ροή ειδήσεων

Οι προκλήσεις του τουριστικού κλάδου στα Δωδεκάνησα


Τις προκλήσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπος ο τουριστικός κλάδος στα Δωδεκάνησα
εντοπίζει μελέτη που διεξήγαγε για λογαριασμό του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου μελετητικό γραφείο.


Η μελέτη, 91 σελίδων, δημοσιοποιήθηκε σήμερα στην ηλεκτρονική έκδοση της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής στοιχεία:


Σχεδόν ένας στους δύο τουρίστες που επισκέφτηκαν την Ρόδο το 2013 διέμεινε σε ξενοδοχειακό κατάλυμα με συμφωνία διατροφής all inclusive. To αντίστοιχο ποσοστό το 2004 ήταν 21%, το 2006, 32% και το 2008 , 40%. Το 2013 σημαντική μείωση υπέστησαν η συμφωνία Half board (ημιδιατροφή) μόλις 14% και αντίστοιχα τα apartments με μόλις 17% υποχωρώντας κατά 43% έναντι του 2008 (το 2008 η συμφωνία apartments ανερχόταν στο 30% του συνόλου των τουριστών). Ανά γεωγραφική τουριστική αγορά την μεγαλύτερη ζήτηση για την συγκεκριμένη συμφωνία διατροφής παρουσιάζουν οι τουρίστες των χωρών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης (Ρώσοι, Ουκρανοί και Λιθουανοί) με 63%, ακολουθούν οι Ιταλοί με 56%, οι Γερμανοί με 53% και οι τουρίστες από τις χώρες Benelux με 51%. Μείωση της ζήτησης σε σχέση με την έρευνα του 2008 καταγράφηκε στους Σκανδιναβούς (από 40% το 2008 στο 33% το 2011).


Όσον αφορά την ζήτηση ανά ηλικιακή ομάδα, ενώ μέχρι και το 2006 καταγραφόταν ότι η ζήτηση αυτή δεν αφορούσε τα ηλικιακά στρώματα από +45 ετών και άνω παρατηρείται μία τάση τόσο στην έρευνα του 2008 όσο και στην έρευνα του 2013, το προϊόν να έχει εξαιρετική ζήτηση και στις ηλικίες από +55 και άνω. Επίσης το 2013 καταγράφεται μία συντριπτική αύξηση έναντι του 2008 και η ζήτηση για all inclusive στην ηλικιακή ομάδα κάτω των 18 ετών. Κάτι παρόμοιο παρατηρείται και στην ζήτηση ανά εκπαιδευτικό υπόβαθρο. Ενώ καταγραφόταν παλαιότερα ότι το all inclusive το επιζητούσαν ομάδες με μέσο ή χαμηλό μορφωτικό επίπεδο το 2013 καταγράφεται μία σημαντική αύξηση στις ηλικιακές ομάδες με ανώτατη ή ανώτερη μόρφωση (σχεδόν ένας στους δύο με ανώτατη με ανώτερη μόρφωση επιλέγει αυτό το προϊόν).


Όσον αφορά την ζήτηση του all inclusive σε σχέση με το εισοδηματικό επίπεδο των τουριστών καταγράφεται το 2013 μία σημαντική αύξηση της ζήτησης από τους τουρίστες που δήλωσαν εισόδημα για το 2012 μέχρι το ποσό των 29 χιλιάδων ευρώ (1 στους 2). Το ίδιο ισχύει στα αποτελέσματα του 2013 για αυτούς με εισόδημα μέχρι 49 χιλιάδες ευρώ (1 στους 2). Η οικογένεια εξακολουθεί και το 2013 να έχει την μεγαλύτερη ζήτηση για all inclusive συμφωνία διατροφής (57% to 2013 , 44% to 2008).


Όσον αφορά την ζήτηση ανά δημοτική ενότητα στο νησί της Ρόδου η Νότια Ρόδος, τα Αφάντου και η Καλλιθέα παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά ζήτησης για προϊόντα all inclusive. Στον αντίποδα η Λίνδος , η Ιαλυσός και η Πόλη της Ρόδου (η οποία καταγράφει το χαμηλότερο ποσοστό) έχουν την μικρότερη ζήτηση για συμφωνία διατροφής all inclusive.


Εκτίμηση Δαπάνης


Η μέση ημερήσια κατά κεφαλή δαπάνη ανά γεωγραφική αγορά για το 2013 καταγράφηκε στο ποσό των 50,10 ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 9,11% έναντι της αντίστοιχης εκτίμησης του 2008.


Σημειώνεται ότι η ημερήσια δαπάνη αυτή δεν περιλαμβάνει το κόστος μετάβασης και διαμονής στο νησί της Ρόδου. Η υψηλότερη δαπάνη καταγράφεται στους σκανδιναβούς (66,5 ευρώ) στους Ισραηλινούς (64,5Euro οι οποίοι βέβαια έχουν την μικρότερη μέση διάρκεια παραμονής έναντι των άλλων αγορών) και τέλος στους ιταλούς (56,9Euro). Την χαμηλότερη μέση ημερήσια κατά κεφαλή δαπάνη καταγράφουν οι τουρίστες από τις αγορές των πρώην Ανατολικών χωρών (31,20 ευρώ).


Επίσης η μελέτη αναδεικνύει το πώς θα πρέπει να κινηθεί ο τουρισμός το επόμενο διάστημα.


Οι προκλήσεις


Ο τουρισμός, είναι μια διεθνοποιημένη οικονομική δραστηριότητα και για τη βιώσιμη οικονομική αναβάθμισή του, απαιτείται η μετακίνηση των επιχειρήσεων σε δραστηριότητες και αγορές οι οποίες είναι περισσότερο κερδοφόρες, μεγαλύτερης έντασης δεξιοτήτων και τεχνολογίας και αναπτύσσονται σε αρμονία με το φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον.


Συμπερασματικά οι παρεμβάσεις που απαιτούνται για την δημιουργία προοπτικής στις επιχειρήσεις της Δωδεκανήσου είναι:


– Επενδύσεις σε όλους τους τομείς της τοπικής οικονομίας με έμφαση στην προώθηση της καινοτομίας και στη διαφοροποίηση των παραγόμενων


προϊόντων


– Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας ομάδων πληθυσμού και ενίσχυση πρωτοβουλιών της ευρύτερης κοινωνικής οικονομίας.


– Χρήση σύγχρονων χρηματοοικονομικών εργαλείων


– Ενίσχυση της επισκεψιμότητας της περιοχής μέσω της βελτίωσης βασικών τουριστικών υποδομών.


– Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου


– Ενίσχυση των υποδομών σε σημαντικούς για την τοπική οικονομία τομείς παραγωγής


– Ανάδειξη του πολιτισμού ως σημαντικού κινήτρου προσέλκυσης επισκεπτών υψηλού επιπέδου και σύνδεση με τουριστικές δραστηριότητες.


– Ενίσχυση συνεργασιών μεταξύ επιχειρήσεων (clusters).


– Ισόρροπη ανάπτυξη του πρωτογενή και δευτερογενή τομέα.


© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ

Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *