ροή ειδήσεων

Τα πλοία που δίνουν ζωή στην άγονη γραμμή



"Φορτούνα έπιασε ο καιρός, το κύμα αγριεύει , όλα τα πλοία δέσανε μα ένα ταξιδεύει. Ο "Σκοπελίτης είναι αυτός που κύμα δεν τον πιάνει και έχει για καπετάνιο του πάντα εσένα Γιάννη" Με μαντινάδες σαν αυτή, οι νησιώτες του Αιγαίου αποτείνουν φόρο τιμής στους μικρούς;, άγνωστους ως επί το πλείστον ακτοπλόους, που στηρίζουν την καθημερινότητά τους και εν τέλει τις ίδιες τις τοπικές οικονομίες.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας "Καθημερινή" , "Πάτμος Σταρ" , "Παναγία Θεοτόκος", "Ψαρρά Γκλόρυ" και παλαιότερα ο "Πανορμίτης" είναι μερικά μόνον από τα πλοία που έχουν γράψει και γράφουν ακόμα την δική τους ιστορία στο Αιγαίο. Μικρά τοπικά δρομολόγια που συνδέουν όμως δεκάδες μικρότερα και μεγαλύτερα νησιά μεταξύ τους και με τον υπόλοιπο κόσμο. Και όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία οι δουλειές τους είναι αθροιστικά, κάθε άλλο παρά ψίχουλα είναι: οι παραπάνω εταιρείες εκτιμάται πως καλύπτουν κοντά στο ένα τρίτο της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς σε επιβατική κίνηση αλλά και περίπου το 25% του συνόλου του κύκλου εργασιών του κλάδου, ήτοι περί τα 200.000.000 ευρώ. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που συγκέντρωσε η XRTC Business Consultans στη 16η ετήσια μελέτη της για την ελληνική ακτοπλοϊα.



Οι μικρές αυτές ακτοπλοϊκές δραστηριοποιούνται τόσο σε κύριες όσο σε άγονες γραμμές και σε ενδονησιωτικές γραμμές, αλλά κάποιες μόνο εποχικά. Παρά το γεγονός όμως ότι έχουν εποιχικό χαρακτήρα, παρουσιάζουν καινοτόμους διαχειριστικές δομές και εκτιμάται πως εξελίσσουν το προϊόν της ακτοπλοϊας. Επιπλέον οι περισσότερες από αυτές επισκευάζουν ή και κάποιες ναυπηγούν τα πλοία τους στην Ελλάδα, προσφέροντας έτσι δουλειές τόσο σε ναυτικούς όσο και στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Πάνω από όλα όμως προσφέρουν ζωή και χρήμα στα νησιά της λεγόμενης άγονης γραμμής. Σε τέτοιο βαθμό, που όταν χτυπηθούν από αβαρίες έστω και για μια-δυο μέρες, μέρος της οικονομικής ζωής των νησιών απλώς...παγώνει.

Οι πρόσφατες περιπέτειες της σύνδεσης των Κυθήρων με την ηπειρωτική χώρα αρκούν για να πείσουν ακόμη και τους πιο δύσπιστους. Όμως όλα αυτά τα ποστάλια, όπως τα λένε οι ναυτικοί, και ειδικά τα παλαιότερα, κουβαλούν και τις μνήμες μιας άλλης Ελλάδας, περασμένων δεκαετιών, όταν οι διακοπές ξεκινούσαν με την περιπέτεια του πλοίου, και κάποιοι ανέγγιχτοι τότε, προορισμοί απαιτούσαν μέρες για να τους προσεγγίσεις αλλάζοντας πλοία.

Η XRTC καταγράφει σήμερα την ύπαρξη 23 μικρών και πολύ μικρών εταιρειών που συνολικά έχουν οι διαχειρίζονται 36 συμβατικά πλοία, αλλά και 15 ταχύπλοα. Έναν στόλο 51 πλοίων που αριθμητικά είναι μεγαλύτερος από αυτόν των τεσσάρων μεγάλων ομίλων της ακτοπλοϊας , δηλαδή των Μινωϊκών Γραμμών, της ΑΝΕΚ, της Hellenic Seaways , και της Attica Group. Οι τέσσερις αυτές εταιρείες μεταξύ τους ελέγχουν και εκμεταλλεύονται σήμερα μόλις 45 πλοία, όταν το 2001 είχαν...εκατόν είκοσι πέντε.
Αντέχουν

"Οι μικρές εταιρείες δείχνουν να έχουν αντιληφθεί τα σημεία των καιρών και επενδύουν σε αγορές που έχουν την δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης" εξηγεί ο Γιώργος Ξηραδάκης, επικεφαλής της XRTC ο οποίος διαπιστώνει μια αξιοσημείωτη ανθεκτικότητά τους στην κρίση. "Βέβαια οι μεγαλύτερες εταιρείες καραδοκούν και σίγουρα θα αντλήσουν κάθε είδους πίεση με σκοπό είτε την εξαγορά ή ακόμα και την πτώχευσή τους" προσθέτει.

Σχόλια

Δείτε επίσης

εικόνα της ημέρας

εικόνα της ημέρας
loading...
Εγγραφείτε τώρα!