Του Τάσου Ι. Αβραντίνη
Το ζήτημα της ανάπτυξης και της παραγωγικότητας μιας οικονομίας είναι συγκλονιστικά απλά ζητήματα. Προϋποθέτουν μέτρα οικονομικής πολιτικής χωρίς κανένα οικονομικό κόστος που απελευθερώνουν τις παραγωγικές δυνάμεις της οικονομίας από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του κράτους, όπως κατάργηση των γραφειοκρατικών αντικινήτρων, μείωση της πολυνομίας, απλοποιημένο -όσο δεν πάει άλλο- φορολογικό σύστημα, ιδιωτικοποιήσεις και μεταφορά των αρμοδιοτήτων του κράτους στον ιδιωτικό τομέα.
Η οικονομική ανάπτυξη δεν απαιτεί δαπάνη χρήματος, απαιτεί θάρρος και τόλμη να συγκρουστείς με όλα εκείνα τα πολυπλόκαμα πελατειακά και συντεχνιακά δίκτυα, τα οποία αργά αλλά σταθερά έχουν οικοδομήσει οι παρασιτικές δυνάμεις του κρατισμού εδώ και δεκαετίες. Οι επενδύσεις δεν προηγούνται των παραπάνω μεταρρυθμίσεων, αλλά αποτελούν την αναμενόμενη ακολουθία τους.
Πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας ωστόσο ότι καμιά προτεινόμενη πολιτική μείωσης του κράτους δεν μπορεί να επικρατήσει ιδεολογικά πριν από την εφαρμογή της. Οι πολίτες συνειδητοποιούν την αποτυχία της κρατικής παρέμβασης μόνο όταν έχουμε τη δυνατότητα να συγκρίνουμε το αποτέλεσμα που παράγει αυτή με το αποτέλεσμα της ελεύθερης αγοράς.
Συνεπώς η υλοποίηση μιας τέτοιας μεταρρύθμισης, που μετατοπίζει το κέντρο βάρους της οικονομίας από το κράτος στον ιδιωτικό τομέα και δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους να αυτενεργήσουν αυξάνοντας τον εθνικό πλούτο και την ελευθερία τους, οδηγεί στην κατά κράτος επικράτηση των φιλελεύθερων ιδεών.
Για τον λόγο αυτό το εφαρμοσμένο παράδειγμα μιας ιδιωτικοποίησης είναι η καλύτερη συνηγορία υπέρ των αρχών της ελεύθερης αγοράς. Πάρτε, για παράδειγμα, το θέμα της αποκομιδής, μεταφοράς και διαχείρισης των απορριμμάτων.
Η Ρόδος είναι ένα διεθνώς φημισμένο ελληνικό νησί. Την καλοκαιρινή περίοδο προσελκύει εκατομμύρια τουρίστες απ' όλο τον κόσμο. Το νησί της Ρόδου τη φετινή τουριστική περίοδο προσέλκυσε περίπου 5.000.000 τουρίστες. Περίπου 1,2 εκατ. περισσότερο από τον συνολικό πληθυσμό του Νομού Αττικής.
Το 2017 ο Δήμος Ρόδου αποφάσισε να ακολουθήσει το επιτυχημένο παράδειγμα άλλων πόλεων στο εξωτερικό και να αναθέσει την αρμοδιότητα της καθαριότητας στον ιδιωτικό τομέα. Με διεθνή διαγωνισμό ανέθεσε την αποκομιδή, μεταφορά και διαχείριση του 50% των απορριμμάτων του, των αποβλήτων συσκευασίας, τη σάρωση κ.λπ. σε ιδιωτική εταιρεία για μια τριετία έναντι συνολικού τιμήματος 12,6 εκατ. (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).
Εναν χρόνο μετά, η διαφορά στην εικόνα της καθαριότητας του νησιού είναι εμφανής διά γυμνού οφθαλμού, τόσο από τους μόνιμους κατοίκους όσο και από τους επισκέπτες της Ρόδου. Το νησί είναι πεντακάθαρο και όλες οι εργασίες καθαριότητας εκτελούνται υποδειγματικά. Ας δούμε και τη διόλου ασήμαντη οικονομική πλευρά του θέματος. Η Ρόδος παρήγαγε το 2017 περίπου 100.000 τόνους σκουπιδιών.
Οι Ρόδιοι πλήρωσαν για τη συλλογή, μεταφορά και διαχείριση στην ανάδοχο εταιρεία [4,2 εκατ. € το τίμημα του πρώτου χρόνου της σύμβασης διά 50.000 τόνους απορριμμάτων (50%)=] 84 ευρώ ανά τόνο απορριμμάτων (67,74 χωρίς ΦΠΑ). Στην Αθήνα, σε αντίθεση με τη Ρόδο, η καθαριότητα δεν έχει ιδιωτικοποιηθεί.
Το 2017 συλλέχθηκαν περίπου 300.000 τόνοι σκουπιδιών. Τα ανταποδοτικά τέλη μόνο για την καθαριότητα κυμάνθηκαν σε 105 εκατ. €. Οι Αθηναίοι πλήρωσαν 350 ευρώ ανά τόνο απορριμμάτων ή με άλλες κουβέντες 266 ευρώ περισσότερα από τους Ρόδιους.
*Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο της Παρασκευής, 12 Οκτωβρίου.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.