επικαιρότητα

Όχι άλλο αίμα στην άσφαλτο


Μόνο τρόμο μπορούν να προκαλέσουν τα στοιχεία που δημοσίευσε η αστυνομική διεύθυνση...
Δωδεκανήσου και Κυκλάδων για θέματα οδικής ασφάλειας και τροχονομικής αστυνόμευσης. Στα εν λόγω στοιχεία καταγράφονται οκτώ θάνατοι συνανθρώπων μας- οι πέντε σε διάστημα δεκαπέντε ημερών- οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο. Επίσης, δόθηκαν οι κύριες αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και οι παράγοντες που επιτείνουν τις συνέπειές τους. Σημειώνεται παράλληλα και ένας αρκετά μεγάλος όγκος ελέγχων, για τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη δυσκολία του εγχειρήματος, δεδομένης της υποστελέχωσης των αρμοδίων υπηρεσιών. Όμως, το αποτέλεσμα είναι βαρύ. Αυτό το αποτέλεσμα θα προσπαθήσουμε να δούμε εάν μελλοντικά μπορούμε με κατάλληλη πρόληψη να το εξαλείψουμε. Στην προσπάθεια αυτή θα χρησιμοποιήσουμε ένα από τα πολλά υπάρχοντα θεωρητικά εργαλεία και συγκεκριμένα τον πίνακα Haddon [1]. Τα στοιχεία του πίνακα αφορούν: τον αποδέκτη, το μέσο και το περιβάλλον (φυσικό και κοινωνικό), τα οποία συσχετίζονται με τις χρονικές φάσεις του συμβάντος. Δηλαδή, πριν το συμβάν, τη χρονική στιγμή του συμβάντος και τη χρονική φάση μετά το συμβάν.

Στον παρακάτω πίνακα, έχουν τοποθετηθεί πραγματικά στοιχεία , αφορούν όλες τις θέσεις και αναφέρονται σε συγκεκριμένο δυστύχημα:





Περιβάλλον

Άνθρωπος
Όχημα (δίκυκλο)
Φυσικό
Κοινωνικό
Πριν το συμβάν
Υπερβολική ταχύτητα
-
1/ Δεν υπάρχει αυτόματος έλεγχος ταχύτητας με τη χρήση radar
2/ Δεν υπάρχει διαχωριστικό διάζωμα στην οδό
1/ Έλεγχοι αρμόδιας υπηρεσίας (τροχαία)
2/ Δεν είναι ευαισθητοποιημένη η τοπική κοινωνία
Συμβάν
Οδήγηση χωρίς κράνος
Σύγκρουση
-
-
Μετά το συμβάν
-
-
-
1/ Επέμβαση ΕΚΑΒ, ΤΡΟΧΑΙΑ
2/ Καταγραφή του συμβάντος και προσδιορισμός αιτίας
3/ Μετά το αρχικό σοκ, διατήρηση των συνηθειών

Θα πρέπει να τονιστεί ότι, τα διατιθέμενα στοιχεία δεν είναι επαρκή για την σε βάθος ανάλυση. Όμως, δύναται να αντληθούν κάποια βασικά συμπεράσματα.

Έτσι, οι βασικές δράσεις που θα μπορούσαν να γίνουν αμέσως και αφορούν το περιβάλλον, είναι:

α/ Φυσικό: Τοποθέτηση αυτόματου συστήματος ελέγχου και καταγραφής ταχύτητας στο συγκεκριμένο δρόμο , αλλά και αξιολόγηση τοποθέτησης και σε άλλα σημεία του οδικού δικτύου με αυξημένες πιθανότητες –με βάση τα τηρούμενα στατιστικά στοιχεία - παρουσίασης παρόμοιας συμπεριφοράς του οδηγού σε αυτά.

β/ Φυσικό: Διαμόρφωση της οδού ώστε να είναι αδύνατη η κίνηση οχήματος στο αντίθετο ρεύμα με ταυτόχρονη αξιολόγηση ανάλογης διαμόρφωσης και άλλων σημείων του οδικού δικτύου με αυξημένες πιθανότητες σύγκρουσης οχημάτων –με βάση τα τηρούμενα στατιστικά στοιχεία - λόγω κίνησης στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

γ/ Κοινωνικό: Εντατικοποίηση ή τουλάχιστον διατήρηση των τροχονομικών ελέγχων (συχνότητα και αριθμό)

δ/ Κοινωνικό: Δράσεις ευαισθητοποίησης της κοινωνίας συστηματικά, προγραμματισμένα και στοχευμένα

Αντιλαμβανόμαστε ότι, μόνο οι συμβουλές προς τους οδηγούς δεν μπορεί να περιορίσει το αποτέλεσμα, λαμβάνοντας υπόψη και την προσπάθεια που καταβάλλεται από την ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου. Μάλιστα ο προαναφερθείς οργανισμός, ως προς την αποτελεσματικότητα κάποιων δράσεων του, φέρεται σε δημοσιεύματα του τοπικού τύπου, να εκφράζει την απογοητευτική τους εικόνα. Επομένως, ίσως οι υπεύθυνοι για το φυσικό περιβάλλον – οδικό δίκτυο- θα πρέπει να αναλύσουν ένα – ένα τα στοιχεία της τροχαίας και να προβούν έγκαιρα στις απαραίτητες παρεμβάσεις ώστε, η θυσία συνανθρώπων μας στην άσφαλτο να λάβει τέλος. Βέβαια, για να γίνει αυτό θα πρέπει, αρχικά, να γίνει αλλαγή στον τρόπο σκέψης των υπευθύνων. Δηλαδή ότι, θα πρέπει να γίνουν και έργα για τα οποία δεν ακολουθούν κορδέλες, φωτογραφίες , ομιλίες, δημοσιότητα κλπ, αλλά ,έργα που θα συμβάλλουν μόνο, στο να σωθούν ζωές.


Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία

Με τιμή

Μαντικός Β. Μιχαήλ (σμήναρχος ε.α)


[1] Βλέπε περισσότερα στον ιστοχώρο: http://www.npaihb.org

Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

παράπονα Ρόδου
1 εικόνα 1000 λέξεις στο Instagram!




Ψηφοφορία Δήμου

Δείτε επίσης

Ψηφοφορία Περιφέρειας