ροή ειδήσεων

Σε ιδιώτες η ασφάλεια των αεροδρομίων

της Μάρως Τσαντήλα

Σημαντικό το επενδυτικό ενδιαφέρον στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων....
Αγκάθι η έντονη εποχικότητα της ταξιδιωτικής κίνησης. Από τις υπηρεσίες ασφαλείας ξεκινά η ιδιωτικοποίηση.

Στα χέρια ιδιωτών περνούν οι υπηρεσίες ασφαλείας σχεδόν σε όλα τα περιφερειακά ελληνικά αεροδρόμια, τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας πρόκειται να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την εκχώρηση σε ιδιώτες των υπηρεσιών ασφαλείας σε συνολικά 22 περιφερειακά αεροδρόμια.

Η παραχώρηση αυτών των υπηρεσιών θα γίνει με ξεχωριστούς διαγωνισμούς, εκ των οποίων ο πρώτος, που τρέχει ήδη, θα αφορά τα πέντε μεγαλύτερα αεροδρόμια, στα οποία ιδιώτες παρείχαν εδώ και καιρό τις υπηρεσίες ασφαλείας, αλλά οι συμβάσεις λήγουν. Πρόκειται για τους αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Ρόδου, Κέρκυρας, Χανίων και Κω. Ξεχωριστός διαγωνισμός πρόκειται να διεξαχθεί για την ανάθεση των σχετικών υπηρεσιών στον αερολιμένα του Ηρακλείου.

Παράλληλα στην ΥΠΑ μεταφέρεται, με υπουργική απόφαση, η ευθύνη για την παροχή υπηρεσιών ασφαλείας σε 16 μικρότερους αερολιμένες, οι οποίοι επίσης βρίσκονται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης. Στο σκεπτικό της απόφασης σημειώνεται ότι πρόκειται για μία κίνηση που, μεταξύ άλλων, έχει στόχο να αποδεσμεύσει αστυνομικές δυνάμεις από τους ελέγχους ασφαλείας των αερολιμένων.

Ο διαγωνισμός που θα προκηρύξει η ΥΠΑ θα αφορά τα αεροδρόμια Ακτίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Ζακύνθου, Καβάλας, Καλαμάτας, Καρπάθου, Κεφαλληνίας, Λήμνου, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Ν. Αγχιάλου, Σάμου, Σαντορίνης, Σκιάθου και Χίου.

Έως τώρα τις υπηρεσίες ασφαλείας παρείχε το υπουργείο Δημοσίας Τάξης, μέσω της Ελληνικής Αστυνομίας. Όμως η μεταφορά της ευθύνης στην ΥΠΑ σημαίνει ότι η Υπηρεσία θα προχωρήσει σε διαγωνισμό. Το κόστος για την ανάθεση των υπηρεσιών ασφαλείας σε ιδιώτες στα 16 αεροδρόμια υπολογίζεται σε περίπου 7 εκατ. ευρώ και αυτό θα βαρύνει τον προϋπολογισμό της ΥΠΑ.

Οι ιδιώτες που θα επιλεγούν μέσω των διαγωνισμών θα αναλάβουν:

α) Τη διεξαγωγή του ελέγχου πρόσβασης και ασφάλειας προσώπων/χειραποσκευών/μεταφερόμενων αντικειμένων και οχημάτων.

β) Τη διεξαγωγή του ελέγχου ασφαλείας των αποσκευών (hold baggage), φορτίου ταχυδρομείου, προμηθειών πτήσεων και προμηθειών αερολιμένα που διακινούνται στον αερολιμένα.

γ) Τη φύλαξη των εγκαταστάσεων των αερολιμένων με στατικές φυλάξεις ή με τη διεξαγωγή περιπολιών (πεζών και εποχούμενων) στους ελεγχόμενους και μη χώρους των αερολιμένων.
Καταγγελία σύμβασης

Ο χρόνος αποχώρησης της αστυνομίας από την ασφάλεια των αεροδρομίων αυτών θα καθοριστεί με άλλη υπουργική απόφαση. Για τα πέντε μεγαλύτερα αεροδρόμια ο διαγωνισμός προχωρά και οι συμβάσεις που θα υπογραφούν με τους αναδόχους θα έχουν διετή διάρκεια.

Ωστόσο, με δεδομένο ότι σε εξέλιξη βρίσκεται και διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση των αερολιμένων αυτών, στις προδιαγραφές του διαγωνισμού αναφέρεται ότι η ΥΠΑ διατηρεί το δικαίωμα καταγγελίας της συμβατικής σχέσης σε περίπτωση παραχώρησης ενός ή περισσότερων από τους υπόψη αερολιμένες, προ της λήξης των σχετικών συμβάσεων, εάν ο παραχωρησιούχος δεν συναινεί στη μεταβίβαση της συμβατικής σχέσης από την ΥΠΑ σε αυτόν.
Στην τελική φάση ο διαγωνισμός πώλησης των αεροδρομίων

Η διαγωνιστική διαδικασία για την αποκρατικοποίηση των 22 περιφερειακών αερολιμένων έχει περάσει στην τελική της φάση, της υποβολής δεσμευτικών προσφορών, κατά την οποία οι επτά υποψήφιοι, που συνεχίζουν, θα κληθούν να καταθέσεις τις προτάσεις τους.

Στη λίστα των υποψήφιων διεκδικητών των ελληνικών αεροδρομίων περιλαμβάνονται τα εξής σχήματα: Aeroports De La Cote d' Azur (Γαλλία), Zurich Airport (Ελβετία) - J&P Avax (Ελλάδα), Athens International Airport (Ελλάδα), Fraport (Γερμανία) – όμιλος Κοπελούζου, Vinci (Γαλλία) – Ελλάκτωρ, Corporation America – METKA και Advent (ΗΠΑ).
«Ναι σε όλα» από την Corporation America

Μόλις την Παρασκευή η εταιρεία συμμετοχών America Corporation, ιδιοκτησίας του Αργεντινού δισεκατομμυριούχου Εντουάρντο Γιουρνεκιάν, η οποία κατέρχεται στον διαγωνισμό με τη συνεργασία της ελληνικής ΜΕΤΚΑ, ανακοίνωσε την πρόθεσή της να καταθέσει προσφορές για το σύνολο των ελληνικών αεροδρομίων.

Σύμφωνα με εκπρόσωπό της, πρόκειται για μια κίνηση που εντάσσεται στη στρατηγική του ομίλου να επεκταθεί στη Νότια Ευρώπη και να επωφεληθεί από τη μείωση των τιμών που έφερε η κρίση, δημιουργώντας σημαντικές ευκαιρίες. Μάλιστα, αυτό το διάστημα, ο όμιλος αποκτά πακέτο 23% των μετοχών στο αεροδρόμιο της Πίζα στην Ιταλία, προσπαθεί επίσης να ολοκληρώσει το σχέδιο για την ενοποίηση των αεροδρομίων της Τοσκάνης, προσθέτοντας και αυτό της Φλωρεντίας.

Να σημειωθεί ότι σχεδίαση του διαγωνισμού επιτρέπει στις συμμετέχουσες εταιρείες να δημιουργήσουν νέα, κοινά σχήματα προκειμένου να διεκδικήσουν τη μία ή τις δύο ομάδες αεροδρομίων που περιλαμβάνει ο διαγωνισμός.

Η Ομάδα Α περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και η Ομάδα Β περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα υπάρξει από την πλευρά των υποψήφιων το ΤΑΙΠΕΔ, μέχρι τη δημοσίευση της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφοράς, μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου για την Ομάδα Α και τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου για την Ομάδα Β.

Οι επενδυτές πρόκειται αναλάβουν τη διαχείριση των αεροδρομίων για διάστημα 30+10 ετών. Θα καθοριστεί αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές, οι οποίες θα εξαρτώνται από τα κέρδη των αερολιμένων. Οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια, κόστος που υπολογίζεται σε περίπου 220 εκατ. ευρώ την πρώτη τριετία ανάληψης της διαχείρισης των αεροδρομίων.
Συνδεδεμένο με την αύξηση του τουρισμού το μεγάλο ενδιαφέρον

Το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον που συγκεντρώνει το εγχείρημα αποκρατικοποίησης των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων δεν είναι ανεξάρτητο από την πολύ καλή πορεία που καταγράφει ο ελληνικός τουρισμός. Οι ενδιαφερόμενες εταιρείες είναι βέβαιο ότι προσβλέπουν σε οφέλη από τη νέα αύξηση, που υπολογίζεται ότι θα έχει το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας. Εξάλλου τα περισσότερα από τα αεροδρόμια εξυπηρετούν τουριστικές περιοχές.

Η έντονη εποχικότητα της κίνησης πολλών αερολιμένων αποτελεί όμως και πρόβλημα, καθώς υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά στην κίνηση τη θερινή και τη χειμερινή περίοδο. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι αρκετά από τα αεροδρόμια στα οποία έχει μπει πωλητήριο έχουν επιβατική κίνηση η οποία δεν επιτρέπει τη μεμονωμένη λειτουργία τους από ιδιώτες με όρους βιωσιμότητας. Άλλωστε αυτός είναι και ο λόγος που συγκροτήθηκαν ομάδες, ώστε να δημιουργηθεί το κρίσιμο μέγεθος που θα επιτρέπει την βιώσιμη λειτουργία τους.

Χαρακτηριστικό είναι ότι αναλύσεις του Διεθνoύς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) ορίζουν τα 2 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως ως το κατώτατο όριο προκειμένου ένα αεροδρόμιο να είναι βιώσιμο. Το μέγεθος αυτό όμως έχουν ελάχιστοι από τους ελληνικούς αερολιμένες που τίθενται προς πώληση.
Οι δύο εικόνες της κίνησης

Τη διακύμανση της κίνησης, ιδίως αυτής που προέρχεται από το εξωτερικό, ανάλογα με την εποχή στα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, αποτυπώνουν και τα στοιχεία της ΥΠΑ στα οποία καταγράφεται εκτόξευση της κίνησης από το εξωτερικό για το εξάμηνο από τον Απρίλιο ως τον Οκτώβριο. Αντίθετα, η κίνηση εσωτερικού καταγράφει μικρή μεταβολή ακόμη και τους θερινούς μήνες, γεγονός που έχει ως εξήγηση ότι το αεροπλάνο δεν αποτελεί το κύριο μεταφορικό μέσο για τους Έλληνες την περίοδο των θερινών διακοπών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, στο 9μηνο του Ιανουαρίου Σεπτεμβρίου του 2013, διάστημα για το οποίο υπάρχουν οριστικά στοιχεία, η επιβατική κίνηση των περιφερειακών αερολιμένωνήταν αυξημένη κατά 7,8% για τους επιβάτες εξωτερικού, ενώ, την ίδια στιγμή, μειωμένη σε ποσοστό 7,2% ήταν η επιβατική κίνηση εσωτερικού.

Συνολικά, στο συγκεκριμένο διάστημα από τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας διακινήθηκαν 32,5 εκατομμύρια επιβάτες. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία το τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου ο αριθμός των επιβατών ήταν της τάξης των 2,1 εκατομμυρίων.
Το μοντέλο της Αυστραλίας και η πορτογαλική συνταγή

Η ιδιωτικοποίηση δεν αποτελεί γενικευμένη πρακτική στους αερολιμένες ανά τον κόσμο, καθώς από τα 1.751 αεροδρόμια που περιλαμβάνει το Airport Council International (ACI) παγκοσμίως κάποιου τύπου ιδιωτικοποίηση έχει εφαρμοστεί σε περίπου 400 εξ αυτών.

Η ιδιωτικοποίηση σε δύο ομάδες έχει εφαρμοστεί στην περίπτωση της Αυστραλίας, η οποία θεωρείται ότι έχει προχωρήσει σε μια επιτυχημένη αποκρατικοποίηση. Αντίθετα σε πολλές περιπτώσεις οι ιδιωτικοποιήσεις ήρθαν να αντικαταστήσουν τα κρατικά μονοπώλια.

Τελευταίο παράδειγμα επιτυχημένης, μαζικής, αποκρατικοποίησης αεροδρομιακών υποδομών στην Ευρώπη ήταν η περίπτωση της Πορτογαλίας, η οποία πώλησε τη διαχείριση των αεροδρομίων της στον γαλλικό όμιλο Vinci.

Με 3 δισ. ευρώ ο γαλλικός όμιλος ανέλαβε τη διαχείριση δέκα πορτογαλικών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων, πλην των αεροδρομίων στην ηπειρωτική χώρα, και εκείνων που βρίσκονται στα νησιά Μαδέρα και Αζόρες. Αξίζει να σημειώσουμε ότι στον εν λόγω διαγωνισμό συμμετείχαν οι περισσότερες εταιρείες που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον και για ελληνικά αεροδρόμια.

Ο διαγωνισμός πώλησης των πορτογαλικών αεροδρομίων ολοκληρώθηκε με πολύ γρήγορες διαδικασίες. Η σχετική απόφαση ελήφθη το 2011, με τη σύναψη του μνημονίου της χώρας με την τρόικα και στο τέλος του 2012 ανακοινώθηκε ο ανάδοχος του διαγωνισμού.
euro2day.gr
Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

  1. Ανώνυμος27/1/14 20:01

    Μα τόσο καιρό σε ιδιώτες είναι η ασφάλεια! Η Brinks που είναι τώρα τι είναι, δημόσια; Βλακείες...

    Και μάλιστα είναι τόσο αισχρές οι συμβάσεις τους, που ενώ μειωδότησαν στο διαγωνισμό, δηλώνοντας συγκεκριμένους μισθούς στους υπαλλήλους τους, τους έκαναν και μειώσεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *