Μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016, οι πτήσεις των τουρκικών αεροσκαφών ηλεκτρονικού πολέμου εντάθηκαν και πολλαπλασιάστηκαν - Ποιο επικίνδυνο τέχνασμα χρησιμοποιούν και πώς η αεροπορία της Αγκυρας προετοιμάζεται για την εποχή των F-35
Καθημερινός εισβολέας στο Αιγαίο είναι τα τουρκικά αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου CN-235, τα οποία εκτελούν συγκεκριμένες πτήσεις, συλλέγοντας πληροφορίες – και όχι μόνο.
Της Ιωάννας Ηλιάδη
Στο δελτίο τουρκικών παραβιάσεων του ΓΕΕΘΑ μπορεί πολλές φορές να εντυπωσιαζόμαστε από τον αριθμό των τουρκικών μαχητικών που εισβάλλουν στον ελληνικό εναέριο χώρο, ωστόσο ο πολύ σοβαρός κίνδυνος έρχεται από τα CN-235, τα οποία δείχνουν να προετοιμάζονται για την εποχή που η τουρκική αεροπορία θα αποκτήσει τα F-35.
Ειδικότερα, μετά την αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος του Ιουλίου του 2016 στην Τουρκία, οι πτήσεις τους εντάθηκαν και πολλαπλασιάστηκαν. Τα τουρκικά κατασκοπευτικά αεροσκάφη φαίνεται ότι ακολουθούν συγκεκριμένα προφίλ πτήσης από τώρα, γεγονός που δεν θα επιτρέψει την κρίσιμη στιγμή την κατάλληλη κατηγοριοποίηση από την ελληνική πλευρά της πτήσης.
Συνήθως εισέρχονται είτε από το Βόρειο Αιγαίο είτε από νότια, από την περιοχή ανατολικά της Ρόδου, και «μπαινοβγαίνουν» στο FIR Αθηνών, καταγράφοντας δεκάδες παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου. Είναι δεδομένο ότι από ελληνικής πλευράς δεν είναι εφικτή η διασπορά όλων των μονάδων κάθε φορά που θα υπάρχει μια τέτοια πτήση.
Οι τουρκικές Ενοπλες Δυνάμεις έχουν διαπιστώσει -από πολύ νωρίς ήδη- τη σημασία της πληροφορίας για την εξέλιξη και την επιτυχή ολοκλήρωση των πολεμικών επιχειρήσεων, γράφει σχετικά ο ανθυπολοχαγός (ΑΠΒ) Σώζων Λεβεντόπουλος.
Από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 ακολουθούν βήματα προς τη δημιουργία μιας εκτεταμένης υποδομής υποστήριξης ηλεκτρονικού πολέμου (ESM), παρακολούθησης (ELINT/SIGINT/COMINT) και παρεμβολών και για τους τρεις Κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων, με επίγειες, εναέριες και θαλάσσιες πλατφόρμες.
Όπως και σε πολλά άλλα προγράμματα, οι τουρκικές Ενοπλες Δυνάμεις προσπαθούν και σε αυτό τον τομέα να αποκτήσουν αυτονομία στην εγχώρια σχεδίαση και παραγωγή τέτοιων συστημάτων.
Βασική εταιρεία πίσω απ’ όλα σχεδόν τα αντίστοιχα τουρκικά προγράμματα είναι ο τεχνολογικός γίγαντας της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, η εταιρεία Aselsan. Σημαντική, ωστόσο, ήταν και η συμβολή της ισραηλινής βιομηχανίας μέχρι τη διάρρηξη των σχέσεων των δύο χωρών με αφορμή τα γεγονότα του «Mavi Marmara» και την επιθετική ρητορική της Τουρκίας ενάντια στο Ισραήλ έκτοτε.
Όπως επισημαίνει ο ανθυπολοχαγός Σώζων Λεβεντόπουλος, ως βασική οργανωτική μονάδα αναφέρεται η Genelkurmay Elektronik Sistemler (GES – Γενικό Επιτελείο Ηλεκτρονικών Συστημάτων), η οποία διαθέτει διευθύνσεις για κάθε κλάδο των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων. Τα χαρακτηριστικά και η δομή της συγκεκριμένης μονάδας είναι άγνωστα, ενώ, σύμφωνα με κάποια δημοσιεύματα, πλέον (από το 2012 και μετά) ανήκει στη ΜΙΤ, την τουρκική Υπηρεσία Πληροφοριών.
Το γεγονός ότι είναι τουρκικής κατασκευής και δεν χρησιμοποιείται από καμία άλλη χώρα στον κόσμο προκαλεί προβλήματα στον τρόπο που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν, καθώς δεν είναι δυνατό να αντληθούν από άλλους χρήστες πληροφορίες για το πώς συμπεριφέρεται κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες που ενδεχομένως να προκύψουν στο Αιγαίο.
Και τα συγκεκριμένα αεροσκάφη είναι τοποθετημένα με προσανατολισμό το Αιγαίο. Ειδικότερα, τα CN-235-100 του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού (Türk Deniz Kuvvetleri) έχουν έδρα την 301η Μοίρα στο αεροδρόμιο του Tope στο Izmit, κοντά στην Κωνσταντινούπολη, όπου είναι η έδρα της Ναυτικής Αεροπορίας της Τουρκίας (Deniz Hava Komutanligi). Επίσης, αεροσκάφη πρέπει να μετασταθμεύουν και στο αεροδρόμιο του Dalaman -και έδρα της 302ης Μοίρας- απέναντι από τη Ρόδο.
Το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου «Σκιά»
Οι τουρκικές Ενοπλες Δυνάμεις έχουν και δεύτερο -πιο φιλόδοξο- πρόγραμμα σε εξέλιξη με την ονομασία Gölge («Σκιά»). Το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Gölge περιλαμβάνει δύο μέρη, με το επίγειο να έχει ήδη ολοκληρωθεί και να έχει αποδώσει το τουρκικό σύστημα Koral, το οποίο χρησιμοποιείται τόσο για αποκάλυψη εχθρικών αεροσκαφών όσο και για παρεμβολές. Το αερομεταφερόμενο μέρος του Koral δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Πάντως, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του, προβλέπει την προμήθεια αεροσκαφών ηλεκτρονικής υποστήριξης και επίθεσης (Electronic Support – ED και Electronic Attack – ET).
Το 2015 επιλέχθηκε το σύστημα HAVASOJ5 της Aselsan, το οποίο εκτιμάται ότι επίσης προέρχεται από το επίγειο αντίστοιχό του, που δεν είναι άλλο από το Koral. Ως πλατφόρμα έχει επιλεγεί το Bombardier Global Express 500, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί και για το πρόγραμμα του Αερομεταφερόμενου Κέντρου Διοίκησης.
Το πρόγραμμα HAVASOJ αφορά σε μια αερομεταφερόμενη πλατφόρμα παρεμβολών μεγάλης απόστασης (stand-off jammer) με εφαρμογή τεχνολογίας αιχμής.
Το πρόγραμμα άρχισε με την έκδοση της απαίτησης για 2+2 αεροσκάφη και στις αρχές του 2018 επιλέχθηκε η εταιρεία Aselsan, η οποία κέρδισε συμβόλαιο άνω των 250 εκατ. δολαρίων με ορίζοντα παράδοσης το 2023-2025.
neaselida.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.