επικαιρότητα

Έτσι χάσαμε την μάχη για τον τουρισμό.

Προχειρότητα, «αρπαχτές», ανυπαρξία προβολής και δυσφήμιση έφεραν την κρίση

Με τα δικά μας χέρια μπουκώσαμε την ατμομηχανή του τουρισμού. Στην ανύπαρκτη προβολή στο εξωτερικό από τους κρατικούς φορείς, τις πεπαλαιωμένες υποδομές, τις κακές προσφερόμενες υπηρεσίες και την νοοτροπία της «αρπαχτής»,



προστέθηκαν η κρίση της ελληνικής οικονομίας και η δυσφήμιση για μήνες στις μεγαλύτερες εφημερίδες και περιοδικά σε ολόκληρο τον κόσμο, συμπληρώνοντας έτσι το μωσαϊκό της απαξίωσης του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Τα περσινά έσοδα 11 δισ. ευρώ της «βαριάς βιομηχανίας» της ελληνικής οικονομίας μοιάζουν με άπιαστο όνειρο. Τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας δείχνουν ότι οι αφίξεις ξένων τουριστών από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο έχουν μειωθεί κατά 3,26%, ενώ μόνο τον Ιούνιο μειώθηκαν κατά 3,91%. Συνολικά, όπως εκτιμά ο Ανδρέας Φιορεντίνος, Πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδόχων Μυκόνου, η μείωση των αφίξεων είναι 5%, ενώ πολύ μεγαλύτερη αναμένεται να είναι η μείωση του τζίρου.

Πανελλαδικά η πληρότητα στα ξενοδοχεία είναι στο 60%. Σε κάποιες περιπτώσεις όμως, όπως στην Άνδρο, είναι μόνο 5%- 10 %. Κατά συνέπεια, η αγωνία για την επιβίωση στα 10.000 ξενοδοχεία, τις 40.000 επιχειρήσεις ενοικιαζομένων δωματίων και διαμερισμάτων και στις εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από τον τουρισμό έχει κορυφωθεί.

Δυσφήμιση και καταρράκωση της διεθνούς εικόνας της Ελλάδας

Ήταν στραβό το κλίμα, το ‘φαγε και… η δυσφήμιση. Για μήνες ολόκληρους τα πρωτοσέλιδα των μεγαλύτερων περιοδικών στον κόσμο χλεύαζαν την Ελλάδα για την κατάσταση της οικονομίας της και έκαναν ειρωνικά σχόλια για τον χαρακτήρα των Ελλήνων και τις συνήθειές μας. Ποιος δεν θυμάται το πρωτοσέλιδο του γερμανικού Bild με τη χειρονομία της Αφροδίτης της Μήλου και τα άρθρα που μας εμφάνιζαν σαν τεμπέληδες που σπαταλούν τα χρήματα άλλων.

Αρνητικά ήταν τα σχόλια στον διεθνή τύπο μετά τα τρομοκρατικά χτυπήματα και τις πρόσφατες πυρκαγιές στη Αθήνα. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) οι καταλήψεις στην Ακρόπολη και στο λιμάνι του Πειραιά έχουν προκαλέσει ανυπολόγιστες ζημιές στον τουρισμό.

Ταξιδιωτικές οδηγίες

Το αρνητικό για την Ελλάδα κλίμα χειροτέρεψε από τις ταξιδιωτικές οδηγίες πολλών χωρών. Μετά το θάνατο των τεσσάρων πολιτών στη τράπεζα Marfin, η Αγγλία, η Ρουμανία και η ΠΓΔΜ καλούσαν τους πολίτες τους που βρίσκονται στην Ελλάδα να αποφεύγουν να κυκλοφορούν στο κέντρο της Αθήνας. Η Βουλγαρία μάλιστα είχε συμβουλέψει όσους ήθελαν να επισκεφτούν την Ελλάδα, να το «αποφύγουν για μικρό χρονικό διάστημα». Το υπουργείο εξωτερικών της Γαλλίας, επίσης, συνέστησε να αποφεύγουν οι πολίτες της, τις διαδηλώσεις.

Ανύπαρκτη προβολή

Ενώ θα έπρεπε να είναι το αντιστάθμισμα στη δυσφήμιση, η προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στο εξωτερικό φέτος είναι ανύπαρκτη. Αυτό καταγγέλλουν οι ξενοδόχοι, σημειώνοντας ότι από τον Νοέμβριο δεν έχει γίνει τίποτα. «Δεν υπάρχει στρατηγική μάρκετινγκ ούτε στοχευμένη διαφήμιση», μας λέει ο Ανδρέας Μεταξάς, πρόεδρος στην Ένωση Ξενοδόχων του Νομού Ηρακλείου. Ο Ανδρέας Φιορεντίνος συμπληρώνει ότι ακόμη και τώρα που γίνεται μια προσπάθεια προβολής στο εξωτερικό, δίνουμε το λάθος μήνυμα. «Αναδεικνύουν τις χαμηλές τιμές ενώ θα έπρεπε να προβάλουν τη σχέση ποιότητας- τιμής», τονίζει. Την ίδια ώρα η οφειλή του ΕΟΤ στα ξένα μέσα ενημέρωσης είναι πάνω από 120 εκατ. ευρώ, όπως μας λέει ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος των ξενοδόχων Αθηνών και Αττικής.

Ακρίβεια και «νοοτροπία της αρπαχτής»

Στα χρόνια που άνθιζε ο τουρισμός η αισχροκέρδεια και η «αρπαχτή» είχαν την τιμητική τους. Χρυσή πλήρωναν την greek salad οι τουρίστες, με την τιμή της να αγγίζει τα οχτώ ευρώ. Το μικρό μπουκάλι νερό είχε φτάσει να κοστίζει ακόμη και δυο ευρώ, ενώ δυο ξαπλώστρες και η ομπρέλα κόστιζαν μέχρι και 30 ευρώ στους πολύ hot προορισμούς.

Το 2008 δυο ημέρες διακοπών στην Τήνο κόστιζαν περισσότερο από όσο ένα Σαββατοκύριακο στο Λονδίνο. Συνολικά 532 ευρώ για εισιτήρια στο πλοίο και διήμερη διαμονή σε δίκλινο δωμάτιο ξενοδοχείου στην Τήνο, ενώ 440 ευρώ για αεροπορικά εισιτήρια και διήμερη διαμονή σε δίκλινο δωμάτιο ξενοδοχείου 4 αστέρων στο Λονδίνο.

Πρόχειρες υποδομές και κακές υπηρεσίες

Όπως καταγγέλλουν οι εκπρόσωποι των ξενοδόχων, τα λιμάνια είναι πεπαλαιωμένα. Τα αεροδρόμια με εξαίρεση το Ελευθέριος Βενιζέλος, είναι ανεπαρκή και δεν μπορούν να δεχτούν τα πολύ μεγάλα αεροπλάνα. Οι επαρχιακοί δρόμοι είναι σε κακή κατάσταση. Τεράστιες ελλείψεις καταγγέλλουν στη διαχείριση των σκουπιδιών, στην ηλεκτροδότηση και στο καθαρό νερό. Οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια πλοίων είναι συχνές ενώ ταυτόχρονα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα ναύλα.

Όσον αφορά την υγειονομική περίθαλψη, η κατάσταση είναι απογοητευτική. «Δεν φτάνει για ούτε για τους ντόπιους, πόσο μάλλον για τους τουρίστες που δεκαπλασιάζουν τον πληθυσμό στα νησιά τους καλοκαιρινούς μήνες» λέει αγανακτισμένος στην “PRESS Time” o Σπύρος Γκίνης, εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ένωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων Αερομεταφορών.

Δυσκινησία ελληνικών αρχών εξωτερικού

Οι ελληνικές Αρχές στο εξωτερικό κωλυσιεργούν με αποτέλεσμα να στερούν σε εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες τη δυνατότητα να επισκεφτούν τη χώρα μας. Μάλιστα πολλές φορές πρόκειται για χώρες που μας εξασφαλίζουν τον λεγόμενο «ποιοτικό τουρισμό». Τουρίστες δηλαδή που όταν έρχονται βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη ανεβάζοντας κατακόρυφα τον τζίρο των τουριστικών επιχειρήσεων.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα με τους Ρώσους γκουβαρντάδες. Το 2009 από το Γενικό Προξενείο Αγίας Πετρούπολης χορηγήθηκαν μόνο 50.000 βίζες, ενώ στο ίδιο χρονικό διάστημα η Φιλανδία χορήγησε 600.000. Παρόμοιο πρόβλημα υπάρχει και με την Ουκρανία. Παράλληλα, το κόστος της βίζας θεωρείται εξαιρετικά υψηλό.

Πτώχευσε τουριστικό γραφείο στη Μ. Βρετανία

Στο αρνητικό κλίμα προστέθηκε και η ατυχία, μια και κάτι για το οποίο δεν ευθύνεται η Ελλάδα, θα έχει σοβαρές παρενέργειες στον τουρισμό της. Πτώχευσε μια από τις σημαντικότερες τουριστικές εταιρείες της Μ. Βρετανίας, η Goldtrail, με αποτέλεσμα να χαθούν 50.000 τουρίστες. Η βρετανική εταιρεία με έδρα το Σάρεϊ συνεργαζόταν με ξενοδοχεία και τουριστικές επιχειρήσεις στην Κρήτη, την Κέρκυρα, την Ρόδο και την Κω.

Τρέχουν να προλάβουν

Με γενναίες μειώσεις, από 10% μέχρι και 40%, στις τιμές και προσφορές της τελευταίας στιγμής, οι ξενοδόχοι προσπαθούν να περισώσουν την κατάσταση. Σε νησιά όπου η πληρότητα των ξενοδοχείων είναι πολύ χαμηλότερη από πέρυσι, μπορείς να βρεις δωμάτιο ακόμη και με 30 ευρώ. Για παράδειγμα στην Κέρκυρα, τη Σαντορίνη, τη Ρόδο, τη Νάξο, την Άνδρο, την Κεφαλονιά, το Ηράκλειο και τα Χανιά. Επιπλέον προσφέρονται εκπτωτικά πακέτα. Στη Μύκονο στις εφτά διαμονές πληρώνεις τις έξι και η διαμονή των παιδιών μέχρι 12 ετών είναι ελεύθερη ενώ μέχρι πέρυσι πλήρωναν το 50% της τιμής.

Νότες αισιοδοξίας

Υπάρχουν όμως και κάποιες νότες αισιοδοξίας στο γενικότερο κλίμα κατήφειας. Το ευρώ έχει υποτιμηθεί πάνω από 15% σε σχέση με το δολάριο με αποτέλεσμα η Ελλάδα να είναι πιο φθηνός προορισμός για τους τουρίστες από χώρες εκτός Ευρωζώνης.

Καλά κρατεί και ο ποιοτικός τουρισμός. Σύμφωνα με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος οι Ρώσοι αναμένεται να αυξηθούν κατά 10-20% και οι Γάλλοι κατά 7%. Οι αμερικανοί εκδρομείς αναμένεται να είναι τουλάχιστο όσοι και πέρυσι. Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος κάθε ρώσος επισκέπτης ξοδεύει 1.300 ευρώ ανά ταξίδι και ο αμερικανός 1.184 ευρώ.

Το αρνητικό κλίμα στη Γερμανία, φαίνεται να αναστρέφεται, τουλάχιστο σύμφωνα με τον εκπρόσωπό του ομίλου RΕWΕ, Ζόρεν Χάρτμαν. Ο μεγάλος γερμανικός τουριστικός όμιλος κατέγραψε κατακόρυφη αύξηση των κρατήσεων τον τελευταίο μήνα και ο εκπρόσωπός του αναμένει ακόμη μεγαλύτερη στις επόμενες ημέρες.

Νικόλας Κανελλόπουλος, πρόεδρος του ΕΟΤ

«Το κλίμα έχει πια αναστραφεί»

Αναλάβαμε τον ΕΟΤ με χρέη προς τα διεθνή ΜΜΕ που ξεπερνούσαν τα 130 εκατ. Ευρώ. Ως εκ τούτου, δεν υπήρχαν περιθώρια για περαιτέρω δαπάνες, πέραν των απολύτως επιβεβλημένων. Στα πλαίσια αυτά, χαράσσουμε και υλοποιούμε μια στρατηγική σταδιακής αποπληρωμής αυτών των χρεών ώστε να επανακτήσει ο Ε.Ο.Τ και ο ελληνικός τουρισμός κατ’ επέκταση, την αξιοπιστία που είχε κάποτε.

Οι δικές μας συντονισμένες δράσεις με τα Γραφεία Εξωτερικού, τις πρεσβείες, τα Γραφεία Τύπου, την προωθητική δράση YOUINGREECE, τα events στο εξωτερικό όπως η Παραλία στο Τάμεση, τα fam trips που διοργανώνουμε με ξένους δημοσιογράφους, κατάφεραν να μετριάσουν την αρνητική εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό και να επανακαθορίσουν την πραγματική εικόνα της φιλόξενης και ασφαλούς Ελλάδας.

Η έλλειψη σχεδιασμού και ο τρόπος που αναπτύχθηκε ο μαζικός τουρισμός στη χώρα μας, δίχως όρους και προϋποθέσεις και η έλλειψη τουριστικής συνείδησης μας οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση.

Αυτή τη περίοδο το κλίμα έχει πια αντιστραφεί για τη χώρα μας. Η ίδια καλή εικόνα παρατηρείται και σε επίπεδο κρατήσεων. Εκτιμούμε ότι το last-time booking θα μας ευνοήσει σημαντικά.

Σπύρος Γκίνης, εκπρόσωπος Πανελλήνιας Ένωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων Αερομεταφορών

«Χάσαμε έξι μήνες προβολής»

«Χάσαμε έξι μήνες προβολής. Ενώ έπρεπε να είχε γίνει τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, προσπαθούμε τώρα να περισώσουμε την κατάσταση. Επίσης είναι αδιανόητο να χρωστάει το κράτος στο εξωτερικό για τον τουρισμό. Εκεί χάσαμε το παιχνίδι.

Με εξαίρεση το Ελευθέριος Βενιζέλος έχουμε πρόβλημα στα υπόλοιπα αεροδρόμια. Το ίδιο και στα λιμάνια, τους δρόμους, το καθαρό νερό, τον ηλεκτρισμό, τη διαχείριση των σκουπιδιών και την νοσοκομειακή περίθαλψη. Η τελευταία δεν επαρκεί ούτε για τους ντόπιους, πόσο μάλλον για τους τουρίστες το καλοκαίρι, όταν ο πληθυσμός στα νησιά δεκαπλασιάζεται. Επίσης είναι απαράδεκτό την ώρα που κρίνεται το μέλλον της ελληνικής οικονομίας, οι καλύτερα αμειβόμενοι δημόσιοι υπάλληλοι, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, να απεργούν.

Είναι γεγονός ότι τα προηγούμενα χρόνια ήταν υψηλό το κοστολόγιο, υπήρχαν προχειρότητα και «αρπαχτές». Τώρα όλοι πρέπει να κάνουμε σωστά τη δουλειά μας».

Ανδρέας Φιορεντίνος, Πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδόχων Μυκόνου

«Λάθος διαφήμιση σε λάθος timing»

«Εκτιμάμε ότι θα υπάρχει πτώση στις αφήξεις γύρω στο 5%. Αλλά η πτώση στον τζίρο θα είναι πολύ μεγαλύτερη. Η προβολή του τουρισμού στο εξωτερικό από το ελληνικό κράτος δεν έγινε στο σωστό timing. Τώρα που ανέλαβαν την πρωτοβουλία να επισκεφτούν διάφορες χώρες κάνουν λάθος διαφήμιση και κατεβάζουν πολύ τον πήχη. Αναδεικνύουν τις χαμηλές τιμές ενώ θα έπρεπε να προβάλουν τη σχέση ποιότητας- τιμής.

Ισχύει ότι υπήρξε το φαινόμενο της αρπαχτής και της αισχροκέρδειας. Όμως κακοί επαγγελματίες υπάρχουν παντού. Αυτό που δεν θα έπρεπε να υπάρχει είναι η κακή διοίκηση. Είναι αδιανόητο να μην υπάρχει Υπουργείο Τουρισμού για τη δεύτερη μεγαλύτερη «βιομηχανία» της χώρας.

Εμείς κάνουμε προσφορές. Σε ταξίδι εφτά ημερών πληρώνουν τις έξι, τα παιδιά έως 12 ετών, ενώ μέχρι πέρυσι πλήρωναν το 50%, φέτος είναι free.».

Ανδρέας Μεταξάς, πρόεδρος στην Ένωση Ξενοδόχων του Νομού Ηρακλείου

«Προχειρότητα και ανεπαρκείς υποδομές»

«Είναι γεγονός ότι εκτός ξενοδοχείων υπήρξε αισχροκέρδεια. Για έναν καφέ ή ένα σάντουιτς οι τουρίστες πλήρωναν τρελά λεφτά. Περισσότερο, όμως, ευθύνονται η κακή κατάσταση στα λιμάνια, στα αεροδρόμια, στους επαρχιακούς δρόμους και φυσικά το επίπεδο στα νοσοκομεία και τις δημόσιες υπηρεσίες που θα απευθυνθεί ο τουρίστας.

Έχει γίνει πρόχειρη δουλειά στην προβολή του τουριστικού προϊόντος στο εξωτερικό. Δεν υπάρχει στρατηγική μάρκετινγκ ούτε στοχευμένη διαφήμιση. Ο καθένας που έρχεται στο Υπουργείο καταργεί όσα έχει κάνει ο προηγούμενος. Είναι αδιανόητο να υπάρχουν χρέη του ελληνικού δημοσίου στο εξωτερικό.

Εμείς σύμφωνα με τους κανόνες της προσφοράς και της ζήτησης, έχουμε μειώσει τις τιμές περίπου 10% με 15%».

press-time.com

Σχόλια

Μετάφραση

παράπονα Ρόδου
1 εικόνα 1000 λέξεις στο Instagram!




Δείτε επίσης