ροή ειδήσεων

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ: Συνθήκες δουλειάς που «απογειώνουν» την εκμετάλλευση

Ρεπορτάζ για τις συνθήκες στα αεροδρόμια του Ηρακλείου και της Ρόδου



Μαζί με τα ρεκόρ σε πτήσεις και επιβάτες, «απογειώνονται» τα ωράρια και η εντατικοποίηση για τους εργαζόμενους στα αεροδρόμια
Αύξηση επιβατών και πτήσεων στα αεροδρόμια της χώρας καταγράφουν τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας κατά το πρώτο 8μηνο του 2018: Οι επιβάτες και οι πτήσεις εμφανίζουν αύξηση κατά 9,9% και 8,7% αντίστοιχα, σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες του προηγούμενου έτους.



Οι εργαζόμενοι στα αεροδρόμια, όμως, ιδιαίτερα σε μια σειρά τουριστικούς προορισμούς, βλέπουν μαζί με τα ρεκόρ στους αριθμούς των πτήσεων και των επιβατών να «απογειώνονται» τα ωράρια, η εντατικοποίηση και η καταπόνησή τους.

Συνδικαλιστές και εργαζόμενοι μεταφέρουν στον «Ριζοσπάστη» την πείρα τους σχετικά με τις συνθήκες δουλειάς, όπως και σχετικά με την προσπάθεια οργάνωσης της πάλης, στα αεροδρόμια του Ηρακλείου και της Ρόδου.Πρόκειται για τα δύο αεροδρόμια που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση - μετά το αεροδρόμιο της Αθήνας - τον περασμένο Αύγουστο, με 1.467.934 και 1.045.016 επιβάτες αντίστοιχα μέσα στο μήνα!
«Κοινός τόπος» οι εξαντλητικοί ρυθμοί

Στο Ηράκλειο, η Ενωση Ιδιωτικών Υπαλλήλων πραγματοποίησε ήδη στην αρχή της σεζόν περιοδεία στους χώρους του αεροδρομίου και συζήτησε με τους εργαζόμενους όλων των ειδικοτήτων για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Προχώρησε σε καταγγελία και παρέμβαση στην Επιθεώρηση Εργασίας, ενώ σχεδιάζει τη συνέχεια της δράσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εποχικών εργαζομένων θα βρεθεί το επόμενο διάστημα στην ανεργία.

Οπως υπογραμμίζει η πρόεδρος του σωματείου, Εύη Χατζημηνά, «κοινό τόπο» για όλους τους εργαζόμενους αποτελούν οι εξοντωτικοί ρυθμοί δουλειάς.

Η εντατικοποίηση αφορά τους εργαζόμενους στις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών, και ειδικά τους εργάτες στη φορτοεκφόρτωση των αεροσκαφών, στον καθαρισμό, τους υπάλληλους στα check in και τις εξόδους, στην πλειοψηφία τους νέες κοπέλες που δουλεύουν ατελείωτες ώρες όρθιες. Ιδιαίτερα για το εργολαβικό συνεργείο καθαριότητας, η πρόεδρος του σωματείου επισημαίνει πως «περίπου 20 καθαρίστριες βγάζουν τη δουλειά που θα έπρεπε να κάνουν τουλάχιστον 120, σε ένα αεροδρόμιο όπου προστέθηκαν χιλιάδες τετραγωνικά χώρων φέτος, με την ανακαίνιση των καταστημάτων duty free».

Η παραπάνω κατάσταση δεν είναι κάτι το πρωτοφανές. «Ηδη από την προηγούμενη τουριστική περίοδο είχαμε αναδείξει σοβαρά προβλήματα, όπως τα "κομμένα" ρεπό, τις απλήρωτες υπερωρίες, τον ανεπαρκή χρόνο ξεκούρασης από βάρδια σε βάρδια, τα σπαστά ωράρια, την πρακτική οι εργαζόμενοι να λειτουργούν ως "πασπαρτού" για να καλύπτουν διάφορα πόστα ταυτόχρονα, τις άθλιες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας, τον ανεπαρκή κλιματισμό στους χώρους του αεροδρομίου», αναφέρει η Εύη Χατζημηνά.

«Οι παρεμβάσεις μας έπιασαν σε ένα βαθμό τόπο. Φέτος, με εξαίρεση την εργολαβία στην καθαριότητα, έγιναν περισσότερες προσλήψεις, χωρίς βέβαια να αλλάζει ουσιαστικά η γενικότερη κατάσταση της εντατικοποίησης και των άθλιων συνθηκών που επικρατούν στις περισσότερες επιχειρήσεις του αεροδρομίου», προσθέτει.

Οπως σημειώνει, μάλιστα, «υπεύθυνη προσωπικού στον εργολάβο είναι η πρόεδρος του Σωματείου Καθαριστριών Ηρακλείου και μέλος της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου (ΠΑΣΚΕ - ΣΥΡΙΖΑ), η οποία δεν έχει βγάλει άχνα για την κατάσταση».
Χωρίς έλεγχο από την Επιθεώρηση παρά την καταγγελία του σωματείου

«Σοβαρό πρόβλημα αποτελεί το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι προσλαμβάνονται κυρίως ως υπάλληλοι γραφείου, ανεξάρτητα σε τι πόστο δουλεύουν»,υπογραμμίζει η Εύη Χατζημηνά και προσθέτει: «Κατά βάση δεν πληρώνονται υπερωρίες, ενώ σε ορισμένες επιχειρήσεις δίνονται κουπόνια σούπερ μάρκετ για την κάλυψη ενός μέρους της υπερεργασίας. Δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για την επιδότηση της μεταφοράς τους από και προς την εργασία, καθώς επίσης και των εξόδων στάθμευσης των μεταφορικών τους μέσων».

Στη διάρκεια της φετινής σεζόν, η Ενωση Ιδιωτικών Υπαλλήλων ανέδειξε σοβαρά προβλήματα όσον αφορά την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων στο χώρο, προχωρώντας και σε καταγγελία στην Επιθεώρηση Εργασίας. Μεταξύ άλλων, επισήμανε τα εξής: Σε χώρους έντονου συνωστισμού ο κλιματισμός είναι ανεπαρκής. Στο διαχωρισμό των αποσκευών οι ιμάντες εμφανίζουν προβλήματα που εκθέτουν τους εργαζόμενους σε κινδύνους. Στους εξωτερικούς χώρους και στην «πίστα» του αεροδρομίου, οι εργαζόμενοι δουλεύουν χωρίς όλα τα απαραίτητα μέσα ατομικής ασφάλειας, μέσα σε συνεχές «μποτιλιάρισμα» αεροσκαφών.

«Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στα καταστήματα duty free, όπου μετά τη χρηματοδότηση - επένδυση των 13.000.000 ευρώ για την αναβάθμιση και επέκταση του χώρου των αναχωρήσεων, δέχονται πιέσεις για την επίτευξη τεράστιων πλάνων πωλήσεων», τονίζει η πρόεδρος του σωματείου.

Παρά τις καταγγελίες της Ενωσης και το αίτημα για διενέργεια ελέγχου, η Επιθεώρηση δήλωσε αδυναμία να προχωρήσει σε ελέγχους, λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό.

Στην εξέλιξη αυτή το σωματείο απάντησε με παράσταση διαμαρτυρίας,διεκδικώντας τη στελέχωση των υπηρεσιών με προσωπικό και την εξασφάλιση του απαραίτητου υλικοτεχνικού εξοπλισμού, προκειμένου να γίνονται ουσιαστικοί έλεγχοι στις επιχειρήσεις της περιοχής.

«Το σωματείο μας θα συνεχίσει τις παρεμβάσεις του στο αεροδρόμιο, αναδεικνύοντας τα προβλήματα των εργαζομένων αλλά και την ανάγκη να παλέψουμε για την υπογραφή ικανοποιητικής Συλλογικής Σύμβασης στο χώρο», τονίζει η πρόεδρος της Ενωσης. Στην κατεύθυνση αυτή, επισημαίνει τη σημασία που έχει η συμμετοχή των εργαζομένων στη δράση μέσα από τις γραμμές του κλαδικού σωματείου. Ηδη η Ενωση έχει απευθύνει κάλεσμα στους εργαζόμενους να φέρουν τις διεκδικήσεις τους στο προσκήνιο και με τη συμμετοχή τους στο σημερινό συλλαλητήριο που οργανώνουν στο Ηράκλειο σωματεία που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ.

Τέλος, το επόμενο διάστημα, με τη λήξη της τουριστικής περιόδου, η Ενωση έχει σχεδιάσει να οργανώσει συλλογικά τη διαδικασία της κατάθεσης των δικαιολογητικών των εργαζομένων για την ένταξη στο ταμείο ανεργίας, προκειμένου να μην ταλαιπωρούνται στις ατελείωτες ουρές του καταστήματος του ΟΑΕΔ.
Φτάνουν εξουθενωμένοι στο τέλος της σεζόν

Εξαντλημένους βρίσκει το φθινόπωρο και τους εργαζόμενους στο αεροδρόμιο της Ρόδου.

Μπορεί η σεζόν να οδεύει προς το τέλος της, όμως οι πτήσεις ακόμα έρχονται και φεύγουν γεμάτες, ενώ και ο Σεπτέμβρης κύλησε με «κομμένα» ρεπό.

Τα ωράρια - λάστιχο αποτελούν ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι στην επίγεια εξυπηρέτηση καλούνται να δουλέψουν με «σπαστό» ωράριο, το οποίο διαμορφώνεται ανάλογα με το πρόγραμμα των πτήσεων. Πηγαίνουν να δουλέψουν, για παράδειγμα, δύο ώρες το πρωί και επιστρέφουν για τις υπόλοιπες έξι ώρες το απόγευμα. Η μεταφορά τους από και προς το αεροδρόμιο γίνεται με δική τους ευθύνη και κόστος. Το καθημερινό πρόγραμμα ανατρέπεται από τις υπερωρίες, που αποτελούν συχνό φαινόμενο και σε πολλές περιπτώσεις δεν πληρώνονται.

Ενώ εκατοντάδες εργαζόμενοι δουλεύουν σε εξαντλητικούς ρυθμούς και κάτω από συνθήκες που δημιουργούν κινδύνους για την υγεία και την ασφάλειά τους, στο αεροδρόμιο υπάρχει μόλις ένας γιατρός κι αυτός μόνο κατά τις πρωινές ώρες.

Το μεγαλύτερο μέρος των εργαζομένων δουλεύουν εποχικά με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Συνολικά η απασχόλησή τους μπορεί να ξεκινά τον Απρίλη και να λήγει τον Οκτώβρη, όμως στο διάστημα αυτό οι συμβάσεις ανανεώνονται πολλές φορές, ακόμα και μήνα - μήνα. Το αποτέλεσμα είναι να μη γνωρίζουν μέχρι πότε θα έχουν δουλειά, αν θα απολυθούν τον Οκτώβρη, το Σεπτέμβρη ή νωρίτερα.

Καθώς η αντίστροφη μέτρηση για να τελειώσει η σεζόν έχει ξεκινήσει, τους εργαζόμενους απασχολούν πλέον τα προβλήματα που συναντούν στην εξασφάλιση του πενιχρού επιδόματος ανεργίας. Την περασμένη χρονιά σημειώθηκε σημαντική καθυστέρηση στην καταβολή του επιδόματος, με εργαζόμενους να καταθέτουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά το Νοέμβρη και να παίρνουν τελικά το επίδομα ανεργίας το Φλεβάρη! Σε χειρότερη θέση βρίσκονται οι εργαζόμενοι που δουλεύουν σε επιχειρήσεις που δεν χαρακτηρίζονται εποχικές, καθώς στη δική τους περίπτωση οι όροι και οι προϋποθέσεις επιδότησης είναι πιθανό να τους στερήσουν εντελώς το επίδομα.

Παράλληλα, όπως διαπιστώνουν οι εργαζόμενοι, υπάρχουν μια σειρά από σοβαρά προβλήματα σε εξοπλισμό και υποδομές, που δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο τις συνθήκες δουλειάς τους. Το πιο κραυγαλέο παράδειγμα είναι η κατάσταση που επικράτησε για εργαζόμενους και επιβάτες στις 29 Ιούλη, όταν «έπεσε» το σύστημα της «Fraport», που διαχειρίζεται και το αεροδρόμιο της Ρόδου: Οι πτήσεις έφταναν η μία μετά την άλλη, χωρίς να μπορούν να γίνουν αναχωρήσεις, με αποτέλεσμα αεροσκάφη και επιβάτες να στοιβάζονται στους χώρους του αεροδρομίου και οι εργαζόμενοι να δουλεύουν μέχρι τελικής πτώσης, σε συνθήκες... τρέλας. Το 8ωρο τεντώθηκε για 2, 3 και 4 ώρες, τα ρεπό «κόπηκαν», εργαζόμενοι αναγκάστηκαν να δουλέψουν μέχρι τα μεσάνυχτα και να επιστρέψουν μετά από λίγες ώρες για τη βάρδια της επόμενης μέρας.

rizospastis

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *