ροή ειδήσεων

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ – ΣΥΣΤΑΣΗ
Επιχειρήσεις των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) θεωρούνται αυτές τις οποίες συνιστούν ή συμμετέχουν οι δήμοι ή οι κοινότητες και διακρίνονται σε...


α) Δημοτικές (ή κοινοτικές) κοινωφελείς επιχειρήσεις.

β) Ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α.

Οι κοινωφελείς δημοτικές (ή κοινοτικές) επιχειρήσεις ασκούν δραστηριότητες συναφείς με τις αρμοδιότητες των Ο.Τ.Α. και παρέχουν υπηρεσίες στους τομείς της κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης, της παιδείας, του πολιτισμού, του αθλητισμού, του περιβάλλοντος, της τοπικής συγκοινωνίας, της έρευνας και τεχνολογίας για την ανάπτυξη της περιοχής τους.

Οι ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. συνιστώνται από ένα ή περισσότερους Δήμους ή Κοινότητες ή και άλλους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή τρίτους, όμως πάντα οι φορείς της Τ.Α. πρέπει να διαθέτουν την πλειοψηφία του εταιρικού κεφαλαίου. Το υπόλοιπο εταιρικό κεφάλαιο μπορεί να κατέχεται από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, το δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ.. Οι επιχειρήσεις αυτές λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2190/1920.

Φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης λογίζονται οι Σύνδεσμοι, οι Ανώνυμες Εταιρείες Ο.Τ.Α., οι Τ.Ε.Δ.Κ., η Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. και η Ε.Ν.Α.Ε.

Οι επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α. αποτελούν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου. Επισημαίνεται ότι τα δημοτικά (ή κοινοτικά) νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ιδρύματα δεν επιτρέπεται να συνιστούν ή να συμμετέχουν σε δημοτικές επιχειρήσεις.

Η ευθύνη του κάθε Ο.Τ.Α. που συμμετέχει σε δημοτική επιχείρηση περιορίζεται στο κεφάλαιο που έχει εισφέρει σ’ αυτήν και δεν επεκτείνεται σε οφειλές ή υποχρεώσεις της επιχείρησης έναντι τρίτων.

Για τη σύσταση ή συμμετοχή δήμου (ή κοινότητας) σε επιχείρηση Ο.Τ.Α. απαιτείται:

α) Εκπόνηση οικονομοτεχνικής μελέτης βιωσιμότητας. Μελέτη απαιτείται και όταν αυξάνεται το κεφάλαιο ή η εισφορά του δήμου (ή κοινότητας) στην επιχείρηση.

β) Απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου με διευρυμένη πλειοψηφία (50%+1 ψήφο του συνόλου των μελών του).

Τα αναγκαία στοιχεία που πρέπει να περιέχει η απόφαση του συμβουλίου, η οικονομοτεχνική μελέτη, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα μπορεί να ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης (ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α.).
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ (΄Η ΚΟΙΝΟΤΙΚΕΣ) ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι κοινωφελείς επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σε τομείς που ανάγονται στις αρμοδιότητες των Ο.Τ.Α., όπως αυτές περιγράφονται στις διατάξεις της παραγράφου I του άρθρου 75 του Ν. 3463/2006. Γι’ αυτό συνάγεται ότι οι κοινωφελείς δεν επιδιώκουν την επίτευξη κερδών (δεν είναι κερδοσκοπικές επιχειρήσεις), αλλά την καλύτερη και αποτελεσματικότερη άσκηση συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων κοινωφελούς χαρακτήρα.

Είναι επιτρεπτή η σύσταση δημοτικής (ή κοινοτικής) κοινωφελούς επιχείρησης με αντικείμενο δραστηριότητας τους τομείς:

Α. Της κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης και συγκεκριμένα:

α) Η εφαρμογή πολιτικών ή συμμετοχή σε δράσεις που αποσκοπούν στην υποστήριξη και κοινωνική φροντίδα της βρεφικής και παιδικής ηλικίας, της τρίτης ηλικίας και λοιπών ευπαθών πληθυσμιακών ομάδων και η μελέτη και εφαρμογή σχετικών κοινωνικών προγραμμάτων.

β) Η σχεδίαση, η οργάνωση, ο συντονισμός και η εφαρμογή προγραμμάτων και πρωτοβουλιών για την πρόληψη της παραβατικότητας.

γ) Ο σχεδιασμός και εφαρμογή προγραμμάτων ή συμμετοχή σε προγράμματα και δράσεις για την ένταξη αθίγγανων, παλιννοστούντων ομογενών, μεταναστών και προσφύγων στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή της τοπικής κοινωνίας.

δ) Η προώθηση και ανάπτυξη του εθελοντισμού και της κοινωνικής αλληλεγγύης.

Β. Παιδείας, πολιτισμού και αθλητισμού και συγκεκριμένα:

α) Η ίδρυση και λειτουργία βιβλιοθηκών, κέντρων δημιουργικής απασχόλησης παιδιών και πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής.

β) Η εφαρμογή πολιτικών για την ανάδειξη και προστασία του τοπικού πολιτισμού, η προβολή των πολιτιστικών αγαθών και των σύγχρονων πολιτιστικών έργων που παράγονται σε τοπικό επίπεδο (με τη δημιουργία π.χ. κινηματογράφων, θεάτρων, φιλαρμονικών, σχολών διδασκαλίας μουσικής, χορού, ζωγραφικής, γλυπτικής κλπ), καθώς και η μελέτη και εφαρμογή πολιτιστικών προγραμμάτων.

γ) Η προστασία μουσείων, μνημείων, σπηλαίων, καθώς και αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων της περιοχής και των εγκαταστάσεων τους.

δ) Η αξιοποίηση παραδοσιακών και ιστορικών σχολικών κτιρίων και κτιρίων που παραχωρούνται από διάφορους φορείς.

ε) Η διοργάνωση συναυλιών, θεατρικών παραστάσεων και άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων.

στ) Η ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού.

ζ) Η διαχείριση αθλητικών εγκαταστάσεων, η προώθηση και εφαρμογή προγραμμάτων μαζικού αθλητισμού και η διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων.

Γ. Περιβάλλοντος και συγκεκριμένα:

α) Η εκπόνηση τοπικών προγραμμάτων για την προστασία και αναβάθμιση του φυσικού, αρχιτεκτονικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.

β) Η προστασία και διαχείριση των υδάτινων πόρων, η προστασία του εδάφους και των εσωτερικών υδάτων από την αλιεία και η καταπολέμηση της ρύπανσης.

γ) Η ίδρυση και λειτουργία εργαστηρίων και σφαγείων.

δ) Η μελέτη, διαχείριση και εκτέλεση προγραμμάτων οικιστικής και πολεοδομικής ανάπτυξης.

ε) Η ανάπλαση περιοχών όπου αναπτύσσεται εκμετάλλευση ορυκτού πλούτου και εγκαθίστανται μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων.

στ) Η συμμετοχή σε θέματα πολεοδομίας, χωροταξίας και χρήσεων γης, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Δ. Ανάπτυξης και συγκεκριμένα:

Η εκπόνηση και εφαρμογή προγραμμάτων έρευνας και τεχνολογίας για την ανάπτυξη της περιοχής τους.

Ε) Ποιότητας Ζωής και Εύρυθμης Λειτουργίας των Πόλεων και των Οικισμών και συγκεκριμένα:

Οργάνωση της δημοτικής συγκοινωνίας.

Δεν είναι επιτρεπτή η σύσταση κοινωφελών επιχειρήσεων με σκοπό:

α) την καθαριότητα κοινοχρήστων χώρων και την αποκομιδή των απορριμμάτων,

β) τη δημιουργία και συντήρηση πρασίνου,

γ) τη λειτουργία Κοιμητηρίων και κέντρων αποτέφρωσης νεκρών,

δ) την άσκηση των κρατικών αρμοδιοτήτων που μεταβιβάσθηκαν στους Ο.Τ.Α., όπως αναφέρονται στην παρ. II του άρθρου 75 του Ν. 3463/2006 (δημοτολόγια, ληξιαρχεία, αρχεία, θέματα ιθαγένειας, αλλοδαπών και μετανάστευσης, άδεια και τέλεση πολιτικών γάμων, τήρηση διατάξεων για ζώα συντροφιάς, τήρηση διατάξεων του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού, ο έλεγχος τήρησης της τουριστικής νομοθεσίας, η χορήγηση άδειας λειτουργίας καταστημάτων εκμίσθωσης μοτοποδηλάτων, η τήρηση των διατάξεων για το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων, η χορήγηση, ανάκληση και αφαίρεση των αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας κινηματογράφων, θεάτρων, παιδότοπων και λοιπών ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, όπως π.χ. συναυλιών και άλλων παρεμφερών εκδηλώσεων, ψυχαγωγικών παιχνιδιών, υπηρεσιών διαδικτύου, μουσικών οργάνων, υπαίθριου εμπορίου, υπαίθριας διαφήμισης, εμποροπανηγύρεων, κλπ).

Μπορεί οι επιδιωκόμενοι σκοποί να είναι περισσότεροι του ενός, με την προϋπόθεση ότι είναι συναφείς μεταξύ τους και δεν έχουν εμπορικό ή βιομηχανικό χαρακτήρα.

Οι κοινωφελείς επιχειρήσεις δεν μπορούν να συμμετέχουν σε άλλες ομοειδείς ή ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α..

Η σύσταση της κοινωφελούς επιχείρησης γίνεται με απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου και πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αποτελεί το καταστατικό της επιχείρησης.

Διοικείται από διοικητικό συμβούλιο, το οποίο αποτελείται από 7-11 μέλη που ορίζονται από το δημοτικό (ή κοινοτικό) συμβούλιο.

Από τα μέλη αυτά τα τρία (3) τουλάχιστον είναι σύμβουλοι (εκ των οποίων ο ένας από την αντιπολίτευση), ένας (1) εκπρόσωπος των εργαζομένων, εφόσον η επιχείρηση απασχολεί πάνω από είκοσι (20) εργαζομένους και ένας (1) εκπρόσωπος του κοινωνικού φορέα της περιοχής. Τα υπόλοιπα μέλη είναι κάτοικοι με γνώση σχετική με το αντικείμενο της επιχείρησης.

Η θητεία των μελών του διοικητικού συμβουλίου ακολουθεί τη δημοτική περίοδο, εκτός και αν στο καταστατικό ορίζεται μικρότερη θητεία. Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου μπορούν να αντικαθίστανται και πριν τη λήξη της θητείας τους με αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με απόλυτη πλειοψηφία (50%+1 ψήφο του συνόλου των μελών του). Ο πρόεδρος και αντιπρόεδρος της κοινωφελούς δημοτικής (ή κοινοτικής) επιχείρησης ορίζεται με απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου. Εφόσον από τον κανονισμό προσωπικού προβλέπεται η πρόσληψη διευθυντή, αυτός προσλαμβάνεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου μετά από σχετική προκήρυξη, χωρίς να παρέχεται η ευχέρεια ορισμού ενός από τα μέλη του.

Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου μπορεί να καταβάλλεται αποζημίωση στον πρόεδρο και αντιπρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου, καθώς και στα μέλη αυτού για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις. Τα ανώτερα χρηματικά όρια των παραπάνω αποζημιώσεων καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης (ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α.).

Οι αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου της κοινωφελούς επιχείρησης που πρέπει να αποστέλλονται για να εγκριθούν από το δημοτικό (ή κοινοτικό) συμβούλιο αφορούν:

α) Την ψήφιση του προϋπολογισμού, του ισολογισμού και της έκθεσης πεπραγμένων.

β) Την αγορά ή εκποίηση ακινήτων.

γ) Τη διάθεση των καθαρών κερδών ή τη διενέργεια επενδύσεων.

δ) Την αύξηση του κεφαλαίου της επιχείρησης.

ε) Τη συγχώνευση ή τη λύση της επιχείρησης,

στ) Τη σύναψη δανείων και

ζ) Την έγκριση των κανονισμών λειτουργίας της επιχείρησης.

Για να είναι νόμιμη η απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου με την οποία εγκρίνονται οι αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης απαιτείται διευρυμένη πλειοψηφία (50%+1 ψήφο του συνόλου των μελών του). Αν από την κοινοποίηση της απόφασης του διοικητικού συμβουλίου παρέλθει ένας (1) μήνας χωρίς να έχει ληφθεί σχετική απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου, θεωρείται ότι αυτή έχει εγκριθεί.

Το διοικητικό συμβούλιο της επιχείρησης συντάσσει υποχρεωτικά τους εξής κανονισμούς:

α) Εσωτερικό κανονισμό υπηρεσιών (οργάνωση, διάρθρωση και αρμοδιότητες των υπηρεσιών της επιχείρησης, οι θέσεις του προσωπικού κατά ειδικότητα και το ανώτατο όριο αυτού).

β) Κανονισμό προσωπικού, (υπηρεσιακή κατάσταση προσωπικού, προσόντα πρόσληψης, δικαιώματα και υποχρεώσεις και πειθαρχικές ευθύνες).

γ) Κανονισμό οικονομικής διαχείρισης.

Εκτός των ανωτέρω κανονισμών, εφόσον κριθεί σκόπιμο, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης μπορεί να συντάσσονται και άλλοι κανονισμοί, που κρίνονται απαραίτητοι για τη λειτουργία της.

Για την πρόσληψη προσωπικού (Ν. 2190/1994, όπως ισχύει), τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου (Ν. 2527/1997, όπως ισχύει), μελετών (Π.Δ. 410/1995, Ν. 3463/2006 και Ν. 3316/2005), έργων (Ν. 1418/1984, Π.Δ. 609/1985, Π.Δ. 171/1987 και Ν. 3263/2004, όπως ισχύουν), προμηθειών (Ν. 2286/1995 και Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α.) και υπηρεσιών (Π.Δ. 28/1980, Ν. 2539/1997 και Π.Δ. 346/1998) εφαρμόζονται οι αντίστοιχες διατάξεις των Ο.Τ.Α.. Για ποσά που υπερβαίνουν τα εκάστοτε οριζόμενα, ισχύουν οι διατάξεις του κοινοτικού δικαίου[1].

Το προσωπικό της κοινωφελούς επιχείρησης υπηρετεί με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου και για την πρόσληψή του εφαρμόζονται οι αντίστοιχες διατάξεις των Ο.Τ.Α.. Μπορεί μετά από σχετική αίτηση[2], να αποσπασθούν υπάλληλοι των Ο.Τ.Α. σε κοινωφελή επιχείρηση για δύο (2) χρόνια με δυνατότητα ανανέωσης για άλλα δύο (2) χρόνια. Οι αποδοχές επιβαρύνουν την επιχείρηση. Επίσης με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, είναι δυνατή η απόσπαση υπαλλήλων, από μία κοινωφελή επιχείρηση προς άλλη κοινωφελή επιχείρηση του ίδιου Ο.Τ.Α., καθώς και προς δημοτική (ή κοινοτική) ανώνυμη εταιρεία αξιοποίησης ή εκμετάλλευσης κοινοχρήστων χώρων.

Η κοινωφελής επιχείρηση μπορεί να χρηματοδοτείται από το δήμο (ή την κοινότητα), εφόσον:

1) παρέχει τις υπηρεσίες για τις οποίες έχει συσταθεί,

2) έχει ληφθεί σχετική απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου με απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του,

3) η επιχείρηση έχει εκπονήσει διετές πρόγραμμα δράσης (παρεχόμενες υπηρεσίες, δαπάνη αυτών, ειδικότεροι όροι, κλπ).

Τα βασικά στοιχεία που πρέπει να περιέχει το πρόγραμμα δράσης, οι προϋποθέσεις αναθεώρησής του, ο τρόπος καθορισμού της χρηματοδότησης και λοιπά σχετικά ζητήματα μπορεί να ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης (ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α.).

Για τη χορήγηση της χρηματοδότησης συνάπτεται σύμβαση μεταξύ του Ο.Τ.Α. και της κοινωφελούς επιχείρησης, στην οποίααπαραίτητα αναφέρονται τα ανωτέρω στοιχεία, καθώς και οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των συμβαλλομένων, οι ρήτρες, κλπ.

Για το ποσό της χρηματοδότησης ισχύουν οι διατάξεις του Κώδικα Φ.Π.Α. και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς πέραν αυτών που αναφέρονται στο πρόγραμμα δράσης[3].

Παρέχεται η δυνατότητα στη δημοτική (ή κοινοτική) επιχείρηση με απόφαση του διοικητικού της συμβουλίου, η οποία εγκρίνεται από το δημοτικό (ή κοινοτικό) συμβούλιο να εισπράττει εύλογη αποζημίωση από τους αποδέκτες των υπηρεσιών της για να καλύψει μέρος του κόστους των παρεχομένων υπηρεσιών.

Οι κοινωφελείς επιχειρήσεις μπορούν να συμμετέχουν σε προγραμματικές συμβάσεις.

Το κεφάλαιο της κοινωφελούς επιχείρησης δεν μπορεί να αυξάνεται πριν την παρέλευση τεσσάρων (4) ετών από τη σύστασή της. Το ποσό που προέρχεται από αύξηση του εταιρικού της κεφαλαίου δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κάλυψη λειτουργικών δαπανών.

Ο οικείος Ο.Τ.Α. μπορεί να παραχωρεί δωρεάν στην κοινωφελή επιχείρηση τη χρήση εγκαταστάσεων, εξοπλισμού ή άλλων μέσων.

Οι κοινωφελείς επιχειρήσεις απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος, ενώ τα καθαρά κέρδη τους μπορεί να διατίθενται για τη βελτίωση ή την επέκταση των εγκαταστάσεων τους ή να παρέχονται στο δήμο (ή την κοινότητα) για εκτέλεση κοινωφελών έργων.

Το διοικητικό συμβούλιο της επιχείρησης, μπορεί να κρατήσει μέχρι 12% από τα καθαρά κέρδη, σε ιδιαίτερο λογαριασμό για την παροχή κινήτρων στους εργαζόμενους, με τη μορφή πρόσθετης αμοιβής. Τα κριτήρια και η διαδικασία καταβολής των αμοιβών αυτών και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται στον κανονισμό προσωπικού της επιχείρησης.

Ο τακτικός διαχειριστικός έλεγχος διενεργείται από ελεγκτές, που διορίζονται από το δημοτικό (ή κοινοτικό) συμβούλιο. Ως ελεγκτές ορίζονται ορκωτοί ελεγκτές ή πρόσωπα που έχουν το δικαίωμα να οριστούν ελεγκτές σε ανώνυμη εταιρεία. Ο ορισμός ορκωτών ελεγκτών είναι υποχρεωτικός στον έλεγχο επιχείρησης που έχει ετήσιο κύκλο εργασιών μεγαλύτερο από 1.500.000 ευρώ.

Η κοινωφελής επιχείρηση που δεν λειτουργεί για πάνω από δυο (2) χρόνια λύεται και εκκαθαρίζεται.

Δύο ή περισσότερες κοινωφελείς επιχειρήσεις του ίδιου δήμου (ή της κοινότητας) μπορούν να συγχωνευθούν με απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του (50%+1 ψήφο του συνόλου των μελών του) και αφού προηγηθεί εκτίμηση του ενεργητικού και παθητικού της περιουσίας των συγχωνευόμενων επιχειρήσεων και σχετική οικονομοτεχνική μελέτη. Οι συγχωνευόμενες επιχειρήσεις λύονται χωρίς εκκαθάριση και συστήνεται νέα κοινωφελής επιχείρηση.

Η απόφαση αυτή περιέχει όλα τα στοιχεία που πρέπει να έχει μια νεοσυσταθείσα δημοτική (ή κοινοτική) επιχείρηση και δημοσιεύεται στο Φ.Ε.Κ..

Από τη σύσταση της η νέα επιχείρηση αυτοδίκαια υπεισέρχεται στα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων που έχουν καταργηθεί.

Το προσωπικό των επιχειρήσεων που συγχωνεύθηκαν, το οποίο υπηρετεί με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, μεταφέρεται σε αντίστοιχες θέσεις της νέας επιχείρησης. Το προσωπικό που πλεονάζει απολύεται με απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου μετά από πρόταση του διοικητικού συμβουλίου της νέας επιχείρησης. Η αποζημίωση του απολυόμενου προσωπικού καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του δήμου (ή της κοινότητας).

ΑΝΩΝΥΜΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ Ο.Τ.Α.

Όπως προαναφέρθηκε, οι ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. συνιστώνται από ένα ή περισσότερους δήμους ή κοινότητες ή και άλλους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή τρίτους, όμως πάντα οι φορείς της Τ.Α. πρέπει να διαθέτουν την πλειοψηφία του εταιρικού κεφαλαίου. Το υπόλοιπο εταιρικό κεφάλαιο μπορεί να κατέχεται από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, το δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ..

Οι ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2190/1920 και διακρίνονται σε:

Α) Αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α., των οποίων η πλειοψηφία του εταιρικού κεφαλαίου κατέχεται από Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού ή από άλλους φορείς της Τ.Α. και μπορούν να συμμετέχουν φορείς του δημοσίου, συνεταιρισμοί, επιστημονικοί φορείς, επιμελητήρια, τράπεζες και πιστωτικά ιδρύματα. Οι εταιρείες αυτές έχουν ως αποκλειστικό αντικείμενο την επιστημονική και τεχνική υποστήριξη των Ο.Τ.Α. και των ενώσεών τους, την προώθηση της ανάπτυξης, την ανάπτυξη δραστηριοτήτων προστασίας του περιβάλλοντος, τη συμμετοχή τους σε αντίστοιχα προγράμματα ή την εφαρμογή σχετικών πολιτικών σε ευρύτερο γεωγραφικό χώρο.

Β) Δημοτικές (ή κοινοτικές) ανώνυμες εταιρείες είναι αυτές που συστήνονται από ένα δήμο (ή μια κοινότητα), με σκοπό την αξιοποίηση της δημοτικής (ή κοινοτικής) περιουσίας ή την εκμετάλλευση κοινοχρήστων χώρων. Επιτρέπεται η μειοψηφική συμμετοχή του δημοσίου ή άλλων φυσικών ή νομικών προσώπων.

Για την πρόσληψη προσωπικού (Ν. 2190/1994, όπως ισχύει), τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου (Ν. 2527/1997, όπως ισχύει), μελετών (Π.Δ. 410/1995, Ν. 3463/2006 και Ν. 3316/2005), έργων (Ν. 1418/1984, Π.Δ. 609/1985, Π.Δ. 171/1987 και Ν. 3263/2004, όπως ισχύουν), προμηθειών (Ν. 2286/1995 και Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α.) και υπηρεσιών (Π.Δ. 28/1980, Ν. 2539/1997 και Π.Δ. 346/1998) εφαρμόζονται οι αντίστοιχες διατάξεις των Ο.Τ.Α.. Για ποσά που υπερβαίνουν τα εκάστοτε οριζόμενα, ισχύουν οι διατάξεις του κοινοτικού δικαίου[4]. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις που διέπουν τις ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. και του Ν. 2190/1920.

Γ) Επιχειρήσεις Ο.Τ.Α. ειδικού σκοπού θεωρούνται όσες συνιστώνται με βάσει ειδικές διατάξεις νόμου.

Οι δήμοι και οι κοινότητες μπορούν να συμμετέχουν και σε άλλες ανώνυμες εταιρείες με εξαίρεση τις ποδοσφαιρικές, τραπεζικές και ασφαλιστικές.

Η επιχορήγηση ανώνυμης εταιρείας από Ο.Τ.Α. απαγορεύεται, με εξαίρεση την ανώνυμη εταιρεία νησιωτικών περιοχών ή ναυτικής εταιρείας του Ν. 959/1979, που έχουν συστήσει ή συμμετέχουν κατά πλειοψηφία στο εταιρικό τους κεφάλαιο για τη διεξαγωγή θαλάσσιων συγκοινωνιών και μεταφορών, καθώς επίσης και στις περιπτώσεις που υφίσταται ειδική νομοθετική ρύθμιση.

Με εξαίρεση τις αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες, δεν είναι επιτρεπτή η συμμετοχή τους σε προγραμματικές συμβάσεις.

Το προσωπικό των ανωνύμων εταιρειών Ο.Τ.Α. υπηρετεί με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου και για τον τρόπο πρόσληψής του θα εκδοθεί προεδρικό διάταγμα μετά από γνώμη της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε..

Οι συμβάσεις ανάθεσης μελετών, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών διενεργούνται με βάσει τα αναφερόμενα στους οικείους κανονισμούς διαχείρισης. Όταν όμως το ποσό της σύμβασης υπερβαίνει το αντίστοιχο των κοινοτικών οδηγιών, τότε εφαρμόζεται το Κοινοτικό Δίκαιο.

Η ανώνυμη εταιρεία Ο.Τ.Α. αν δυο (2) χρόνια μετά την ίδρυσή της, είναι ζημιογόνα για τρεις (3) συνεχείς χρήσεις ή αν για ισάριθμες φορές εντός δεκαετίας τα ίδια κεφάλαια μειώθηκαν κάτω του 50% του εταιρικού κεφαλαίου, λύεται και εκκαθαρίζεται.

ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ - ΚΙΝΗΤΡΑ

Οι υπάρχουσες αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα συνεχίζουν να λειτουργούν μέχρι τη λήξη του χρόνου που προβλέπεται στη συστατική τους πράξη, χωρίς να παρέχεται δυνατότητα παράτασης. Οι εταιρείες αυτές διέπονται από τις εξής αρχές:

α) Για το διαχειριστικό έλεγχο και την ευθύνη των οργάνων διοίκησης ισχύουν αναλογικά οι διατάξεις των δημοτικών (ή κοινοτικών) κοινωφελών επιχειρήσεων.

β) Η ευθύνη των εταίρων περιορίζεται μέχρι το ποσό που εισέφερε ο καθένας.

γ) Για την πρόσληψη προσωπικού, τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου, μελετών, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών εφαρμόζονται οι αντίστοιχες διατάξεις που ισχύουν για τους Ο.Τ.Α.

Η σύσταση αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας από Ο.Τ.Α. επιτρέπεται μόνο εφόσον προβλέπεται ρητά από ειδική νομοθετική ρύθμιση ή από το πλαίσιο εθνικών ή κοινοτικών προγραμμάτων.

Η συμμετοχή αστικών εταιρειών Ο.Τ.Α. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα σε προγραμματικές συμβάσεις δεν επιτρέπεται, εκτός αν υφίσταται ειδικότερη νομοθετική ρύθμιση που κρίνει διαφορετικά.

Μέχρι τις 8-6-2007 οι υπάρχουσες αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα υποχρεούνται να υποβάλουν στη Διεύθυνση Τοπικής Αυτοδιοίκησης της οικείας Περιφέρειας αντίγραφο της συστατικής τους πράξης. Την ίδια υποχρέωση έχουν και για κάθε τροποποίηση αυτής.

Με απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου ή του διοικητικού συμβουλίου του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, μπορεί να ανατεθεί απευθείας σε κοινωφελή επιχείρηση ή σε αναπτυξιακή ανώνυμη εταιρεία Ο.Τ.Α. ή σε επιχείρηση Ο.Τ.Α. ειδικού σκοπού (εξαιρούνται οι δημοτικές ή κοινοτικές ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. και οι ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α.), η παροχή υπηρεσιών, συναφών με το σκοπό της επιχείρησης, εφόσον η αξία της ανάθεσης χωρίς Φ.Π.Α. δεν υπερβαίνει το ποσό των 45.000 ευρώ και οι υπηρεσίες παρασχεθούν από τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Η ετήσια αξία των απευθείας αναθέσεων προς μια επιχείρηση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 150.000 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α..

Η εκπόνηση μελέτης ανατίθεται υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι η δημοτική επιχείρηση έχει προσωπικό ή συνεργάτες με αντίστοιχο τίτλο σπουδών ή ειδικοτήτων.

Δημιουργείται Μητρώο Επιχειρήσεων Ο.Τ.Α., το οποίο περιλαμβάνει στοιχεία που αφορούν τη σύσταση και λειτουργία των επιχειρήσεων αυτών. Τα ανωτέρω στοιχεία κοινοποιούνται στην οικεία Περιφέρεια, η οποία τηρεί σχετική βάση δεδομένων και γνωστοποιούνται στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.

Με βάση τα στοιχεία του Μητρώου η οικεία Περιφέρεια εκδίδει κάθε χρόνο βεβαίωση, η οποία περιέχει τα στοιχεία κάθε επιχείρησης Ο.Τ.Α. που είναι καταχωρημένη στο ανωτέρω Μητρώο. Η βεβαίωση αυτή συνυποβάλλεται στην οικεία Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) μαζί με τη φορολογική δήλωση της επιχείρησης.

Επιχείρηση Ο.Τ.Α. δεν μπορεί να συμμετάσχει σε δημόσιο διαγωνισμό ή να εισπράξει οποιοδήποτε χρηματικό ποσό από Ο.Τ.Α. ή φορέα του δημόσιου τομέα, αν δεν υποβάλλει μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά τη παραπάνω βεβαίωση.

Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, ορίζονται τα στοιχεία που γνωστοποιούν οι επιχειρήσεις, ο χρόνος και ο τρόπος υποβολής των στοιχείων και έκδοσης της αντίστοιχης βεβαίωσης, η διαδικασία δημιουργίας του Μητρώου, ο χρόνος έναρξης εφαρμογής των διατάξεων αυτών, καθώς και κάθε σχετικό θέμα. Στα στοιχεία που κοινοποιούνται στην οικεία Περιφέρεια περιλαμβάνονται οπωσδήποτε οι προσλήψεις προσωπικού των επιχειρήσεων, καθώς και οι συμβάσεις μίσθωσης έργου και ανάθεσης ή ανάληψης έργων, προμηθειών, μελετών και υπηρεσιών που αυτές συνάπτουν.

Τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης που συστήνονται από Ο.Τ.Α., έχουν τη νομική μορφή της κοινωφελούς δημοτικής (ή κοινοτικής) επιχείρησης ή της ανώνυμης εταιρείας Ο.Τ.Α.

Από 8-6-2006 και μέχρι τις 31-12-2007, όλες οι υφιστάμενες δημοτικές και κοινοτικές επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμόσουν το καταστατικό τους στις νέες διατάξεις. Σε διαφορετική περίπτωση τίθενται υπό καθεστώς εκκαθάρισης.

Αν ο δήμος (ή η κοινότητα) έχει περισσότερες αμιγείς επιχειρήσεις του άρθρου 277 του Π.Δ. 410/1995, μπορεί μέχρι 31-12-2007 με απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του (50%+1 ψήφο του συνόλου των μελών του), να προβεί σε συγχώνευση αυτών. Οι συγχωνευθείσες επιχειρήσεις μετά από σχετική οικονομοτεχνική μελέτη, λύονται χωρίς να εκκαθαρίζονται και συστήνεται κοινωφελής επιχείρηση. Η νέα επιχείρηση αναλαμβάνει τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των επιχειρήσεων που έχουν καταργηθεί. Το προσωπικό των επιχειρήσεων που έχουν συγχωνευθεί και υπηρετούσε με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου μεταφέρεται σε αντίστοιχες θέσεις της νεοσυσταθείσας επιχείρησης. Τυχόν προσωπικό που κρίνεται ότι πλεονάζει απολύεται, με απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου μετά από πρόταση του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης. Η αποζημίωση του απολυόμενου προσωπικού αναλαμβάνεται από τον οικείο Ο.Τ.Α.

Με απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του(50%+1 ψήφο του συνόλου των μελών του), μπορεί να μεταφερθεί το πλεονάζον προσωπικό των συγχωνευόμενων επιχειρήσεων ανεξαρτήτως ειδικότητας και χωρίς αίτησή του σε αντίστοιχες υπηρεσίες του οικείου Ο.Τ.Α. ή των νομικών του προσώπων, με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι αυτό υπηρετούσε με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου μέχρι 31-12-2005.

Το προσωπικό που μεταφέρεται στο δήμο, την κοινότητα ή σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου αυτών καταλαμβάνει, είτε κενές οργανικές θέσεις είτε με απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου συνιστώμενες προσωρινές προσωποπαγείς θέσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αντίστοιχης ή παρεμφερούς ειδικότητας και διέπεται ως προς τους όρους και το ύψος της αμοιβής της εργασίας του από τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας που ισχύουν για το προσωπικό των Ο.Τ.Α..

Η απόφαση μεταφοράς του προσωπικού εκδίδεται μέσα σε ένα (1) μήνα από τη σύσταση της νέας επιχείρησης και η πράξη σύστασης προσωρινών προσωποπαγών θέσεων εκδίδεται από το αρμόδιο προς διορισμό όργανο (δήμαρχος ή πρόεδρος κοινότητας) και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Οι υπάρχουσες αμιγείς επιχειρήσεις του άρθρου 277 του Π.Δ. 410/1995 μπορούν μέχρι 31-12-2007 να μετατραπούν χωρίς να εκκαθαριστούν, εφόσον επιδιώκουν εμπορικούς ή βιομηχανικούς σκοπούς σε ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. ή σε δημοτικές (ή κοινοτικές) ανώνυμες εταιρείες. Εφόσον η νέα εταιρεία είναι δημοτική (ή κοινοτική) ανώνυμη εταιρεία, είναι δυνατή η μεταφορά σε αυτήν προσωπικού της αμιγούς επιχείρησης με απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου, με ανάλογη εφαρμογή των προαναφερθέντων.

Από 8-6-2006 δεν επιτρέπεται η σύσταση διαδημοτικών (ή διακοινοτικών) επιχειρήσεων. Οι υπάρχουσες συνεχίζουν να λειτουργούν μέχρι τη λήξη του προβλεπόμενου από τη συστατική τους πράξη χρόνου. Σε περίπτωση λύσης αυτών, το προσωπικό μπορεί να μεταφερθεί στο δήμο ή την κοινότητα ή σε συνιστώμενα από αυτούς νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Τα ίδια ισχύουν και στην περίπτωση λύσης υφιστάμενων ανωνύμων εταιρειών του Π.Δ. 410/1995, καθώς και αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών, των οποίων εταίροι είναι αποκλειστικά Ο.Τ.Α. ή και νομικά τους πρόσωπα. Στην περίπτωση αυτή δεν επιτρέπεται η σύσταση νέας επιχείρησης Ο.Τ.Α. από τους ίδιους εταίρους με την ίδια νομική μορφή και με τους ίδιους καταστατικούς σκοπούς.

Επίσης, από 8-6-2006 δεν επιτρέπεται η σύσταση κατασκευαστικών επιχειρήσεων από τους Ο.Τ.Α. Οι υπάρχουσες κατασκευαστικές επιχειρήσεις συνεχίζουν μέχρι τη λήξη του προβλεπόμενου από τη συστατική τους πράξη χρόνου, μετατρεπόμενες μέχρι 31-12-2007 σε ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. ή σε δημοτικές (ή κοινοτικές) ανώνυμες εταιρείες, έχοντας τις υποχρεώσεις των εργοληπτικών επιχειρήσεων. Για τις επιχειρήσεις αυτές ισχύουν τα κίνητρα των υπολοίπων δημοτικών επιχειρήσεων, όσον αφορά τα όρια απευθείας ανάθεσης κατασκευής έργου ή εργασιών συντήρησης έργου μετά από απόφαση του δημοτικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου.

Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης καθορίζεται η διαδικασία προσαρμογής του καταστατικού των παραπάνω επιχειρήσεων στις διατάξεις του νόμου αυτού, τα σχετικά με τη λύση και εκκαθάριση των επιχειρήσεων που δεν προσαρμόζονται στις νέες διατάξεις και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή τους.

Οι υφιστάμενες δημοτικές επιχειρήσεις εξακολουθούν μέχρι τη συγχώνευση, λύση ή μετατροπή τους να διέπονται από τις αντίστοιχες διατάξεις του Π.Δ. 410/1995.

Προγραμματικές συμβάσεις, οι οποίες έχουν συναφθεί μέχρι 8-6-2006 και στις οποίες συμμετέχουν και ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α., ισχύουν μέχρι την οριστική εκτέλεση του αντικειμένου τους.

Οι αρμοδιότητες που έχουν ανατεθεί, σύμφωνα με το άρθρο 36 του Π.Δ. 410/1995, σε δημοτικές επιχειρήσεις ασκούνται μέχρι την προσαρμογή του καταστατικού τους στις νέες διατάξεις.

Οι αμιγείς δημοτικές (ή κοινοτικές) επιχειρήσεις στις οποίες είχε ανατεθεί η καθαριότητα των κοινοχρήστων χώρων και η αποκομιδή των απορριμμάτων, συνεχίζουν να λειτουργούν μέχρι τη λήξη του προβλεπόμενου από τη συστατική τους πράξη χρόνου, χωρίς τη δυνατότητα ανανέωσης. Και για τις επιχειρήσεις αυτές μπορεί να εφαρμοστούν οι ευεργετικές διατάξεις για τη μεταφορά του πλεονάζοντος προσωπικού, που υπηρετεί με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου στον οικείο δήμο ή στα νομικά πρόσωπα αυτού.

Θανάσης Παζαρλόγλου

idimon.gr

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *