ροή ειδήσεων

Θετικές Εξελίξεις για την κρουαζιέρα το 2015



Πλησιάζουμε στο τέλος της τουριστικής περιόδου της κρουαζιέρας... και πρέπει να κάνουμε τον απολογισμό μας για το τι έχουμε πετύχει, αλλά και τι χρειάζεται ακόμη για να υπάρξει περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.

Θα πρέπει να δούμε τα αποτελέσματα ανά προορισμό και να προτείνουμε λύσεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κρουαζιέρα, με πρωταρχικό σκοπό την εξασφάλιση ανταγωνιστικότητας.

Παραθέτουμε κατωτέρω πίνακα με τα στοιχεία από τους κύριους προορισμούς στη Χώρα μας.

Για σύγκριση, αναφέρονται τα στοιχεία κίνησης των ετών 2012, 2013, 2014 και κατά μεγάλη προσέγγιση το 2015, μια που υπάρχει ακόμη ικανοποιητική κίνηση μέχρι το τέλος του έτους.

Αξίζει να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι, η κίνηση από Σεπτέμβριο έως Νοέμβριο είναι αρκετά ηυξημένη στην περιοχή μας, μια που μεγάλος αριθμός κρουαζιεροπλοίων, μετά τα προγράμματα τους στη Βόρεια Ευρώπη, εκτελούν αρκετές κρουαζιέρες στη Μεσόγειο, πριν αναχωρήσουν για τους προγραμματισμένους χειμερινούς προορισμούς.


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ – ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ – ΣΕ ΚΥΡΙΑ ΛΙΜΑΝΙΑ


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ – ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ – ΣΕ ΚΥΡΙΑ ΛΙΜΑΝΙΑ


2012
2013
2014
2015 (προσέγγισης)
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
α/α
ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ
Αριθμός αφίξεων κ/ζ
Αριθμός αφίξεων 
επιβατών κρουαζιέρας 
(χωρίς αναχωρήσεις)
Αριθμός αφίξεων κ/ζ
Αριθμός αφίξεων 
επιβατών κρουαζιέρας 
(χωρίς αναχωρήσεις)
Αριθμός αφίξεων κ/ζ
Αριθμός αφίξεων 
επιβατών κρουαζιέρας 
(χωρίς αναχωρήσεις)
Αριθμός αφίξεων κ/ζ
Αριθμός αφίξεων 
επιβατών κρουαζιέρ
(χωρίς αναχωρήσ)
1
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
763
1,208,050
711
1,302,581
606
1,055,556
627
1,092,000
2
ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ
718
838,875
582
778,057
512
742,553
592
859,000
3
ΚΕΡΚΥΡΑ
485
624,179
480
744,651
395
672,368
406
587,000
4
ΜΥΚΟΝΟΣ
585
657,511
485
587,501
441
610,207
540
747,000
5
ΚΑΤΑΚΟΛΟ
337
749,892
307
763,966
251
584,879
256
639,000
6
ΡΟΔΟΣ
448
472,308
373
409,991
314
311,182
310
307,000
7
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
156
215,700
177
270,020
160
242,951
176
286,000
8
ΠΑΤΜΟΣ
194
112,587
177
113,339
156
109,429
165
115,000
9
ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ
98
120,739
100
135,659
79
88,032
85
95,000
10
ΒΟΛΟΣ
21
11,926
31
20,227
53
57,825
58
63,000
11
ΑΓ.ΝΙΚΟΛΑΟΣ
71
48,204
52
43,817
66
46,432
47
33,000
12
ΚΩΣ
64
41,171
86
64,756
79
42,040
75
40,000
13
ΜΥΤΙΛΗΝΗ
39
29,951
56
42,423
53
34,150
42
27,000
14
ΧΑΝΙΑ
54
129,087
47
124,205
38
33,304
68
59,000
45 Σούδα
15
ΛΑΥΡΙΟ
19
17,339
20
13,504
30
30,493
78
79,000
16
ΝΑΥΠΛΙΟ
63
30,868
54
23,732
46
26,050
52
29,000
17
ΣΑΜΟΣ
29
37,374
25
38,676
23
24,865
15
16,000
18
ΣΥΜΗ
15
7,521
16
3,715
48
24,050
32
16,000
19
ΣΥΡΟΣ
71
12,944
37
9,396
53
24,012
42
19,000
20
ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ
49
13,504
29
11,621
39
22,068
40
23,000
21
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚ
11
8,014
18
14,585
31
19,720
26
17,500
22
ΓΥΘΕΙΟ
30
7,772
40
48,200
20
18,144
18
16,000
23
ΚΑΛΑΜΑΤΑ
12
12,595
6
3,128
16
17,951
37
40,000
24
ΧΙΟΣ
25
8,349
33
9,924
36
16,963
35
16,500
25
ΚΑΒΑΛΑ
10
4,323
14
6,995
26
13,087
24
12,000
26
ΖΑΚΥΝΘΟΣ
9
5,630
34
34,143
13
10,953
15
13,000
27
ΜΗΛΟΣ
27
6,272
9
2,962
17
10,362
32
19,500
28
ΙΤΕΑ
87
11,455
88
8,141
50
8,309
80
17,000
29
ΛΗΜΝΟΣ
25
6,183
19
4,777
24
7,657
39
12,500
30
ΠΑΡΟΣ
100
5,341
88
7,071
65
7,048
61
6,500
31
ΣΚΙΑΘΟΣ
12
3,446
11
3,158
14
4,563
20
6,500
32
ΡΕΘΥΜΝΟ
25
3,825
5
1,336
18
4,220
10
2,500
33
ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣ
4
1,827
14
4,650
13
3,096
15
3,500
34
ΣΗΤΕΙΑ
1
64
1
910
4
2802
6
4200
35
ΠΥΛΟΣ
18
5,028
13
4,133
9
1,435
7
1,100
36
ΠΡΕΒΕΖΑ
4
667
4
908
4
1112
4
1,100
-
37
ΝΑΞΟΣ
45
4,529
16
1,023
16
780
16
780
-
38
ΠΑΤΡΑ
3
374
2
1,278
2
745
2
750
-
39
ΣΚΟΠΕΛΟΣ
2
320
6
645
4
585
4
600
-
40
ΚΥΘΗΡΑ
21
895
20
862
2
395
4
790
41
ΑΝΔΡΟΣ
3
1,981
1
727
0
0
0
0
-
42
ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗ
0
0
1
474
0
0
1
500

ΣΥΝΟΛΟ:
4,753
5,478,620
4,288
5,661,867
3,826
4,932,373
4,162
5,323,820


Αναλύοντας τα στοιχεία αυτά οδηγούμεθα στα ακόλουθα συμπεράσματα:

1. Το 2015 ήταν έτος που μας επιφύλαξε πολλές εκπλήξεις γενικά, αρχίζοντας από τον αρχικό προϋπολογισμό αφίξεων πλοίων που έδειχνε ότι ήτο κατά περίπου 5 % χαμηλότερα του 2014. Αυτό ήταν βέβαια σωστό μέχρι και τον Ιούλιο, αλλά στη συνέχεια, λόγω των εξελίξεων, κυρίως στην Τουρκία, αλλά και γενικά στην Ανατολική Μεσόγειο, είχαμε αισθητά αυξημένες extra αφίξεις και αναφερόμεθα σε πλοία που ήταν προγραμματισμένα κυρίως για τούρκικους λιμένες. Έτσι λοιπόν άρχισε η αντίστροφη μέτρηση, ευνοώντας την Ελλάδα, μέχρι και σήμερα και όπως φαίνεται μέχρι το τέλος του έτους. Η προβλεπόμενη πτώση για το 2015 της τάξεως του 3 – 5 % φαίνεται να μετατρέπεται σε αύξηση αφίξεων και αύξηση επιβατών. Αναμένομαι να δούμε στο τέλος του έτους τα τελικά αποτελέσματα.

2. Η εφαρμογή των Capital Controls έφερε αρκετά σημαντικές ανωμαλίες στη διαχείριση της κρουαζιέρας, αλλά και στις συναλλαγές των επιβατών, πλην όμως δεν είχαμε ακυρώσεις αφίξεων και απεφεύχθησαν τα χειρότερα.

Βέβαια, υπήρξαν οικονομικές επιπτώσεις, δεδομένου ότι τα πλοία ήταν αδύνατον να προβούν σε προμήθειες (κυρίως) στην Ελλάδα και να εκτελεστούν διατραπεζικές συναλλαγές για τις ανάγκες των πληρωμάτων, με αποτέλεσμα να καταλήξουν να εκτελούνται όλα αυτά στη γείτονα Τουρκία και να υπάρξει απώλεια εσόδων για τη Χώρα μας. Παρόμοια περίπτωση υπήρξε και η απώλεια εσόδων από τους επιβάτες που ήταν πολύ δύσκολο να διακινηθούν στην αγορά.

Ο απολογισμός στο τέλος του χρόνου θα δείξει τα τελικά οικονομικά αποτελέσματα.

3. Το πρόβλημα με τους μετανάστες ήταν και είναι το πιο σοβαρό θέμα για τον τουρισμό στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και Δωδεκάνησα, με αποτέλεσμα να υπάρξουν κάποιες αλλαγές στα προγράμματα δρομολογίων. Αυτό φαίνεται και από τα πρόσφατα αποτελέσματα αφίξεων (2015) με σημαντικές απώλειες στη Ρόδο, στην Κω, στη Μυτιλήνη, στη Σάμο, στη Σύμη κλπ.

Ελπίζουμε ότι σύντομα θα μπορέσει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, έτσι ώστε την επόμενη σεζόν η κατάσταση να επανέλθει, στους προορισμούς αυτούς, στην κανονική ροή.

4. Η Μύκονος και η Σαντορίνη, ως πλέον ενδιαφέροντες προορισμοί, είχαν για μία φορά ακόμη αλματώδη αύξηση.

5. Το Λαύριο επίσης είναι το λιμάνι που το 2015 κερδίζει τις εντυπώσεις όλων μας, λόγω της μεγάλης επισκεψημότητας. Βέβαια αυτό είναι λόγω της σοβαρής χρήσης από την Celestyal Cruises ως λιμένας εκκίνησης κρουαζιέρας (homeporting). Το λιμάνι αυτό παρουσιάζει πλεονεκτήματα γιατί βρίσκεται πλησιέστερα στο αεροδρόμιο, οι αποστάσεις προς τα νησιά του Αιγαίου είναι σημαντικά μικρότερες, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μείωση των εξόδων διαχείρισης.

6. Η Καλαμάτα έδειξε επίσης σημαντική αύξηση και προσπαθώντας να κάνουμε την ανάλυσή μας, ο κύριος λόγος φαίνεται να είναι η εναλλακτική λύση για το Γύθειο, μια που ο προβλήτας Γυθείου ήτο υπό ανακατασκευή για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

7. Η Μήλος, τα Χανιά, η Λήμνος, το Ναύπλιο έδειξαν ικανοποιητική αύξηση το 2015 θεωρούμενοι ως νέοι προορισμοί από τους tour operators, μαζί με άλλους αξιόλογους εξίσου προορισμούς όπως η Ύδρα (14 calls), η Ίος κλπ, που δεν συμπεριλαμβάνονται και φέτος στους κύριους λιμένες προορισμού.

Σας παραθέτουμε κατωτέρω πίνακα νέων προορισμών προτεινόμενων από αρκετούς tour operators.



Η τελευταία ανάλυση του order book για τα κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως, αποδεικνύει για μια φορά ακόμη την μεγάλη εξέλιξη στον κλάδο αυτό.

Σύνολον 43 πλοία έχουν παραγγελθεί και κατασκευάζονται σήμερα, έτσι ώστε έως αρχές 2021 το capacity θα αυξηθεί κατά 134.000 Lower Berths.

Τα 23 από τα 43 είναι πλοία άνω των 125.000 gross tonnage το καθένα και μέσης μεταφορικής ικανότητας πάνω από 3.200 επιβάτες.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο από τα νεοναυπηγούμενα είναι χωρητικότητας 5.400 επιβατών με gross tonnage 227.700 και κόστος κατασκευής 1,3 bill USD.

Βάση των προαναφερομένων στοιχείων, θα πρέπει να οδηγηθούμε σε ανάλογη ανάπτυξη λιμενικών υποδομών στα μεγαλύτερα λιμάνια κρουαζιέρας που προσεγγίζουν

τα πλοία αυτά.

Με το τέλος 2015 και μετά την εξαγωγή των ακριβέστερων αποτελεσμάτων θα μπορέσουμε να συνοψίσουμε ακριβέστερα τα συμπεράσματα μας και να οδηγηθούμε σε προτάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.

Φυσικά δεν μπορεί κανείς να είναι βέβαιος για τις εξελίξεις στην περιοχή, που έχουν σχέση με το μεταναστευτικό – προσφυγικό και βεβαίως την κρίση στην Ελλάδα και της Ευρώπης γενικότερα.

Είναι γεγονός ότι έχει προβληματίσει ιδιαίτερα η μετατόπιση ισχυρού tonnage κρουαζιεροπλοίων σε άλλους προορισμούς και κυρίως προς Σιγκαπούρη, Εμιράτα, Ασία, Κίνα, Αυστραλία.

Θέλουμε να ελπίζουμε πως στο τέλος θα κυλήσει η κατάσταση στην ομαλότητα, έτσι ώστε και με τις προσπάθειές μας να υπάρξει επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου για την κρουαζιέρα στις κεντρικές και νότιες κυρίως περιοχές, για να οδηγήσει στο επιθυμητό full year operation.

Αξίζει για την χώρα μας να δίδεται ιδιαίτερη προσοχή από την Πολιτεία, στην λήψη των αναγκαίων μέτρων στήριξης αυτού του τόσο πολύτιμου κλάδου, προσφέροντας τα μέγιστα στην Εθνική Οικονομία, που τόσο ανάγκη έχει η χώρα, ιδιαίτερα την κρίσιμη περίοδο που διανύουμε.

Εμείς πάντως, ως Φορέας αποκλειστικής και ευρείας εκπροσώπησης της κρουαζιέρας, ακολουθούμε συστηματικά την τακτική συζητήσεων με τις αρμόδιες τοπικές Αρχές των λιμένων – Οργανισμούς Λιμένων και Λιμενικά Ταμεία – με επισκέψεις που πραγματοποιούνται εκεί από κλιμάκια της Ενώσεως, προκειμένου να εξετάζονται επιτόπου όλα τα θέματα που έχουν σχέση με την κατασκευή νέων λιμένων, τη βελτίωση υπάρχουσας υποδομής και εξοπλισμού, ώστε να ανταλλάσσονται απόψεις που

διευκολύνουν τις διαδικασίες υλοποίησης των έργων.

Θεόδωρος Κόντες

Πρόεδρος ΕΕΚΦΝ

Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *