ροή ειδήσεων

Αναπτυξιακός νόμος: Εκτός ενισχύσεων το σύνολο σχεδόν των ξενοδοχείων (!!!)


Η αγορά περίμενε 2 χρόνια τον αναπτυξιακό και τώρα διαπιστώνει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχείων δεν εντάσσεται ή δεν επιδοτείται!!! 10/05/2016 0 Ειδικού συνεργάτη Την περασμένη εβδομάδα και μετά από αναμονή 2,5 περίπου ετών, τέθηκε σε διαβούλευση μέχρι και την 16/5/2016 το σχέδιο του Νέου Επενδυτικού Νόμου. Θα αναρωτηθεί κανείς γιατί ο τίτλος «Νέος Αναπτυξιακός Νόμος» είναι σε εισαγωγικά. Μα διότι αναμφίβολα πρόκειται για τον χειρότερο Αναπτυξιακό Νόμο της τελευταίας εικοσαετίας και μόνο κατ’ ευφημισμόν θα έπρεπε να αποκαλείται «Αναπτυξιακός». Το γιατί φαίνεται πολύ εύκολα αν κανείς μπει στον κόπο να τον διαβάσει. 

Εν μέσω capital control και με το τραπεζικό σύστημα να αδυνατεί να χρηματοδοτήσει επί της ουσίας παραγωγικές επενδύσεις, θα ανέμενε κανείς ότι η κυβέρνηση θα έφερνε στη βουλή προς ψήφιση έναν αναπτυξιακό νόμο ικανό να βγάλει τη χώρα από την ύφεση. Να δώσει το έναυσμα σε επενδυτικά κεφάλαια που κρατούν τα χρήματά τους εκτός Ελλάδος να τα επιστρέψουν στη χώρα και να προβούν σε επενδύσεις που θα δημιουργήσουν θέσεις απασχόλησης και εν τέλει θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της χώρας. Όμως φαίνεται ότι το «Θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας», όπως είναι και ο τίτλος του σχεδίου νόμου, κάθε άλλο παρά πλαίσιο για τη δημιουργία Ιδιωτικών Επενδύσεων είναι. 

Μελετώντας το κείμενο του σχεδίου νόμου μπορεί κανείς να διαπιστώσει πως ο νέος νόμος προβλέπεται να είναι εξαιρετικά διαφοροποιημένος από όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για τους Αναπτυξιακούς Νόμους. Μιλώντας για τις επενδύσεις στον τομέα του Τουρισμού, πρέπει να σημειωθεί πως από τις περισσότερες κατηγορίες ενισχύσεων εξαιρούνται Μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται σε Κρήτη, Νότιο Αιγαίο, Στερεά Ελλάδα, Ιόνιο, Αττική και Δυτική Μακεδονία. Παράδειγμα αυτής της εξαίρεσης αποτελεί υφιστάμενη επιχείρηση στην Ρόδο που ενδιαφέρεται να κάνει εκσυγχρονισμό ξενοδοχείου και ανήκει στην κατηγορία των Μεγάλων Επιχειρήσεων & ΔΕΝ μπορεί να λάβει ενίσχυση. 

Καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως οι τουριστικές αλλά και οι λοιπές επιχειρήσεις που αναμένουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον εδώ και περισσότερα από 2 χρόνια το νέο θεσμικό πλαίσιο, διαπιστώνουν πως τελικά δεν θα μπορέσουν να λάβουν ενισχύσεις….. Επιχειρήσεις οι οποίες έχουν ξεκινήσει τα επενδυτικά τους σχέδια από τον Οκτώβριο 2015, αφού έλαβαν την επιβεβαίωση από τον Υπουργό μέσω συνέντευξης τύπου στις 12/10/2015, ότι θα επιτρέπεται η έναρξη έργου και πως θα υπάρχει αναδρομική ισχύς του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου από 1η Οκτωβρίου 2015, διαπιστώνουν πως δεν μπορούν να ενισχυθούν με κανένα κίνητρο εξαιτίας του ότι έχουν ξεκινήσει το έργο τους προ της υποβολής της αίτησης υπαγωγής. Λες και μπορούσαν να υποβάλλουν αίτημα και δεν το έκαναν… Οι αντιαναπτυξιακές διατάξεις του σχεδίου του νέου νόμου γίνονται ευκολότερα αντιληπτές αν εφαρμοστούν σε συγκεκριμένα παραδείγματα όπως το ακόλουθο: Επενδυτικό σχέδιο για ίδρυση νέας ξενοδοχειακής μονάδας, το οποίο μπορεί να ανέλθει σε κόστος πάνω από 20 εκ ευρώ, ανεξάρτητα από τον τόπο εγκατάστασης της επένδυσης, ΔΕΝ δικαιούται επιχορήγησης. Το μόνο που μπορεί να διεκδικήσει είναι σταθεροποίηση του ισχύοντος κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής συντελεστή φορολογίας εισοδήματος….. Και ρωτώ… Είναι δυνατόν να υπάρξει επιχείρηση η οποία θέλει να προχωρήσει σε ίδρυση νέας ξενοδοχειακής μονάδας και θα έχει όφελος από τη διατήρηση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος που ισχύει σήμερα; 

Ένα άλλο παράδειγμα το οποίο θεωρώ πως ενδιαφέρει τους αναγνώστες μας είναι και το ακόλουθο: Τουριστική επιχείρηση στην Κρήτη η οποία ανήκει στις Μεγάλες επιχειρήσεις δεν μπορεί να λάβει ενίσχυση, ενώ στο πλαίσιο του προηγούμενου Αναπτυξιακού Νόμου μπορούσε να λάβει 20% επιχορήγηση! Επενδυτικό σχέδιο Μεσαίας Επιχείρησης (που απασχολεί σε επίπεδο ομίλου έως 250 άτομα προσωπικό) μπορεί να λάβει επιχορήγηση μόνο 17,5% και μόνο εφόσον παρουσιάζει αύξηση προσωπικού κατά 10% κατά την τελευταία τριετία, ενώ με τον προηγούμενο Αναπτυξιακό Νόμο μπορούσε να λάβει επιχορήγηση 30% χωρίς προϋποθέσεις! Εαν δηλαδή δεν παρουσιάσει αύξηση κατά 10% δεν δικαιούται επιδότησης. Επενδυτικό σχέδιο για ίδρυση – επέκταση – εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακής μονάδας και πάλι στην Κρήτη από Μικρή ανεξάρτητη και νέα επιχείρηση, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να λάβει επιχορήγηση μέχρι 24,5% ενώ στον Ν.3908/2011 θα λάμβανε 40%!!! 

Αντίστοιχο παράδειγμα μπορεί να εφαρμοστεί και για επενδυτικά σχέδια σε νησιά του Νοτίου Αιγαίου: Μεγάλη Επιχείρηση για εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακής μονάδας: 0% επιχορήγηση. Στον προηγούμενο νόμο η δυνατότητα λήψης επιχορήγησης ανερχόταν σε 15%. Μεσαία Επιχείρηση για ίδρυση ή εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακής μονάδας μπορεί να λάβει επιχορήγηση έως 14% υπό προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν και στο παράδειγμα της Κρήτης, ενώ με τον προηγούμενο Αναπτυξιακό Νόμο μπορούσε να λάβει 25% χωρίς καμία προϋπόθεση αντίστοιχης μορφής. Μικρή επιχείρηση η οποία επιθυμεί να υλοποιήσει επενδυτικό σχέδιο ίδρυσης ή εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακής μονάδας, σε νησί του Νοτίου Αιγαίου, θα μπορεί να λάβει είτε 30% σε φοροαπαλλαγές ή 21% επιχορήγηση εφόσον πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Αξίζει να σημειωθεί πως τα ανωτέρω ισχύουν για τα περισσότερα νησιά του Νοτίου Αιγαίου εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις. 

Αντίστοιχο παράδειγμα μπορεί να εφαρμοστεί και για επενδυτικά σχέδια στην Ζάκυνθο ή στην Κέρκυρα όπου ισχύουν τα ακόλουθα σύμφωνα με το σχέδιο νόμου: Μεγάλη Επιχείρηση για εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακής μονάδας: 0% επιχορήγηση. Στον προηγούμενο νόμο η επιχορήγηση ανερχόταν σε 30%. Μεσαία Επιχείρηση για ίδρυση ή εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακής μονάδας μπορεί να λάβει επιχορήγηση έως 17,5% υπό προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν και στο παράδειγμα της Κρήτης, ενώ με τον προηγούμενο Αναπτυξιακό Νόμο μπορούσε να λάβει 40% χωρίς αντίστοιχες προϋποθέσεις. Μικρή επιχείρηση, νέα, σε όμιλο επιχειρήσεων, συνήθως οικογενειακών και μικρού μεγέθους, δεν μπορεί να λάβει επιχορήγηση για ίδρυση νέας ξενοδοχειακής μονάδας ενώ με τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο λάμβανε 50% επιχορήγηση. 

Πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοιοι περιορισμοί για να υπάρξει επιχορήγηση στην ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων όταν τα τελευταία χρόνια η ελληνική οικονομία βρίσκεται μέρα με τη μέρα σε πιο δεινή κατάσταση; Πώς είναι δυνατόν να υπάρχει πρόταση για ψήφιση Επενδυτικού Νόμου ο οποίος δεν μπορεί να θεωρηθεί εκλυστικός για την υλοποίηση επενδύσεων; Και ανάμεσα στα άλλα, διαβάζοντας προσεκτικά το σχέδιο νόμου, βρήκαμε και αναφορά για αναγκαιότητα ψήφισης Κοινής Απόφασης Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και των συναρμόδιων Υπουργών, στην οποία θα καθορίζονται οι κορεσμένες περιοχές της επικράτειας στις οποίες δεν θα μπορούν να ιδρύονται νέες μονάδες ή να υλοποιείται επέκταση υφιστάμενων. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θα μπορεί να γίνει ίδρυση – επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων σε όλη την Κρήτη, στην Ρόδο, στην Κω, στην Μύκονο, Σαντορίνη, Κέρκυρα και σε λοιπές τουριστικές περιοχές. Σε περιοχές οι οποίες αποτελούν τουριστικούς προορισμούς και προβάλουν τη χώρα σε παγκόσμιο επίπεδο… Βέβαια, υπάρχουν και κάποιες, ελάχιστες, περιπτώσεις στις οποίες θα μπορεί κάποια επιχείρηση να λάβει επιχορήγηση. Εστω και αν καταφέρει να εγκριθεί, διότι θα υπάρχει προτεραιότητα ακόμη και στους χαμηλούς προϋπολογισμούς έργων, και εφόσον κατά την τελευταία 6ετία παρουσιάζει έστω και μία κλεισμένη οικονομική χρήση με κέρδη, θα λαμβάνει το 70% του ποσοστού που κανονικά δικαιούται να λάβει. Αν όμως δεν έχει κερδοφορία για κανένα έτος, τότε δεν μπορεί να λάβει επιδότηση. Δηλαδή, μία επένδυση στην Χαλκιδική, εφόσον η Χαλκιδική δεν περιληφθεί στις κορεσμένες περιοχές (που είναι εξαιρετικά δύσκολο να συμβεί), από Μικρή Επιχείρηση, αντί για 45% θα μπορεί να λάβει ποσοστό επιχορήγησης 31,5% και με ανώτατο πλαφόν ενίσχυσης τα 5εκ ευρώ. Το υπόλοιπο ποσοστό ενίσχυσης απλά χάνεται! Όλα αυτά ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εγκρίνει συγκεκριμένο Χάρτη Περιφερειακών ενισχύσεων με ποσοστά ανώτερα από αυτά που η κυβέρνηση χορηγεί με βάση το σχέδιο του Αναπτυξιακού Νόμου που έθεσε σε διαβούλευση. Που είναι λοιπόν η ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που υποσχόταν η κυβέρνηση διαμέσου του Υπουργού της; 

Περιμέναμε λοιπόν τον Νέο Αναπτυξιακό Νόμο, περισσότερα από 2 χρόνια και προβλέπεται να περιμένουμε την ενεργοποίησή του για άγνωστο χρονικό διάστημα από την ψήφισή του και μετά – ίσως χρειαστεί ακόμη ένας χρόνος ή και περισσότερο και άρα να παραμείνουμε χωρίς θεσμικό πλαίσιο για ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων για περισσότερα από 3 χρόνια! Αυτό διότι η ενεργοποίηση του νόμου απαιτεί προκήρυξη καθεστώτων (τα οποία είναι οκτώ), ψήφιση Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, καθορισμό κονδυλίων σε ετήσια βάση και άλλες αντίστοιχες διαδικασίες…. Είναι απλά λυπηρό πως αντί να διαμορφωθεί ένα αναπτυξιακό εργαλείο για την τόνωση της επιχειρηματικότητας, μετά από τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα πραγματικής απραξίας, φαίνεται ότι θα δούμε έναν Αναπτυξιακό Νόμο ο οποίος δεν θα είναι ελκυστικός και επί της ουσίας δεν θα εφαρμοστεί διότι πολύ απλά δεν θα ενδιαφέρει τον επιχειρηματικό κόσμο. Έναν μνημονιακό Αναπτυξιακό Νόμο που τέθηκε από την κυβέρνηση με χειρότερους όρους από αυτούς που θέτουν οι «θεσμοί»!!! Ελπίζουμε μετά τη δημόσια διαβούλευση να υπάρξουν οι αντίστοιχες διορθωτικές κινήσεις που θα κάνουν τον νόμο πιο ελκυστικό, θα προσελκύσουν ξένα κεφάλαια, θα δημιουργήσουν νέες επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας σε μια Ελλάδα με 30% ανεργία. 

ΠΗΓΗ WWW.MONEY-TOURISM.GR



Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *