ροή ειδήσεων

Black Friday 2025: Κάτω από τον πήχη οι πωλήσεις | Η αγορά περιμένει τη «ρεβάνς» των Χριστουγέννων



Απογοητευτική ήταν η εικόνα της φετινής Black Friday για το ελληνικό λιανεμπόριο, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ). Παρά τον υψηλό βαθμό συμμετοχής των επιχειρήσεων και τις εκτεταμένες προσφορές που διήρκεσαν ακόμη και ολόκληρο τον Νοέμβριο, ο τζίρος δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των εμπόρων.


Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, σχολίασε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας «επιβεβαιώνουν την αρνητική πορεία των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο», τονίζοντας πως οι επιχειρήσεις «περίμεναν μια τόνωση εσόδων που θα αντιστάθμιζε τις απώλειες των προηγούμενων μηνών». Με το λειτουργικό κόστος να παραμένει ιδιαίτερα υψηλό, οι έμποροι στρέφουν πλέον τις ελπίδες τους στην εορταστική περίοδο για μια ανατροπή στο τέλος της χρονιάς.


Πτώση πωλήσεων για τη μισή αγορά

Σύμφωνα με την έρευνα, μία στις δύο επιχειρήσεις κατέγραψε χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με τη Black Friday του 2024, ενώ για τις περισσότερες η μείωση δεν ξεπέρασε το 10%. Παράλληλα, η ικανοποίηση των επιχειρήσεων από την αγοραστική κίνηση κινήθηκε σε μέτρια επίπεδα: το 52% δήλωσε ότι οι πωλήσεις ήταν χαμηλότερες των προσδοκιών του.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το ποσοστό όσων δηλώνουν χαμηλή ικανοποίηση υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που υποδηλώνει την κλιμακούμενη πίεση που δέχεται η αγορά.

Υψηλή συμμετοχή – μεγάλες εκπτώσεις, μικρή ανταπόκριση

Παρά τα αποθαρρυντικά αποτελέσματα, η Black Friday εξακολουθεί να αποτελεί κυρίαρχη εμπορική πρακτική:Το 81% των επιχειρήσεων συμμετείχε, ποσοστό ταυτόσημο με το 2024.
Το 48% διατήρησε προσφορές σε όλη την εβδομάδα, ενώ το 26% επεκτάθηκε σε ολόκληρο τον Νοέμβριο.
Οι εκπτώσεις ήταν ιδιαίτερα επιθετικές: μία στις τρεις επιχειρήσεις προσέφερε μειώσεις 31%-40%, ενώ σημαντικό μερίδιο κινήθηκε στην κλίμακα 21%-30%.

Ενδεικτικό της πίεσης στον κλάδο είναι ότι το 34% προχώρησε σε εκπτώσεις σε όλα τα προϊόντα, ενώ το 28% μείωσε τιμές ακόμη και στις νέες παραλαβές της σεζόν.

Χαμηλή επισκεψιμότητα – κορύφωση το τριήμερο

Η χαμηλή προσέλευση καταναλωτών αποτέλεσε καθοριστικό παράγοντα των χαμηλών πωλήσεων: το 54% των επιχειρήσεων δηλώνει μειωμένη επισκεψιμότητα. Για το 40% η κίνηση κορυφώθηκε το τριήμερο Παρασκευή–Κυριακή, ενώ σημαντικό ποσοστό είδε την καλύτερη μέρα αποκλειστικά τη Black Friday.

Παράλληλα, το πλαστικό και ηλεκτρονικό χρήμα κυριάρχησε στις συναλλαγές, με τη χρήση αποκλειστικά μετρητών να περιορίζεται πλέον σε μικρό ποσοστό.

Δύσκολο φθινόπωρο – ασφυξία από τους προμηθευτές

Η εικόνα του φθινοπώρου συνολικά ήταν εξίσου δυσοίωνη: οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις δηλώνουν ίδιες ή χαμηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με το 2024. Παράλληλα, έξι στις δέκα επιχειρήσεις αναφέρουν ότι δεν έλαβαν καμία διευκόλυνση τιμών από τους προμηθευτές, γεγονός που περιόρισε ακόμη περισσότερο τη δυνατότητα για ανταγωνιστικές προσφορές.

Εντυπωσιακά χαμηλή ήταν και η συμμετοχή στη Cyber Monday, με μόλις μία στις πέντε επιχειρήσεις να υιοθετεί επιπλέον προωθητικές ενέργειες.

Αμφισβήτηση του θεσμού – οι μικροί σε μειονεκτική θέση

Το 64% των επιχειρήσεων αμφισβητεί πλέον την αξία της Black Friday ως εμπορικής πρακτικής, εκτιμώντας ότι:ευνοεί κυρίως μεγάλες αλυσίδες και ισχυρά brands,
ενισχύει τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες,
δεν προσφέρει ουσιαστικό όφελος στις μικρές επιχειρήσεις λόγω χαμηλού περιθωρίου κέρδους.

Προβολή: Βιτρίνες και social media στο προσκήνιο

Οι έμποροι επένδυσαν κυρίως σε:διαφημιστικά μηνύματα στις βιτρίνες (47%),
ενέργειες στα social media που ενισχύουν σταθερά την παρουσία τους.

Η αγορά σε αναμονή των Χριστουγέννων

Με τη Black Friday να μην αποδίδει τα αναμενόμενα, οι επιχειρήσεις στρέφουν τώρα το ενδιαφέρον τους στην εορταστική περίοδο, όπου παραδοσιακά καταγράφεται το 30%–40% του ετήσιου τζίρου πολλών κλάδων.

Ο κ. Καφούνης υπογράμμισε ότι «οι έμποροι προσδοκούν μια θετική ανατροπή στο τέλος του 2025», επισημαίνοντας ότι η περίοδος των γιορτών αποτελεί πλέον καθοριστικό τεστ για τη βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων.

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε μαζί μας

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *