ροή ειδήσεων

Στη Fraport από χθες τα 14 αεροδρόμια, καταβλήθηκε το τίμημα του 1,2 δισ.



Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Αντώνης Λεούσης (κέντρο) παραλαμβάνει μία συμβολική επιταγή 1,234 δισ. ευρώ από τον επικεφαλής της Fraport Greece Αλεξάντερ Ζίνελ και τον Δημήτρη Κοπελούζο (δεξιά), πρόεδρο του ομίλου Κοπελούζου. Στο ποσό αυτό ανέρχεται το εφάπαξ τίμημα για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία διαχειρίζεται από χθες η Fraport Greece. Η μεταβίβαση έγινε χωρίς απρόοπτα, ενώ περιορισμένες ήταν και οι αντιδράσεις που σημειώθηκαν. Σήμερα φθάνει στην Ελλάδα και ο επικεφαλής της μητρικής Fraport AG δρ Στέφαν Σούλτε, ο οποίος αναμένεται να έχει συνάντηση και με τον πρωθυπουργό.


Τις πρώτες τριακόσιες πτήσεις της διεκπεραίωσε μέσα στο προηγούμενο 24ωρο, οπότε και ανέλαβε τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, η Fraport Greece. Σήμερα φθάνει στην Ελλάδα και ο επικεφαλής της μητρικής εταιρείας Fraport AG, δρ Στέφαν Σούλτε, ο οποίος αναμένεται να έχει συνάντηση και με τον πρωθυπουργό.

Η κοινοπραξία, που ολοκλήρωσε την παραλαβή τους τα μεσάνυχτα της Μεγάλης Δευτέρας, κατέβαλε χθες στο ΤΑΙΠΕΔ ποσό ύψους 1,234 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο τίμημα παραχώρησης στην ιστορία της χώρας. Η συνολική οικονομική συμφωνία, για την 40ετή παραχώρηση, προβλέπει επιπλέον 22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατ’ έτος 28,6% των λειτουργικών κερδών.

Η μεταβίβαση έγινε ομαλά και χωρίς αξιοσημείωτα απρόοπτα, ενώ περιορισμένου εύρους αντιδράσεις σημειώθηκαν στο αεροδρόμιο Χανίων, όπου μικρή ομάδα πραγματοποίησε διαδήλωση κατά της παραχώρησης. Η πρώτη πτήση υπό το νέο καθεστώς λειτουργίας των αεροδρομίων ήταν αυτή που προσγειώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της Μεγάλης Τρίτης στη Σαντορίνη, προερχόμενη από το «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Τα περιφερειακά αεροδρόμια περιλαμβάνουν τρεις πύλες στην κύρια χώρα (Θεσσαλονίκη, Ακτιο, Καβάλα) και 11 αεροδρόμια στα νησιά (Χανιά, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κως, Μύκονος, Μυτιλήνη, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος και Ζάκυνθος). Κατά το 2016, τα αεροδρόμια αυτά σημείωσαν αύξηση 9% του αριθμού των επιβατών εξυπηρετώντας συνολικά 25,3 εκατ. επιβάτες.

Η Fraport Greece αποτελεί κοινοπραξία της Fraport AG που ελέγχει ποσοστό 73,4% και του ομίλου Κοπελούζου που κατέχει το υπόλοιπο 26,6%. Ο Αλεξάντερ Ζινέλ, διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας, δηλώνει πως «θα διαχειριστούμε και θα αναπτύξουμε τα αεροδρόμια προς όφελος των επιβατών, των αεροπορικών εταιρειών και όλων των ενδιαφερόμενων μερών».

«Πιστεύουμε στην Ελλάδα και στις δυνατότητές της, ως ένας από τους μεγαλύτερους ταξιδιωτικούς προορισμούς στον κόσμο», σημειώνει ο πρόεδρος της Fraport AG, δρ Στέφαν Σούλτε, χαρακτηρίζοντας τη Fraport Greece «τη μεγαλύτερη προσθήκη στο διεθνές χαρτοφυλάκιό μας και ορόσημο για την περαιτέρω ανάπτυξη της διεθνούς επιχειρηματικής μας δράσης».

Ο Δημήτρης Κοπελούζος εκτιμά ότι η παραχώρηση θα αποτελέσει εφαλτήριο επανεκκίνησης της οικονομίας και αποσκοπεί στη βελτίωση της εθνικής ανταγωνιστικότητας, μέσω του ελληνικού τουρισμού που αποτελεί και τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας.

Η Fraport Greece θα επενδύσει περίπου 400 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση των αεροδρομίων στα πρώτα χρόνια, και ειδικότερα έως το 2021. Κατά τα αμέσως επόμενα χρόνια, ενδέχεται σύμφωνα με την εταιρεία να πραγματοποιηθούν επιπλέον επενδύσεις για τη συντήρηση και πιθανή αύξηση της χωρητικότητας, με βάση τον όγκο κίνησης. Συνολικά, το ποσό των επενδύσεων εκτιμάται από την κοινοπραξία ότι θα ξεπεράσει το 1 δισ.

Ρήτρα δραχμής

Η Fraport χρηματοδοτεί το έργο με δάνειο ύψους 968 εκατ. και ίδια κεφάλαια 650 εκατ. Ολη η επένδυση, όπως προβλέπεται στον νόμο 4389/2016 που ψηφίστηκε πέρυσι, και είχε αποκαλύψει η «Κ» από τις 25 Οκτωβρίου του 2015, υπάχθηκε στις διατάξεις του νόμου 2687 του 1953 «περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού». Αυτό έγινε διά προεδρικού διατάγματος που υπογράφτηκε την Παρασκευή 7 Απριλίου. Το διάταγμα του 1953 προβλέπει μέτρα και εξασφαλίσεις των κεφαλαίων, εξαίρεση από κάθε πράξη επίταξης ή αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, υποχρέωση της ΤτΕ να χορηγεί συνάλλαγμα στον επενδυτή και άλλες ρήτρες προστασίας. Οι προβλέψεις είχαν γίνει το ’53, προκειμένου να προσελκύσει η Ελλάδα ναυτιλιακά κυρίως αλλά και άλλα κεφάλαια. «Η χρήση του σήμερα ισοδυναμεί ενδεχομένως και με μια οιονεί ρήτρα δραχμής», εκτιμούν ορισμένες πηγές.

Σχόλια

Δείτε επίσης

εικόνα της ημέρας

εικόνα της ημέρας
loading...
Εγγραφείτε τώρα!