ροή ειδήσεων

Επιτακτική η ανάγκη ανέλκυσης του Sea Diamond!

Πέρασαν τέσσερα χρόνια και πέντε μήνες από την ημέρα που το κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond βυθίστηκε στα μπλε νερά της Καλντέρας στη Σαντορίνη, ενώ οι κάτοικοι συνεχίζουν να ανησυχούν...


και να ζητάνε επιτακτικά την ανέλκυση και την απομάκρυνση του ναυαγίου.

Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας δημοσίευσε πριν από περίπου ένα μήνα πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την κατάρτιση ολοκληρωμένης μελέτης διαχείρισης του ναυαγίου, με στόχο την ανέλκυση και την απομάκρυνσή του, από τα ιστορικά νερά της Καλντέρας.

Η δημοτική σύμβουλος, μέλος του Λιμενικού Ταμείου, Μαρία Νομικού, δηλώνει στο ΑΠΕ -ΜΠΕ ότι η πρόσκληση έγινε με σκοπό να υπάρξει μία διερεύνηση για το εάν υπάρχει ή όχι ενδιαφέρον από τις ιδιωτικές εταιρείες να αναλάβουν το έργο, αλλά και για να υπολογιστεί το κόστος διαχείρισης και η ανέλκυση του ναυαγίου.

Ήδη, επισημαίνει, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον δύο εταιρείες του εξωτερικού (Ολλανδία, Σκανδιναβία), ενώ έχουν ζητήσει πληροφορίες και πολλές ελληνικές εταιρείες.

Πάντως διευκρινίζει ότι ήδη το Ταμείο και ο δήμος βρίσκονται σε δικαστική διαμάχη με την πλοιοκτήτρια εταιρεία για το σοβαρό αυτό πρόβλημα. «Το ναυάγιο βρίσκεται μόλις 30 μέτρα από την ακτή και υπάρχει ανησυχία για τις συνέπειες που έχει ή μπορεί να έχει στο θαλάσσιο και παράκτιο περιβάλλον του νησιού. Το ναυάγιο μας απασχολεί όλους, ως κοινωνία», τονίζει η κ. Νομικού.

Το ιστορικό το ναυαγίου

Τη Μεγάλη Πέμπτη, 5 Απριλίου του 2007, το κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond» της εταιρείας «Louis Hellenic-Cruises», ξεκίνησε από το λιμάνι του Ηρακλείου περίπου στις 12 το μεσημέρι, με προορισμό τη Σαντορίνη, όπου και θα παρέμενε για 4-5 ώρες, πραγματοποιώντας κρουαζιέρα από το λιμάνι του Πειραιά, σε Ρόδο, Μύκονο, Κουσάντασι, Ηράκλειο, Σαντορίνη, Πειραιά. Μετέφερε 1.163 επιβάτες και 391 μέλη πληρώματος.

Μία ώρα μετά την αναχώρηση συνέβη βλάβη στη μία από τις τέσσερις κύριες μηχανές του πλοίου, σε αντλία πετρελαίου, και η μηχανή βγήκε εκτός λειτουργίας. Μετά από περίπου τρεις ώρες ταξιδιού, με τις τρεις μόνο μηχανές, και ταυτόχρονες επισκευές εν πλω, η μηχανή μπήκε σε λειτουργία 15 λεπτά πριν την πρόσκρουση. Το πλοίο είχε θέσει την επισκευασμένη μηχανή σε λειτουργία μπαίνοντας στον κόλπο της Σαντορίνης, και έκτοτε παρέκκλινε συστηματικά της πορείας πρόσδεσης. Αντί να ευθυγραμμιστεί μεταξύ της σημαδούρας Νο4 και της «γλώσσας» που έβγαζε στη στεριά, βρέθηκε δύο ναυτικά στάδια νοτιότερα, προς το ακρωτήριο Αλωνάκι.

Στο σημείο εκείνο το πλοίο προσέκρουσε σε ξέρα κοντά στην πλώρη του, με τη δεξιά του πλευρά, στις 15:30, και άρχισε να «μπάζει» νερά. Μετά από λίγο ακούγονταν εκρήξεις και ξέσπασε πυρκαγιά. Οι μηχανές συνέχισαν να δουλεύουν και αποκόλλησαν το πλοίο οδηγώντας το μέσα τον όρμο των Φηρών, όπου και οι μηχανές σταμάτησαν λόγω της εισροής των υδάτων και το πλοίο παρέμεινε ακυβέρνητο.

Το λιμεναρχείο ενημερώθηκε 17 λεπτά μετά την πρόσκρουση από τον πλοίαρχο, όπως δήλωσε τότε ο ίδιος, ενώ στη συνέχεια ο πλοίαρχος δεν απαντούσε για μισή ώρα «στις επανειλημμένες προσπάθειες που έγιναν από πλευράς λιμεναρχείου για επικοινωνία μέσω VHF». Στις 15:40 το πλοίο είχε πάρει μεγάλη κλίση και ζητήθηκε από τους ιδιώτες λεμβούχους της περιοχής να σπεύσουν σε βοήθεια κοντά στο Sea Diamond και στις 16:10 ανακοινώνεται από το λιμεναρχείο πως έχει δοθεί εντολή εγκατάλειψης του πλοίου. Από εκείνη τη στιγμή και έπειτα ξεκίνησε η διαδικασία διάσωσης του κόσμου, με καλές καιρικές συνθήκες. Στις 18:30 η διαδικασία της εκκένωσης είχε ολοκληρωθεί, και παρέμεναν εντός του πλοίου 27 άτομα του πληρώματος, ενώ διαπιστώθηκε ότι αγνοούνται δύο Γάλλοι επιβάτες, πατέρας και κόρη.

Μετά την ολοκλήρωση της εκκένωσης ξεκίνησε η διαδικασία ρυμούλκησης του πλοίου. Όλο το βράδυ έγιναν προσπάθειες να μη βυθιστεί το πλοίο, αλλά τελικά το Sea Diamond βυθίστηκε στις 7 τα ξημερώματα της Παρασκευής, 6 Απριλίου 2007.

Το ναυάγιο παραμένει ως σήμερα στο βυθό, κρεμάμενο σε χείλος γκρεμού, θεωρείται τοξική απειλή για την περιοχή και έχει χαρακτηριστεί «απόβλητο». Στην περίπτωση που γλιστρήσει, ανάλογα με το πότε αυτό θα συμβεί και την κατάσταση αποσύνθεσης του πλοίου, είναι πιθανό να μην αντέξει το κουφάρι και η ρύπανση να επιταχυνθεί σε μεγάλα επίπεδα. Ήδη από τις πρώτες εβδομάδες έχουν αρχίσει να ηλεκτρολύονται τα μεταλλικά του μέρη και από κάποια στιγμή και πλέον θα είναι αδύνατο να ανελκυθεί λόγω εκτεταμένης διάβρωσης. Εκτός από τα πετρελαιοειδή και τα έλαια που αναβλύζουν αδιάλυτα στην επιφάνεια της θάλασσες και συλλέγονται, σημαντικότερος κίνδυνος είναι οι υδατοδιαλυτές και μη διαλυτές τοξικές ουσίες που προέρχονται από την αποσύνθεση των μερών του πλοίου και χαρακτηρίζονται ως εξαιρετικά επικίνδυνες.

Στην πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει επιβληθεί πρόστιμο που δεν έχει πληρωθεί, καθώς η υπόθεση εκκρεμεί στο στάδιο της προανάκρισης στα δικαστήρια.

Το 2008, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας έδωσε ανοιχτή πρόσκληση σε ενδιαφερόμενους ναυπηγικούς μελετητικούς οίκους, ώστε να συντάξουν μελέτες κόστους για ανέλκυση ή απομάκρυνση του βυθισμένου πλοίου. Οκτώ εταιρείες εκδήλωσαν ενδιαφέρον, όμως δεν προχώρησε ποτέ κάτι.

Το Φεβρουάριο του 2011 ο Συνήγορος του Πολίτη εξέδωσε πόρισμα με το οποίο επισήμανε «αδράνεια και έλλειψη οποιοδήποτε σχεδίου και μελέτης για τις επιπτώσεις του ναυαγίου».

Τον Μάρτιο του 2011 προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας η «Διεθνής Δράση για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό της Σαντορίνης», το «Αρχιπέλαγος-Ινστιτούτο Θαλάσσιας και Περιβαλλοντικής Έρευνας Αιγαίου» (με έδρα την Ικαρία), η Κοινότητα Οίας και εννέα κάτοικοι της Σαντορίνης για το θέμα του ναυαγίου.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις επιταγές του Συντάγματος τα ναυάγια πρέπει μέσα σε τρεις μήνες από τη βύθισή τους να ανελκύονται από την πλοιοκτήτρια εταιρεία και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης της, η ανέλκυση πρέπει να γίνεται από τον αρμόδιο δημόσιο φορέα και η δαπάνη να καταλογίζεται στην ναυτιλιακή εταιρεία, επισημαίνει το Συμβούλιο της Επικρατείας.

itnnews

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχόλια

  1. Ανώνυμος23/9/11 22:37

    Μάλλον κάποιοι τα νομίζουν ολα ευκολα με τις ανελκύσεις.
    Και μην πάνε για μαλλί και βγούνε κουρεμένοι στο τέλος.

    Δηλαδή προκύψει ζημιά τρισχειρότερη για την Καλντέρα κατα την προσπάθεια η την διάρκεια της ανέλκυσης..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *