ροή ειδήσεων

Μια πλατφόρμα προβολής του ελληνικού πολιτισμού ζητεί υποστηρικτές



Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών αποφάσισε να οδηγήσει σε ένα άλλο επίπεδο την πλατφόρμα εξ αποστάσεως μαθημάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (e-learning) που υλοποιεί. Με την επωνυμία YouGoCulture, οργανώνει εικονικές επισκέψεις σε αξιοθέατα, αρχαιολογικούς χώρους και άλλα σημεία ενδιαφέροντος του ελληνικού πολιτισμού και τουρισμού. Από παγκοσμίου φήμης μνημεία, όπως ο Παρθενώνας, μέχρι «ναούς» της γαστρονομίας, περνώντας μέσα από μονοπάτια άγνωστα στον ξένο επισκέπτη της χώρας, η πλατφόρμα του ΕΚΠΑ αξιοποιεί πολλές ώρες βίντεο, δεκάδες φωτογραφίες και επεξηγηματικά κείμενα, που αποτελούν τη γέφυρα μεταξύ όσων αδυνατούν να ταξιδέψουν και του ελληνικού πολιτισμού, ή εναλλακτικά χρησιμεύει ως «ορεκτικό» για όσους έχουν ήδη προγραμματίσει μια επίσκεψη στην Ελλάδα.

«Ασχολούμαστε με τον πολιτισμό των Ελλήνων στη ΝΑ Μεσόγειο. Επιλέγουμε διαστάσεις προορισμών, τόπων, χώρων που δεν είναι απαραιτήτως γνωστές. Προσπαθούμε να δείξουμε αυτές τις πλευρές, που προωθούν την επικοινωνία του κόσμου στο εξωτερικό. Με βάση αυτό το σκεπτικό, έχουμε δημιουργήσει ένα υψηλής αισθητικής αποτέλεσμα, που δεν εξαντλείται στην παράθεση φωτογραφιών», λέει στον ΑΘΗΝΑ 9,84 ο ακαδημαϊκός υπεύθυνος της δράσης και καθηγητής στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ Παναγιώτης Πετράκης.

«Σιγά-σιγά δημιουργούμε ένα ελκυστικό περιβάλλον, προκειμένου κάποιος που βρίσκεται στο εξωτερικό να επισκεφθεί ψηφιακά ή με φυσικό τρόπο την Ελλάδα. Δεν πρόκειται, όμως, για μια πρωτοβουλία αμιγώς τουριστικού περιεχομένου. Η δραστηριότητα αυτή συνδέεται με το e-learning εξωτερικού, που έχει μόνο μορφωτικό χαρακτήρα και διατίθεται εδώ και έναν χρόνο. Έχουμε επισκέψεις από όλες τις χώρες του κόσμου: Κίνα, Νότιο Αφρική, Νεπάλ, ΗΠΑ, Αυστραλία. Η μελλοντική εξέλιξη θα εξαρτηθεί από το πόσο θα το «αγκαλιάσει» ο κόσμος και θα θεωρήσει ότι αξίζει να υποστηριχθεί».

Με αυτόν τον τρόπο, το διεθνές κοινό είναι ευκολότερα προσεγγίσιμο μέσα από μια «παγκόσμια γλώσσα του πολιτισμού», μολονότι μέχρι στιγμής η μόνη γλώσσα στην πλοήγηση είναι η αγγλική. Αυτή τη στιγμή ο ιστότοπος yougoculture.com είναι ακόμη σε μορφή «beta», αλλά οι διαχειριστές του αναμένουν ότι τους προσεχείς μήνες θα υπάρξουν δεκάδες προορισμοί προς εξερεύνηση. Μέχρι στιγμής, ο αριθμός τους ανέρχεται σε εννέα, κυρίως στην περιοχή της Αττικής και της Πελοποννήσου: Αρχαία Μεσσήνη, Αρχαία Ολυμπία, Μυκήνες, Επίδαυρος και Μυστράς από την Πελοπόννησο και το ιστορικό και μητροπολιτικό κέντρο της Αθήνας, το Σούνιο, ο Μαραθώνας και η Ελευσίνα από την Αττική. Εκείνοι που εισέρχονται στη σελίδα μπορούν να βρουν ήδη στοιχεία και πληροφορίες για κάθε ένα από τα αξιοθέατα, όπως η Ακρόπολη στην Αθήνα ή ο Ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Επόμενοι προορισμοί στο χάρτη είναι η Οδησσός, η Λήμνος, η Ελευσίνα, οι Δελφοί, η Κνωσσός και η Δήλος, ενώ ακολουθούν, μεταξύ άλλων, ο Σελινούντας, η Πομπηία, η Πάτμος, η Βεργίνα, η Θεσσαλονίκη, η Κως και τα Μετέωρα.


Ωστόσο, το YouGoCulture δεν χρησιμοποιεί τις πλέον σύγχρονες τεχνικές, όπως εικονικές περιηγήσεις στα μνημεία, αν και συνοδεύει τις τελευταίες με υψηλής ποιότητας βίντεο, που χρησιμοποιούν μη επανδρωμένα αεροσκάφη για την καταγραφή λεπτομερειών που παραμένουν συχνά αθέατες στους τουρίστες. Το έργο αυτό, πίσω από το οποίο βρίσκονται αρκετοί μήνες εργασίας και σχεδόν 20 εργαζόμενοι, στελέχη του ΕΚΠΑ και όχι μόνο (κειμενογράφοι, φωτογράφοι, graphic/web designers και developers, σκηνοθέτες, μουσικοί), πήρε σάρκα και οστά χάρη σε μια μάλλον χαμηλού προφίλ πρωτοβουλία.

Η ιδεά γεννήθηκε μέσα από τα μαθήματα e-learning που προσφέρει το ΕΚΠΑ, σε μια προσπάθεια εξωστρέφειας και διεθνοποίησης που άρχισε πρόσφατα, με θεματικές όπως η ελληνική γλώσσα και ο πολιτισμός για αλλοδαπούς, όλα στα αγγλικά. Ωστόσο, από την αρχή το ζητούμενο ήταν να αποφευχθεί η τυπική προσέγγιση της διάστασης του τουρισμού. Γι’αυτόν τον σκοπό, υπάρχουν ειδικές κατηγορίες, όπως η γαστρονομία του κάθε προορισμού. Σύμφωνα, άλλωστε, με την ιστοσελίδα του YouGoCulture, οι στόχοι συνίστανται στη συγκέντρωση της ανεκτίμητης ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς και στην εξοικείωση του κοινού με τις πτυχές της καθημερινής ζωής στην Ελλάδα.

Εκτός από την πρωτότυπη ιδέα, το έργο διαθέτει επίσης και έναν μάλλον ασυνήθιστο τρόπο χρηματοδότησης, τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα. Αν και ξεκίνησε με ένα ποσό της τάξης των 12.800 ευρώ από το ΕΚΠΑ, στη συνέχεια στηρίχθηκε οικονομικά από πολλές διαφορετικές πηγές, κάτι που συνεπάγεται ένα κάποιο ρίσκο. Ο κίνδυνος μειώνεται λόγω της πλατφόρμας Act4Greece της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας, η οποία έχει θέσει το πρότζεκτ υπό την αιγίδα της. Το act4Greece στηρίζει τη δράση, με σκοπό τη συγκέντρωση πόρων για την κάλυψη των εξόδων δημιουργίας περιεχομένου με πρωτότυπο οπτικοακουστικό υλικό (φωτογραφίες, βίντεο, πανοράματα 360° και συνοδευτικά κείμενα) για τη δεύτερη φάση ανάπτυξης της πλατφόρμας, με συνολικό προϋπολογισμό €77.800. Το E-Learning του ΕΚΠΑ καλύπτει, με ίδιους πόρους, ποσό €12.800. Μέσω του act4Greece αναζητούνται επιπλέον πόροι, ύψους €65.000.

«Είναι μια αυτοκινούμενη διαδικασία ανάπτυξης, με την υποστήριξη 4-5 μεγάλων ιδρυμάτων. Υπάρχει μια διάσταση οικονομικού χαρακτήρα, αλλά οι πρωτοβουλίες αυτές δεν μπορούν από μόνες τους να προσελκύσουν κεφάλαια, ώστε να εξελιχθούν σε μια επιχειρηματική βάση. Γι’αυτό ζητάμε από πολύ κόσμο να βάλει πολύ λίγα χρήματα, ακόμα και δύο ευρώ, μέσω της Εθνικής Τράπεζας. Η συμβολή του απλού κόσμου ποικίλλει, αλλά γενικά οι κατανομές είναι μικρές. Βλέπουμε, όμως, ότι εκδηλώνεται ενδιαφέρον από μεγάλες επιχειρήσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού», αναφέρει σχετικά ο κ. Πετράκης.

Δεδομένου ότι η κρίση δεν αφήνει πολλά περιθώρια μεγάλης συνεισφοράς στον μέσο Έλληνα, η αναζήτηση χρηματοδοτών επεκτείνεται και πέρα από τα ελληνικά σύνορα, στην ελληνική διασπορά στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Αυστραλία, αλλά και σε επιχειρήσεις που θα ήθελαν να εμφανίζονται και να προβάλλονται σε αυτό το τουριστικό «εργαλείο». Μάλιστα, υπάρχουν σκέψεις για τη διείσδυση του YouGoCulture και σε άλλα σημεία του εξωτερικού με ελληνική επιρροή, όπως οι Συρακούσες στην Ιταλία.

Συνολικά, από το ποσό-στόχος των 65.000 ευρώ, έχουν συγκεντρωθεί μέχρι στιγμής 8.978. Παρότι η απόσταση είναι μεγάλη, δεν φαίνεται να υπάρχει ανησυχία για την έκβαση του έργου, αφού το κομμάτι της στρατηγικής επικοινωνίας του στο εξωτερικό, αλλά και μέσω των social media, έχει μόλις αρχίσει: «Μέχρι το τέλος του χρόνου (2017), πιστεύω ότι θα έχουμε πιάσει τον στόχο μας. Ήδη, με βάση την πρόταση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από πιο «σοβαρούς παίκτες», που επιθυμούν να προβάλλουν τις δραστηριότητές τους, είμαστε αισιόδοξοι ότι θα τα καταφέρουμε. Το e-learning του ΕΚΠΑ είναι ένας μεγάλος οργανισμός, που όταν αξιοποιήσει τη βάση των ανθρώπων που συμμετέχουν, η ανταπόκριση θα είναι αρκετή. Αρκεί κάποιος να πιστεύει ότι έτσι προωθεί τον τόπο του. Όταν ενεργοποιηθεί και η ομογένεια, τα πράγματα θα γίνουν πιο απλά. Στο μέλλον, η πλατφόρμα YouGoCulture βλέπουμε να αποτελεί ένα εργαλείο στα χέρια φορέων, όπως το Υπουργείο Τουρισμού ή τα μεγάλα μουσεία. Έχει μια προοπτική, αλλά πάντα σε μια μη κερδοσκοπική βάση κοινωνικού χαρακτήρα, η οποία απαιτεί λίγους πόρους από πολλούς», καταλήγει ο κ. Πετράκης.

Το E-Learning του ΕΚΠΑ, θα προσφέρει σε όλους τους υποστηρικτές της δράσης αντισταθμίσματα, ανάλογα με το ύψος της προσφοράς, ως επιβράβευση.

Λεπτομέρειες για το You Go Culture μπορούν να βρεθούν στους παρακάτω συνδέσμους:

https://www.act4greece.gr/wp-content/uploads/2017/05/20170502_YOUGOCULTURE_Analutiki_perigrafi_EL.pdf.pdf

http://yougoculture.com/

https://www.act4greece.gr/challenge/yougoculture-el/

Γιώργος Κυριακίδης

Σχόλια

loading...
Εγγραφείτε τώρα!

Δείτε επίσης