Είναι καταδικασμένες να αποτύχουν οι προσπάθειες εθελοντισμού για τη διάσωση του πάρκου του Ροδινιού;
Το πάρκο του Ροδινιού, έχει υποστεί τα τελευταία πέντε χρόνια, σοβαρές καταστροφές, όπως: ... πτώσεις δέντρων, κατολισθήσεις, φθορές στις γέφυρες, κλείσιμο μονοπατιών, σκουπίδια και μπάζα εναποτίθενται συστηματικά, καταστροφικές φωτιές, ρωγμές στις υπάρχουσες χτιστές κατασκευές, στοίβες από κομμένα κλαριά έχουν εναποτεθεί διάσπαρτα και τέλος σακούλες μεγάλες μαύρες των σκουπιδιών που είναι γεμάτες με φύλλα, βρίσκονται στα άκρα των μονοπατιών.
Την εικόνα αυτή προσπαθούν να αλλάξουν εθελοντές, δίνοντάς του ανάσες ζωής, χωρίς όμως να ολοκληρώνεται η προσπάθειά τους. Τι συμβαίνει όμως; Γιατί οι εθελοντές δεν ολοκληρώνουν το έργο τους; Απάντηση στην ερώτηση αυτή θα επιχειρηθεί να δοθεί με τη βοήθεια της θεωρίας των αναγκών του Maslow. Ο Maslow υποστήριξε (Montana and Charnov, «Μανατζμεντ», εκδ. Κλειδάριθμος, σελ. 262) ότι, υπάρχουν πέντε επίπεδα αναγκών, από τα οποία εξαρτάται όλη σχεδόν η συμπεριφορά του ανθρώπου. Αυτά, τα ιεράρχησε, θέτοντας ως πρωτεύοντα τις «πρωτόγονες» ανάγκες και στη συνέχεια τα πιο πολιτισμένα και ώριμα. Δημιούργησε έτσι, ένα σχήμα πυραμίδας, με τις εξής ανάγκες: επιβίωση (στην βάση της), ασφάλεια, κοινωνικό αίσθημα, αυτοεκτίμηση και τέλος, αυτοολοκλήρωση (στην κορυφή της).
Στο κατώτερο επίπεδο της έχει θέσει τις βιοποριστικές ανάγκες. Δηλαδή, το να κερδίζει κανείς τα απαραίτητα για τη συντήρησή του με την προσωπική του εργασία.
Στο επόμενο επίπεδο του, ιεράρχησε την ανάγκη της ασφάλειας. Δηλαδή, την ανάγκη για σταθερότητα, σιγουριά, όπως αυτή προκύπτει κυρίως από την έλλειψη κινδύνου ή την προστασία από αυτόν.
Στο τρίτο επίπεδο, έχει τοποθετήσει τις κοινωνικές ανάγκες, τη φυσιολογική ανθρώπινη επιθυμία του ατόμου να γίνεται δεκτό και να εκτιμάται από άλλους. Το σημαντικότερο, (Christakis and Fowler, «Συνδεδεμένοι», εκδ. Κάτοπτρο, σελ. 287) χαρακτηριστικό του ανθρώπινου περιβάλλοντος είναι η παρουσία άλλων μελών του είδους. Μια παρουσία από την οποία απαιτείται η αναγνώριση του ατόμου.
Στο τέταρτο επίπεδο, βρίσκεται η ανάγκη της αυτοεκτίμησης, η οποία παρακινεί έναν άνθρωπο να συμβάλλει με όλες του τις δυνάμεις στις προσπάθειες της ομάδας, με αντάλλαγμα διάφορους τρόπους ανταμοιβής και αναγνώρισης. Η αναγνώριση λαμβάνει χώρα τόσο από την πλευρά της κοινότητας, όσο και από την πλευρά του ατόμου που αναγνωρίζεται. Επίσης, η κοινότητα δείχνει ένα άτομο και λέει: «αναγνωρίζεσαι και θεωρείσαι πολύτιμος», (π. Φιλόθεος Φάρος, «Ταξίδι αυτοανακάλυψης», εκδ. Αρμός, σελ.205)
Στο τελευταίο και υψηλότερο επίπεδο, δεσπόζει η ανάγκη αυτοολοκλήρωσης. Αυτή, ικανοποιείται όταν το άτομο έχει το αίσθημα της προσωπικής ανάπτυξης και επιτυχίας, της ικανοποίησης και αυτοεκπλήρωσης από αυτό που κάνει.
Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Maslow, δεν εννοεί ότι η οποιαδήποτε ανάγκη πρέπει να ικανοποιηθεί πλήρως. Όμως, πίστευε ότι, θα πρέπει να ικανοποιηθεί σε κάποιο ελάχιστο βαθμό, πριν το άτομο ασχοληθεί με το παραπάνω επίπεδο αναγκών.
Σύμφωνα με τα όσα αναπτύχθηκαν, πιστεύω ότι η απάντηση στο ερώτημά μας, βρίσκεται στο τρίτο επίπεδο. Δηλαδή, η προσπάθεια των εθελοντών δεν εκτιμάται από τα άλλα μέλη της κοινότητας. Αυτό, γίνεται κυρίως αντιληπτό από το ότι, μέλη της κοινότητας ρυπαίνουν προκλητικά τους χώρους που οι εθελοντές έχουν εξωραΐσει με μεγάλη προσπάθεια. Επίσης, επιβαρυντικό ρόλο έχει η αδιαφορία των επιφορτισμένων με το αντίστοιχο έργο, οργάνων της πολιτείας, τα οποία παρακολουθούν της προσπάθεια, συμμετέχοντας μόνο εκεί που εστιάζουν τα φώτα της δημοσιότητας.
Ευτυχώς όμως, εξακολουθούν να υπάρχουν, παρά τις αντιξοότητες, τα φωτεινά μονοπάτια που χαράσσουν οι εθελοντές, κάνοντάς μας να ελπίζουμε στην ολοκλήρωση των προσπαθειών τους στο εγγύς μέλλον.
Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία.
Με τιμή
Μιχαήλ Β. Μαντικός (Σμήναρχος ε.α)
Παράπονα Ρόδου
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.