ροή ειδήσεων

ΣτΕ: Δικαιώθηκαν για δεύτερη φορά οι ιδιοκτήτες των mini bus για τον χρόνο ανάρτησης των προκρατήσεων | ΑΠΟΦΑΣΗ



Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκανε δεκτή την αίτηση επιχειρήσεων οι οποίες δραστηριοποιούνται στον χώρο της εκμίσθωσης mini bus και χρησιμοποιούν τεχνολογία uber bv, καθώς ακύρωσε τη σχετική απόφαση του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, με την οποία προβλέφθηκε ότι οι προκρατήσεις Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό στα νησιά της χώρας (πλην Κρήτης και Εύβοιας) από 1η Απριλίου έως και 31η Οκτωβρίου, θα πρέπει να αναρτώνται στο αντίστοιχο Ψηφιακό Μητρώο τουλάχιστον 60 λεπτά πριν από την έναρξη της διαδρομής.


Υπενθυμίζεται ότι το περασμένο έτος, με την υπ΄ αριθμ. 656/2024 απόφαση, η 5μελής σύνθεση του ίδιου Τμήματος του ΣτΕ, ακύρωσε την 154785/2023 απόφαση του υφυπουργού Υποδομών με την οποία καθορίζονται οι κανόνες της ολικής εκμίσθωσης αυτοκινήτων Ε.Ι.Χ. με οδηγό μέσω προκρατήσεως και προβλεπόταν η υποχρέωση όσων συνάπτουν συμβάσεις uber bv να αναρτούν στο ψηφιακό μητρώο, τουλάχιστον 2 ώρες πριν την έναρξη της.


Η 7μελης σύνθεση του Δ΄ Τμήματος ακύρωσε την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση επαναλαμβάνοντας όσα είχε δεχθεί το περασμένο έτος. Δηλαδή, ότι «το χρονικό διάστημα προκράτησης πρέπει να είναι εύλογο, να τελεί σε αντιστοιχία με τον επιδιωκόμενο σκοπό και με τις συνθήκες μεταφοράς επιβατών από τα Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητα στα νησιά κατά την τουριστική περίοδο, να μην συνεπάγεται δυσανάλογο περιορισμό της οικονομικής δραστηριότητας καθώς και ότι πρέπει να προκύπτουν τα κριτήρια και οι εκτιμήσεις βάσει των οποίων θεσπίστηκε το χρονικό διάστημα αυτό».

Ακόμη, το ΣτΕ αναφέρει ότι «δεν τεκμηριώνεται ότι ο θεσπιζόμενος χρόνος προκράτησης περιορίζεται στο μέτρο που είναι αναγκαίο και ότι, συνεπώς, η ρύθμιση αυτή δεν έχει τεθεί νομίμως».

Η απόφαση

Ολόκληρη η απόφαση έχει ως ακολούθως:

“ΣτΕ Δ΄ 625/2025 7μ: Συμβάσεις ολικής εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό μέσω προκρατήσεως που συνάπτονται στα νησιά της χώρας από 1η Απριλίου έως και 31η Οκτωβρίου. Υποχρέωση ανάρτησης των στοιχείων της σύμβασης ολικής εκμίσθωσης στο Ψηφιακό Μητρώο του άρ. 20 ν. 4530/2018 τουλάχιστον εξήντα λεπτά προ της ώρας έναρξης αυτής (Υ.Α. 158568/16.7.2024). Μη νόμιμη η ρύθμιση της Υ.Α. διότι δεν τεκμηριώνεται η αναγκαιότητα του εισαγομένου περιορισμού στην άσκηση της σχετικής δραστηριότητας για την εξυπηρέτηση του επιδιωκομένου σκοπού
24/04/2025
ΣτΕ 625/2025 Δ΄ Τμ. 7μ.
Πρόεδρος : Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου, Αντιπρόεδρος
Εισηγητής : Ουρανία Νικολαράκου, Σύμβουλος της Επικρατείας

Συμβάσεις ολικής εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό μέσω προκρατήσεως, ελάχιστης διάρκειας μισής ώρας, που συνάπτονται στα νησιά της χώρας, πλην Κρήτης και Εύβοιας, από 1η Απριλίου έως και 31η Οκτωβρίου (άρ. πρώτο παρ. Η υποπαρ. Η.2 περ. 1 ν. 4093/2012). Υποχρέωση ανάρτησης των στοιχείων της σύμβασης ολικής εκμίσθωσης στο Ψηφιακό Μητρώο του άρ. 20 ν. 4530/2018 τουλάχιστον εξήντα λεπτά προ της ώρας έναρξης αυτής (Υ.Α. 158568/16.7.2024). Η ρύθμιση της Υ.Α. δεν τίθεται νομίμως διότι δεν τεκμηριώνεται η αναγκαιότητα του εισαγομένου περιορισμού στην άσκηση της σχετικής δραστηριότητας (δηλ. του χρόνου προκράτησης εξήντα λεπτών) για την εξυπηρέτηση του επιδιωκομένου σκοπού.

Στο πλαίσιο της εξουσιοδότησης που παρέχεται στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με το άρ. πρώτο παρ. Η υποπαρ. Η.2 περ. 1 εδ. τελ. του ν. 4093/2012 για τη ρύθμιση των αναγκαίων ζητημάτων σχετικά με τις συμβάσεις ολικής εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό, οι οποίες συνάπτονται για την εξυπηρέτηση μεταφορικών αναγκών στα νησιά της χώρας, πλην Κρήτης και Εύβοιας, κατά την περίοδο από την 1η Απριλίου έως την 31η Οκτωβρίου κάθε έτους, είναι μεν δυνατόν να εξειδικεύεται και η απαίτηση της προκράτησης με τη θέσπιση συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, το οποίο πρέπει υποχρεωτικώς να μεσολαβεί μεταξύ της σύναψης και της έναρξης εκτέλεσης της σύμβασης εκμίσθωσης. Όπως κρίθηκε, όμως, με την 656/2024 απόφαση του Δικαστηρίου, το θεσπιζόμενο για την προκράτηση χρονικό διάστημα πρέπει να είναι εύλογο, να τελεί σε αντιστοιχία τόσο προς τον επιδιωκόμενο σκοπό, όσο και προς τις συνθήκες μεταφοράς επιβατών από τα Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητα στα νησιά κατά την τουριστική περίοδο και να μην συνεπάγεται δυσανάλογο περιορισμό στην άσκηση της οικείας οικονομικής δραστηριότητας. Περαιτέρω δε, πρέπει να προκύπτουν τα κριτήρια και οι εκτιμήσεις, στις οποίες στηρίχθηκε ο κανονιστικός νομοθέτης για τη θέσπιση του συγκεκριμένου χρόνου προκράτησης. Εν προκειμένω, με την προσβαλλόμενη απόφαση προβλέπεται χρόνος προκράτησης εξήντα λεπτών (αντί των δύο ωρών που είχε προβλεφθεί με την υπ’ αριθμ. 154785/15.5.2023 υπουργική απόφαση). Αναφέρεται δε στο προοίμιο της προσβαλλομένης, ότι για τη θέσπιση της σχετικής ρυθμίσεως ελήφθησαν υπ’ όψιν «οι συνθήκες παροχής του μεταφορικού έργου στις περιοχές της χώρας, ιδίως κατά την τουριστική περίοδο». Με τη γενική και αόριστη αυτή αναφορά, όμως, που έχει περιληφθεί στην προσβαλλόμενη πράξη δεν τεκμηριώνεται επαρκώς η αναγκαιότητα και η αναλογικότητα της θεσπιζόμενης ρύθμισης, εφ’ όσον δεν προκύπτουν τα συγκεκριμένα στοιχεία που εκτιμήθηκαν από τον κανονιστικό νομοθέτη. Ούτε, άλλωστε, από στοιχεία που συνοδεύουν την προσβαλλόμενη πράξη προκύπτει ότι εκτιμήθηκαν πρόσφορα σχετικά δεδομένα (όπως, ενδεικτικά, στατιστικά δεδομένα από την ανάλυση των στοιχείων που προκύπτουν από το Ψηφιακό Μητρώο του άρθρου 20 του ν. 4530/2018, δεδομένα σχετικά με τις τοπικές συνθήκες και τον απαιτούμενο, βάσει των συνθηκών αυτών, χρόνο απόκρισης σε αιτήματα για την έναρξη εκτέλεσης της σύμβασης εκμίσθωσης, ανάλογα και με το είδος των πραγματοποιούμενων διαδρομών, δεδομένα σχετικά με τον τρόπο κάλυψης των αναγκών του επιβατικού κοινού στα νησιά κατά την τουριστική περίοδο από τα εν γένει διαθέσιμα μεταφορικά μέσα κ.ά.). Ως εκ τούτου, δεν τεκμηριώνεται ότι ο θεσπιζόμενος χρόνος προκράτησης περιορίζεται στο μέτρο που είναι αναγκαίο για τη διασφάλιση επαρκούς διάκρισης μεταξύ των δραστηριοτήτων των ταξί και των Ε.Ι.Χ. οχημάτων που εκμισθώνονται με οδηγό, χωρίς να συνεπάγεται δυσανάλογο περιορισμό στην άσκηση της οικείας οικονομικής δραστηριότητας (δηλαδή, της εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. οχημάτων με οδηγό) και να αντιστρατεύεται την επιδίωξη του νομοθέτη να εξασφαλίσει τους καλύτερους δυνατούς όρους εξυπηρέτησης των αυξημένων μεταφορικών αναγκών στα νησιά κατά την τουριστική περίοδο, με την δραστηριοποίηση και αυτής της κατηγορίας οχημάτων (Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων που εκμισθώνονται με οδηγό). Συνεπώς, εφ’ όσον δεν προκύπτει ότι με την επίμαχη ρύθμιση που εισάγεται με την προσβαλλόμενη απόφαση υπηρετείται κατά τρόπο αναλογικό ο επιδιωκόμενος σκοπός, η ρύθμιση αυτή δεν έχει τεθεί νομίμως”.

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε μαζί μας

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *