ροή ειδήσεων

Τουρισμός: Οι προκλήσεις και τα στοιχήματα σε μια χρονιά αβεβαιότητας



Στο τέλος, όπως άλλωστε, κάθε χρόνο θα γίνει η ο τελικός λογαριασμός στο ταμείο του Ελληνικού τουρισμού. Ωστόσο, φέτος όσο κι αν στην αρχή της Άνοιξης υπήρχε μια σχετική αισιοδοξία, άργησε να καταγραφεί η δυναμική. Έτσι από το τρίτο δεκαήμερο του Ιουλίου ζεστάθηκε η αγορά..



Του Γιώργου Αλεξάκη


Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο Reporter Magazine Ιουλίου 2021
Ωστόσο, η πορεία των μεταλλάξεων και ειδικά της "Δ" αλλά και οι πολιτικές που ακολουθούν σε σχέση με τα ταξίδια οι μεγάλες αγορές της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης, που σε μεγάλο βαθμό υπαγορεύονται από σειρά σκοπιμοτήτων (πχ στήριξη του δικού τους εσωτερικού τουρισμού, εμβολιακός εθνικισμό κτλ), είναι εκείνα τα σημεία που κρίνουν το εάν θα υπάρξει η αναγκαία ει μήκυνση της σεζόν και βέβαια η εκτίναξη που αναζητεί ο ελληνικός τουριστικός κλάδος.

Για το λόγο αυτό, οι παράγοντες του τουρισμού αντιμετωπίζουν με ιδιαίτερα συγκρατημένο τρόπο την πορεία της σεζόν. Ήδη στο περιθώριο της πρόσφατης Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΤΕ πολλοί παράγοντες του κλάδου εξέφραζαν τον προβληματισμό τους για την πορεία της χρονιάς λόγω τόσο της «εμβολιαστικής» κόπωσης που παρατηρείται διεθνώς αλλά και την εξέλιξη των μεταλλάξεων.

Δεν είναι τυχαίο ότι σε σχέση με τη φετινή σεζόν ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος επανέλαβε ότι τα στοιχεία αυτή τη στιγμή, αλλά και η κατάσταση των βασικών μας αγορών, καθιστούν τον στόχο του 50% των εσόδων του 2019 εξαιρετικά δύσκολο. Παράλληλα βέβαια, όπως εξήγησε, είναι υπαρκτή η βεβαιότητα, πως χωρίς υγειονομικές επιβαρύνσεις, «το ισχυρό brand που έχει δημιουργήσει η χώρα μας, ο τρόπος που διαχειρίστηκε την πανδημία ως σήμερα, αλλά και η αξία του τουριστικού μας προϊόντος, μπορούν να οδηγήσουν σ’ ένα ανέλπιστα καλό 2ο εξάμηνο».
Στο φόντο αυτό είναι σημαντικό το τι θα δείξουν τα στοιχεία για τον Ιούλιο. Βέβαια και φέτος θα υπάρξουν πολλαπλές ταχύτητες και πολλές είναι εκείνες οι περιοχές που ήδη βλέπουν με σκεπτικισμό τη συνέχεια της σεζόν λόγω των επιδημιολογικών δεδομένων. Κι αυτά παρά το ότι υπάρχει μια δεδομένη επαύξηση των πτήσεων όπως καταγράφει το Recovery Tracker του ΙΝΣΕΤΕ. Σύμφωνα με αυτά και παρότι για την εβδομάδα 5 Ιουλίου με 11 Ιουλίου οι πτήσεις από χώρες του εξωτερικού προς την χώρα μας καταγράφουν αύξηση της τάξης του 27,9%, η αύξηση είναι μικρότερη από αυτήν της προηγούμενης εβδομάδας (28 Ιουνίου – 4 Ιουλίου) η οποία φτάνει το 41,4%.

Για την ακρίβεια την εβδομάδα 28 Ιουνίου με 4 Ιουλίου ήταν προγραμματισμένες 593.000 θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις εκ των οποίων οι 136.000 από τη Γερμανία, 96.514 από τη Βρετανία (παρά την πορτοκαλί λίστα) και 46.233 από τη Γαλλία. Την ίδια εβδομάδα υποτονική παραμένει η κίνηση από Ρωσία με 7.647 θέσεις. Οι περισσότερες αφίξεις αναμένονονταν στο αεροδρόμιο της Αθήνας (163.645) και ακολουθούν Ηράκλειο (97.645), Ρόδος (66.383), Κέρκυρα (52.269), και Θεσσαλονίκη (48.169). Αντίστοιχα για την εβδομάδα 5 Ιουλίου με 11 Ιουλίου ήταν προγραμματισμένες 698.060 θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις.

Οι μεταλλάξεις

Πάντως βαρόμετρο για την πορεία της χρονιάς θα είναι η διαχείριση του κύματος των μεταλλάξεων του ιού. Εφόσον η κατάσταση ξεφύγει λόγω και της χαλάρωσης των μέτρων δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι θα μπει χειρόφρενο στις όποιες έστω και συγκρατημένες αισιόδοξες προβλέψεις για τον τουρισμό-

«Το μεγάλο θέμα των μεταλλάξεων αποτελεί το κομβικό σημείο που θα καθορίσει την εν γένει πορεία του τουρισμού στη χώρα» αναφέρουν μιλώντας στο Reporter Magazine παράγοντες του τουρισμού που σημειώνουν:

«Χρειάζεται μεγάλη προσοχή και ευλαβική τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων προκειμένου να σωθεί ότι μπορεί να σωθεί και να δοθεί μικρή ανάσα σε χιλιάδες τουριστικές επιχειρήσεις» προσθέτουν με έμφαση..

Η στήριξη

Την ίδια ώρα ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας δηλώνει με έμφαση ότι υπάρχει ετοιμότητα ανά πάσα στιγμή και για το πιο ακραίο σενάριο με αιχμή την πορεία της οικονομίας και τις πιθανές ανάγκες νέου κύματος στήριξης της οικονομίας. Όπως έχει τονίσει το 2ο εξάμηνο του έτους θα υλοποιηθούν μέτρα ύψους 4,5 δισ. ευρώ, υπέρ των πληττόμενων κλάδων, μέσω του προγράμματος «Γέφυρα» αλλά και κάλυψης τμήματος παγίων δαπανών. «Συνεχίζονται οι στοχευμένες στηρίξεις και στον Τουρισμό» έχει σημειώσει επανειλημμένα ο κ. Σταϊκούρας.

Στην εντατική τα τουριστικά γραφεία

Την ίδια ώρα, πάντως, πολλές τουριστικές επιχειρήσεις παραμένουν διασωληνωμένες. Όπως επισημαίνει στο Reporter Magazine ο πρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ) κ. Άρης Μαρίνης τα τουριστικά γραφεία και οι επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων βρίσκονται κυριολεκτικά εδώ και 12 μήνες σε «μηχανική υποστήριξη», βασιζόμενα αποκλειστικά στα κρατικά προγράμματα χρηματοδότησης και επιδότησης των θέσεων εργασίας για την επιβίωσή τους, καθώς οι εισπράξεις τους είναι μηδενικές. «Παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες περί ανοίγματος του τουρισμού θα απαιτηθεί ένα ικανό διάστημα ώστε να προχωρήσουν οι εμβολιασμοί και στις μικρότερες ηλικίες και να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη για ταξίδια.

Αναφορικά με τις προβλέψεις του για την πορεία της χρονιάς ο κ. Μαρίνης εκφράζει την ελπίδα να σταθεροποιηθεί ψηλά τους επόμενους μήνες και όσο το δυνατόν μέχρι τον Νοέμβριο. Οι κρατήσεις θα είναι κυρίως της τελευταίας στιγμής. Ενώ όσον αφορά τον περιηγητικό τουρισμό και τις οδικές εκδρομές θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος ώστε να επανέλθουν» αναφέρει.

Ο χερσαίος τουρισμός

Με αγωνία επίσης αναμένει η Β. Ελλάδα και το τι θα γίνει με την έλευση των γειτόνων της χώρας. Έτσι, σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν στη στρογγυλή τράπεζα που διοργάνωσε προ ημερών το ΕλληνοΣερβικό Επιμελητήριο Βόρειας Ελλάδα, με θέμα «Καλοκαίρι 2021:Με το βλέμμα στραμμένο στον χερσαίο τουρισμό», οι Βούλγαροι αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα με τις ουρές στον Προμαχώνα ενώ οι Σέρβοι δεν αντέχουν το κόστος του PCR τεστ. Αισιόδοξα μηνύματα έρχονται προς στιγμήν, μόνο από τις αγορές της Βόρειας Μακεδονίας και της Βοσνίας Ερζεγοβίνης.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν οι φορείς που συμμετείχαν στην εκδήλωση, για τους Βαλκάνιους και ιδίως για τους Σέρβους, η Βόρεια Ελλάδα αποτελεί αγαπημένο καλοκαιρινό προορισμό, ωστόσο η ανάκτηση του 50% της κίνησης του 2019 φαντάζει δύσκολο στοίχημα για πολλαπλούς λόγους.

Στρατηγικό σχέδιο

Στο φόντο αυτό, περισσότερο παρά ποτέ είναι αναγκαίο ένα στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό όπως είχε μάλιστα υποσχεθεί να κάνει ήδη από την πρώτη μέρα ανάληψης της διακυβέρνησης ο Πρωθυπουργός.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως ανέφερε στην πρόσφατη Γ.Σ, του ΣΕΤΕ ο Γιάννης Ρέτσος, η επόμενη ημέρα, απαιτεί έναν συνεκτικό και παράλληλα ρεαλιστικό οδικό χάρτη ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη του όλες τις υπάρχουσες προκλήσεις, βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες.

Μεταξύ άλλων, τόνισε ότι μια βασική αφορά τις υποδομές, στις οποίες απαιτείται μια συντονισμένη προσπάθεια και δημόσιες επενδύσεις που θα ενισχύσουν την συνδεσιμότητα, προσελκύοντας έτσι νέους επισκέπτες και βελτιώνοντας την τουριστική εμπειρία στον προορισμό. Μια άλλη πρόκληση αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ελληνικού τουρισμού, η οποία αυξήθηκε καταφόρυφα λόγω και της πανδημίας. Ήδη, όπως εξήγησε ο κ. Ρέτσος το 95% των εταιρειών τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, προσπαθούν να εισαγάγουν νέες τεχνολογίες για να αντιμετωπίσουν το καινούργιο περιβάλλον, να ικανοποιήσουν τις αναδυόμενες ανάγκες, να δημιουργήσουν μια καινοτόμο βάση ανταγωνιστικότητας.

Πράσινος τουρισμός

Τέλος να σημειωθεί ότι όπως τονίζει στο Reporter Magazine o Ανδρέας Μεταξάς, Διευθύνων Σύμβουλος του Metaxa Hospitality Group «η πρόσφατη πανδημία υπογράμμισε πέραν πάσης αμφιβολίας ότι αν δεν εργαστούμε για ένα μέλλον βιώσιμης ανάπτυξης, πολύ απλά, δεν θα υπάρχει κανένα μέλλον ανάπτυξης τουρισμού.» Ο κ. Μεταξάς σημειώνει πως κάτι που φαινόταν ως ρομαντισμός πριν από 22 χρόνια, όταν το 1999 κάναμε τον πρώτο απολογισμό βιωσιμότητας του ξενοδοχείου μας, έχοντας τις αξίες της βιωσιμότητας διαχρονικά στο επίκεντρο της στρατηγικής μας, γίνεται ο ρεαλισμός του σήμερα. Γίνεται παγκόσμια αναγκαιότητα, την οποία η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να καταστήσει εθνική προτεραιότητα, αξιοποιώντας τα μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματά της και τους πολύτιμους πόρους που έχει να λαμβάνει η χώρα τα επόμενα χρόνια από το Ταμείο Ανάκαμψης.»
«Ο μετασχηματισμός του ελληνικού τουρισμού προς την κατεύθυνση της βιωσιμότητας δεν είναι μόνο ένα ηθικό χρέος προς τις μελλοντικές γενιές. Αποτελεί προϋπόθεση της διατήρησης της ελκυστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην κορυφή των παγκόσμιων προτιμήσεων. Όλο και μεγαλύτερα μερίδια της παγκόσμιας αγοράς αφορούν σε τουρίστες που αναζητούν τουριστικά προϊόντα με κριτήρια οικολογικού αποτυπώματος» τονίζει ο επικεφαλής Metaxa Hospitality Group .

Η επόμενη μέρα


Πάντως, η επόμενη μέρα για τον τουρισμό με αναβάθμιση του προσφερόμενος προϊόντος και διασφάλιση όρων βιωσιμότητας στους προορισμούς και στις επιχειρήσεις είναι το κεντρικό πρόταγμα για τον κλάδο. Κι αυτό εν μέσω μιας συζήτησης που επικεντρώνεται, ίσως αναπόφευκτα, στην πορεία της σεζόν στο φόντο των επιδημιολογικών δεδομένων. Ειδικά με βάση όσα αναφέρθηκαν πριν λίγες μέρες από κορυφαίους εκπροσώπους του κλάδου, όπως ο Κώστας Καναράς, Chief Commercial Officer, KOKARI LTD, Ελλάδα, ο Jerome Lassara, Development Director for Southern Europe, Accor Hotels, Ιταλία, Γιάννης Ρέτσος, Πρόεδρος Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και ο Αλέξανδρος Βασιλικός, Πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ) στο 43ο ετήσιο συνέδριο του Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων (ΠΑΣΥΞΕ) η πανδημία επηρεάζει καταλυτικά λειτουργία των ξενοδοχείων, ενώ νέες τάσεις αναδεικνύονται στον τομέα της αγοράς ξενοδοχείων.

«Περισσότερο παρά ποτέ είναι αναγκαίο ένα στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό» τόνισε, χαρακτηριστικά ο κ. Καναράς που προσέθεσε ότι «η πρόσφατη πανδημία πέραν πάσης αμφιβολίας ανέδειξε ότι αν δεν εργαστούμε για ένα μέλλον βιώσιμης ανάπτυξης, πολύ απλά, τότε, δεν θα υπάρχει κανένα μέλλον. Οι αξίες της βιωσιμότητας πρέπει να είναι κεντρικές διαχρονικά» είπε σημειώνοντας ότι «η διαχείριση των προορισμών είναι μείζον.» «Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να δούμε θέματα συναρμογής με τις τοπικές κοινωνίες, φέρουσες δυνατότητες προορισμών, χωροταξική διευθέτηση και περιβάλλον, αλλά και πώς θα αξιοποιήσουμε την τεχνογνωσία με τα flagship σχήματα που έρχονται προς όφελος των εθνικών οικονομιών.»

Επιπλέον, ο κ. Καναράς έκανε λόγο για ένα μεγάλο στοίχημα που αναδεικνύεται και αφορά την ανασύνθεση το τουριστικού προϊόντος και το πώς θα είναι ο επιχειρηματικός χάρτης του αύριο. «Τώρα χωρίς καθυστέρηση θα πρέπει να δούμε και προτείνουμε ένα πλαίσιο ανασύνθεσης. Στην προηγούμενη κατάσταση είχαμε το μοντέλο «ξενοδόχος- οικόπεδο» που μέσα από τη μονοσήμαντη εξάρτηση από τους tour operators ,οδηγούνταν στην υποβάθμιση αξίας. Σήμερα πρέπει να γυρίσουμε σελίδα. Να κρατήσουμε τον Ελληνικός χαρακτήρα, να δούμε ποιες ΜμΕ έχουν όρους βιωσιμότητας και να τις ενισχύσουμε και παράλληλα να αξιοποιήσουμε το πλήθος δυνατοτήτων που προσφέρουν οι διεθνείς μπράντες. Κι όλα αυτά για για να διατηρήσουμε ένα προϊόν ψηλών προδιαγραφών. Αυτό θα επηρεάσει θετικά την κοινωνία, θα φέρει εξειδίκευση και σωστό προσανατολισμό, αλλά και γενικότερα θα συνεισφέρει στο ΑΕΠ.» «Ο μετασχηματισμός του προς την κατεύθυνση της βιωσιμότητας δεν είναι μόνο προϋπόθεση της διατήρησης της ελκυστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην κορυφή των παγκόσμιων προτιμήσεων. E;inai ένα ηθικό χρέος προς τις μελλοντικές γενιές» κατέληξε ο κ. Καναράς.


Πηγή: Reporter.gr

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *