ροή ειδήσεων

Ρωσική τουριστική αγορά – Φήμες και πραγματικότητα



Όλο και πιο δύσκολο γίνεται να κατανοήσουμε τον τρόπο που δραστηριοποιούνται...
οι ρωσικοί τουριστικοί οργανισμοί, ποιοι είναι οι λόγοι των αλλαγών και βάση ποιού πλάνου θα κινηθούν εφ’ εξής. Πως μπορεί να σωθεί η ρώσικη αγορά, η αγορά στην οποία πολλά ξενοδοχεία και πολλές επιχειρήσεις έχουν βασίσει το μέλλον τους και τη βιωσιμότητά τους;
Πως θα μπορέσει οποιαδήποτε επιχείρηση σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα να εξασφαλίσει την ομαλή της πορεία; Υπάρχουν μήπως και κάποιες ευκαιρίες που θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν; Στο παρακάτω σύντομο άρθρο μου θα προσπαθήσω να εκφράσω την άποψη μου, ίσως υποκειμενική, ίσως ελλιπής, αλλά σίγουρα βασισμένη σε λογικές ακολουθίες.
Φήμη 1 - Η Ρωσία θα μονοπωλήσει την τουριστική αγορά στην Ελλάδα. Φαίνεται αληθινό. Ή, αν θέλετε, φαινόταν μέχρι και πριν κάποιους μήνες. Από τότε υπήρξαν κάποιοι κοινωνικοί, γεωπολιτικοί και μακροοικονομικοί παράγοντες που «φρέναραν» τη ρωσική αγορά.
Αλλά και πάλι, η μείωση που διαγράφεται δεν είναι σε καμία περίπτωση ανάλογη των δύσκολων καταστάσεων που έχουν συντελεστεί – και συντελούνται. Οι Ρώσοι θα συνεχίσουν να έρχονται στην Ελλάδα μαζικά, αρκεί να μάθουμε από λάθη του παρελθόντος και να ανταποκριθούμε σε αυτά που μας ζητάει η αγορά.
Αρκετοί Tour Operator πτώχευσαν. Απ’ ότι φαίνεται θα συνεχιστεί και με άλλους μικρότερους τουριστικούς οργανισμούς.
Είναι ο δεύτερος κύκλος (και τελευταίος) εξυγίανσης της ρώσικης αγοράς.
Θα επικρατήσουν 3-4 μεγάλοι Tour Operators τελικά. Αυτό που υπάρχει σε όλες τις αγορές της Ευρώπης δηλαδή εδώ και χρόνια. Και σε αυτό το νέο χάρτη της αγοράς, θα επιβιώσουν οι ΤΟ που έχουν ένα διαφοροποιημένο και συνάμα πολυποίκιλο προϊόν, απλωμένο σε πολλούς προορισμούς, που ο ένας καλύπτει τον άλλο. Κάποιοι από αυτούς θα στοχεύσουν και θα στηρίξουν περισσότερο την Ελλάδα, άλλοι θα προτιμήσουν να συνεχίζουν να στηρίζουν περισσότερο τη Τουρκία.


Φήμη 2 – Οι ΤΟ από τη Ρωσία προτιμούν τον ευρωπαϊκό τρόπο λειτουργίας με απευθείας συνεργασίες. Ήδη άρχισε να αλλάζει το σκηνικό. Οι ΤΟ κοιτούν πλέον να βελτιστοποιήσουν το κόστος τους. Δεν χρειάζονται πλέον τους τοπικούς διαμεσολαβητές, οι οποίοι παρακρατούν ένα μεγάλο ποσοστό των κερδών τους.
Μέχρι τώρα οι τοπικοί διαμεσολαβητές λειτουργούσαν ως εγγυητές και θεματοφύλακες. Ισχύει όμως πραγματικά αυτό; Ή μήπως απλώς σκόπευαν να παρακρατούν τα περιθώρια και από τους ξενοδόχους αλλά και από τους ΤΟ; Η εγγύηση των καλών και στην ώρα τους πληρωμών ήταν όντως εγγύηση ή μήπως μια παρακράτηση χρημάτων προς ίδια εκμετάλλευση; Πόσοι από αυτούς τους διαμεσολαβητές επωφελήθηκαν για να επεκταθούν σε παράπλευρες δραστηριότητες; Έφτασαν ακόμα και να γίνουν ανταγωνιστές των ξενοδοχείων συνεργατών τους! Και όταν υπήρξε πρόβλημα (πτωχεύσεις, κτλ) έλυσαν κάποιο θέμα ή απλά το έδωσαν στους δικηγόρους τους; Λογική η εξέλιξη λοιπόν στο να καταργηθούν οι «διαμεσολαβήσεις» προς όφελος όλων των πλευρών. Όπως ακριβώς γίνεται τόσα χρόνια με την ευρωπαϊκή αγορά. Δεν είναι κάτι το καινούργιο. Η εμπιστοσύνη προς τους ΤΟ έχει πλέον εδραιωθεί και οι ασφαλιστικές δικλείδες είναι υπαρκτές. Η ρωσική αγορά έχει γίνει πλέον ξεκάθαρη, πίσω από κάθε τουριστικό οργανισμό υπάρχουν ασφαλιστικές εταιρείες, οι μεγάλες εταιρείες έχουν διεθνή υπόσταση και κύρος, υπάρχουν άνθρωποι σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο που εμπιστεύονται τους οργανισμούς αυτούς. Γιατί όχι και στην Ελλάδα μας λοιπόν;


Φήμη 3 – Οι ΤΟ από τη Ρωσία εξαγόρασαν έναν τοπικό πράκτορα και τώρα είναι το ίδιο. Φυσικά και όχι! Το ζητούμενο σε μια συνεργασία είναι να είναι και οι δυο πλευρές εξασφαλισμένες και κερδισμένες. Μια ξεκάθαρη win-win σχέση. Αυτό δηλαδή που μέχρι τώρα δεν υπήρχε. Οι διαμεσολαβητές θεωρούν ότι έχουν το δικαίωμα να φτιάξουν εκείνοι τους κανόνες τους παιχνιδιού, πιέζοντας εκατέρωθεν για το δικό τους όφελος. Ασφαλέστερο λοιπόν δεν είναι ένας ΤΟ, μέσω της δικής του εταιρείας να συμφωνεί τους όρους, τις τιμές και τις πληρωμές με τον κάθε ξενοδόχο; Δεν είναι πιο ξεκάθαρο, άμεσο και επωφελές και για τις δύο πλευρές; Έτσι δεν εξελίχθηκε και η ευρωπαϊκή αγορά; Οι παλιότεροι από εμένα θα το γνωρίζουν καλύτερα.


Φήμη 4 – Θα διώξουν τους Έλληνες και θα έρθουν οι Ρώσοι να πάρουν τις δουλειές μας.
Γιατί να το κάνει αυτό ένας σοβαρός ΤΟ;
Φυσικά και θα προτιμήσει να συνεργαστεί με ντόπιους στον κάθε προορισμό. Think global act local. Αυτά που ξέρει ένας ντόπιος είναι πολύ περισσότερα. Οπότε λογικό είναι για να γίνει σωστά η δουλεία να προτιμηθούν Έλληνες για τη δουλειά αυτή. Αλλά οι επιλογές θα είναι «γερμανικού» τύπου, δηλαδή αξιοκρατικές. Και σε όλες τις συνεργασίες θα αναζητιέται η ποιότητα και ο επαγγελματισμός. Όχι πχ σε συνεργασίες με κάποιους μόνο και μόνο επειδή είναι συγγενείς ή φίλοι, αλλά από παροχή υπηρεσιών δεν ξέρουν τι τους γίνεται. Αυτές τις σκέψεις ήθελα να μοιραστώ μαζί σας στο σημερινό μου post, για να κάνω όλους τους ενδιαφερόμενους να αναλογιστούν και να ξεχωρίσουν την εύλογη πραγματικότητα από τις φήμες γύρω από τη ρωσική αγορά.


ΥΓ: Έμπνευσή μου για το αυτό το άρθρο ήταν η συζήτηση που είχα προ ημερών με το φίλο μου Ιβάν και τόπος έμπνευσης το μαγευτικό νησί της Ζακύνθου που βρίσκομαι για λίγες ημέρες.

του Μάνου Καψαλάκη
MA Tourism and Hospitality Management Liverpool John Moores University
Συμβούλου Τουριστικού Μάρκετινγκ

Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *