Με την συμπλήρωση ενός έτους από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης αναστολής της άδειας λειτουργίας... της ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ, είναι πλέον οφθαλμοφανές το πόσο άδικη και προειλημμένη ήταν αυτή η απόφαση της Ελληνικής Πολιτείας για τους Δωδεκανήσιους και τις επιχειρήσεις τους.
Η αφαίρεση της άδειας λειτουργίας έγινε διότι κατά την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), το Πιστωτικό μας Ίδρυμα δεν κάλυπτε τον απαιτούμενο δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας. Η εκτίμηση αυτή της ΤτΕ οφείλεται στο ότι τον Δεκέμβριο του 2013 αποφάσισε αιφνιδίως να μην αναγνωρίσει ρυθμίσεις που είχαν διενεργηθεί από τον Ιούνιο έως τον Σεπτέμβριο του 2013 αναφορικά με καθυστερούμενα δάνεια οφειλετών της Τράπεζας Δωδεκανήσου. Σημειωτέον ότι κατά τη διενέργεια των εν λόγω ρυθμίσεων, η Τράπεζα Δωδεκανήσου έλαβε υπόψη της τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, τις δυνατότητες του εκάστοτε οφειλέτη να ανταπεξέλθει στο δάνειό του αλλά και τη βελτίωση στον τομέα του τουρισμού που αναμενόταν για το 2014. Αποτέλεσμα της απόφασης αυτής της ΤτΕ που ελήφθη αφού είχε τελειώσει η αύξηση κεφαλαίου της Τράπεζας Δωδεκανήσου, ήταν να δημιουργηθεί πρόσθετη απαίτηση πέντε εκατομμυρίων ευρώ για την αποκατάσταση του δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας. Το κεφάλαιο αυτό δεσμευθήκαμε να συγκεντρώσουμε εντός λίγων ημερών, ωστόσο η ΤτΕ αρνήθηκε να περιμένει έστω και μία εργάσιμη ημέρα.
Έκτοτε, η ΤτΕ και το Υπουργείο Οικονομικών εξυφαίνουν εδώ και μήνες το νέο νόμο για τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων, με όρους πολύ ευνοϊκότερους από αυτούς που περιείχαν οι ρυθμίσεις των δανείων της Τράπεζας Δωδεκανήσου, που οι ίδιοι μόλις πριν ένα χρόνο απέρριψαν. Επιπρόσθετα, σε εκτέλεση σχετικού Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από 01.01.2014 έχει μειωθεί ο απαιτούμενος δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας από 9% σε 8%, απαιτώντας δηλαδή λιγότερα ίδια κεφάλαια για την λειτουργία των Τραπεζών. Παράλληλα η ΤτΕ και το Υπουργείο Οικονομικών δέχθηκαν όλα τα σχέδια ανάκαμψης των Εμπορικών Τραπεζών για βελτίωση των δεικτών τους το 2014, παρά το ότι στο τέλος του 2013, όπως αποδείχθηκε, δεν διέθεταν τους απαιτούμενους δείκτες Κεφαλαιακής Επάρκειας που θα επέτρεπαν τη σύννομη λειτουργία τους, γεγονός που όμως δεν έπραξαν για τη δική μας Τράπεζα.
Για τις υπόλοιπες, δε, Συνεταιριστικές Τράπεζες θα δώσουν περιθώριο κάλυψης των απαραίτητων κεφαλαίων τους έως το τέλος του 2015, δηλαδή δύο πρόσθετα χρόνια σε αντίθεση με την Τράπεζα Δωδεκανήσου, στην οποία δεν δόθηκαν ούτε μερικές εργάσιμες ημέρες για να καλύψει τα πρόσθετα κεφάλαια που αιφνιδίως απαιτήθηκαν από αυτή για πρώτη φορά στις 02.12.2013. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του χρόνου αυτού, η κατάσταση πράγματι εξομαλύνθηκε σημαντικά, όπως άλλωστε παραθέταμε και στην ΤτΕ, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται βελτίωση στην εξυπηρέτηση των μέχρι πρότινος καθυστερούμενων δανείων.
Το πρώην Διοικητικό Συμβούλιο όλο αυτό το διάστημα, και πολλές φορές σε καθημερινή βάση, έπραξε ό,τι ήταν δυνατό και προέβη σε όλες τις νομικές ενέργειες για την δικαίωση της Τράπεζας και για την προστασία των συμφερόντων των συνεταίρων, των εργαζομένων, των επιχειρήσεων και των ιδιωτών που εξυπηρετούσε. Η αίτηση ακύρωσης της απόφασης ανάκλησης της άδειας λειτουργίας της Τράπεζας Δωδεκανήσου, η οποία κατατέθηκε από το Δ.Σ. μόλις δύο μέρες μετά την ανάκληση της αδείας της Τράπεζας, θα δικασθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας στις 20/01/2015. Με δεδομένο το Οικονομικοπολιτικό πλαίσιο λειτουργίας του Ελληνικού Χρηματοπιστωτικού Τομέα, γνωρίζουμε τη δυσκολία επιτυχούς έκβασης της δικαστικής διαδικασίας. Όμως ως Διοίκηση και ως Δωδεκανήσιοι θα διεκδικήσουμε έως το τέλος την Τράπεζα που χτίσαμε με κόπο επί είκοσι έτη και μας αφαιρέθηκε αιφνίδια, άδικα και προκλητικά.
Στο πλαίσιο των ενεργειών του πρώην Διοικητικού Συμβουλίου, περιλαμβάνεται και το ακόλουθο Υπόμνημα – Αίτημα που κατατέθηκε σήμερα στον Διοικητή της ΤτΕ κ. Στουρνάρα, υποβλήθηκε στον Πρωθυπουργό κ. Σαμαρά και υπογράφεται από το Δ.Σ. και όλους τους Πολιτικούς και Παραγωγικούς φορείς του Νομού Δωδεκανήσου. Με το αίτημα αυτό, ουσιαστικά ζητείται η επαναλειτουργία της Τράπεζας με οποιονδήποτε τρόπο κριθεί πρόσφορος για την αποκατάσταση της αδικίας που δημιουργήθηκε από την ανάκληση της αδείας της Τράπεζας αλλά και για την αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας της επιχειρηματικής ζωής των Δωδεκανήσων.
Το Δ.Σ. του Πιστωτικού Ιδρύματος θα συνεχίσει τις προσπάθειες του για πλήρη αποκάλυψη και ει δυνατόν επανόρθωση του «εγκλήματος» που έγινε κατά των Δωδεκανησίων, παρά τις περιορισμένες και υπόγειες φωνές ατόμων και ομάδων που εκφράζουν ιδιοτελή αντίθετα συμφέροντα και ευελπιστεί ότι και η στάση του συνόλου των παραγωγικών δυνάμεων των νησιών μας θα είναι το ίδιο έντονη προς αυτή την κατεύθυνση.
Το πλήρες κείμενο του Υπομνήματος – Αιτήματος προς την Τράπεζα Ελλάδος έχει ως εξής:
«Προς: Τον Αξιότιμο κ. Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας
Κοιν.: Γραφείο Αξιότιμου κ. Προέδρου της Κυβέρνησης
ΥΠΟΜΝΗΜΑ – ΑΙΤΗΜΑ
1. Του πρώην Διοικητικού Συμβουλίου της Συνεταιριστικής Τράπεζας Δωδεκανήσου
2. Των βουλευτών του Νομού Δωδεκανήσου
3. Του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου
4. Του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου
5. Του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου
6. Της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου
7. Της Ένωσης Συνεταιριστικών Τραπεζών Ελλάδος
που προσυπογράφουν:
α. Οι δήμοι Ρόδου, Κω, Καλύμνου, Καρπάθου, Λέρου, Σύμης, Τήλου, Κάσου, Νισύρου, Πάτμου, Λειψών
β. Οι φορείς του Νομού Δωδεκανήσου
γ. Ενεργοί πολίτες, επαγγελματίες, επιχειρηματίες και εργαζόμενοι
και υποβλήθηκε για να συνηγορήσουν:
α. Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου
β. Ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου
1. Με την υπ’ αριθμ. 97/3/08.12.2013 απόφαση της Επιτροπής Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων ( ΕΠΑΘ ) της Τράπεζας της Ελλάδος με θέμα «Ανάκληση της άδειας λειτουργίας του πιστωτικού ιδρύματος με την επωνυμία «Συνεταιριστική Τράπεζα Δωδεκανήσου Συν.Π.Ε.», θέση αυτού σε ειδική εκκαθάριση και διορισμός ειδικού εκκαθαριστή», ανακλήθηκε η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας του πιστωτικού ιδρύματος με την επωνυμία «Συνεταιριστική Τράπεζα Δωδεκανήσου Συν.Π.Ε.», με την αιτιολογία «ότι το πιστωτικό ίδρυμα αδυνατούσε ή αρνούταν να αυξήσει τα ίδια κεφάλαιά του και επειδή το πιστωτικό ίδρυμα δεν διέθετε επαρκή ίδια κεφάλαια, δεν προσέφερε τα εχέγγυα ότι δύναται να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του και ιδίως δεν διασφάλιζε τα επιστρεπτέα κεφάλαια που του είχαν εμπιστευθεί οι πιστωτές του».
2. Κατά της απόφασης αυτής, κατατέθηκε ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας η από 08.12.2013 αίτηση ακύρωσης, της οποίας η συζήτηση είχε ορισθεί αρχικώς και προσδιοριστεί για τις 21.10.14 και κατόπιν κατάθεσης πρόσθετων λόγων ακύρωσης η συζήτηση ορίσθηκε για τις 20.01.2015.
3. Στο μεταξύ από 8.12.2013 διορίσθηκε ως ειδικός εκκαθαριστής του ιδρύματος η ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «ΕΡΝΣΤ & ΓΙΑΝΓΚ (ΕΛΛΑΣ) Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές Α.Ε.», ενώ ήδη προωθούνται εκποιήσεις περιουσιακών στοιχείων της τράπεζας.
4. Οι αποφάσεις αυτές όμως κρίνονται μη ρεαλιστικές, χωρίς επαρκή αιτιολογία διότι:
α) Στις 06.12.2013, ημέρα Παρασκευή κατόπιν προσκλήσεως της ΤτΕ, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της τράπεζας παρέστησαν σε συνάντηση με στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος, κατά την οποία εξέθεσαν τις απόψεις τους αναφορικά με την επάρκεια του κεφαλαίου που αντλήθηκε κατά την τελευταία αύξηση του συνεταιριστικού κεφαλαίου. Επιπλέον, υπέβαλαν στην Τράπεζα της Ελλάδος τεκμηριωμένο σχέδιο ανάκαμψης της τράπεζας με προγραμματισμένες ενέργειες ταχείας αποκατάστασης της κεφαλαιακής της επάρκειας στα πλαίσια που προσδιόριζε η Τράπεζα της Ελλάδος.
Την επόμενη ημέρα, Σάββατο 07.12.2013, τα μέλη του Δ.Σ. της τράπεζας γνωστοποίησαν στην Τράπεζα της Ελλάδος ότι συγκεκριμένοι επενδυτές, οι οποίοι με έγγραφό τους ανελάμβαναν την ευθύνη της κάλυψης του υπολοίπου ποσού, που απαιτείτο από την Τράπεζα, και ζήτησαν προθεσμία πέντε (5) εργάσιμων ημερών προκειμένου να καταβληθούν τα ποσά στους λογαριασμούς.
Στις 8.12.2013, ημέρα Κυριακή, διορίσθηκε ως ειδικός εκκαθαριστής του ιδρύματος η ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «ΕΡΝΣΤ & ΓΙΑΝΓΚ (ΕΛΛΑΣ) Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές Α.Ε.».
Στις 09.12.2013, ημέρα Δευτέρα, ειδικότερα, ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες τουρισμού που δραστηριοποιείται και στα Δωδεκάνησα, προσφέρθηκε να καταθέσει ολόκληρο το ποσό της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ γι’ αυτήν ακριβώς την πρόθεση ενημέρωσε και το γραφείο του κ. Πρωθυπουργού.
β) Η τράπεζα στη διάρκεια της λειτουργίας της είχε δίκτυο δεκαεννέα (19) καταστημάτων σε εννέα (9) νησιά, πολλά εξ αυτών ακριτικά, και στον Πειραιά, και αποτελούσε την τρίτη μεγαλύτερη σε μέγεθος συνεταιριστική τράπεζα της Ελλάδος, μετά την Παγκρήτια Τράπεζα και την Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων. Λειτουργούσε απρόσκοπτα επί δέκα οχτώ (18) συναπτά έτη, εμφανίζοντας συνεχή κερδοφορία και αύξηση μεγεθών, πλην των δύο τελευταίων ετών.
Την 30.06.2013 το ενεργητικό της ανερχόταν σε 283.220.000 €, οι χορηγήσεις σε 266.410.000 € και οι καταθέσεις της σε 245.628.000 €, ενώ απαριθμούσε 22.525 μέλη και 31.276 πελάτες, στη συντριπτική τους πλειονότητα κάτοικοι Δωδεκανήσων και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Η τράπεζα είχε, δηλαδή, μία ουσιαστικά καθοριστική και αναμφισβήτητη συμβολή στην ανάπτυξη της περιφέρειας και μια σημαντική συμμετοχή στην οικονομία του νομού, ενώ λειτουργούσε σε μία ιδιαίτερα ευαίσθητη εθνικά περιοχή, με αποκλειστικά στοιχεία νησιωτικότητας.
γ) Σήμερα η Κυβέρνηση και η Τράπεζα της Ελλάδος προχωρούν στη θέσπιση με νόμο ή άλλες οδηγίες ( λ.χ. Κώδικας Δεοντολογίας Ν. 4224/2013) της δυνατότητας ρυθμίσεων ή ακόμη και οριστικής διαγραφή μέρους ή συνόλου των προβληματικών δανείων επιχειρήσεων, τα οποία βρίσκονται σε καθεστώς ακόμα και οριστικής καθυστέρησης, με πολύ ευνοϊκότερους όρους από αυτούς με τους οποίους ρύθμισε μέρος του δανειακού της χαρτοφυλακίου η Συνεταιριστική Τράπεζα Δωδεκανήσου. Η πρακτική όμως αυτή απορρίφθηκε εκ των υστέρων από την Τράπεζα της Ελλάδος, με αποτέλεσμα την ανάκλησή της άδειας λειτουργίας της.
δ) Στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της χρηματοοικονομικής κρίσης των πιστωτικών ιδρυμάτων σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, στις 27.06.2013 δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο Κανονισμός 575/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Ιουνίου 2013 σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας για πιστωτικά ιδρύματα που εποπτεύονται δυνάμει της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2013/36/ΕΕ. Η Τράπεζα της Ελλάδος, βάσει του ανωτέρω πλαισίου, ήταν υποχρεωμένη την 1.1.2014 να μειώσει τον βασικό συντελεστή κεφαλαιακής επάρκειας των Τραπεζών, στο 5,5% και συνολικά στο 8% και παρ’ όλα αυτά προέβη στην αιφνίδια ανάκληση της άδειας λειτουργίας της Συνεταιριστικής Τράπεζας Δωδεκανήσου ενώ παρουσίαζε δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας 7,43%.
ε) Στα πρόσφατα, άλλωστε, stress – test των Ευρωπαϊκών Τραπεζών, τρεις Ελληνικές Τράπεζες είχαν δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας στις 31/12/2013 μικρότερο του απαιτούμενου 8% (και 5,5% των βασικών ιδίων κεφαλαίων) και όμως κρίθηκαν βιώσιμες γιατί εγκρίθηκαν τα σχέδια ανάκαμψής τους που θα υλοποιούνταν εντός του 2014. Στην περίπτωση όμως της Τράπεζας Δωδεκανήσου στις 06/12/213 ενώ εμφάνιζε αντίστοιχους ή και υψηλότερους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας και βασικών ιδίων κεφαλαίων με τις ανωτέρω τράπεζες, κρίθηκε από την ΤτΕ ως μη βιώσιμη και απορρίφθηκε το δικό της σχέδιο ανάκαμψης που τεκμηριωμένα παρουσίαζε τον δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας στο 9,5% στις 30/06/2014.
5. Η ΤτΕ αναιτιολόγητα βάσει όλων των ανωτέρω, αγνοώντας πλήρως το σχέδιο ανάκαμψης, τη συμφωνία μεταξύ των διοικητικών συμβουλίων για τη συγχώνευση της Παγκρήτιας Συν. Τράπεζας και της Τράπεζας Δωδεκανήσου Συν.Π.Ε. που υποβλήθηκαν, χωρίς να εξαντλήσει προηγουμένως την εφαρμογή των προβλεπόμενων προληπτικών εποπτικών μέτρων (λ.χ. διορισμό επιτρόπου) και να λάβει οποιοδήποτε άλλο ισοδύναμο μέτρο εξυγίανσης όπως προβλέπεται στο ν. 3601/2007 και νυν 4261/2014, επέλεξε τη δυσμενέστερη λύση, ανακαλώντας την άδεια της Συνεταιριστικής Τράπεζας Δωδεκανήσου οδηγώντας σε απόγνωση την δωδεκανησιακή οικονομία, 23.000 συνεταίρους και στην ανεργία 140 υπαλλήλους και στελέχη της τράπεζας.
Επειδή θεωρούμε ότι τα Δωδεκάνησα, οι Δωδεκανήσιοι και η Τοπική Οικονομία εθίγησαν άδικα, με δυσβάσταχτα και καταστροφικά αποτελέσματα.
Για τους λόγους αυτούς
Και για όσους ακόμα δυνάμεθα να προσθέσουμε
ΑΙΤΟΥΜΕΘΑ
1. Την με οιονδήποτε τρόπο επαναλειτουργία της Συνεταιριστικής Τράπεζας Δωδεκανήσου, εφ’ όσον άλλωστε δεν έχει κριθεί και από το Συμβούλιο της Επικρατείας η σχετική αίτηση ακύρωσης, ούτε έχει οριστικοποιηθεί η στρατηγική πολιτική της ελληνικής πολιτείας έναντι των συνεταιριστικών τραπεζών όπως ορίζει το Μνημόνιο (Ν. 3845/2010).
2. Την αυτοπρόσωπη παρουσία μας σε μία συνάντηση-σύσκεψη μαζί σας στην οποία θα παρευρεθούν:
α. Τα μέλη του τελευταίου Διοικητικού Συμβουλίου της Συνεταιριστικής Τράπεζας Δωδεκανήσου.
β. Εκπρόσωποι των δωδεκανησιακών πολιτικών αρχών και παραγωγικών φορέων.
για να συζητηθούν τόσο οι προϋποθέσεις και οι όροι της επαναλειτουργίας της Τράπεζας, όσο και η στρατηγική ανάπτυξης του νομού, με την ειδικότερη συμβολή της Τράπεζας.
Ρόδος, 3 Δεκεμβρίου 2014
- Τα μέλη του πρώην Δ.Σ. της Συνεταιριστικής Τράπεζας Δωδεκανήσου
- Οι βουλευτές του Νομού Δωδεκανήσου
Υψηλάντης Βασίλειος
Κόνσολας Εμμανουήλ
Γάκης Δημήτριος
Κρεμαστινός Δημήτριος
Ιατρίδη Τσαμπίκα
- Το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου – Ο πρόεδρος Ιωάννης Πάππου
- Το Οικονομικό Επιμελητήριο Δωδεκανήσου – Ο πρόεδρος Μιχάλης Μιχαήλ
- Το Τεχνικό Επιμελητήριο Δωδεκανήσου – Ο πρόεδρος Ιάκωβος Γρύλης
- Η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου – Ο πρόεδρος Αντώνης Καμπουράκης
- Ένωση Συνεταιριστικών Τραπεζών Ελλάδος – Ο πρόεδρος Νίκος Μυρτάκης
- Π.Ε. Δήμων Νοτίου Αιγαίου – Ο πρόεδρος Φώτης Χατζηδιάκος»
Από το πρώην Δ.Σ.
Παράπονα Ρόδου
Ακόμα έχετε το θράσσος και μιλάτε και προσπαθείτε να δικαιολογήσετε τα εγκλήματά σας άθλιοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαταστρέψατε χιλιάδες οικογένειες και πάτε να ρίξετε το φταίξιμο στην τράπεζα της Ελλάδος; Το καταστατικό ποιος το καταπάτησε; Τα εκατομύρια σε δάνεια του Δ.Σ. και των στελεχών, η τράπεζα της Ελλάδος τα επέβαλε; Τους "μαγειρεμένους" ισολογισμούς, τους χοντρούς μσθούς των στελεχών, τα άσκοπα έξοδα "παραστάσεως", τα επιτόκια του 7% αυτά ποιος τα έκανε;
Αν υπάρχει δικαιοσύνη θα πρέπει να μπεί φυλακή πολύς κόσμος.
"Και εις τούτο αδελφοί... πίωμεν!"
μπραβο φιλε!
ΔιαγραφήΚι εσύ ρεκόρ μάγκα που τα ξέρεις αυτά???? Παπαγάλο θέλεις μαϊντανό????
ΑπάντησηΔιαγραφή