ροή ειδήσεων

Προσφορές όλο το χρόνο για το 50% των εμπορευμάτων



Υπεγράφη από τον Γεράσιμο Γιακουμάτο ο «Κώδικας Δεοντολογίας για την προστασία του Καταναλωτή... κατά την διάρκεια των προσφορών, των εκπτώσεων και τις προωθητικές ενέργειες». Οξεία αντίδραση Μωραΐτη.

Προσφορές όλο τον χρόνο για το 50% των εμπορευμάτων προβλέπει υπουργική απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με τον «κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες».

Σύμφωνα με την απόφαση υποχρεωτική είναι η διπλή αναγραφή τιμών (παλιά και νέα) για τις προσφορές ενώ σε ό,τι αφορά στις εκπτώσεις αυτές θα εξακολουθήσουν να διενεργούνται τέσσερις φορές το χρόνο.

Ο Κώδικας Δεοντολογίας αναφέρει ότι εκπτώσεις και προσφορές μπορούν να κάνουν και τα καταστήματα stock και Outlet. Τα καταστήματα αυτά θα πρέπει να διαθέτουν:

- αποθέματα προηγούμενων εμπορικών περιόδων, παλαιάς μόδας, καταργημένων ή παλαιών ή μη εμπορεύσιμων εμπορικών κωδικών, παλαιών εμπορικών σειρών, παλαιά εν γένη αποθέματα,

-είδη ξεπερασμένης τεχνολογίας, πλεονάζουσας παραγωγής ή που ανήκουν σε δοκιμαστικές ή πειραματικές σειρές ή δείγματα.

Επίσης σε αυτά τα καταστήματα επιτρέπεται να πωλούν μεταχειρισμένα και ελαττωματικά προϊόντα.

Με την απόφαση που υπεγράφη προβλέπεται να τηρείται βάση καταγγελιών καταναλωτών από την Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασία Καταναλωτή.

Οι καταγγελίες μπορεί να γίνονται μέσω της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας www.1520.gr με την χρήση ηλεκτρονικής φόρμας στην οποία ο καταναλωτής συμπληρώνει τα στοιχεία του καθώς και τα στοιχεία της επιχείρησης και την πρακτική την οποία επιθυμεί να καταγγείλει.
Μωραΐτης: «Φτηνά τρυκ για υποανάπτυκτες χώρες»

Την έντονη αντίδραση του για το νέο κώδικα δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, που ανακοίνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης, εξέφρασε ο εισηγητής ΚΤΕ Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ, Θάνος Μωραΐτης, υποστηρίζοντας ότι θα προκαλέσει «ασυδοσία στην αγορά και βλάβη στους καταναλωτές».

«Ο νέος κώδικας δεοντολογίας που παρουσιάστηκε, δεν έλαβε υπόψη το αποτέλεσμα διαλόγου των φορέων που προηγήθηκε και δυστυχώς δεν είναι σε θετική κατεύθυνση. Για άλλη μια φορά το Υπουργείο Ανάπτυξης «συζητάει» με τους φορείς για να καταλήξει σε ρυθμίσεις της αγοράς που εξυπηρετούν ελάχιστες επιχειρήσεις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, προκαλούν βλάβη στους καταναλωτές και στο μεγάλο σύνολο των επιχειρήσεων. Αυτή τη φορά με μια μονοκοντυλιά, αποδεσμεύεται η πλήρης ασυδοσία όσων επιδιώκουν το κέρδος όχι με θεμιτούς όρους αλλά παραπλανώντας τους καταναλωτές. Αυτό μάλιστα γίνεται με το ψευδεπίγραφο επιχείρημα της απελευθέρωσης της αγοράς και των περισσότερων ευκαιριών», σημείωσε ο κ. Μωραΐτης.

Στην πραγματικότητα, πρόσθεσε, «οι ασυνείδητοι έμποροι θα μπορούν εσαεί να προφασίζονται εκπτώσεις και προσφορές δηλώνοντας ως τιμή προ εκπτώσεων μια οποιαδήποτε παραπλανητική τιμή. Αντί να μειώσουν τις τιμές αληθινά και μόνιμα, θα προφασίζονται πλασματικές αρχικές τιμές για ελάχιστο χρονικό διάστημα ώστε να μπορούν στη συνέχεια να διαφημίζουν ανύπαρκτες εκπτώσεις. Με αυτό τον τρόπο νομίζει το Υπουργείο ότι θα μειωθούν οι τιμές; Αυτά είναι φτηνά τρυκ που μόνο σε υποανάπτυκτες χώρες πείθουν».

Ο κ. Μωραΐτης υπογράμμισε ακόμη ότι «το υπουργείο οφείλει να ανακαλέσει την υπουργική απόφαση και να ξεκινήσει μια ουσιαστική και αποτελεσματική διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς ώστε να διαμορφωθεί ένας κώδικας δεοντολογίας ο οποίος θα προστατεύει τους καταναλωτές και θα οριοθετεί με σαφήνεια όλο το πλέγμα των εκπτώσεων, των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών».

Σύμφωνα με τον ίδιο, το σχέδιο υπουργικής απόφασης που παρουσιάστηκε:

1. Καταργεί κάθε έννοια προστασίας του καταναλωτή, επιτρέποντας την παραπλάνηση του από τους λιανέμπορους που θα μπορούν να δηλώνουν αλόγιστα προσφορές εκεί που δεν υπάρχουν.

2. Επιτρέπει στους λιανέμπορους να προφασίζονται προσφορές 365 ημέρες το χρόνο χωρίς μάλιστα να ορίζει ποια θα είναι η αρχική τιμή στην οποία θα προκύπτει η μείωση.

3. Δεν υιοθετεί το όργανο παρακολούθησης παραπλανητικών και αθέμιτων πρακτικών που προτάθηκε από την αρμόδια επιτροπή.

4. Εξαλείφει τους ορισμούς για τις έννοιες των εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών, της ρευστότητας, κάρτας πιστότητας κ.α., παρόλο που ο σαφής προσδιορισμός τους αποτελούσε πάγιο αίτημα της αγοράς και των καταναλωτών.

5. Εξυπηρετεί στενά επιχειρηματικά συμφέροντα με τη διατήρηση της «κλειστής» αγοράς των καταστημάτων Stock και Outlet αδιαφορώντας στην ανάγκη της αγοράς για δυνατότητα εκποίησης μικρού μέρους των αδιάθετων αποθεμάτων (η πρόταση ήταν για το 10% του συνόλου των εμπορευμάτων).

6. Δεν αποτελεί κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή αλλά απλή μεταφορά καταργημένων άρθρων παλαιότερου νόμου(ν. 4177/2013).

7. Δεν αξιοποιεί την πρόταση για το ηλεκτρονικό Μητρώο προσφορών – προωθητικών ενεργειών που έχει ως στόχο την αποφυγή της παραπλάνησης των καταναλωτών και τη σωστή ενημέρωση τους, μια πρόβλεψη που υπάρχει εδώ και ένα χρόνο.

8. Δεν ενθαρρύνει και δεν επιτρέπει την έκδοση κωδίκων δεοντολογίας από ιδιωτικούς φορείς πρακτική που έρχεται σε αντίθεση με τις γενικές αρχές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

9. Δεν εξειδικεύει τις παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές όπως είχε προταθεί. Κάτι το οποίο θα ενίσχυε την προστασία των καταναλωτών.
Αντιδράσεις από τους εμπόρους

Την απογοήτευσή της εξέφρασε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας για το νέο κώδικα δεοντολογίας. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση, δεν ανακοινώθηκαν οι συμφωνημένες αλλαγές στις εμπορικές πρακτικές που περίμενε ο εμπορικός κόσμος «αφού για άλλη μια φορά επικράτησε η λογική των εκπροσώπων των ολιγοπωλιακών συμφερόντων».

Στην ανακοίνωση της ΕΣΕΕ αναφέρεται ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας που συμφωνήθηκε και προτάθηκε ως αποτέλεσμα διαλόγου φορέων της αγοράς και της γενικής γραμματείας Εμπορίου, δεν έγινε ποτέ Υπουργική Απόφαση. Οι βελτιωτικές αλλαγές που θα μπορούσαν με οριζόντια ισχύ και σκοπό να μην παραπλανούν ή να μην προκαλούν σύγχυση στον καταναλωτή ξαφνικά περιορίστηκαν στο ελάχιστο.

Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *