επικαιρότητα

Με τουρισμό «δύο ταχυτήτων» κλείνει το 2016 για τις επιχειρήσεις


Η αύξηση των αφίξεων κατά το δίμηνο Σεπτεμβρίου- Οκτωβρίου συνέβαλε μεν στην άμβλυνση της εποχικότητας, ωστόσο το 2016 ''κλείνει'' με δύο ταχύτητες στον ελληνικό τουρισμό, με μεγάλες χαμένες τις μικρότερες επιχειρήσεις σε προορισμούς με χαμηλή τουριστική περίοδο.

Τα στοιχεία προκύπτουν από το μηνιαίο στατιστικό δελτίο του μηνός Δεκεμβρίου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ο οποίος αναφέρεται και στις προοπτικές για το 2017: Όπως επισημαίνεται, οι τάσεις για το νέο έτος διαφαίνονται θετικές, αν και υπάρχει σειρά αστάθμητων και δύσκολα προβλέψιμων παραγόντων που μπορούν να αντιστρέψουν τις συνθήκες. Ενδεικτικά αναφέρονται α) οικονομικοί παράγοντες όπως η εξέλιξη της ισοτιμία της λίρας ή / και του ευρώ, οι αντιδράσεις των οικονομιών στις πολιτικές του νέου Προέδρου των ΗΠΑ, αλλά και οι εξελίξεις αναφορικά με την υλοποίηση του Μνημονίου ΙΙΙ και τον διακανονισμό του χρέους της χώρας και β) γεωπολιτικοί παράγοντες όπως το προσφυγικό-μεταναστευτικό, οι εξελίξεις στην Μέση Ανατολή, οι επιπτώσεις από τις πολιτικές του νέου Προέδρου των ΗΠΑ έναντι Ευρώπης, Ρωσίας και Κίνας κλπ.

Από την άλλη πλευρά, επισημαίνει το Sete Intelligence, ακόμα και αν επιβεβαιωθούν οι θετικές εξελίξεις, δεν θα πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι έχουν δημιουργηθεί δύο ταχύτητες στον ελληνικό τουρισμό: αφενός των περιοχών και των επιχειρήσεων που προωθούν και διαχειρίζονται ένα επώνυμο (branded) προϊόν, που αποτελούν το πιο ισχυρό και έντονα αναπτυσσόμενο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού, και αφετέρου της άγνωστης Ελλάδας με την χαμηλή τουριστική περίοδο και τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που δεν προσφέρουν κάποιο επώνυμο προϊόν. Η εξαιρετικά υψηλή φορολόγηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, εκτός από το ότι πλήττει όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου (πχ. οξύνοντας την εποχικότητα ή δυσχεραίνοντας ή αποτρέποντας τις επενδύσεις), πλήττει ιδιαίτερα το αδύναμο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού, που αδυνατεί να μετακυλήσει έστω και μέρος της φορολογικής επιβάρυνσης στον πελάτη.

Στις θετικές εξελίξεις των τελευταίων εβδομάδων, όπως αυτές περιγράφονται στο δελτίο του Δεκεμβρίου, περιλαμβάνεται η ψήφιση ρύθμισης για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, με ελλείψεις όμως αλλά και προβληματισμό ως προς την εφαρμογή, αφού δεν αντιμετωπίζεται επαρκώς το ζήτημα της απαιτούμενης ρυθμιστικής και φορολογικής συμμετρίας με τα υπόλοιπα καταλύματα. «Ευρύτερα, παρά την συνεχιζόμενη βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών, άστοχοι χειρισμοί οδηγούν σε περαιτέρω καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Οι επιδόσεις του 2016

Ως προς τις μέχρι σήμερα επιδόσεις του 2016, το Sete Intelligence διαπιστώνει άμβλυνση της εποχικότητας ως αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης αύξησης των αφίξεων τους μήνες Σεπτέμβριο (+13,7%) και Οκτώβριο (+17,3%) καθώς και περιορισμό της απώλειας εσόδων την περίοδο Ιανουαρίου- Οκτωβρίου του 2016 στο -4,2% ή -570 εκατ. ευρώ, φθάνοντας, με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος τα 13,1 δισ. ευρώ. Η Έρευνα Συνόρων της ΤτΕ δείχνει για τον Οκτώβριο σημαντική διψήφια αύξηση των αφίξεων κατοίκων άλλων χωρών στην Ελλάδα (+17,3%) που, παρά την μειωμένη Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη (ΜΚΔ), οδήγησε και σε αυξημένα έσοδα (+14,3%). Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά την λήξη των επιπτώσεων από τις προσφορές της τελευταίας στιγμής του καλοκαιριού, η μείωση της ΜΚΔ επανήλθε στα επίπεδα του α΄εξαμήνου του 2016 στη χώρα μας. Επισημαίνεται εδώ ότι η μέση ημερήσια δαπάνη έχει μείνει εντυπωσιακά σταθερή (70 – 75 ευρώ) τα 10 τελευταία χρόνια ενώ η μέση διάρκεια παραμονής έχει μειωθεί κατά -26% (από 10,7 σε 7,8 ημέρες), με την ΜΚΔ (Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη) να ακολουθεί κατά πόδας με -22% (από 746 ευρώ σε 580 ευρώ).

Αναφορικά με τα διοικητικά στοιχεία και τις αφίξεις Νοεμβρίου, άξια λόγου εισερχόμενη αεροπορική κίνηση με διεθνή δρομολόγια υπήρξε μόνο στα αεροδρόμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης που παρουσίασαν αύξηση +13,5% και +15,1% αντίστοιχα. Και στα δύο αεροδρόμια ο αριθμός εισερχόμενων επιβατών με διεθνείς πτήσεις την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2016 (4,31 εκατ. ευρώ στην Αθήνα και 1,62 εκατ. στην Θεσσαλονίκη) υπερέβη το σύνολο του έτους για το 2015 (4,15 εκατ. και 1,56 εκατ. επιβάτες αντίστοιχα).

Στο σύνολο της χώρας, η αεροπορική κίνηση Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2016 ήταν αυξημένη κατά +8,9% ή +556 χιλιάδες και ανήλθε σε 16,6 εκατ. αφίξεις. Θετική εξέλιξη παρουσιάζουν και οι διεθνείς οδικές αφίξεις, με αύξηση 11,3% τον Νοέμβριο. Με την αύξηση αυτή, για τρίτο συνεχόμενο μήνα, καλύφθηκαν οι απώλειες των προηγούμενων μηνών και έτσι, πλέον, οι οδικές αφίξεις για το 2016 είναι οριακά αυξημένες (+0,3%) σε σχέση με το 2015.



Ο ΣΕΤΕ στέκεται ιδιαίτερα και στη διαρκώς αυξανόμενη σημασία του τουρισμού για την ελληνική οικονομία και κοινωνία, η οποία, όπως επισημαίνει, αποτυπώνεται πλέον πολύ έντονα και στα στοιχεία της απασχόλησης: Σύμφωνα με μελέτη του SETE Intelligence που αναλύει τα στοιχεία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού, στην αιχμή της τουριστικής περιόδου, οι εργαζόμενοι στον τουρισμό υπερβαίνουν το 10% του συνόλου και είναι η τρίτη πολυπληθέστερη κατηγορία μετά τους εργαζόμενους στο εμπόριο και στον πρωτογενή τομέα. Έπονται στην τέταρτη και πέμπτη θέση η μεταποίηση και η δημόσια διοίκηση.

Επίσης, ο μέσος όρος των τελευταίων τεσσάρων τριμήνων της απασχόλησης στον τουρισμό ανέρχεται στο 9,3% του συνόλου, δηλαδή σχεδόν όσο και της μεταποίησης (9,4%) ενώ υπερβαίνει αυτόν της Δημόσιας Διοίκησης (9%). Ακόμα, στις 3 νησιωτικές Περιφέρειες (Ιόνιο, Νότιο Αιγαίο, Κρήτη) που αποτελούν κύριους νησιωτικούς προορισμούς, 18% – 30% των απασχολούμενων είναι στον τουρισμό. Όπως επισημαίνουν οι τουριστικοί φορείς, η δημιουργία συνεπώς ενός σταθερού, απλού και ευέλικτου επενδυτικού πλαισίου θα δώσει περαιτέρω ώθηση στον τουρισμό που, λόγω της κεντρικής θέσης που καταλαμβάνει στην ελληνική οικονομία, μπορεί να λειτουργήσει ως ατμομηχανή και για άλλους κλάδους.

Για την επίτευξη των στόχων αυτών απαιτείται η εκπόνηση Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής με συναινετικές διαδικασίες και έγκριση της Βουλής, η άμεση επαναφορά ενός σύγχρονου Ειδικού Χωρικού Πλαισίου για τον Τουρισμό με στόχο την προώθηση της επιχειρηματικότητας και της Βιώσιμης Ανάπτυξης, η ανάδειξη της σημασίας των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων, η επίσπευση και απλούστευση των διαδικασιών σε επιμέρους διαδικασίες και εργαλεία χωροθέτησης δραστηριοτήτων με σημαντική προστιθέμενη αξία (πχ. Ειδικά Χωρικά Σχέδια) καθώς και η ενσωμάτωση, στον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, της ιδιαιτερότητας του ελληνικού νησιωτικού και παράκτιου χώρου και των νευραλγικών οικονομικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται σε αυτόν (και εντός 100 μέτρων από την ίσαλο γραμμή).




Παράπονα Ρόδου

Σχόλια

S M S

Αναγνώστης: Λεωφορείο της γραμμής... Τι παρατηρήτε?

M M S

M M S

Μετάφραση

παράπονα Ρόδου
1 εικόνα 1000 λέξεις στο Instagram!




Δείτε επίσης