ΑΙΓΥΠΤΙΑΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ
Αναμένεται ο Μορφωτικός Ακόλουθος
Ζωηρό ενδιαφέρον άρχισε να επιδεικνύει η πρεσβεία της Αιγύπτου στην Αθήνα για το Ιερό της Θεάς Ίσιδας που ανακαλύφθηκε στο οικόπεδο... των πρώην αλευρόμυλων, με τα γνωστά προβλήματα ως την κατεδάφιση ολόκληρου ή μέρους του κτιρίου, το οποίο, όπως είναι γνωστό πυρπολήθηκε.
Η Θεά Ίσιδα υπήρξε στην αρχαιότητα κατ’ εξοχήν ιερό πρόσωπο στην Αίγυπτο και είναι χαρακτηριστικό ότι όπου εγκαθίσταντο Αιγύπτιοι ειρηνικά ή με κατακτήσεις, έχτιζαν ιερά στο όνομά της. Στη Ρόδο, η Αρχαιολογία αναφέρει πληθώρα Ιερών της Ίσιδας, αλλά εκείνο που ανακαλύφθηκε πιο πρόσφατα βρίσκεται στο οικόπεδο των πρώην αλευρόμυλων και μάλιστα θεωρείται ότι είναι σε καλή κατάσταση.
Αναμένεται ο Μορφωτικός Ακόλουθος
Ζωηρό ενδιαφέρον άρχισε να επιδεικνύει η πρεσβεία της Αιγύπτου στην Αθήνα για το Ιερό της Θεάς Ίσιδας που ανακαλύφθηκε στο οικόπεδο... των πρώην αλευρόμυλων, με τα γνωστά προβλήματα ως την κατεδάφιση ολόκληρου ή μέρους του κτιρίου, το οποίο, όπως είναι γνωστό πυρπολήθηκε.
Η Θεά Ίσιδα υπήρξε στην αρχαιότητα κατ’ εξοχήν ιερό πρόσωπο στην Αίγυπτο και είναι χαρακτηριστικό ότι όπου εγκαθίσταντο Αιγύπτιοι ειρηνικά ή με κατακτήσεις, έχτιζαν ιερά στο όνομά της. Στη Ρόδο, η Αρχαιολογία αναφέρει πληθώρα Ιερών της Ίσιδας, αλλά εκείνο που ανακαλύφθηκε πιο πρόσφατα βρίσκεται στο οικόπεδο των πρώην αλευρόμυλων και μάλιστα θεωρείται ότι είναι σε καλή κατάσταση.
Σχετική μελέτη έχει γίνει από την Αρχαιολογική Υπηρεσία Ρόδου, η οποία μάλιστα παρουσιάσθηκε πρόσφατα σε επιστημονικό συμπόσιο και κατά τις εκτιμήσεις των αρχαιολόγων είναι πολύ ενδιαφέρουσα.
Το ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από τον Μορφωτικό Ακόλουθο της πρεσβείας της Αιγύπτου στην Αθήνα, ο οποίος, όπως έγινε γνωστό, θα έρθει σύντομα στη Ρόδο με συνεργάτες του ειδικούς για να αξιολογήσουν το Μνημείο
Η ΘΕΑ ΊΣΙΔΑ
Κατά τη διάρκεια της Ελληνιστικής περιόδου η συμβίωση εντόπιων λαών και ελληνικών πληθυσμών στα κράτη που δημιούργησαν οι Διάδοχοι του Αλεξάνδρου ευνόησε τη βαθμιαία διάδοση και εξάπλωση της λατρείας ανατολικών θεοτήτων: των αιγυπτιακών Ίσιδος και Σαράπιδος, της μεγάλης Mητέρας των θεών Κυβέλης και του συντρόφου της ’ττι, του φρυγικού Μην, των ασσυριακών Ατάργατι, Χαδάδ, Μελκάρτ, Αστάρτης, Σαβάζιου και πολυάριθμων ακόμα. Αρχικά οι θεότητες αυτές έγιναν γνωστές σε κοσμοπολίτικα μέρη, όπως στη Ρόδο, στη Δήλο, στην Κόρινθο ακόμα και στη Δημητριάδα της Θεσσαλίας. Μεγάλο μέρος της δημοτικότητάς τους οφειλόταν στο γεγονός ότι εύκολα εξομοιώνονταν ή ακόμα και ταυτίζονταν με άλλες ελληνικές θεότητες, ιδιαίτερα μάλιστα με τις ολύμπιες.
Η πιο χαρακτηριστική μορφή του φαινομένου αυτού, το οποίο ονομάζεται "θρησκευτικός συγκρητισμός", υπήρξε η εικονογραφική και λεκτική εξομοίωση θεοτήτων που έχουν σε δύο ή περισσότερα λατρευτικά συστήματα παρόμοια χαρακτηριστικά, φέρουν τα ίδια σύμβολα, λατρεύονται με παρεμφερή τρόπο ή τους αποδίδονται ανάλογες τιμές και θυσίες. Μία προσευχή που απηύθυνε στην Ίσιδα ένας αιγύπτιος ιερέας ονόματι Ισίδωρος, κατά τον 1ο αιώνα π.Χ.,αναδεικνύει το συγκρητισμό: "Οι Σύριοι σε ονομάζουν Aστάρτη, ’ρτεμη, Aναία, οι φυλές των Λυκίων βασίλισσα Λητώ, οι Θράκες Μητέρα των θεών, οι Έλληνες μεγαλόθρονη Ήρα, Αφροδίτη, καλή Εστία, Ρέα και Δήμητρα, όμως οι Αιγύπτιοι σε αποκαλούν Θιούη, γιατί μόνη εσύ είσαι όλες οι άλλες θεές που ονομάζουν οι λαοί".
Σε ορισμένες περιπτώσεις η εξομοίωση οδηγούσε στη συγχώνευση τοπικών και ελληνικών θεοτήτων και στη δημιουργία άλλων, υβριδικών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι συνενώσεις του αιγυπτιακού Θωθ ή του ’νουβι με τον ελληνικό Ερμή, από τις οποίες προέκυψαν ο Ερμής Τρισμέγιστος και ο Ερμάνουβις αντίστοιχα, καθώς και του αιγυπτιακού Σά(ε)ραπι με τον Ήλιο, από όπου προήλθε ο Ηλιοσά(ε)ραπις.
http://rodosalarm.gr
Το ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από τον Μορφωτικό Ακόλουθο της πρεσβείας της Αιγύπτου στην Αθήνα, ο οποίος, όπως έγινε γνωστό, θα έρθει σύντομα στη Ρόδο με συνεργάτες του ειδικούς για να αξιολογήσουν το Μνημείο
Η ΘΕΑ ΊΣΙΔΑ
Κατά τη διάρκεια της Ελληνιστικής περιόδου η συμβίωση εντόπιων λαών και ελληνικών πληθυσμών στα κράτη που δημιούργησαν οι Διάδοχοι του Αλεξάνδρου ευνόησε τη βαθμιαία διάδοση και εξάπλωση της λατρείας ανατολικών θεοτήτων: των αιγυπτιακών Ίσιδος και Σαράπιδος, της μεγάλης Mητέρας των θεών Κυβέλης και του συντρόφου της ’ττι, του φρυγικού Μην, των ασσυριακών Ατάργατι, Χαδάδ, Μελκάρτ, Αστάρτης, Σαβάζιου και πολυάριθμων ακόμα. Αρχικά οι θεότητες αυτές έγιναν γνωστές σε κοσμοπολίτικα μέρη, όπως στη Ρόδο, στη Δήλο, στην Κόρινθο ακόμα και στη Δημητριάδα της Θεσσαλίας. Μεγάλο μέρος της δημοτικότητάς τους οφειλόταν στο γεγονός ότι εύκολα εξομοιώνονταν ή ακόμα και ταυτίζονταν με άλλες ελληνικές θεότητες, ιδιαίτερα μάλιστα με τις ολύμπιες.
Η πιο χαρακτηριστική μορφή του φαινομένου αυτού, το οποίο ονομάζεται "θρησκευτικός συγκρητισμός", υπήρξε η εικονογραφική και λεκτική εξομοίωση θεοτήτων που έχουν σε δύο ή περισσότερα λατρευτικά συστήματα παρόμοια χαρακτηριστικά, φέρουν τα ίδια σύμβολα, λατρεύονται με παρεμφερή τρόπο ή τους αποδίδονται ανάλογες τιμές και θυσίες. Μία προσευχή που απηύθυνε στην Ίσιδα ένας αιγύπτιος ιερέας ονόματι Ισίδωρος, κατά τον 1ο αιώνα π.Χ.,αναδεικνύει το συγκρητισμό: "Οι Σύριοι σε ονομάζουν Aστάρτη, ’ρτεμη, Aναία, οι φυλές των Λυκίων βασίλισσα Λητώ, οι Θράκες Μητέρα των θεών, οι Έλληνες μεγαλόθρονη Ήρα, Αφροδίτη, καλή Εστία, Ρέα και Δήμητρα, όμως οι Αιγύπτιοι σε αποκαλούν Θιούη, γιατί μόνη εσύ είσαι όλες οι άλλες θεές που ονομάζουν οι λαοί".
Σε ορισμένες περιπτώσεις η εξομοίωση οδηγούσε στη συγχώνευση τοπικών και ελληνικών θεοτήτων και στη δημιουργία άλλων, υβριδικών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι συνενώσεις του αιγυπτιακού Θωθ ή του ’νουβι με τον ελληνικό Ερμή, από τις οποίες προέκυψαν ο Ερμής Τρισμέγιστος και ο Ερμάνουβις αντίστοιχα, καθώς και του αιγυπτιακού Σά(ε)ραπι με τον Ήλιο, από όπου προήλθε ο Ηλιοσά(ε)ραπις.
http://rodosalarm.gr
den gamieste leo ego ,na kathisterisi i anaptiksi pali 30 xronia ,ti skata marina tha gini me ta koloktiria pou iparxoun eki ,se ligo pou den tha exete na fate na doume gia pote tha valete mialo
ΑπάντησηΔιαγραφή