ροή ειδήσεων

Ο θλιμμένος δισεκατομμυριούχος



Το χιλιοειπωμένο κλισέ «Τα λεφτά δεν φέρνουν την ευτυχία» βάλθηκε να επιβεβαιώσει ο Μάρκους Πέρσον....


Ο 36χρονος Σουηδός, δημιουργός προγραμμάτων για υπολογιστές που έγινε δισεκατομμυριούχος ένα χρόνο πριν, όταν πούλησε στη Microsoft το βιντεοπαιχνίδι Minecraft, το δημοφιλέστερο στην ιστορία (το έχουν «κατεβάσει» πάνω από 100 εκατομμύρια άνθρωποι από τότε που κυκλοφόρησε το 2009) δημιούργησε αίσθηση προ ημερών, όταν μοιράστηκε με τα 2,5 εκατ. άτομα που τον «ακολουθούν» στο Twitter τη μοναξιά και την αίσθηση του κενού που ένιωθε. «Βρίσκομαι στην Ιμπιζα, γλεντώ με διάσημους, μπορώ να κάνω ό,τι θέλω και ποτέ δεν ένιωσα πιο απομονωμένος», «τιτίβισε» ο κ. Πέρσον. Και συνέχισε: «Βρήκα ένα καταπληκτικό κορίτσι, αλλά φοβάται εμένα και τον τρόπο ζωής μου και προτίμησε έναν κανονικό άνθρωπο». Όταν δε βρίσκεται στη γενέτειρά του Σουηδία, «κάθεται και περιμένει τους φίλους του που έχουν οικογένειες και κανονικές δουλειές να βρουν χρόνο να περάσουν μαζί του, κοιτώντας την αντανάκλασή του στην οθόνη των υπολογιστών».

Αντιδράσεις

Όπως ήταν φυσικό, αυτή η δημόσια αυτολύπηση από έναν βαθύπλουτο νεαρό προκάλεσε έντονες αντιδράσεις και απασχόλησε τα ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο: «Κύριε Πέρσον, αν το να είσαι τόσο πλούσιος είναι τόσο κακό, απλά χάρισε την περιουσία σου!», έγραψε η βρετανική Independent. Ο Πέρσον αρχικά κατακεραύνωσε τους δημοσιογράφους για την αρνητική δημοσιότητα που έλαβαν οι εξομολογήσεις του, με το εξής «τιτίβισμα»: «Δημοσιογραφία: Η πράξη του να ψάχνεις το Twitter και να κατασκευάζεις ανύπαρκτες ιστορίες. Στο παρελθόν σήμαινε να καταγράφεις με ακρίβεια την πραγματικότητα». Στη συνέχεια, όμως... αποφάσισε να κάνει την αυτοκριτική του, αφού το τελευταίο του μήνυμα ανέφερε: «Προς τους ανθρώπους με πραγματικά προβλήματα εκεί έξω: Συγγνώμη για την γκρίνια ενός νεόπλουτου προγραμματιστή. Μείνετε δυνατοί!».

Διαφυγή

Σε κάθε περίπτωση, τα... παράπονα του Πέρσον έφεραν στον προσκήνιο αυτόν και την ενδιαφέρουσα ιστορία του, που τον οδήγησε από ένα μεσοαστικό σπίτι στη Στοκχόλμη σε μια από τις ακριβότερες επαύλεις του Μπέβερλι Χιλς. Γόνος μιας Φινλανδής νοσοκόμου και ενός Σουηδού εργάτη σιδηροδρόμων, ήταν από μικρό παιδί ντροπαλός και εσωστρεφής και περνούσε ατελείωτες ώρες δημιουργώντας κατασκευές από Lego. Όταν ήταν επτά χρόνων, ο πατέρας του έφερε στο σπίτι έναν υπολογιστή Commodore 128. Ένα χρόνο αργότερα, ο μικρός Μάρκους έφτιαξε το πρώτο του πρόγραμμα. Η εφηβεία του ήταν προβληματική, καθώς οι γονείς του χώρισαν, εν πολλοίς λόγω της εξάρτησης του πατέρα του από το αλκοόλ και ναρκωτικές ουσίες. «Οι υπολογιστές, οι κώδικες και ο κόσμος των προγραμμάτων ήταν το καταφύγιό του από τον έξω κόσμο», αναφέρεται σε ένα βιβλίο για το Minecraft, ένα βιντεοπαιχνίδι-φαινόμενο που έχει χαρακτηριστεί το Lego της ψηφιακής γενιάς και εξασφάλισε στον Πέρσον θέση όχι μόνο στη λίστα των δισεκατομμυριούχων του Forbes, αλλά και στη λίστα του Time με τους εκατό ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο. Δεν τελείωσε το γυμνάσιο και η μητέρα του επέμενε να παρακολουθήσει μαθήματα προγραμματισμού online. Ήταν μια σοφή απόφαση, αφού ο Πέρσον βρήκε τρόπο να αξιοποιήσει το ταλέντο του και άρχισε να δημιουργεί παιχνίδια για υπολογιστές. Σε ηλικία 24 ετών προσελήφθη στη Midasplayer, μετέπειτα γνωστή ως King.com, την εταιρεία ενός άλλου διάσημου παιχνιδιού, του Candy Crush Saga. Το 2008, ο Πέρσον -που είχε πια αρχίσει να φτιάχνει παιχνίδια για λογαριασμό του- εγκατέλειψε τη Midasplayer για την Jalbum, μια υπηρεσία ανάρτησης φωτογραφιών online. Στον ελεύθερο χρόνο του, ανέπτυξε το Minecraft, ένα παιχνίδι όπου οι χρήστες μπορούν να χτίσουν ο,τιδήποτε με ψηφιακά «τουβλάκια» και στη συνέχεια βλέπουν τα δημιουργήματά τους να καταστρέφονται από... ζόμπι. Έως το 2010, οι χρήστες Η/Υ αγόραζαν περίπου 400 αντίγραφα του Minecraft ημερησίως (πληρώνοντας 6 δολάρια έκαστος). Ο Πέρσον έγινε ο πρώτος προγραμματιστής-σούπερσταρ, ένας θρύλος στις κοινότητες των χρηστών βιντεοπαιχνιδιών με το ψευδώνυμο Notch.

Μηχανή κερδοφορίας

Εγκατέλειψε τη δουλειά του στην Jalbum και δημιούργησε με δύο ακόμα προγραμματιστές τη Mojang, που σημαίνει γκάτζετ στα σουηδικά. Η εταιρεία αναδείχθηκε σε «μηχανή» παραγωγής κερδών, καθώς η δημοφιλία του Minecraft αυξανόταν συνεχώς, είχε πλέον εκατομμύρια χρήστες και είχε επεκταθεί σε όλες τις πλατφόρμες, από τα smartphones της Apple και της Samsung έως το PlayStation της Sony και το Xbox της Microsoft. Παρ' όλα αυτά, ο Πέρσον άρχισε να υποφέρει από το βάρος της επιτυχίας και την πίεση που δεχόταν να εφεύρει ένα εξίσου δημοφιλές παιχνίδι.
Ο γάμος του με την Ελίν Ζέτερστραντ, μια προγραμματίστρια που είχε γνωρίσει στη Midasplayer, κατέρρευσε σε ένα χρόνο (2011-2012) και ο ίδιος άρχισε να εκδηλώνει τάσεις... αναχωρητισμού. «Μήπως θέλει κανείς να αγοράσει το μερίδιό μου στη Mojang για να μπορέσω να συνεχίσω τη ζωή μου;» έγραψε στο Twitter στις 16 Σεπτεμβρίου 2014. Μισή ώρα αργότερα, ο διευθύνων σύμβουλος της Mojang τον πήρε τηλέφωνο να τον ρωτήσει εάν σοβαρολογούσε, καθώς είχε μόλις δεχθεί ένα τηλεφώνημα από τη Microsoft. H συμφωνία εξαγοράς της Mojang από τη Microsoft έκλεισε γρήγορα και ο Πέρσον εξήγησε στο blog του γιατί αποφάσισε να πουλήσει και να εγκαταλείψει οριστικά το Minecraft. «Δεν θέλω να είμαι σύμβολο, υπεύθυνος για κάτι μεγάλο που δεν καταλαβαίνω... Δεν είμαι επιχειρηματίας, δεν είμαι CEO. Είμαι απλώς ένας σπασίκλας προγραμματιστής που θέλει να διατυπώνει τις απόψεις του στο Twitter...».

Μεταξύ Στοκχόλμης και... Λας Βέγκας
Αναζητώντας την επόμενη χρυσή ιδέα

Ένα μέρος του προβλήματος του Πέρσον φαίνεται να είναι η ανία που νιώθει, καθώς φαίνεται να πάσχει από το σύνδρομο του συγγραφέα που μετά από ένα μπεστ σέλερ «μπλοκάρει» και δεν μπορεί να βρει μια καλή ιδέα για το επόμενο βιβλίο του. Στη μετα-Μinecraft εποχή, ο Πέρσον έχει δημιουργήσει μια νέα εταιρεία, τη Rubberbrain, με έδρα τη Στοκχόλμη, για να «στεγάσει» την επόμενη χρυσή του ιδέα, αν και όποτε έρθει. Περνά αρκετό χρόνο στην πολυτελή του έπαυλη στο Μπέβερλι Χιλς και σε «ξέφρενες νύχτες» στα νυχτερινά κλαμπ του Λας Βέγκας, όπου ξοδεύει πάνω από 180.000 δολάρια τη βραδιά. Γράφει επίσης ηλεκτρονική μουσική (με το ψευδώνυμο «Μάρκους Αλεξέι»). Όπως γράφει το περιοδικό Forbes, «έχοντας πάνω από τη μισή του ζωή μπροστά του, ο άνθρωπος που δημιούργησε ένα ολόκληρο σύμπαν, του οποίου η ψηφιακή περσόνα -Νotch- ταυτίστηκε με αυτό και που προκάλεσε την μήνιν των πιστών του επειδή το εγκατέλειψε, καλείται τώρα να βρει ποιος πραγματικά είναι...».

Το Lego της ψηφιακής γενιάς
Πάνω από 100 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν «κατεβάσει» το Minecraft από τότε που δημιουργήθηκε το 2009. Το βιντεοπαχνίδι χαρακτηρίστηκε το Lego της ψηφιακής γενιάς και εξασφάλισε στον Πέρσον θέση όχι μόνο στη λίστα των δισεκατομμυριούχων του Forbes, αλλά και στη λίστα του Time με τους εκατό ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο.
«Τιτίβισμα» αξίας... 2,5 δισ. δολ.
«Μήπως θέλει κανείς να αγοράσει το μερίδιό μου στη Mojang για να μπορέσω να συνεχίσω τη ζωή μου;» έγραψε ο Πέρσον στο Twitter στις 16 Σεπτεμβρίου 2014. Μισή ώρα αργότερα, ο διευθύνων σύμβουλος της Mojang τον πήρε τηλέφωνο να τον ρωτήσει εάν σοβαρολογούσε, καθώς είχε μόλις δεχθεί ένα τηλεφώνημα από τη Microsoft.
Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου/Ημερησία

Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *