ροή ειδήσεων

Ποινή 103 ετών για καταδίωξη στο Αιγαίο


Η καταδίωξη μόλις είχε λήξει. Καθισμένος στο ταχύπλοο «Σπιζαετός» του Λιμενικού Σταθμού Τήλου,
ο 64χρονος καπετάνιος παρατηρούσε τις φλόγες που κύκλωναν τη δεκάμετρη θαλαμηγό του. Μέσα σε 50 λεπτά ο μαύρος καπνός είχε διαλυθεί και το κουφάρι του αμερικανικής σημαίας «Predator» βρισκόταν στον βυθό του Αιγαίου. Είχαν προηγηθεί ο εντοπισμός δεκάδων Σύρων προσφύγων σε παραλία του νησιού, το κυνήγι με την εμπλοκή τριών σκαφών και «προειδοποιητικές βολές ακινητοποίησης».

Την περασμένη εβδομάδα, ένα χρόνο μετά το επεισοδιακό απόγευμα νοτιοδυτικά της Τήλου, το Μονομελές Εφετείο Κακουργημάτων Δωδεκανήσου καταδίκασε τον 64χρονο Ελληνα καπετάνιο της θαλαμηγού σε 103 χρόνια φυλάκισης (εκ των οποίων τα 25 είναι εκτιτέα). Κατηγορούνταν για διακίνηση μεταναστών και για απόπειρα πρόκλησης ναυαγίου. Μέχρι και σήμερα επιμένει ότι είναι αθώος. Αυτή δεν ήταν η πρώτη του καταδίκη. Το 2011 είχε κριθεί ένοχος και πάλι για διακίνηση μεταναστών, ενώ το 2004 είχε σχηματιστεί δικογραφία για παρόμοιο λόγο κατά του γιου του από το Λιμεναρχείο Πύλου.


Ηταν η τελευταία ημέρα του Ιουνίου του 2015 όταν στελέχη του Λιμενικού Σταθμού Τήλου ειδοποιήθηκαν για αποβίβαση μεταναστών στην παραλία Αγιος Σέργης, νοτιοδυτικά του νησιού. Σύμφωνα με στοιχεία της δικογραφίας που είναι σε γνώση της «Κ», έσπευσαν άμεσα στο σημείο το ταχύπλοο «Σπιζαετός» και το σκάφος ΠΛΣ-146. Εκεί εντόπισαν μια θαλαμηγό που θεώρησαν ύποπτη, καθώς κατευθυνόταν προς τα τουρκικά παράλια και δεν σταματούσε στα καλέσματά τους. Οπως ανέφεραν αργότερα λιμενικοί που συμμετείχαν στην καταδίωξη, η θαλαμηγός «εκτελούσε συνεχείς επικίνδυνους ελιγμούς κατά του σκάφους της υπηρεσίας μας ΠΛΣ-146 με καταφανή κίνδυνο εμβολισμού του και πρόκλησης ατυχήματος». Ούτε οι πυροβολισμοί ανδρών της ακτοφυλακής, «σε ασφαλή τομέα», όπως δήλωσαν, ανέκοψαν την πορεία της. Τελικά, έπειτα από μία ώρα, ο καπετάνιος συνελήφθη όταν εκδηλώθηκε φωτιά, η οποία αποδίδεται από το Λιμενικό σε πιθανή υπερθέρμανση της μηχανής της θαλαμηγού.

Οι μαρτυρίες

Στην παραλία της Τήλου είχαν ήδη αποβιβαστεί εκείνο το απόγευμα 47 Σύροι. Τέσσερις εξ αυτών, σε μαρτυρίες τους που περιλαμβάνονται στη δικογραφία, αναγνώρισαν τον καπετάνιο της θαλαμηγού ως τον οδηγό που τους μετέφερε στην Ελλάδα.

«Είπε σε κάποιους από εμάς στα αγγλικά να μη μιλήσουμε στις Αρχές, επειδή στην Ελλάδα υπάρχει ολόκληρο κύκλωμα και θα κινδυνεύσουμε», κατέθεσε ο M.G. Στις μαρτυρίες τους όλοι περιέγραφαν ένα σύνθετο και πολυήμερο ταξίδι, σκιαγραφώντας τα δρομολόγια που ακολουθούσαν τότε χιλιάδες άλλοι πρόσφυγες και μετανάστες. Ηταν άλλωστε η περίοδος που μέρα με την ημέρα αυξανόταν ο αριθμός των νεοαφιχθέντων στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου.

Μια ομάδα προσφύγων φαίνεται πως είχε περάσει από το Χαλέπι στον Λίβανο, από εκεί είχε φτάσει με πλοίο στη Μερσίνη της Τουρκίας και μετά οδικώς είχε μεταβεί διαδοχικά στην Κωνσταντινούπολη και στη Σμύρνη. Αλλος Σύρος είχε ξεκινήσει από την Ιορδανία όπου διέμενε τουλάχιστον δύο χρόνια σε προσφυγικούς καταυλισμούς. Ως επικεφαλής διακινητή τους κατονόμασαν κάποιον «Αμπουγιουσέφ» ή «Αμπουχουσεΐν». Δήλωσαν ότι κατέβαλαν από 1.800 έως και 2.300 ευρώ για τη μεταφορά τους σε δύο γραφεία στη Σμύρνη, εκ των οποίων το ένα είχε την επωνυμία «Sugar Office».

Τελευταίος τους σταθμός ήταν η τουρκική πόλη Φετιγιέ. Από εκεί τους παρέλαβε ένα λευκό βαν με φιμέ τζάμια και έπειτα από πορεία τριών ωρών μέσα από φιδωτούς δρόμους σε μια δασώδη περιοχή τους άφησε σε ερημική παραλία. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, υπό την εποπτεία δύο Ιρακινών μπράβων οι πρόσφυγες επιβιβάστηκαν σε φουσκωτή λέμβο και από εκεί στη θαλαμηγό που περίμενε στα ανοιχτά.

«Λατρεύω τη θάλασσα»

Κατά την απολογία του ο 64χρονος καπετάνιος της θαλαμηγού αρνήθηκε τις κατηγορίες και αμφισβήτησε την ανακριτική διαδικασία που ακολουθήθηκε, λέγοντας ότι η αναγνώρισή του έγινε μόνο μέσω φωτογραφιών που επιδείχθηκαν στους μάρτυρες και όχι σε κατ’ αντιπαράσταση εξέταση. Δήλωσε ότι τα τελευταία χρόνια ασχολείται επαγγελματικά με την εξαγωγή μικρών ποσοτήτων ελαιολάδου σε Τουρκία και Τυνησία, αλλά και με τη μεταπώληση σκαφών.

«Λατρεύω τη θάλασσα, με ηρεμεί», είπε στις ανακριτικές αρχές. «Οταν με πλησίασε το Λιμενικό δεν ήθελα να σταματήσω γιατί οι άνθρωποι αυτοί με έχουν καταστρέψει. Οι ελιγμοί δεν ήταν επικίνδυνοι και η ταχύτητά μου ήταν 8-10 κόμβοι», ανέφερε και υποστήριξε ότι οι βολές των λιμενικών δεν ήταν προειδοποιητικές αλλά τρύπησαν το ντεπόζιτο καυσίμων, τυλίγοντας στις φλόγες το σκάφος.

Ο συνήγορός του, δικηγόρος Νικόλαος Καραβελάκης, αμφισβητεί τη γνησιότητα των στοιχείων, λέγοντας ότι τα ονόματα των μαρτύρων δεν υπάρχουν στον κατάλογο των 47 διακινούμενων προσφύγων. Παράλληλα αναφέρει ότι άλλα ονόματα Σύρων περιλαμβάνονται στην έκθεση σύλληψης και άλλα στο διαβιβαστικό προς τις εισαγγελικές αρχές βάσει του οποίου ασκήθηκε η ποινική δίωξη. Υποστηρίζει ότι «ακόμη κι αν δεχθούμε ότι αυτός ήταν ο δράστης» δεν έπρεπε να καταδικαστεί με το αυστηρό πλαίσιο της κερδοσκοπίας γιατί δεν παρέλαβε ο ίδιος χρήματα από τους διακινούμενους.

«Ο εντολέας μου θεωρεί ότι υπάρχει κατασκευή κατηγοριών εις βάρος του λόγω του ποινικού του παρελθόντος», λέει στην «Κ» ο κ. Καραβελάκης που πρόκειται να ασκήσει έφεση κατά της απόφασης. Το δικαστήριο έκρινε τον 64χρονο ένοχο, χωρίς ελαφρυντικά.

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *