Στο δεύτερο σε έκταση μεγαλύτερο νησί της Δωδεκανήσου, την Κάρπαθο, οι ημέρες του Πάσχα ακολουθούν τη δική τους παράδοση, τα δικά τους ήθη και έθιμα. Ειδικά, στην Ολυμπο ή Ελυμπο, στο βορειότερο τμήμα της Καρπάθου, χωριό γνωστό...
για τις παραδόσεις του και τα λαογραφικά του στοιχεία. Τραχύ το τοπίο στην Ολυμπο, η οποία είναι χτισμένη στις βορεινές υπώρειες του βουνού Προφήτης Ηλίας. Εχει τριακόσιους περίπου μόνιμους κατοίκους, ενώ οι γυναίκες του χωριού εξακολουθούν να φορούν τις παραδοσιακές τους φορεσιές, στις γιορτές όμως και στα πανηγύρια επιλέγουν την επίσημη φορεσιά με τα κεντήματα, τα περίτεχνα κοσμήματα και τα χρωματιστά μαντίλια στην κεφαλή.
Μοσχοβολούν τα στενά δρομάκια της Ολύμπου τις ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα. Στους παραδοσιακούς ξυλόφουρνους ψήνονται το ζυμωτό ψωμί, οι κρίθινες κουλούρες αλλά και ανήμερα του Πάσχα, το οφτό -το κατσικάκι γεμιστό με ρύζι και συκωτάκια.
Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου ο κόσμος συγκεντρώνεται στην εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, με το εξαιρετικό ξυλόγλυπτο τέμπλο του 1742, όπου ο πατήρ Ιωάννης θα ψάλει το «Χριστός Ανέστη». Ομως, οι Ολύμπιοι και οι Ολυμπίτισσες, την κύρια Ανάσταση τη γιορτάζουν την Κυριακή του Πάσχα το μεσημέρι και στη συνέχεια, σύμφωνα με το έθιμο, ακολουθεί παραδοσιακός χορός στο προαύλιο της εκκλησίας, το Πλατύ, με τη συνοδεία των παραδοσιακών οργάνων της Καρπάθου, της λύρας, του λαούτου και της τσαμπούνας, και με τραγούδια, συρματικά (δημοτικά) και μαντινάδες.
Τη δεύτερη μέρα του Πάσχα οι Ολυμπίτισσες πηγαίνουν να περιποιηθούν τα οικογενειακά μνήματα, ενώ κορυφαία γιορτή για την Ολυμπο είναι η Τρίτη της Διακαινησίμου (Λαμπρή Τρίτη). Αφού γίνει η λειτουργία το πρωί, ξεκινάει πομπή κρατώντας λάβαρα και τις εικόνες του τέμπλου της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, και κατευθύνεται στο νεκροταφείο για την αναγγελία της Ανάστασης στους νεκρούς. Ακολουθεί λιτάνευση των εικόνων από εξωμονάστηρο σε εξωμονάστηρο και από πηγή σε πηγή «υπέρ υετού». Καταλήγουν στην κεντρική πλατεία της Ολύμπου, θρονιάζουν τις εικόνες στο τέμπλο, η ενορία παραθέτει γεύμα στο γυναικωνίτη για τους ψαλτάδες και τους θρονιαστές και ακολουθεί γλέντι στο Πλατύ μέχρι τα χαράματα.
Ο κύκλος των γιορτών του Πάσχα κλείνει τη Λαμπρή Παρασκευή, της Ζωοδόχου Πηγής, στην εκκλησία στο Διαφάνι, επίνειο της Ολύμπου.
* Ευχαριστούμε το σύμβουλο Πολιτισμού Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου - Κάσου Γιώργο Νικολάου Τσαμπανάκη και τον κινηματογραφιστή και λαϊκό καλλιτέχνη Γιάννη Χατζηβασίλη για την πολύτιμη βοήθειά τους.
http://www.agelioforos.gr
για τις παραδόσεις του και τα λαογραφικά του στοιχεία. Τραχύ το τοπίο στην Ολυμπο, η οποία είναι χτισμένη στις βορεινές υπώρειες του βουνού Προφήτης Ηλίας. Εχει τριακόσιους περίπου μόνιμους κατοίκους, ενώ οι γυναίκες του χωριού εξακολουθούν να φορούν τις παραδοσιακές τους φορεσιές, στις γιορτές όμως και στα πανηγύρια επιλέγουν την επίσημη φορεσιά με τα κεντήματα, τα περίτεχνα κοσμήματα και τα χρωματιστά μαντίλια στην κεφαλή.
Μοσχοβολούν τα στενά δρομάκια της Ολύμπου τις ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα. Στους παραδοσιακούς ξυλόφουρνους ψήνονται το ζυμωτό ψωμί, οι κρίθινες κουλούρες αλλά και ανήμερα του Πάσχα, το οφτό -το κατσικάκι γεμιστό με ρύζι και συκωτάκια.
Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου ο κόσμος συγκεντρώνεται στην εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, με το εξαιρετικό ξυλόγλυπτο τέμπλο του 1742, όπου ο πατήρ Ιωάννης θα ψάλει το «Χριστός Ανέστη». Ομως, οι Ολύμπιοι και οι Ολυμπίτισσες, την κύρια Ανάσταση τη γιορτάζουν την Κυριακή του Πάσχα το μεσημέρι και στη συνέχεια, σύμφωνα με το έθιμο, ακολουθεί παραδοσιακός χορός στο προαύλιο της εκκλησίας, το Πλατύ, με τη συνοδεία των παραδοσιακών οργάνων της Καρπάθου, της λύρας, του λαούτου και της τσαμπούνας, και με τραγούδια, συρματικά (δημοτικά) και μαντινάδες.
Τη δεύτερη μέρα του Πάσχα οι Ολυμπίτισσες πηγαίνουν να περιποιηθούν τα οικογενειακά μνήματα, ενώ κορυφαία γιορτή για την Ολυμπο είναι η Τρίτη της Διακαινησίμου (Λαμπρή Τρίτη). Αφού γίνει η λειτουργία το πρωί, ξεκινάει πομπή κρατώντας λάβαρα και τις εικόνες του τέμπλου της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, και κατευθύνεται στο νεκροταφείο για την αναγγελία της Ανάστασης στους νεκρούς. Ακολουθεί λιτάνευση των εικόνων από εξωμονάστηρο σε εξωμονάστηρο και από πηγή σε πηγή «υπέρ υετού». Καταλήγουν στην κεντρική πλατεία της Ολύμπου, θρονιάζουν τις εικόνες στο τέμπλο, η ενορία παραθέτει γεύμα στο γυναικωνίτη για τους ψαλτάδες και τους θρονιαστές και ακολουθεί γλέντι στο Πλατύ μέχρι τα χαράματα.
Ο κύκλος των γιορτών του Πάσχα κλείνει τη Λαμπρή Παρασκευή, της Ζωοδόχου Πηγής, στην εκκλησία στο Διαφάνι, επίνειο της Ολύμπου.
* Ευχαριστούμε το σύμβουλο Πολιτισμού Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου - Κάσου Γιώργο Νικολάου Τσαμπανάκη και τον κινηματογραφιστή και λαϊκό καλλιτέχνη Γιάννη Χατζηβασίλη για την πολύτιμη βοήθειά τους.
http://www.agelioforos.gr
πολύ παράξενοι οι ολυμπίτες μωρέ αδερφέ μου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ λέω να κάνατε καμιά ανανέωση στο DNA σας για να αλλάξετε και φάτσα , ήμαρτον όλοι και όλες ίδιοι και ιδιες είστε!
ΑπάντησηΔιαγραφήεχεις δικιο αλλα θα ηθελα να μας δωσεις λιγο απο το dna οχι απο το ιq σας
Διαγραφή