.ά.

12 Συνεδριακή υποδομή: Δυνατότητες για μεταφραστές, ακουστικά, φιλοξενίας κοινού υπό τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις, κ.ά.

13 Εκθεση-πωλητήριο για δώρα, χρυσαφικά, ρούχα, κ.ά.

14 Προσωπικό/Σέρβις: Χρειάζεται εκπαιδευμένο προσωπικό, είτε αφορά ξενοδοχειακό χώρο είτε τουριστική βίλα, όπου το σέρβις χτίζεται από την αρχή.

15 Καταστήματα/Καφέ: Ανοιχτά καταστήματα στις τουριστικές περιοχές, ώστε να μπορούν να ψωνίσουν είτε κάνουν κρουαζιέρα με μεγάλο καράβι ή γιοτ είτε βρίσκονται σε ξενοδοχείο της περιοχής.

16 Περιβάλλον: Τουρίστες που προέρχονται κυρίως από τις Σκανδιναβικές Χώρες και τη Γερμανία δίνουν μεγάλη σημασία και στις περιβαλλοντικές δράσεις εντός του ξενοδοχείου, της ανακύκλωσης, κ.ά.

17 Χιονοδρομικά κέντρα: Παρ' ότι χρειάζονται βελτιώσεις υπάρχουν χιονοδρομικά κέντρα με καλές υποδομές και θέα μαγευτική κι ανεπανάληπτη, όπως π.χ. αυτή από το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού Δράμας.

18 Εναλλακτικός τουρισμός: Δεν υπάρχουν μόνο πλούσιοι που απολαμβάνουν το πούρο τους στο μπαρ του ξενοδοχείου αλλά κι άνθρωποι που επιθυμούν να πάνε για ράφτιγκ, αλεξίπτωτο πλαγιάς, καταδύσεις, ψάρεμα, κ.ά.

Ο πολιτισμός του πούρου


Πολυτέλεια χωρίς πούρο δε νοείται, τουλάχιστον για τις ηλικίες 40 και άνω. Σύμφωνα με όσα μας εξήγησαν στελέχη της αγοράς που ασχολείται με τον καπνό, το πούρο είναι ακριβό γιατί φτιάχνεται με μεγάλα φύλλα καπνού, τα οποία πρέπει να είναι ολόκληρα. Οι παραγωγοί έχουν κόψει το νεύρο, δηλαδή έχουν αφαιρέσει το κοτσάνι αφήνοντας όμως το υπόλοιπο φύλλο άθικτο. Το πιο ακριβό δε για το πούρο είναι το φύλλο-περιτύλιγμα, το λεγόμενο ράπερ.

Οι ποικιλίες καπνού που χρησιμοποιούνται για πούρο βγαίνουν στη ζώνη του Ισημερινού. Η διαδικασία της ξήρανσης γίνεται στον αέρα, σε αντίθεση με τις δικές μας ελληνικές ποικιλίες που γίνεται στον ήλιο.

Οι καλύτερες συνθήκες για την παραγωγή πούρου είναι σε περιοχές με υψηλή υγρασία και ζέστη, ενώ ιδιαίτερη τεχνική στο τύλιγμα των φύλλων καπνού, που γίνεται χειρωνακτικά, έχει αναπτυχθεί στην Κούβα. Πιο βαριά μυρωδιά έχουν τα πούρα της Κούβας, πιο ελαφριά τα πούρα της Σουμάτρας, ενώ υπάρχουν και πούρα που για λόγους γεύσης κάποιοι τα «βαφτίζουν» σε κρασί ή κονιάκ τη στιγμή του καπνίσματος.

Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *