επικαιρότητα

Χωρίς δημοσιονομικό όφελος η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ


 
Αλέξανδρος Χούλης

H αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων, η οποία χαρακτηρίζει ως επιτυχημένη την απερχόμενη τουριστική περίοδο, οφείλεται μόνο στην άνοδο της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 4,8%, καθώς η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 19 ευρώ ή 3,2%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το οκτάμηνο του 2018. Αφενός η ρευστότητα των επισκεπτών είναι περιορισμένη, ως συνέπεια της γενικότερης οικονομικής κρίσης, και αφετέρου οι ανάγκες των επισκεπτών έχουν μετατοπισθεί και δεν ξοδεύουν, πλέον, σε αγαθά και υπηρεσίες τα οποία χαρακτηρίζονται ως «τουριστικά». Για παράδειγμα, όπως συμβαίνει και στη χώρα μας, σημαντικό μέρος του οικογενειακού προϋπολογισμού διοχετεύεται στην αγορά προϊόντων τεχνολογίας με συνέπεια να περιορίζεται η δαπάνη για άλλα είδη (κοσμήματα, λαϊκή τέχνη κ.λπ.).

Η αύξηση του τουριστικού προϊόντος η οποία σχετίζεται μονομερώς με την άνοδο του αριθμού των τουριστών δεν χαρακτηρίζει, σε καμία περίπτωση, μία επιτυχημένη τουριστική περίοδο. Πρέπει, άμεσα, να αρχίσουμε να αξιολογούμε το αποτέλεσμα σε σχέση με το κόστος των πόρων που αναλώνονται και λιγότερο σε σχέση με τις αφίξεις ή τις διανυκτερεύσεις.


Η εφαρμογή μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, συνιστούσε ανταγωνιστικό ισοδύναμο απέναντι στα μειονεκτήματα που δημιουργεί η εδαφική ασυνέχεια, αποτελούσε παράγοντα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του νησιωτικού τουριστικού προϊόντος και το κυριότερο δε, συνέβαλε σημαντικά στην προσπάθεια παραμονής των κατοίκων στα νησιά.

Τα τελευταία χρόνια οι επιχειρήσεις και ιδιαίτερα οι ξενοδοχειακές οι οποίες δραστηριοποιούνται στα νησιά του Αιγαίου, λόγω της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, έχουν σωρευτικά δεχθεί τη μεγαλύτερη επιβάρυνση από πλευράς άμεσης και έμμεσης φορολόγησης.

Όπως προέκυψε και από επίσημα στοιχεία, τα οποία κυκλοφόρησαν και στον τύπο (έκθεση του Ι.Ο.ΦΟ.Μ.), η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ δεν επέφερε μέχρι σήμερα κανένα ουσιαστικό δημοσιονομικό όφελος. Αντιθέτως είχε δυσμενέστατες συνέπειες στις τοπικές κοινωνίες, τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις.

Ο Αλέξανδρος Χούλης είναι Πρόεδρος της Ένωσης Λογιστών Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών Ρόδου (ΕΛΦΕΕ Ρόδου).

insider.gr

Σχόλια

S M S

Αναγνώστης: Λεωφορείο της γραμμής... Τι παρατηρήτε?

M M S

M M S

Μετάφραση

παράπονα Ρόδου
1 εικόνα 1000 λέξεις στο Instagram!




Δείτε επίσης