ροή ειδήσεων

«Σε κίνδυνο οι Ελληνες ακτοπλόοι του Ανατολικού Αιγαίου»



Την ανάγκη αναθεώρησης της ελληνοτουρκικής συμφωνίας του 2001 για τις θαλάσσιες μεταφορές,... προκειμένου να αναστραφεί η αρνητική κατάσταση που βιώνουν σήμερα οι Έλληνες ακτοπλόοι του Ανατολικού Αιγαίου από τον αθέμιτο ανταγωνισμό των Τούρκων, επισημαίνει ο πρόεδρος της Dodekanisos Seaways. Ο κ. Γ. Σπανός μιλώντας στην «Η» τονίζει πως οι Τούρκοι πλοιοκτήτες με την ενεργό στήριξη της Άγκυρας μονοπωλούν τις θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ των νησιών και της Τουρκίας και υπογραμμίζει πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν μετατραπεί σε «ναυτικούς πράκτορες» των Τούρκων ανταγωνιστών τους.

Συνέντευξη στον Γιώργο Μανέττα

Πρόσφατα κοινοποιήσατε στο υπουργείο Ναυτιλίας επιστολή, στην οποία αναφέρεστε στον αθέμιτο ανταγωνισμό που βιώνουν οι Έλληνες ακτοπλόοι του Ανατολικού Αιγαίου από τους Τούρκους ανταγωνιστές τους. Τι απάντηση πήρατε; Πώς προτίθεται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα η νέα ηγεσία του υπουργείου;

Να διευκρινίσω εξαρχής ότι τα όσα αναφέρονται στην επιστολή μου τα έχουμε επισημάνει κατ’ επανάληψη στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου στα τελευταία χρόνια. Δυστυχώς, δεν δόθηκε ποτέ ιδιαίτερη σημασία, παρά τη σοβαρότητα του ζητήματος που δεν είναι μόνο οικονομικό, αλλά έχει και εθνικές διαστάσεις, καθώς η Τουρκία δεν έπαψε ποτέ ν’ αμφισβητεί την εθνική μας κυριαρχία στο Αιγαίο. Δεν μπορώ να γνωρίζω πώς θα το αντιμετωπίσει τώρα η νέα κυβέρνηση. Θα το δούμε όμως σύντομα, καθώς ο αρμόδιος υπουργός είναι υποχρεωμένος να δώσει απαντήσεις στην ερώτηση που κατέθεσε προ ημερών ο βουλευτής, Σπύρος Δανέλλης. Προσωπικά, πάντως, εξακολουθώ να πιστεύω ότι χωρίς την αναθεώρηση της ελληνοτουρκικής συμφωνίας, η οποία έχει αποδειχθεί πλέον ετεροβαρής για την Ελλάδα, οικονομικά και πολιτικά, η κατάσταση δεν πρόκειται ν’ αλλάξει στο Ανατολικό Αιγαίο. Η ενδεδειγμένη λύση πλέον είναι η επαναφορά στο καθεστώς που ίσχυε πριν από τη συμφωνία. Τα ελληνικά πλοία να μεταφέρουν αποκλειστικά στην Τουρκία τους επιβάτες που παραλαμβάνουν από τα ελληνικά λιμάνια και αντιστρόφως τα τουρκικά.

Πότε ξεκίνησε να παίρνει διαστάσεις το φαινόμενο αυτό; Πείτε μας λίγα λόγια για το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε... Θεωρείτε υπαρκτό τον κίνδυνο αφελληνισμού της ελληνικής ακτοπλοΐας του Αιγαίου;

Η συμφωνία στην οποία αναφέρομαι κυρώθηκε από τη Βουλή το 2001 και από το 2005 είχαν διαφανεί οι δυσμενείς επιπτώσεις της για τις ναυτιλιακές εταιρείες των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου. Σήμερα οι Τούρκοι πλοιοκτήτες, στο πλαίσιο της στρατηγικής της Άγκυρας, η οποία τους ενθαρρύνει με ισχυρά οικονομικά κίνητρα, μονοπωλούν τις θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ των νησιών και της Τουρκίας. Δεν είναι τυχαίο ότι οι απέναντι ανταγωνιστές μας πλοιοκτήτες έχουν ταυτόχρονα την εκμετάλλευση των λιμανιών και με τα τιμολόγια που έχουν διαμορφώσει καθιστούν απαγορευτική πια την προσέγγιση των ελληνικών πλοίων. Για παράδειγμα το δικό μας πλοίο, καταμαράν μήκους 40 μέτρων καταβάλλει, σε κάθε προσέγγισή του στο λιμάνι της Μαρμαρίδας, 575 ευρώ τέλη ελλιμενισμού και το αντίστοιχο τουρκικό στο λιμάνι της Ρόδου μόνο 72 ευρώ. Δεν μιλάμε, επομένως, για κίνδυνο αφελληνισμού. Ο αφελληνισμός είναι πλέον γεγονός.

Κάντε μια έρευνα σε Ρόδο, Κω, Σάμο, Χίο, Μυτιλήνη και θα διαπιστώσετε με θλίψη ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν μετατραπεί σε «ναυτικούς πράκτορες» των Τούρκων ανταγωνιστών τους. Έτσι έχει ανοίξει η «κερκόπορτα» και το επόμενο βήμα θα είναι η είσοδός τους στην τακτική ακτοπλοΐα, μέσω κοινοπραξιών με τουρκικά κεφάλαια. Ήδη γίνεται λόγος για τη γραμμή Σμύρνη - Λαύριο. Μη ξαφνιαστείτε, επομένως, αν δείτε πλοία τουρκικών συμφερόντων στα μεγάλα λιμάνια της χώρας μας.

Πόσο επιβάρυνε την κατάσταση του κλάδου σας η οικονομική κρίση;

Όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, μικρές και μεγάλες, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης πλέον. Οι μεγάλες, στα τελευταία δέκα χρόνια, επένδυσαν τεράστια κεφάλαια σε νέα σύγχρονα πλοία αλλά είδαν, εξαιτίας της βαθιάς κρίσης αυτής της πενταετίας, τις ζημιές τους να διογκώνονται και τις δανειακές υποχρεώσεις τους να αυξάνονται. Σ’ αυτό το διάστημα χάθηκαν 12 εκατομμύρια επιβάτες, και το πρόβλημα θα μεγεθύνεται όσο η κρίση συνεχίζεται. Από την άλλη, η πολιτεία δεν τολμά να διαμορφώσει ένα ευνοϊκό πλαίσιο για την ακτοπλοΐα ανακουφίζοντάς την, μολονότι τα πλοία είναι αυτά που διασφαλίζουν την εδαφική συνοχή της χώρας. Εξαιτίας της κρίσης έχουν περικοπεί σε μεγάλο βαθμό οι πιστώσεις για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, ενώ ταυτόχρονα δεν έχει γίνει καμία σοβαρή προσπάθεια εξορθολογισμού του θαλάσσιου εθνικού δικτύου. Τα προβλήματα είναι ακόμα μεγαλύτερα για τις μικρές περιφερειακές ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες στην πλειονότητά τους διαθέτουν υπερήλικα πλοία 30-40 ετών, μολονότι μπορεί ν’ αποτελέσουν το «κλειδί» για την επίλυση του ακτοπλοϊκού ζητήματος της πολυνησιακής Ελλάδας, με την παροχή κινήτρων και τον κατάλληλο σχεδιασμό.

Μέσα σε αυτο το περιβάλλον ποια είναι η πορεία της «Dodekanisos Seaways»; Τι σχεδιάζετε μετά την απόσυρση από τη γραμμή Ρόδος-Μαρμαρίδα;

Μέσα στη δύσκολη για τη χώρα συγκυρία η «Dodekanisos Seaways» συνεχίζει, με τη σοβαρότητα, τη συνέπεια και τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες που προσφέρει επί δεκαπέντε χρόνια. Δεν παύει όμως να οραματίζεται και να σχεδιάζει τα επόμενα βήματά της για την περαιτέρω ανάπτυξή της. Φέτος συνδέει τη Σάμο, την Ικαρία και τους Φούρνους με τα Δωδεκάνησα και αυτό για μας είναι ένα στοίχημα που είμαι βέβαιος θα κερδίσουμε χάρις στην αξιοπιστία των ταχύπλοων πλοίων μας και στην ικανότητα των πληρωμάτων τους. Κάποιες σκέψεις μας για την απόκτηση ενός ακόμα ταχύπλοου έχουν «παγώσει» προς το παρόν, ελπίζοντας πάντοτε στη σύντομη ανάκαμψη της χώρας σε όλα τα επίπεδα.

Τουρισμός
Αισιοδοξία για τη φετινή σεζόν

Η περσινή τουριστική σεζόν υπήρξε μια από τις καλύτερες για τη Ρόδο. Πώς εξελίσσεται η φετινή σεζόν, πώς εκτιμάτε ότι θα κινηθεί στο σύνολό της, με δεδομένα τα προβλήματα που δημιουργεί η πολιτική αβεβαιότητα;

Εκτιμώ ότι η τουριστική κίνηση στη Ρόδο -και όχι μόνο- θα κυμανθεί και φέτος σε υψηλά επίπεδα, το πιθανότερο και σε υψηλότερα, αν κρίνω από τα πρώτα στοιχεία του τετραμήνου Ιανουάριος - Απρίλιος. Μπορεί η αβεβαιότητα ως προς την επίτευξη συμφωνίας με τους ευρωπαίους εταίρους να δημιουργεί κλίμα ανησυχίας, όμως είμαι αισιόδοξος ότι όλα θα εξελιχθούν κατ’ ευχήν και για τη χώρα και για τον τουρισμό. Μην ξεχνάτε ότι κάθε χρόνο, στην αρχή της τουριστικής περιόδου, οι τουριστικοί παράγοντες της χώρας καλλιεργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας και απαισιοδοξίας -σκόπιμα, πιστεύω- αλλά το κλείσιμο της σεζόν τους διαψεύδει.

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *