Επείγουσα αναθεώρηση του συστήματος εισόδου-εξόδου του Schengen | Αστοχίες που επηρεάζουν τους επιβάτες

Η ACI EUROPE κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την eu‑LISA, την FRONTEX και τα κράτη μέλη του Σένγκεν να αντιμετωπίσουν επειγόντως τα αυξανόμενα λειτουργικά προβλήματα με την εφαρμογή του Συστήματος Εγγραφής-Απογραφής Εισερχομένων-Εξερχομένων (EES), το οποίο ξεκίνησε στις 12 Οκτωβρίου 2025.
Η σταδιακή αύξηση της καταγραφής και της λήψης βιομετρικών δεδομένων από υπηκόους τρίτων χωρών που εισέρχονται στην περιοχή Σένγκεν έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των χρόνων διεκπεραίωσης ελέγχου των συνόρων στους αερολιμένες έως και 70%, με χρόνους αναμονής έως και 3 ωρών κατά τις περιόδους αιχμής. Αυτό έχει σοβαρές επιπτώσεις στην εμπειρία των επιβατών – ιδιαίτερα επηρεασμένοι είναι οι αερολιμένες στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ισλανδία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και την Ισπανία.
Αυτή η κατάσταση αντικατοπτρίζει το συνδυασμό αρκετών επιχειρησιακών ζητημάτων με την ανάπτυξη του EES, όπως:Οι τακτικές διακοπές ρεύματος στο EES υπονομεύουν την προβλεψιμότητα, την κανονικότητα και την ανθεκτικότητα των συνοριακών εργασιών.
Εμφανίστηκαν επίμονες δυσλειτουργίες στη διαμόρφωση του EES, όπως η μερική ανάπτυξη ή η μη διαθεσιμότητα των αυτόματων μηχανημάτων που χρησιμοποιούν οι ταξιδιώτες για την εγγραφή και τη λήψη βιομετρικών δεδομένων.
Η συνεχής μη διαθεσιμότητα των πυλών αυτόματης διέλευσης συνόρων (Automated Border Control – ABC) για την επεξεργασία EES σε πολλούς αερολιμένες.
Απουσία αποτελεσματικής εφαρμογής προεγγραφής.
Ανεπαρκής ανάπτυξη συνοριοφυλάκων σε αεροδρόμια, που αντικατοπτρίζει σοβαρές ελλείψεις προσωπικού στις αρμόδιες αρχές.
Ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής της ACI EUROPE προειδοποίησε: «Οι ταξιδιώτες ήδη υφίστανται σημαντική ταλαιπωρία και οι αερολιμενικές δραστηριότητες επηρεάζονται από το τρέχον κατώτατο όριο εγγραφής υπηκόων τρίτων χωρών, το οποίο έχει οριστεί στο 10%. Αν δεν επιλυθούν πλήρως όλα τα λειτουργικά ζητήματα που θέτουμε σήμερα εντός των προσεχών εβδομάδων, η αύξηση του ορίου εγγραφής στο 35% από την 9η Ιανουαρίου — όπως απαιτεί το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του EES — θα έχει ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα πολύ μεγαλύτερη συμφόρηση και συστημική διαταραχή για τους αερολιμένες και τις αεροπορικές εταιρείες. Αυτό ενδέχεται να συνεπάγεται σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια.
Πρόσθεσε: «Κατανοούμε πλήρως και υποστηρίζουμε τη σημασία του EES και παραμένουμε απόλυτα αφοσιωμένοι στην εφαρμογή του. Αλλά το EES δεν μπορεί να αφορά χάος για τους ταξιδιώτες και αταξία στους αερολιμένες μας. Εάν τα τωρινά λειτουργικά προβλήματα δεν μπορέσουν να αντιμετωπιστούν και το σύστημα δεν σταθεροποιηθεί μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου, θα χρειαστούμε άμεση δράση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη του Σένγκεν ώστε να επιτραπεί επιπλέον ευελιξία στην εφαρμογή του».
Αυτή η κατάσταση αντικατοπτρίζει το συνδυασμό αρκετών επιχειρησιακών ζητημάτων με την ανάπτυξη του EES, όπως:Οι τακτικές διακοπές ρεύματος στο EES υπονομεύουν την προβλεψιμότητα, την κανονικότητα και την ανθεκτικότητα των συνοριακών εργασιών.
Εμφανίστηκαν επίμονες δυσλειτουργίες στη διαμόρφωση του EES, όπως η μερική ανάπτυξη ή η μη διαθεσιμότητα των αυτόματων μηχανημάτων που χρησιμοποιούν οι ταξιδιώτες για την εγγραφή και τη λήψη βιομετρικών δεδομένων.
Η συνεχής μη διαθεσιμότητα των πυλών αυτόματης διέλευσης συνόρων (Automated Border Control – ABC) για την επεξεργασία EES σε πολλούς αερολιμένες.
Απουσία αποτελεσματικής εφαρμογής προεγγραφής.
Ανεπαρκής ανάπτυξη συνοριοφυλάκων σε αεροδρόμια, που αντικατοπτρίζει σοβαρές ελλείψεις προσωπικού στις αρμόδιες αρχές.
Ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής της ACI EUROPE προειδοποίησε: «Οι ταξιδιώτες ήδη υφίστανται σημαντική ταλαιπωρία και οι αερολιμενικές δραστηριότητες επηρεάζονται από το τρέχον κατώτατο όριο εγγραφής υπηκόων τρίτων χωρών, το οποίο έχει οριστεί στο 10%. Αν δεν επιλυθούν πλήρως όλα τα λειτουργικά ζητήματα που θέτουμε σήμερα εντός των προσεχών εβδομάδων, η αύξηση του ορίου εγγραφής στο 35% από την 9η Ιανουαρίου — όπως απαιτεί το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του EES — θα έχει ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα πολύ μεγαλύτερη συμφόρηση και συστημική διαταραχή για τους αερολιμένες και τις αεροπορικές εταιρείες. Αυτό ενδέχεται να συνεπάγεται σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια.
Πρόσθεσε: «Κατανοούμε πλήρως και υποστηρίζουμε τη σημασία του EES και παραμένουμε απόλυτα αφοσιωμένοι στην εφαρμογή του. Αλλά το EES δεν μπορεί να αφορά χάος για τους ταξιδιώτες και αταξία στους αερολιμένες μας. Εάν τα τωρινά λειτουργικά προβλήματα δεν μπορέσουν να αντιμετωπιστούν και το σύστημα δεν σταθεροποιηθεί μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου, θα χρειαστούμε άμεση δράση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη του Σένγκεν ώστε να επιτραπεί επιπλέον ευελιξία στην εφαρμογή του».
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.