Αρχάγγελος Ρόδου
Ο Αρχάγγελος έχει 7.000 κατοίκους πληθυσμό και είναι το μεγαλύτερο χωριό της Ρόδου. Βρίσκεται στη νότια πλευρά του νησιού σε απόσταση 28χλμ. από την πόλη της Ρόδου. Κτίστηκε τα μεσαιωνικά χρόνια σε... μακρινή απόσταση από την παραλιακή θέση, για να προστατεύει τους κατοίκους από τις πειρατικές επιδρομές.
Χαρακτηριστικό των κατοίκων είναι η προσήλωσή τους στις παραδόσεις. Ακόμη και σήμερα που η περιοχή έχει αναπτυχθεί τουριστικά και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα τουριστικά θέρετρα της Ρόδου, οι κάτοικοι διατηρούν ζωντανά τα ήθη και έθιμα των προγόνων τους, χωρίς να επηρεάζονται από το μοντέρνο τρόπο ζωής.
Ο Αρχάγγελος είναι ένα συναρπαστικό χωριό. Έχει πολλές δικές του παραδόσεις,και δική του ξεχωριστή διάλεκτο, η οποία ξεχωρίζει από οπουδήποτε αλλού στο νησί! Οι κάτοικοι του Αρχαγγέλου είναι επίσης διαφορετικοί σε πολλούς τρόπους από τους ανθρώπους που θα βρείτε σε άλλα μέρη του νησιού. Και ο λόγος; Επειδή κατάγονται από την Κύπρο και έχουν φέρει μαζί τους τα κυπριακά ήθη και έθιμα, την κυπριακή νοοτροπία, αλλά προπάντων τη κυπριακή διάλεκτο την οποία έχουν διατηρήσει δια μέσου των αιώνων και την χρησιμοποιούν μέχρι και σήμερα. Όχι μόνο αυτό αλλά μάλιστα μιλούν ατόφια το παφίτικο κυπριακό ιδίωμα το οποίο χαρακτηρίζεται από τη τάση του να αφαιρεί φωνήεντα από τις λέξεις και τον τραχύ και βαρύ τρόπο ομιλίας.
Γι' αυτό το λόγο είναι πολύ πιθανό οι αρχικοί κάτοικοι του Αρχάγγελου να είναι μέτοικοι από την Πάφο αφού χρησιμοποιούν λέξεις και τρόπο ομιλίας που μόνο στην Πάφο ακούγονται.
Η διάλεκτος του Αρχαγγέλου ονομάζεται Αρχαγγελίτικα. Τα Αρχεγγελίτικα είναι ακριβώς όπως την κυπριακή διάλεκτο με το χαρακτηριστικό ιδίωμα της Πάφου μαζί με τοπικές λέξεις. Είναι πολύ εύκολα ένας Κύπριος να συνομιλήσει στα κυπριακά με τους Αρχαγγελίτες, και ακούγοντάς τους να μιλούν θα νομίζει ότι βρίσκεται σε κάποιο χωριό της Πάφου και όχι στην Ρόδο.
Πιο κάτω συμπεριλαμβάνουμε ένα κατάλογο από κυπριακές λέξεις που έχουν διατηρηθεί δια μέσου των αιώνων στον Αρχάγγελο και που χρησιμοποιούνται και μέχρι σήμερα.
Ο Αρχάγγελος έχει 7.000 κατοίκους πληθυσμό και είναι το μεγαλύτερο χωριό της Ρόδου. Βρίσκεται στη νότια πλευρά του νησιού σε απόσταση 28χλμ. από την πόλη της Ρόδου. Κτίστηκε τα μεσαιωνικά χρόνια σε... μακρινή απόσταση από την παραλιακή θέση, για να προστατεύει τους κατοίκους από τις πειρατικές επιδρομές.
Χαρακτηριστικό των κατοίκων είναι η προσήλωσή τους στις παραδόσεις. Ακόμη και σήμερα που η περιοχή έχει αναπτυχθεί τουριστικά και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα τουριστικά θέρετρα της Ρόδου, οι κάτοικοι διατηρούν ζωντανά τα ήθη και έθιμα των προγόνων τους, χωρίς να επηρεάζονται από το μοντέρνο τρόπο ζωής.
Ο Αρχάγγελος είναι ένα συναρπαστικό χωριό. Έχει πολλές δικές του παραδόσεις,και δική του ξεχωριστή διάλεκτο, η οποία ξεχωρίζει από οπουδήποτε αλλού στο νησί! Οι κάτοικοι του Αρχαγγέλου είναι επίσης διαφορετικοί σε πολλούς τρόπους από τους ανθρώπους που θα βρείτε σε άλλα μέρη του νησιού. Και ο λόγος; Επειδή κατάγονται από την Κύπρο και έχουν φέρει μαζί τους τα κυπριακά ήθη και έθιμα, την κυπριακή νοοτροπία, αλλά προπάντων τη κυπριακή διάλεκτο την οποία έχουν διατηρήσει δια μέσου των αιώνων και την χρησιμοποιούν μέχρι και σήμερα. Όχι μόνο αυτό αλλά μάλιστα μιλούν ατόφια το παφίτικο κυπριακό ιδίωμα το οποίο χαρακτηρίζεται από τη τάση του να αφαιρεί φωνήεντα από τις λέξεις και τον τραχύ και βαρύ τρόπο ομιλίας.
Γι' αυτό το λόγο είναι πολύ πιθανό οι αρχικοί κάτοικοι του Αρχάγγελου να είναι μέτοικοι από την Πάφο αφού χρησιμοποιούν λέξεις και τρόπο ομιλίας που μόνο στην Πάφο ακούγονται.
Η διάλεκτος του Αρχαγγέλου ονομάζεται Αρχαγγελίτικα. Τα Αρχεγγελίτικα είναι ακριβώς όπως την κυπριακή διάλεκτο με το χαρακτηριστικό ιδίωμα της Πάφου μαζί με τοπικές λέξεις. Είναι πολύ εύκολα ένας Κύπριος να συνομιλήσει στα κυπριακά με τους Αρχαγγελίτες, και ακούγοντάς τους να μιλούν θα νομίζει ότι βρίσκεται σε κάποιο χωριό της Πάφου και όχι στην Ρόδο.
Πιο κάτω συμπεριλαμβάνουμε ένα κατάλογο από κυπριακές λέξεις που έχουν διατηρηθεί δια μέσου των αιώνων στον Αρχάγγελο και που χρησιμοποιούνται και μέχρι σήμερα.
Αρχαγγελίτικες κυπριακές λέξεις
αβανιά: συκοφαντία, κακολογία
αξαμώννω: μετρώ διαστάσεις
αρκάτζι: ρυάκι
αντζιά = οικιακά σκεύη
άγγρι το, αγκρίζω: δυσαρέσκεια, δυσαρεστώ
άγκωνας: αγκώνας του χεριού
αθέρα: λεπτό αιχμηρό ξυλαράκι
ατζία: μυτερή άκρη ξύλου αλλά και ψωμιού
αλλάβερσι: μακάρυ
αξανάστραφα: ανάποδα
άνηλιος: είδος σάυρας
άκκι πέττι: τέλος πάντων
βίλλα: αρσενικό μόριο, φαλλός
βολά: φορά
βαζάνι: μελιτζάνα
βούρα: τρέξε
βαβάτσινα: βατόμουρα
γαλουλίζω: περπατώ γέρνοντας μια δεξιά και μια αριστερα
γιαν: σαν
γιαρράς: πληγή
για λλόου μου: για μένα
δακκαμακιά: δαγκωματιά - μπουκιά
δαμάλι: νεογέννητο βόδι
δακκώ: δαγκώνω
δεμάτι : μεγάλη δέσμη σταχυών, χόρτων ή κλαδιών
δουκάνα/η: εργαλείο για τ'αλώνια, μεγάλο βαρύ ξυλο με πέτρες και σίδερα για να αλέθει τα στάχυα
δώμα: οροφή σπιτιού
εν τον κάμιω ζάφτι: δεν μπορώ να τον ελέγξω, δεν τον κουμαντάρω
έλα του νου σου: βάλε μυαλό
εμάλλιασεν η γλώσσα μου: επανέλαβα πολλές φορές το ίδιο πράγμα χωρίς αποτέλεσμα
ένα τσιγκρί (τσιμπί): πολύ λίγο
εποκότησε, εποφκάρτη: δεν τα κατάφερε, δεν τα πρόλαβε
ζέχνω: ζευγαρίζω,οργώνω
ζοντάκρα: τανάλιαίλλα τζιαι καλά, ίλλα μου: σώνει και καλά
καμμώ: κλείνω τα μάτια μου
καλαδέρκια: τα παιδιά που οι γονείς του ενός είναι νονοί του άλλου
καννί: καλάμι
καπνίζω: θυμιατίζω
καμός: καημός
καντούνι: γωνιά
καπνιστήρι: το θυμιατό
κκέλης: φαλακρός
κορατζιάζω: διψώ υπερβολικά
κάχρι: μίσος
καρά(ο)λας: σαλιγκάρι
καρτσί: απέναντι
κάσκα: το κράνος
καταλυώ: τελειώνω
κόξα: μέση
κιλίκι: κατάντια
κερακκιά (τερατζιά): χαρουπιά
κλουθώ: ακολουθώ
κούννα: το κουκούτσι ενός καρπού
κωλοσύρνω: τραβώ
λακερντί: κουβέντα,συζήτηση
λαμπάζω: φοβάμαι, υποφέρω πολύ
λάς: ο λαός
λαψάνα: χόρτο (βρούβα)
λατσώνω τα ρούχα μου: γεμίζω με λάσπη τα ρούχα μου
μιλλέττι: σόι
μαρτί: αρνάκι εξημερωμένο που ακολουθεί αυτόν που το τρέφει
μητσίς: μικρός
μιάλος-η-ο: μεγάλος-η-ο
μίλλα: λίπος
μουλλώνω: σιωπώ
μούζη: καπνιά, μαυρίλα
μάχουμαι: προσπαθώ, πειράζω
μουσκοκαρκιά: γαρύφαλλο
μισίνα: πετονιά
ξανοίω: κοιτάζω με τρόπο τον άλλο για να βγάλει από το στόμα του κάτι που δεν θέλει να πει.
ξεροτηάνηση: τσιγαρισμένο κρεμμύδι σε μπόλικο λάδι
ξεροτήανο: τηγανίτα
ξεσκουλλώ: ξεσκεπάζω, σκίζω
ξυλιάζω - εξύλιασα: πάγωσα από το κρύο (έγινα ξύλο)
παστός: ο νυφικός θάλαμος στην Πάφο. Ονομάζεται μάνασσα στην υπόλοιπη Κύπρο
πασπατεύκω: ψάχνω στα τυφλά
πάντα: ή άκρη
πατατούκα: το παλτό, η κάπα
πατανία: κουβέρτα
ράστιν: κατά σύμπτωση
ρίφι: κατσικάκι
ρότσα: πέτρα
σαλαβατώ: μαστιγώνω, λέγω φράσεις που δεν γίνονται αντιληπτές
σαλα(ω)νώ: σείωμαι, σαλεύω, μετακινούμαι συνέχεια
σανία: ειδική ξύλινη σανίδα για τοποθέτηση ψωμιών πριν το φούρνο
σινί: ταψί
σφοτζελλώ: μουντζώνω
τανώ: τεντώνω, απλώνω, τείνω χείρα βοήθειας
τατάς: νονός
ττέλι: το μεταλλικό σύρμα, καλώδιο
τρουλλώνω: παραγεμίζω
τσαττώ: συναντώ κάποιον απρόσμενα. π.χ. ετσάτισσα πάνω του
Τσιμ(ι)νιά: τζάκι
φακούρα η: μεγάλο πανί με το οποίο περιτυλίγουν τα σπάργανα
φακκώ: κτυπώ, τρακάρω
χαβούζα: μεγάλη δεξαμενή
χαζίρικα: αγαθά μη δουλεμένα, χωρίς μόχθο
χωραήτης: απο τη χωρα δηλ την πόλη δηλ απο την Ρόδο ή Λευκωσία
χαμνός: χαλαρός, νερουλός
χάττιν: Αν έχεις χάττιν κάμε το. Μόνο με σουλτανικό διάταγμα μπορείς να το κάνεις
χαττάς: δυστύχημα από απροσεξία
χάσκω: χαζεύω
χασκιάζω: κάμνω το άλλο να μείνει με ανοικτό το στόμα σαν αποκοιμισμένος
χρουσόμηλο: βερύκοκο
χτιτζιό: η φθήση. Χτιτζιάζω από τη ζήλα μου. Χτιτζιάρης: φθησικός
ψατζί: φαρμάκι, δηλητήριο
ώρα καλή: κυπριακός χαιρετισμός
αβανιά: συκοφαντία, κακολογία
αξαμώννω: μετρώ διαστάσεις
αρκάτζι: ρυάκι
αντζιά = οικιακά σκεύη
άγγρι το, αγκρίζω: δυσαρέσκεια, δυσαρεστώ
άγκωνας: αγκώνας του χεριού
αθέρα: λεπτό αιχμηρό ξυλαράκι
ατζία: μυτερή άκρη ξύλου αλλά και ψωμιού
αλλάβερσι: μακάρυ
αξανάστραφα: ανάποδα
άνηλιος: είδος σάυρας
άκκι πέττι: τέλος πάντων
βίλλα: αρσενικό μόριο, φαλλός
βολά: φορά
βαζάνι: μελιτζάνα
βούρα: τρέξε
βαβάτσινα: βατόμουρα
γαλουλίζω: περπατώ γέρνοντας μια δεξιά και μια αριστερα
γιαν: σαν
γιαρράς: πληγή
για λλόου μου: για μένα
δακκαμακιά: δαγκωματιά - μπουκιά
δαμάλι: νεογέννητο βόδι
δακκώ: δαγκώνω
δεμάτι : μεγάλη δέσμη σταχυών, χόρτων ή κλαδιών
δουκάνα/η: εργαλείο για τ'αλώνια, μεγάλο βαρύ ξυλο με πέτρες και σίδερα για να αλέθει τα στάχυα
δώμα: οροφή σπιτιού
εν τον κάμιω ζάφτι: δεν μπορώ να τον ελέγξω, δεν τον κουμαντάρω
έλα του νου σου: βάλε μυαλό
εμάλλιασεν η γλώσσα μου: επανέλαβα πολλές φορές το ίδιο πράγμα χωρίς αποτέλεσμα
ένα τσιγκρί (τσιμπί): πολύ λίγο
εποκότησε, εποφκάρτη: δεν τα κατάφερε, δεν τα πρόλαβε
ζέχνω: ζευγαρίζω,οργώνω
ζοντάκρα: τανάλιαίλλα τζιαι καλά, ίλλα μου: σώνει και καλά
καμμώ: κλείνω τα μάτια μου
καλαδέρκια: τα παιδιά που οι γονείς του ενός είναι νονοί του άλλου
καννί: καλάμι
καπνίζω: θυμιατίζω
καμός: καημός
καντούνι: γωνιά
καπνιστήρι: το θυμιατό
κκέλης: φαλακρός
κορατζιάζω: διψώ υπερβολικά
κάχρι: μίσος
καρά(ο)λας: σαλιγκάρι
καρτσί: απέναντι
κάσκα: το κράνος
καταλυώ: τελειώνω
κόξα: μέση
κιλίκι: κατάντια
κερακκιά (τερατζιά): χαρουπιά
κλουθώ: ακολουθώ
κούννα: το κουκούτσι ενός καρπού
κωλοσύρνω: τραβώ
λακερντί: κουβέντα,συζήτηση
λαμπάζω: φοβάμαι, υποφέρω πολύ
λάς: ο λαός
λαψάνα: χόρτο (βρούβα)
λατσώνω τα ρούχα μου: γεμίζω με λάσπη τα ρούχα μου
μιλλέττι: σόι
μαρτί: αρνάκι εξημερωμένο που ακολουθεί αυτόν που το τρέφει
μητσίς: μικρός
μιάλος-η-ο: μεγάλος-η-ο
μίλλα: λίπος
μουλλώνω: σιωπώ
μούζη: καπνιά, μαυρίλα
μάχουμαι: προσπαθώ, πειράζω
μουσκοκαρκιά: γαρύφαλλο
μισίνα: πετονιά
ξανοίω: κοιτάζω με τρόπο τον άλλο για να βγάλει από το στόμα του κάτι που δεν θέλει να πει.
ξεροτηάνηση: τσιγαρισμένο κρεμμύδι σε μπόλικο λάδι
ξεροτήανο: τηγανίτα
ξεσκουλλώ: ξεσκεπάζω, σκίζω
ξυλιάζω - εξύλιασα: πάγωσα από το κρύο (έγινα ξύλο)
παστός: ο νυφικός θάλαμος στην Πάφο. Ονομάζεται μάνασσα στην υπόλοιπη Κύπρο
πασπατεύκω: ψάχνω στα τυφλά
πάντα: ή άκρη
πατατούκα: το παλτό, η κάπα
πατανία: κουβέρτα
ράστιν: κατά σύμπτωση
ρίφι: κατσικάκι
ρότσα: πέτρα
σαλαβατώ: μαστιγώνω, λέγω φράσεις που δεν γίνονται αντιληπτές
σαλα(ω)νώ: σείωμαι, σαλεύω, μετακινούμαι συνέχεια
σανία: ειδική ξύλινη σανίδα για τοποθέτηση ψωμιών πριν το φούρνο
σινί: ταψί
σφοτζελλώ: μουντζώνω
τανώ: τεντώνω, απλώνω, τείνω χείρα βοήθειας
τατάς: νονός
ττέλι: το μεταλλικό σύρμα, καλώδιο
τρουλλώνω: παραγεμίζω
τσαττώ: συναντώ κάποιον απρόσμενα. π.χ. ετσάτισσα πάνω του
Τσιμ(ι)νιά: τζάκι
φακούρα η: μεγάλο πανί με το οποίο περιτυλίγουν τα σπάργανα
φακκώ: κτυπώ, τρακάρω
χαβούζα: μεγάλη δεξαμενή
χαζίρικα: αγαθά μη δουλεμένα, χωρίς μόχθο
χωραήτης: απο τη χωρα δηλ την πόλη δηλ απο την Ρόδο ή Λευκωσία
χαμνός: χαλαρός, νερουλός
χάττιν: Αν έχεις χάττιν κάμε το. Μόνο με σουλτανικό διάταγμα μπορείς να το κάνεις
χαττάς: δυστύχημα από απροσεξία
χάσκω: χαζεύω
χασκιάζω: κάμνω το άλλο να μείνει με ανοικτό το στόμα σαν αποκοιμισμένος
χρουσόμηλο: βερύκοκο
χτιτζιό: η φθήση. Χτιτζιάζω από τη ζήλα μου. Χτιτζιάρης: φθησικός
ψατζί: φαρμάκι, δηλητήριο
ώρα καλή: κυπριακός χαιρετισμός
Όμως, ο Αρχάγγελος δεν συνδέεται με την Κύπρο μόνο με την καταγωγή των κατοίκων και τη διάλεκτό του. Προστάτης του χωριού είναι η Παναγία η Τσαμπίκα της οποίας η εικόνα έφθασε από την Μονή του Κύκκου με τον ακόλουθο θαυμαστό τρόπο:
Η εικόνα της Παναγίας της Τσαμπίκας βρισκόταν αρχικά στο Μοναστήρι της Παναγίας του Κύκκου (Κύπρος). Από την Κύπρο, με θαυματουργικό τρόπο, η εικόνα έφευγε και πήγαινε στο βουνό Ζαμβύκη του Αρχάγγελου της Ρόδου. Η απώλεια της εικόνας προκάλεσε αναστάτωση στους μοναχούς του Κύκκου που κατέβαλαν κάθε δυνατή προσπάθεια για να την εντοπίσουν.
Στο βουνό Ζαμβύκη η Παναγία κρύβεται από τα βλέμματα των Χριστιανών σε ένα κυπαρίσσι. Όμως πολύ ταπεινά και απλά φανερώνεται σε βοσκό που μένει στην απέναντι περιοχή της βρύσης του Αιμαχού (Γιεμαχιού). Ο βοσκός είδε το φως της Παναγίας αλλά αρχικά δεν έδωσε καμία σημασία. Το είδε και την επόμενη βραδιά. Όταν όμως το είδε και για τρίτη φορά αποφάσισε να ανεβεί στο απέναντι βουνό, για να δει από κοντά με τα μάτια του, τι ήταν αυτό το φως.
Όταν έφθασε στο ύψωμα ο βοσκός μαρμάρωσε στο θέαμα που είδε να προβάλλεται μπροστά του. Είδε την εικόνα της Παναγίας να φωτίζεται από ακοίμητο κανδήλι στο «κυπαρίσσι το αεράτο» (έτσι λέγεται το δέντρο που είχε σταθμεύσει η Μεσίτρια των ανθρώπων). Από το γεγονός αυτό πήρε η εικόνα και το όνομα της, αφού η λέξη «τσάμπα», στην τοπική διάλεκτο της Ρόδου σημαίνει σπίθα, φωτιά.
Αυτό το κυπαρίσσι σώζεται μέχρι σήμερα και στη ρίζα του υπάρχει μια τρύπα που σε πολύ τακτά χρονικά διαστήματα βγάζει ζεστό και κρύο αέρα.
Τελικά οι Κυκκώτες εντόπισαν την εικόνα στο νησί της Ρόδου και την μετέφεραν πίσω στην Κύπρο. Η εικόνα όμως και πάλι γύρισε πίσω στο βουνό της. Οι Κύπριοι όταν την ξαναέφεραν πίσω για να είναι σίγουροι ότι είναι η εικόνα τους, την έκαψαν λίγο από πίσω για να έχουν κάποιο σημάδι που θα την αναγνώριζαν πιο εύκολα. Η εικόνα όμως και για τρίτη φορά έρχεται στη νέα της κατοικία (το σημάδι σώζεται πολύ καθαρά μέχρι σήμερα).
Στο βουνό Ζαμβύκη η Παναγία κρύβεται από τα βλέμματα των Χριστιανών σε ένα κυπαρίσσι. Όμως πολύ ταπεινά και απλά φανερώνεται σε βοσκό που μένει στην απέναντι περιοχή της βρύσης του Αιμαχού (Γιεμαχιού). Ο βοσκός είδε το φως της Παναγίας αλλά αρχικά δεν έδωσε καμία σημασία. Το είδε και την επόμενη βραδιά. Όταν όμως το είδε και για τρίτη φορά αποφάσισε να ανεβεί στο απέναντι βουνό, για να δει από κοντά με τα μάτια του, τι ήταν αυτό το φως.
Όταν έφθασε στο ύψωμα ο βοσκός μαρμάρωσε στο θέαμα που είδε να προβάλλεται μπροστά του. Είδε την εικόνα της Παναγίας να φωτίζεται από ακοίμητο κανδήλι στο «κυπαρίσσι το αεράτο» (έτσι λέγεται το δέντρο που είχε σταθμεύσει η Μεσίτρια των ανθρώπων). Από το γεγονός αυτό πήρε η εικόνα και το όνομα της, αφού η λέξη «τσάμπα», στην τοπική διάλεκτο της Ρόδου σημαίνει σπίθα, φωτιά.
Αυτό το κυπαρίσσι σώζεται μέχρι σήμερα και στη ρίζα του υπάρχει μια τρύπα που σε πολύ τακτά χρονικά διαστήματα βγάζει ζεστό και κρύο αέρα.
Τελικά οι Κυκκώτες εντόπισαν την εικόνα στο νησί της Ρόδου και την μετέφεραν πίσω στην Κύπρο. Η εικόνα όμως και πάλι γύρισε πίσω στο βουνό της. Οι Κύπριοι όταν την ξαναέφεραν πίσω για να είναι σίγουροι ότι είναι η εικόνα τους, την έκαψαν λίγο από πίσω για να έχουν κάποιο σημάδι που θα την αναγνώριζαν πιο εύκολα. Η εικόνα όμως και για τρίτη φορά έρχεται στη νέα της κατοικία (το σημάδι σώζεται πολύ καθαρά μέχρι σήμερα).
Η εικόνα από τότε δεν έφυγε ποτέ από τη Ρόδο. Όταν ζητήθηκε να μεταφερθεί για προσκύνημα σε άλλα μέρη της Ελλάδος αυτή επέστρεψε και πάλι πίσω. Όταν το 2002 μ.Χ. κτίστηκε παρεκκλήσι προς τιμή της Παναγίας της Τσαμπίκας στο Πέρα Χωριό στην Κύπρο και οι κάτοικοι ζήτησαν να γίνει το εγκαίνιο του την 24η Ιουλίου, ο Μητροπολίτης Ρόδου, κ.κ. Κύριλλος, συνοδευόμενος από τρείς κληρικούς, έφερε την εικόνα στην Κύπρο, τέλεσε το εγκαίνιο του ναού και η εικόνα για πρώτη φορά έφυγε από τη θέση της για τρεις μέρες.
Το Μοναστήρι της Παναγίας της Τσαμπίκας, γιορτάζει το Γενέσιο της Θεοτόκου την 8η Σεπτεμβρίου και την Γ΄ Κυριακή των Νηστειών (Σταυροπροσκύνησης).
Το Μοναστήρι της Παναγίας της Τσαμπίκας, γιορτάζει το Γενέσιο της Θεοτόκου την 8η Σεπτεμβρίου και την Γ΄ Κυριακή των Νηστειών (Σταυροπροσκύνησης).
Το παρεκκλήσι της Παναγίας της Τσαμπίκας στο Πέρα Χωριό Νήσου στην Κύπρo
http://wwwthivaalarm.blogspot.com
http://wwwthivaalarm.blogspot.com
το Λος Αντζελες της Ελλαδας
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΗΛΑΔΗ ΟΛΟΙ ΑΛΛΟΙ ΜΙΛΑΝΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ,ΚΑΙ ΓΑΜΩ ΤΙΣ ΑΡΘΡΩΣΕΙΣ ΜΙΛΑΜΕ
ΑπάντησηΔιαγραφήΡΕ ΒΛΑΧΟΙ ΑΝ ΔΕΝ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕΙ Η ΡΟΔΟΣ Η ΟΠΩΣ ΜΙΛΑΜΕ ΔΡΟΜΟ ΣΤΙΣ ΣΤΑΝΕΣ ΣΑΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήέ οχι και Κυπραίοι ρε αστοιχείωτοι,
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΠΟΓΟΝΟΙ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΡΚΑΤΖΕΛΙΤΕΣ !
Ετσά εξηγούνται και τα πολλά μανά ύποφτα δίπορτα που κυκλοφορούνε, στη ζούλα, στην Αρκάζτελο ;)
OPOIOS EXEI PROVLIMA ME TON ARXAGGELO KAI TO POS MILAME NA PAEI NA ................... OSO GIA ESENA 19/12/11 21:22 TI NA PO? ASE ERXONTAI KAI GIORTES!!!!KATHIKI
ΑπάντησηΔιαγραφήPioi apogonoi peiraton kai malakies re koproskyla i giagia mou otan zouse mou eipe tin istoria oti itan xwros ston opoio eksorizan tous leprous "O argxaggelos" den eixe tipota ekei ektos apo xwrafia kai nekrotafia ti kyprioi k malakies ti pirates k arxaioi rodites ti poutses mple re koprites , xwros leprwn itan kai den tolmouse kanenas na paei ekei me tin parodo ton xronon mantepste pioi pigan ekei giati den mporousan pou8ena alou na pane ... ela mantepste " OI GYFTOI!!!!!!!!!!!! " oloi oi di8en apogonoi arxaion roditon kyprioyn eksogyinwn kai loipon malakiwn ston egefalo den einai para apogonoi lepron k gyfton giauto einai maurideroi oloi giauto exoun autes tis fatses giauto einai aksestoi k den exoun tropous kai giauto KA8E FORA PROSPA8OUN NA KALIPSOUN TIN PRAGMATIKI TOUS KATAGOGI ME AUTES TIS MALAKIES POU DIABAZW!!!!! ELEOS EISTE GYTOI DEAL WITH IT!!!!!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήεγω νομιζα που βαστουν που την συμη..καλα το σχολιο για γυφτους και λεπρους δεν το πιστευω.ασε που εχει και ωραιες κοπελες εκει..
ΑπάντησηΔιαγραφήh giagia sou re paliomaka tou kerata tha htan apo tis gunaikes opws kai polles alles malista pou zhtousan agaph apo tous arxagelites.... kai to mono pou eprnan htan na trwne enan MPOUTSO apo tous leprous tous guftous.....KAI TOUS ARESE KIOLAS!!! gi auto poutanopaido tou kairata liga ta logia sou gia tous arxagelites....RWTA TH MANA SOU.....KSEREI AYTH!!!! ;) XAIRETISMATA APO ENAN GAMIA LEPROGYFTO...!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήlol :p dld o 20/12/11 02:52 eixe dikio telika !!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως έχει σχέση με την αρχαία Ελλάδα και τα αρχαία Ελληνικά και όχι απλά με την Κύπρο ;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήτα μαριτσά είναι καλύτερα. αρχατζελος ειναι ΓΤΠΚ!
ΑπάντησηΔιαγραφήta kolimbia einai fantena pantos!
ΑπάντησηΔιαγραφήTA KOLYMPIA EINAI ARXAGGELITIKA PRE AKSA
ΑπάντησηΔιαγραφήτα Κολύμπια, εδώ που τα λέμε ΜΑΛΑΚΕΣ.. είναι ένα μαύρο Χάλι και Μισό !
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΑΡΑΓΚΕΣ και ΕΡΗΜΟΣΠΙΤΑ αμάν δεν ήτανε εκεί οι Ευκάλυπτοι των Ιταλών ετσά φυτεμένοι θα ήταν σαν λουτροκαμπινές να ούμε.. άσε που έχετε και το λολάδικο φάτσα-μόστρα μπροστά-μπροστά !
και τσακώνεστε τώρα Αφαντενοί και Αρκαγγελίτες για τα Κολύμπια.. που να τσέεστε κακόμοιροι
οι φαντενες ειναι καλυτερες,ρωτα και τους αραπηδες να σου πουν!
ΑπάντησηΔιαγραφήakki peki pre lioumenta
ΑπάντησηΔιαγραφήγηροκομειο ειναι ....
ΑπάντησηΔιαγραφήmia xara einai h rodos!!!!! k ta xwria ths rodou!!! se opoion dn aresei na ktsei sto meros tou!!! an exei kiwllas!!!!! xaxaxaxaxaxaxaxa
ΑπάντησηΔιαγραφήΡε βλάκες ο Αρχάγγελος έχει κυπριακή επιρροή αλλά είναι και ιταλόφωνο χωριό λόγο της καθυστερημένης ένταξης των Δωδεκανήσων. Ως αποκλεισμένο χωριό από την υπόλοιπη Ρόδο (λόγο θέσης) κράτησε ατόφιες παραδόσεις και συνήθειες από τα παλιά χρόνια. Η εικόνα της Παναγίας βρισκόταν είδη εδώ, κλάπηκε από Κύπριους πειρατές αλλά επέστρεψε πίσω στο νησί με την μορφή φωτιάς μόνη της. Το είδαν οι βοσκοί της περιοχής και είπαν πως ήρθε με την μορφή τσάμπας (που σημαίνει φωτιά). Εξίσου και το όνομα Τσαμπίκα. Έχω φάει την ιστορία του χωριού μου με το κουτάλι οπότε μην γράφετε άλλες αερολογίες....
ΑπάντησηΔιαγραφήμιας που ξερεις θες να μου δωσεις καποιες πληροφοριες?? γραφω μια ιστορια που διαδραματιζεται στην ροδο, πιο συγκεκριμενα στον αρχαγγελο και θελω να βαλω αληθινα γεγονοτα μεσα
Διαγραφήama ta vrete call me...L.A FTW AKSADESS!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήennoeitai L.A FTW!! San ton Arxaggelo pouthena! <3
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΙΝΑΙ ΜΙΣΤΟΚΑΡΚΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΛΑΘΟΣ μουσκοκαρκιά: γαρύφαλλο
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΙΝΑΙ ΞΕΣΚΟΥΛΙΖΩ ξεσκουλλώ: ξεσκεπάζω, σκίζω
ΕΙΝΑΙ ΨΑΚΚΙ ΟΧΙ ψατζί: φαρμάκι, δηλητήριο
ΕΙΝΑΙ ΧΤΙΚΚΙΟ ΟΧΙ χτιτζιό: η φθήση. Χτιτζιάζω από τη ζήλα μου. Χτιτζιάρης: φθησικός
ΧΩΡΓΚΑΤΗΣ ΟΧΙ χωραήτης: απο τη χωρα δηλ την πόλη δηλ απο την Ρόδο ή Λευκωσία ΕΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΠΟΥ ΧΙΛΙΟ ΧΩΡΓΚΟ ΧΩΡΓΚΑΤΕΣ!
ΤΟ ΜΑΡΤΙ Η ΜΑΡΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΡΤΟΠΟΥΛΙ.
μαρτί: αρνάκι εξημερωμένο που ακολουθεί αυτόν που το τρέφει
ΚΟΡΑΚΚΙΑΖΩ ΟΧΙ κορατζιάζω: διψώ υπερβολικά
ΤΑ ΑΡΧΑΓΓΕΛΙΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΑΠΛΑ ΟΙ ΚΥΠΡΙΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΓΓΕΛΙΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΔΙΑΛΕΚΤΟ ΓΙΑ ΤΟ ΛΟΓΟ ΟΤΙ ΕΧΟΥΝ ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ ΡΙΖΕΣ (ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ)
Ο ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΛΙΑ ΗΤΑΝ ΣΤΟ ΚΕΡΑΜΙ ΑΛΛΑ ΕΠΕΙΔΗ ΕΡΧΟΝΤΑΝ ΠΕΙΡΑΤΕΣ ΑΝΑΓΚΑΣΤΗΚΑΝ ΝΑ ΗΡΘΟΥΝ ΣΤΟ ΜΕΡΟΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΩΡΑ.
ΟΙ ΠΕΙΡΑΤΕΣ ΣΚΟΤΩΝΑΝ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΓΓΕΛΙΤΕΣ ΑΝΤΡΕΣ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΥΣΑΝ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.
ΚΑΠΟΙΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΑΦΑΝΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΝ ΡΙΖΕΣ ΑΠΟ ΠΕΙΡΑΤΕΣ ΠΟΥ ΕΡΧΟΝΤΑΝ ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΘΥ ΤΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΑ. ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΑΡΧΑΓΓΕΛΙΤΕΣ ΜΙΛΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΟΠΩΣ πατανία < τουρκική bataniye < αραβική battāniyya بطانية ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΙ Η ΚΟΥΒΕΡΤΑ.
ΓΕΝΙΚΑ Η ΡΟΔΟΣ ΕΧΕΙ ΜΕΓΑΛΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΑΡΧΑΓΓΕΛΙΤΕΣ ΠΟΥ ΜΙΛΟΥΝ ΑΡΧΑΙΑ.
ΟΛΗ Η ΡΟΔΟΣ ΑΡΧΑΙΑ ΜΙΛΑ ΜΑΖΙ ΜΕ ΙΤΑΛΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΙΚΑ.
ΑΝΩΝΥΜΟΣ 20/12/11 02:52
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΑΝΕ ΝΑ ΔΕΙΣ ΑΝ ΕΡΚΟΥΜΕ!
ΛΟΛΟΠΙΤΡΑ!.....ΧΑΤΖΟΒΙΟΛΙ!.... ΚΑΖΑΝΟΚΕΦΑΛΕ!...ΚΑΝΤΟΥΝΟΠΕΤΡΑ!
ΚΙΟΦΤΕ!ΧΧΧΧΧ! ΚΥΡΙΕ Η ΚΥΡΙΑ 20/12/11 02:52 ΝΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΟΤΙ ΛΕΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΑΝΕ ΝΑ ΤΑ ΔΟΚΕΙΣ ΠΟΥ ΤΟΥ ΜΟΥΖΟΥΡΟΜΟΥΣ!ΧΧΧΧ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΝ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΠΑΝΕ ΝΑ ΦΟΥΝΤΑΡΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝ ΠΑΛΙ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ
ΠΗΓΑΙΝΕ ΝΑ ΤΑ ΔΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑ ΓΚΡΕΜΟ!
o Ανώνυμος20/12/11 - 2:52 π.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήexei egkures piges ti giagia tou 200 eton pou eixe spoudasei istoria sto mit k stin oksfordi. ase mas kouklitsa m. apo leprous goneis eisai esu malon blaxo. thes k kala na meioseis tous allous epeidi dn exeis esu tpt na upodikseis. skule tou pavlof kai su.
Ο Αρχάγγελος της Ρόδου μαζί με την Όλυμπο της Καρπάθου είναι η ζωντανή απόδειξη ότι η Ελλάδα ακόμη ζει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαιρετισμούς σε όλους τους Ροδίτες και Καρπαθιώτες από την Ήπειρο!