ροή ειδήσεων

Tυπογραφικό “λάθος” ή... σκοπιμότητα;

Με μεγάλη μας έκπληξη διαπιστώσαμε πως από το Νοέμβριο του 2011 διανέμεται προς διδασκαλία, στα Δημοτικά Σχολεία της Πατρίδας ένα νέο βιβλίο Γραμματικής, για την Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη, “αντικαθιστώντας” την μέχρι τώρα... ισχύουσα Γραμματική του Μανώλη Τριανταφυλλίδη, η οποία εδιδάσκετο πλέον των 30 χρόνων...

Θυμίζουμε ότι ο Μανώλης Τριανταφυλλίδης (1883-1959) γεννήθηκε στην Αθήνα από εύπορη οικογένεια. Αποφοίτησε από το Βαρβάκειο με άριστα και κατόπιν πιέσεων του πατέρα του γράφτηκε στη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Παρακολούθησε το πρώτο έτος αλλά στο δεύτερο εγκατέλειψε τη Σχολή και γράφτηκε στη Φιλοσοφική. Το 1906 παίρνει το πτυχίο της Φιλοσοφικής Σχολής και πηγαίνει στη Γερμανία. Το 1909 ανακηρύσσεται διδάκτορας του Πανεπιστημίου του Μονάχου. Στη διδακτορική του διατριβή πραγματεύθηκε το πρόβλημα των ξένων λέξεων της ελληνικής γλώσσας («Μελέτες για τις δάνειες λέξεις της μεσαιωνικής δημώδους γραμματείας»). Επιστρέφει στην Αθήνα και δραστηριοποιείται στον Εκπαιδευτικό Όμιλο. Τα έτη 1913- 1921 ήταν ο υπεύθυνος της έκδοσης του Δελτίου του Ομίλου. Από τους πρωτεργάτες της μεταρρύθμισης του 1917 καθώς κατέχει μία από τις δύο θέσεις των ανώτερων εποπτών του Υπουργείου Παιδείας (ο άλλος επόπτης ήταν ο Δελμούζος). Το 1926 διορίζεται Καθηγητής Γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης όπου δίδαξε ως το 1934. Συνέταξε τη Νεοελληνική Γραμματική. Κληροδότησε την πνευματική και υλική του περιουσία-ανάμεσά της και την τεράστια βιβλιοθήκη του-στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ιδρύοντας (1959) το Ίδρυμα που φέρει το όνομά του και το οποίο συνεχίζει με σημαντικά δημοσιεύματα και άλλες δραστηριότητες την «καλλιέργεια και την αξιοποίηση της δημοτικής γλώσσας και την προαγωγή της Παιδείας του Ελληνικού λαού» κατά την επιθυμία του δωρητή.

Σύμφωνα με την νέα Γραμματική που εκδόθηκε από τον Οργανισμό Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων, με την ευθύνη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου,, στην σελίδα 36 του βιβλίου, “ανακαλύπτουμε” ότι...

τα φωνήεντα της Ελληνικής Γλώσσας είναι 5 (πέντε)!!! Τα: α, ε, ι, ο, και το ου. Καθώς και ότι τα φωνήεντα η, υ, ω έχουν καταργηθεί!!!

Και τα σύμφωνα από 17, έμειναν μόνον τα 15!!! Τα ξ και ψ δεν υπάρχουν πλέον!!!..

Μια δοκιμή θα σας πείσει....Ο σχετικός υπερσύνδεσμος του βιβλίου είναι :

http://www.pi-schools.gr/books/dimotiko/gramm_e_st/027-040.pdf

Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι με την υπ. αριθμ. Φ.908/18254/Η (ΦΕΚ 372Β΄/20-02-2012) πράξη της τότε Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων διαπιστώθηκε η παύση λειτουργίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και η έναρξη λειτουργίας του ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (Ι.Ε.Π. από 24-02-2012, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 33 του άρθρ. 20 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 21 του Ν. 3966 (ΦΕΚ 118Α΄/24-05-2011)...

Γλαρός Ιωάννης
Υπεύθυνος Τομέα Παιδείας Ν.Δ Τ.Ο. Ρόδου


parapona-rodou.blogspot.com

Σχόλια

  1. Ανώνυμος10/10/12 13:07

    Πάλι τα ίδια! Λοιπόν, μιλάμε για φθόγγους, δηλαδή για ΗΧΟΥΣ, όχι για γράμματα. Τα γράμματα τα βλέπεουμε και τα γράφουμε, τους φθόγγους τους λέμε και τους ακούμε. Δηλαδή, το ο και το ω είναι ΔΥΟ γράμματα, αλλά ΕΝΑΣ φθόγγος. Δηλαδη (Νο 2) ο φθόγγος ω ΔΕΝ καταργήθηκε.
    Τα ψ και ξ δεν καταργούνται αλλά είναι διπλά: δηλαδή συντίθενται από δύο άλλα σύμφωνα (π+σ) και (κ+σ). Άρα δεν είναι φθόγγοι συμφώνων αλλά συνδυασμός φθόγγων συμφώνων.
    Για να μην ανησυχείτε τα ΓΡΑΜΜΑΤΑ παραμένουν 24....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβώς έτσι είναι. Σοφό είναι να μελετάμε σε βάθος πριν γράψουμε. Η συνωμοσιολογία μάλλον αποτελεί φίλτρο για κάθε ερμηνεία.

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος13/10/12 05:25

      αμην, ενας μορφωμενος σε αυτο το blog

      Διαγραφή
  2. Ανώνυμος10/10/12 21:19

    Αυτά έχουν εξηγηθεί από πολύ παλιά, υπάρχουν μάλιστα και στη Γραμματική του Τριανταφυλλίδη. Είναι όπως ακριβώς τα είπε ο πρώτος. Και οι φιλόλογοι και πανεπιστημιακοί τα έχουν επισημάνει ότι είναι έτσι. Ίσως ο κος Γλάρος να μην την άνοιξε για να της ρίξει μια ματιά! Κρίμα, τα γράφουν και επίσημα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος11/10/12 00:00

    Εμείς έχουμε όμως την τόλμη και βάζουμε την υπογραφή μας και το ονοματεπώνυμό μας στα άρθρα μας...και δεν "κρυβόμαστε" πίσω από την επιφανειακή ανωνυμία...
    Το άρθρο αναφέρεται στην σελίδα 36 και μόνο..η οποία...καταγράφει τα "φωνήεντα" και "σύμφωνα"...και μόνο...Ουδεμία ανφορα γίνεται σε "φθόγγους". Σωστά?
    Ο αναγνώστης, ο μαθητής και ο εκπαιδευτικός διαβάζει...για την ύπαρξη των ανωτέρω και μόνο...Εξάλλου δεν αποτελεί τυχαίο το γεγονός που αναρωτιόμαστε εάν πρόκειται για..."τυπογραφικό" λάθος...Το βιβλίο είναι του 2011...δεν κατανοούμε το πως έχουν εξηγηθεί από..."πολύ παλιά"....
    Όσο για το κρίμα...το επιστρέφουμε στους..."ανώνυμους" κριτές μας!
    Γλαρός Ιωάννης
    Υπεύθυνος Τομέα Παιδείας Ν.Δ Τ.Ο Ρόδου
    πρ. Αν. Δ/ντής ΙΕΚ Ρόδου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος11/10/12 15:30

      Παρόλα αυτά, το να παίρνουμε μια σελίδα μεμονωμένη, είναι λάθος, κατά την άποψη μου. Γιατί η σελίδα 36 εντάσσεται στο 2ο μέρος, το οποίο χωρίζεται σε ενότητες και αυτές σε 3.1, 3.2 κλπ.

      Δηλαδή:
      2ο Μέρος: Μιλάω και γράφω - Φθόγγοι, γράμματα και συλλαβές
      3η Ενότητα: Πώς δημιουργώ λέξεις;
      3.1 Φθόγγοι (σελ. 34-38)
      3.2 Γράμματα (σελ. 39-...)

      Η υποενότητα 3.1 ξεκινάει από τη σελίδα 34. Εκεί λοιπόν, αναφέρεται, ότι μέσα στις αγκύλες συμβολίζονται οι φθόγγοι. Μάλιστα, οι φθόγγοι, όπως γράφονται μέσα στις αγκύλες, συμβολίζονται με ένα τύπου αγγλικό αλφάβητο (βλέπε διάφορα ελληνο-αγγλικά ή άλλων γλωσσών λεξικά). Εδώ επειδή αναφέρεται σε παιδιά δημοτικού, τα έχει στα ελληνικά.
      Στη συνέχεια, στη σελίδα 35 αναφέρεται ξεκάθαρα στους φθόγγους, τους οποίους χωρίζει σε φωνήεντα και σύμφωνα, συνεχίζει στην επίμαχη σελίδα 36, όπου και τα περιγράφει (ως φθόγγους πάντα, είμαστε στο ίδιο κεφάλαιο). Τα χωρίζει σε ηχηρά και άηχα και στις σελ. 37-38 περιγράφει τις υποκατηγορίες τους και πώς αυτά προφέρονται (με ποιο μέρος του στόματος κλπ).

      Σε αυτό το σημείο τελειώνει το 3.1 και συνεχίζει με την υποενότητα 3.2, στην σελ. 39 με θέμα τα γράμματα, όπου αναρωτιέται γιατί υπάρχουν περισσότερα γράμματα από φθόγγους, παρουσιάζεται το αλφάβητο, γίνεται ο συχσετισμός γραμμάτων και φθόγγων κλπ.

      Επομένως, κατά την άποψή μου, ο διαχωρισμός γίνεται (και ορθώς) μεταξύ γραμμάτων και φθόγγων. Το βιβλίο το βλέπουμε συνολικά και όχι αποσπασματικά.

      Όσον αφορά τη φράση "έχουν εξηγηθεί από παλιά" αναφέρεται στη γραμματική που διδαχθήκαμε όλοι. Επίσης σε όλες τις ανακοινώσεις των γλωσσολόγων που έγιναν με αφορμή αυτό το θέμα. Ενδεικτικά επί του τελευταίου:
      http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231205097
      http://news.in.gr/files/1/2012/07/14/GLOSSOLOGOI.pdf

      Το "κρίμα" ίσως να ήταν παρατραβηγμένο, αλλά εξηγείται παραπάνω, ενώ η αλλαγή στον τόνο του ονόματος, έγινε εκ παραδρομής, δε χρειάζεται να διαβάσει κανείς καμία γραμματική.

      Όσον αφορά το επώνυμα ή ανώνυμα, εσείς κατέχετε μια θέση σε κόμμα και μάλιστα στον τομέα αυτόν που αναφέρετε, επομένως εκ των πραγμάτων το κείμενο θα υπογράφεται, ενώ παράλληλα εκτίθεται (με την καλή έννοια) σε ένα blog, το οποίο είναι είναι ανώνυμο. Αν αλλάξει η πολιτική του blog, εγώ θα συμφωνήσω πάντως. Κριτική βεβαίως είναι αναμενόμενο ότι θα γίνει.

      Διαγραφή
  4. Ανώνυμος11/10/12 00:06

    ΥΓ : Το επίθετο μου είναι Γλαρός και όχι Γλάρος...
    Μάλλον θα πρέπει να χρειαστεί να ξεφυλίσετε την Γραμματική του Τριανταφυλλίδη...για μία άλλη φορά!

    Ευχαριστώ
    Γλαρός Ιωάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος11/10/12 10:33

    Κύριε "Υπεύθυνε Τομέα Παιδείας Ν.Δ. Τ.Ο. Ρόδου": Οι φθόγγοι, όπως και τα γράμματα, χαρακτηρίζονται ως φωνήνετα και σύμφωνα. Στην ίδια σελίδα στην οποία αναφέρεστε παρέχονται οδηγίες για την εκφώνηση των ήχων. Θυμηθείτε: τους φθόγγους τους λέμε και τους ακούμε.
    Επιτέλους, δεν έχετε κανένα γνωστό φιλόλογο να σας προστατεύσει από άστοχες τοποθετήσεις και ακολούθως από σχόλια επί των τοποθετήσεων;
    Ο "πρώτος"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος11/10/12 18:25

    Δυστυσχώς ή ευτυχώς δεν σκοπεύω να συνεχίσω το "κυνήγι" μαγισσών και ανώνυμων κριτών...Όλοι μας κρινόμαστε από τις απόψεις μας, τις επιλογές μας και τα πεπραγμένα μας....Έχουμε άποψη και την καταθετουμε είτε αυτό αρέσει σε "φαντάσματα" είτε όχι....
    Για την ιστορια δεν θα απαντησουμε σε "ανώνυμους"...Ευχαριστώ

    Γλαρός Ιωάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος12/10/12 08:49

    Τέλος αναρωτιόμαστε....ποιοι και γιατί υποστηρίζουν την χρηση της "φωνητικής" ορθογραφίας και την "απλοποίηση" της ιστορικής ορθογραφίας στο συγκεκριμένο εγχειρίδιο?
    Γλαρός Ιωάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος13/10/12 05:36

      Σελιδα 34: εξηγει τι ειναι. Υπαρχει και χρησιμοποιειται χρονια. Βοηθαει στην κατανοηση της προφορας διαφορων λεξεων (ειτε μητρικης ειτε ξενης). Ειναι ντροπη να μη ξερει καποιος εκπαιδευτικος τον λογο υπαρξης αυτης της γραμματικης

      Διαγραφή
  8. Ανώνυμος13/10/12 12:20

    Ο Γλαρός Ιωάννης σχεδίασε πλατφόρμα GIS (Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών) που την παραχώρησε δωρεάν στο Δήμο Ροδίων. Πραγματοποίησε έρευνα με θέμα την "Αξιοποίηση Τεχνολογίας WebGis" στον Δήμο Ροδίων.

    Επίσης έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει, χωρίς αμοιβή, εκπαιδευτικό Λογισμικό πιστοποιημένο από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο διατέθηκε στα δημόσια Τεχνικά σχολεία.
    Το εκπαιδευτικό λογισμικό "Δικτυακός Παιδότοπος" του οποίου τυγχάνει σχεδιαστής-προγραμματιστής, κοσμεί την ψηφιακή βιβλιοθήκη του "Μουσείου Μπενάκη" και του "Μουσείου Τεχνολογίας". Έχει συγγράψει πλήθος άρθρων στον τοπικό και αθηναϊκό τύπο.
    Διεξάγει πλήθος επιστημονικών ερευνών, μεταξύ αυτών "Νέες Τεχνολογίες στο Δημοτικό", "Μελέτη υπογεννητικότητας στην πόλη της Ρόδου", "Επίδραση του καφέ στην κατάρτιση των Φοιτητών των Ι.Ε.Κ.","Ευαισθητοποίηση πολιτών της Ρόδου στο πρόβλημα των ναρκωτικών", ενώ τώρα τελευταία, είναι σε εξέλιξη η έρευνα με θέμα "Εθισμός παιδιών στα ψηφιακά παιχνίδια".
    Είναι σχεδιαστής εκπαιδευτικών λογισμικών, τα οποία έχουν ανακτηθεί στην εκπαιδευτική πύλη του Υπουργείου Παιδείας.
    Είναι ο κατ εξοχήν σχεδιαστής-προγραμματιστής της Ψηφιακής πλατφόρμας Αυτοαξιολόγησης "Εικονικό Εργαστήρι". Σε εκπαιδευτικό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ, υπήρξε εισηγητής με θέμα "Αυτοαξιολόγηση μαθητών μέσω διαδικτύου".
    Πρωταθλητής Αιγαίου στο άθλημα της Ιστιοπλοϊας κατηγορίας Optimist και διετέλεσε βαθμοφόρος και Ανιχνευτής στο 6ο Σύστημα Αεροπροσκόπων πόλεως Ρόδου. Έχει συγγράψει Λογοτεχνικό βιβλίο.
    Στην μεγάλη παράταξη της Ν.Δ. συμμετέχει ανελλιπώς από τα εφηβικά του χρόνια, από την ΜΑΚΙ, στην ΟΝΝΕΔ, στην ΔΑΠ και στην ΔΑΚΕ.
    Υπηρέτησε τον Ελληνικό Στρατό, ως υπαξιωματικός ειδικότητας Τεχνικός Τηλεπικοινωνιών και Radar.
    Είναι παντρεμένος και έχει δύο ανήλικες κόρες.
    Ήταν η πρώτη φορά που διεκδίκησε την Προεδρεία της ΔΗΜ.Τ.Ο. Ρόδου... Εκλεγμένο μέλος στην ΔΗΜ. Τ.Ο της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ με ποσοστό άνω του 30%, στις πρόφατες εσωκομματικές εκλογές του Κόμματος.
    Eίναι υπεύθιυνος τομέα Παιδείας του κόμματος στην Ρόδο και μέλος Νομαρχιακής Συνέλευσης Δωδεκανήσου.
    Μόνιμος εκπαιδευτικός σε Δημόσιο Τεχνικό Σχολείο, Ειδικότητας Ηλεκτρονικός-Προγραμματιστής. Διετέλεσε υπεύθυνος εργαστηρίου.
    Διετέλεσε αν. Δ/ντής στο Δημόσιο Ι.Ε.Κ. Ρόδου, υπεύθυνος για θέματα Σπουδών, μέλος Συμβουλευτικής Επιτροπής και Επιτροπής Εξετάσεων στο Νότιο Αιγαίο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος19/10/12 22:32

    Έολος-Αίολος, Ιός-Υιός, Κλίμα-Κλήμα, Ειδικός-Ιδικός, Τοίχοι-Τείχη-Τύχη, Έτυμον-Έτοιμον, Κύων-Κίων, Κοίλη-Κήλη.
    Εκεί όμως που η ζημία είναι τεραστία, είναι η κατάργησις του φωνήεντος «υ», το οποίο με το φωνήεν «ε» σχηματίζει την λέξην «ευ» που σημαίνει καλός, καλή, καλόν, καλά, καλώς.

    Όμως η λέξη «ευ» αποτελεί το πρώτον συνθετικόν εκατοντάδων λέξεων, 850 περιέχει το λεξικόν του Μπαμπινιώτη και περίπου 2.000 το λεξικόν του Βυζαντίου Σκαρλάτου.

    Π.χ. Ευοίωνος, Εύκολος, Ευτραφής, Ευτυχής, Ευέλικτος, Ευχάριστος, Εύελπις, Ευφράδεια, Ευφυής, Ευάγγελος, κλπ.
    Εάν το «υ» αντικατασταθή με το «φ» ή το «β», αλλάζει παντελώς το «ΕΤΥΜΟΝ» της λέξεως, πράγμα που αλλάζει την νοηματικότητα των παραπάνω λέξεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *