ροή ειδήσεων

Ποτάμι: 74 εκατομμύρια ευρώ σε μια 10ετία από την απουσία μονάδων αφαλάτωσης στα νησιά.


Την καθυστέρηση ολοκλήρωσης εγκατάστασης των απαραίτητων υποδομών αφαλάτωσης στα άνυδρα νησιά της χώρας μας, επαναφέρουν στο προσκήνιο, τέσσερις βουλευτές του Ποταμιού, με ερώτησή τους προς τους υπουργούς Υποδομών και Ναυτιλίας.

Οι κύριοι Γ. Αμυράς, Γ. Ψαριανός. Σ. Δανέλλης και Γ. Μαυρωτάς, επισημαίνουν ότι βάσει των στοιχείων που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, υπολογίζεται ότι η χώρα έχει πληρώσει από το 2006 έως το 2015 περίπου 74 εκατομμύρια ευρώ για μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά, ενώ όπως υπογραμμίζουν με το 1/25ο του ποσού αυτού, που αντιστοιχεί σε 3,1 εκατομμύρια ευρώ θα μπορούσαν να είχε εγκατασταθεί το σύνολο των μονάδων αφαλάτωσης στα νησιά.

Οι ερωτώντες βουλευτές ζητούν ενημέρωση ως προς το τελικό κόστος μεταφοράς νερού στα νησιά το 2015, το προβλεπόμενο κόστος για το 2016, καθώς και την εξέλιξη των διαγωνισμών που είχαν προκηρυχθεί το Νοέμβριο για τη λειτουργία πιλοτικών μονάδων αφαλάτωσης και ταχυδιυλιστηρίου στα νησιά Μεγίστη, Αρκοί και Πάτμο.

Πρόσφατα πάντως ο Υπουργός Ναυτιλίας, Θεόδωρος Δρίτσας, είχε χαρακτηρίσει το σύστημα μεταφοράς νερού στα άνυδρα νησιά του Αιγαίου «αναχρονιστικό και πολυδάπανο», δηλώνοντας ότι το υπουργείο κατέβαλε προσπάθειες και κατάφερε σημαντικές βελτιώσεις στις τιμές μεταφοράς για το τρέχον έτος σε σχέση με τα προηγούμενα.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:

Προς τους Υπουργούς
1. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
2. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Θέμα: Υποδομές αφαλάτωσης και μεταφορά νερού στα νησιά

Κύριε Υπουργέ,

Το 2015 προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες σε νερό των άνυδρων νησιών μας οδηγηθήκαμε πάλι στην ασύμφορη λύση της μεταφοράς νερού. Τα 2,2 εκατ. ευρώ που δόθηκαν για να καλυφθούν οι ανάγκες των άνυδρων νησιών έπεσαν σε ένα «βαρέλι χωρίς πάτο», ενώ η σαφώς πιο οικονομική λύση, της δημιουργίας των απαραίτητων υποδομών αφαλάτωσης, μετατέθηκε πάλι για το απώτερο μέλλον.


Συγκεκριμένα, τον Ιούλιο του 2015 η γενική γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, υπέγραψε σχετική σύμβαση με την εταιρεία Κυκλάδες ΙΝΕ, η οποία είναι και η μοναδική εταιρεία που ασχολείται με τη μεταφορά νερού. Αντικείμενο της σύμβασης ήταν η κάλυψη των αναγκών δέκα νησιών από τον Ιούνιο (δηλαδή, τον προηγούμενο μήνα, αφού η σύμβαση καθυστέρησε να υπογραφεί) μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου για 168.100 κυβικά μέτρα πόσιμου νερού έναντι 1,7 εκ. ευρώ περίπου. Η σύμβαση προέβλεπε τη μεταφορά 36.000 κυβικών μέτρων νερού στην Πάτμο, 25.600 κυβικών στην Κίμωλο, 23.500 κυβικών στην Αμοργό, 23.300 κυβικών στους Λειψούς, 17.600 κυβικών στο Καστελόριζο, 15.000 κυβικών στη Λέρο, 10.000 κυβικών στην Ηρακλειά, 7.500 κυβικών στη Δονούσα, 6.100 κυβικών στο Αγαθονήσι και 3.500 κυβικών στη Σύμη (περιοχή Πανορμίτη). Ενώ με βάση τη δίμηνη σύμβαση που προηγήθηκε (Απρίλιος - Μάιος) η εταιρεία είχε λάβει ακόμα 618.000 ευρώ.
Οι ποσότητες αυτές ήταν ενδεικτικές και μπορούσαν να αυξομειωθούν. Αν βέβαια, μειωθούν περισσότερο από 20%, τότε ο ανάδοχος (η εταιρεία Κυκλάδες ΙΝΕ) θα αποζημιωθεί με το 80% του ποσού. Το νερό προέρχεται από τις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στο Λαύριο για τις Κυκλάδες και από γεωτρήσεις στην Κάλαθο της Ρόδου για τα Δωδεκάνησα. Το νερό που δίνεται από αυτές τις δύο πηγές είναι δωρεάν - όχι όμως και η μεταφορά του, η οποία γίνεται προς 10,40 ευρώ το κυβικό.

Η «μονίμως» προσωρινή λύση της μεταφοράς νερού εφαρμόζεται, ελλείψει ενός συνολικού, συνεκτικού σχεδίου για την εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης στα άνυδρα νησιά παρά το γεγονός ότι σε 7 από τα νησιά, στα οποία μεταφέρεται νερό (Πάτμος, Πανορμίτης Σύμης, Λειψοί, Λέρος, Δονούσα, Αμοργός, Κίμωλος) οι υποδομές αφαλάτωσης έχουν αγοραστεί, αλλά δεν έχουν εγκατασταθεί.

Υπολογίζεται ότι η μεταφορά νερού έχει κοστίσει από το 2006 έως πέρυσι 74 εκατ. ευρώ όταν τα απαιτούμενα έργα, τα οποία θα καλύψουν όλες τις ανάγκες σε επίπεδο υποδομών, εκτιμώνται στα 3,1 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται επίσης ότι το κόστος παραγωγής πόσιμου νερού σε μια μονάδα αφαλάτωσης είναι 1,5 ευρώ/κυβικό (συν 0,40 ευρώ/κυβικό ηλεκτροδότηση), ποσό περίπου πέντε φορές χαμηλότερο από αυτό που δαπανάται τώρα για την τροφοδοσία των νησιών με νερό.

To Νοέμβριο του 2015 ανακοινώθηκε ότι η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, προχώρησε σε δύο δημόσιους διεθνείς διαγωνισμούς για την προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης και ταχυδιυλιστηρίου στα νησιά Μεγίστη, Αρκοί και Πάτμο, έπειτα από σχετικές προγραμματικές συμβάσεις με τους δήμους αυτούς.
Κατόπιν των ανωτέρω,

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

1. Ποια είναι η εξέλιξη των διαγωνισμών του Νοεμβρίου του 2015 και τι προβλέπεται να γίνει για τα υπόλοιπα νησιά;

2. Ισχύουν δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για αγορά αλλά μη αξιοποίηση υποδομών αφαλάτωσης στα νησιά Πάτμος, Πανορμίτης Σύμης, Λειψοί, Λέρος, Δονούσα, Αμοργός, Κίμωλος; Αν ναι, πότε προγραμματίζετε να τις εγκαταστήσετε;

3. Ποιο το τελικό κόστος μεταφοράς νερού στα νησιά το 2015 και τι κόστος προβλέπεται να υπάρξει για την υδροδότηση των άνυδρων νησιών των Κυκλάδων και Δωδεκανήσων το 2016;

4. Υπάρχει ένα συνολικό και συνεκτικό σχέδιο για την εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης στα άνυδρα νησιά; Αν ναι, ποιο είναι αυτό με τι χρονοδιάγραμμα υλοποίησης για κάθε νησί και με ποια χρηματοδότηση ώστε να απαλλαγούμε από κοστοβόρες συμβάσεις μεταφοράς νερού;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Γιώργος Αμυράς - Β΄ Αθήνας
Γρηγόρης Ψαριανός - Β΄ Αθήνας
Σπύρος Δανέλλης - Ηρακλείου
Γιώργος Μαυρωτάς - Αττικής



Πηγή: http://www.skai.gr

Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *