επικαιρότητα

«Θα μπορούσαμε να γίνουμε Ελβετοί του νότου, αλλά…»



Της Άννας Κωνσταντουλάκη

“Η Ελλάδα δεν έχει να φοβηθεί τίποτα παρά μόνο τον κακό της εαυτό. Θα μπορούσαμε να γίνουμε η Ελβετία του νότου, γιατί τα έχουμε όλα. Αυτά που μας λείπουν είναι σχέδιο και πολιτική βούληση, γιατί οι υποσχέσεις και οι εξαγγελίες δεν βάζουν πτήσεις στα αεροδρόμια ούτε και χτίζουν το τουριστικό προφίλ μιας χώρας”.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Aldemar Resorts, Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, μιλά στην “Π” για την τουριστική Ελλάδα του σήμερα και του αύριο, τα λάθη που συνεχίζουμε να κάνουμε, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά μας, το γεγονός ότι καμιά κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει αντιληφθεί την προστιθέμενη αξία της οικονομίας του τουρισμού.

“Ο ελληνικός τουρισμός” τονίζει “παραμένει καράβι χωρίς καπετάνιο και προορισμό αλλά με μεγάλο φορτίο”.

Οσο για την Κρήτη, που είναι προορισμός 10 μηνών, χρειάζεται ένα σχέδιο οικονομίας της φιλοξενίας που θα αναδείξει τις τοπικές ιδιαιτερότητες και τη μοναδικότητά της” λέει.
Η συνέντευξη με τον Α. Αγγελόπουλο έχει ως εξής:

Ερωτ: Και φέτος ακούμε και διαβάζουμε για ρεκόρ αφίξεων. Πώς πιστεύετε ότι θα αποτυπωθούν αυτές οι προβλέψεις σε έσοδα; Γιατί αυτό είναι το ζητούμενο.

Απ: Έχουμε πράγματι αυξημένες προκρατήσεις, κάτι που δεν αποτελεί κριτήριο μιας καλής σαιζόν από μόνο του. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΞΕΕ, έχει μειωθεί σημαντικά τόσο η διάρκεια παραμονής όσο και η μέση δαπάνη μετά το 2008. Aν επιπρόσθετα εξετάσει κάποιος τα παγκόσμια οικονομικά στοιχεία, θα παρατηρήσει ότι από το 2003 και έπειτα, το μέσο ετήσιο εισόδημα του Ευρωπαίου πολίτη βαίνει συνεχώς μειούμενο, εκτός ίσως από αυτό των Γερμανών. Αυτονόητα δεν μπορεί κανείς να μιλάει για σημαντικά βελτιωμένα μεγέθη όταν και οι κλίνες δεν έχουν αυξηθεί, αλλά και ο όγκος των κρατήσεων που έχει κλείσει με εκπτώσεις είναι μεγαλύτερος από πέρσι. Η καταμέτρηση κεφαλών δεν ωφελεί κανέναν, παρά μόνο παραπλανεί και αποπροσανατολίζει. Εκτός αν αυτοί που πανηγυρίζουν προσμετρούν στις ξενοδοχειακές κλίνες και αυτές των airbnb και των λοιπών συναφών πλατφορμών κρατήσεων που λειτουργούν παράνομα στη χώρα μας. Αλλά δεν φαντάζομαι κάποιος να θέλει να παραδεχτεί δημοσίως ότι είμαστε ανεκτικοί στη φοροδιαφυγή και την ανομία. Ο νέος νόμος, αν και όταν εφαρμοσθεί, ίσως δώσει μια αίσθηση ισονομίας και κατανομής δικαιοσύνης.

Ερωτ: Είστε ικανοποιημένος απο τη δουλειά που κάνει η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού;

Απ: Είναι ευθύνη των φορέων του τουρισμού να ασκήσουν ουσιαστική και εποικοδομητική κριτική στην ευρύτερη ηγεσία του κλάδου και όχι μόνο στο υπουργείο που έχει περιορισμένες εξουσίες. Διαχρονικά, η σχέση των φορέων με το Υπουργείο σκοντάφτει στην ανάγκη το δεύτερο να αποκτήσει ουσιαστικές και σύνθετες εξουσίες. Δεν έχει νόημα να ασκούμε κριτική μόνο, πρέπει και να παρεμβαίνουμε ουσιαστικά όταν και με όποιο τρόπο απαιτούν οι καιροί και οι συνθήκες. Οι καιροί απαιτούν υπεύθυνη ηγεσία από όλους και οι συνθήκες πλέον είναι τέτοιες που δεν επιτρέπουν επιλεκτική αναφορά σε αφίξεις, όταν το οικοδόμημα του τουρισμού στηρίζεται πάνω σε σαθρά θεμέλια. Ιδανικά θα ήθελα μια ηγεσία τόσο πολιτική όσο και των φορέων του τουρισμού που να μην χαϊδεύει αυτιά, αλλά να μάχεται στο πλευρό αυτών που παράγουν έργο.

Ερωτ: Με ποιον τρόπο θα μπορούσε η Κρήτη να ξεφύγει από τον μαζικό τουρισμό και να αρχίσει να κάνει στροφή σε ποιοτικότερους τουρίστες; Όλοι γνωρίζουμε ότι και τώρα υπάρχουν, αλλά σε περιορισμένη κλίμακα.

Απ: Κάθε περιοχή πρέπει πρώτα να εντοπίσει ποιο είναι το στοιχείο εκείνο που την κάνει μοναδική και στη συνέχεια να στραφεί σε αυτό. H Ελλάδα έχει το πλεονέκτημα να συντίθεται από συστατικά που την καθιστούν ξεχωριστή και μοναδική. Ένα από αυτά είναι πχ η γαστρονομία.

Η κρητική κουζίνα είναι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που πρέπει να χρησιμοποιηθεί σωστά και να αναδειχθεί. Επίσης, συνδέεται με τη μακροζωία και το ευ ζην που αποτελούν ανερχόμενη τάση στον τουρισμό.

Εμείς νιώσαμε την ανάγκη να προσαρμοστούμε στη νέα αυτή τάση και να αναδείξουμε την ελληνική γαστρονομία και τις ευεργετικές τις ιδιότητες. Από τη φετινή σεζόν στο Aldemar Royal Mare ο πελάτης μπορεί να βρει το νέο αναβαθμισμένο πρόγραμμα “elements” που σχεδιάσαμε και απευθύνεται στο πλέον απαιτητικό κοινό. Ενσωματώσαμε σε αυτό τις υπηρεσίες του παγκοσμίως αναγνωρισμένου κέντρου θαλασσοθεραπείας μας, των δραστηριοτήτων που προσφέρονται στο ξενοδοχείο και των χώρων που διατίθενται για χαλάρωση. Το μενού που γεύονται οι επισκέπτες αναδεικνύει την κρητική κουζίνα και τα οφέλη της για τον οργανισμό.

Δεν προκύπτει ανάγκη για ακόμα μία μορφή τουρισμού που θα προσελκύσει νέο κοινό. Το θέμα είναι να μπορείς να εντοπίσεις τα σημεία αλλαγής των καιρών, να είσαι προνοητικός, διορατικός και δραστικός. Αυτό που χρειάζεται είναι να ενσωματωθούν στον ελληνικό τουρισμό η τοπική κουζίνα, τα προϊόντα μιας περιοχής και τα έθιμά της.

Όταν μιλάμε για ελληνική φιλοξενία, μιλάμε για αυτό ακριβώς το μείγμα «υλικών» που συνθέτουν την ελληνική ταυτότητα. Η Κρήτη μπορεί να πρωταγωνιστεί, αρκεί να είναι όλοι συντεταγμένοι σ’ ένα σχέδιο. Λείπει το κρητικό σχέδιο της οικονομίας της φιλοξενίας.

Ερωτ: Εναλλακτικές μορφές τουρισμού, επέκταση της σεζόν, τουρισμός όλο το χρόνο. Εξαγγελίες και υποσχέσεις που ακούμε εδώ και χρόνια κι όμως μένουμε στάσιμοι. Γιατί; Με ποιον τρόπο μπορεί να αλλάξει αυτό; Ποιοι χρειάζεται να συνεργαστούν;

Απ: Ο ελληνικός τουρισμός παραμένει καράβι χωρίς καπετάνιο και προορισμό, αλλά με μεγάλο φορτίο. Αναζητείται δε και πλοιοκτήτης, για να συνεχίσουμε την παρομοίωση, αφού καμία κυβέρνηση ως σήμερα δεν αντελήφθη την προστιθέμενη αξία της οικονομίας του τουρισμού.

Αρκούνται στο να απομυζούν τους ξενοδόχους, όταν το τουριστικό εισόδημα συντηρεί το σύνολο της οικονομίας, από τον οδηγό ταξί, τους παραγωγούς και προμηθευτές της τροφοδοτικής αλυσίδας, τους εργολάβους και τις βιομηχανίες επίπλων, χρωμάτων λινών κ.ο.κ. Αλήθεια, τόσο δύσκολο είναι να δει κάποιος ότι τα χρήματα της βιομηχανίας της φιλοξενίας διαχέονται στο σύνολο της οικονομίας;

Όταν θα συμβεί αυτό, ο Έλληνας θα σηκώσει το βάρος της εξέλιξης του τουριστικού μας προϊόντος. Οι εξαγγελίες δεν βάζουν πτήσεις στα αεροδρόμια, ούτε και χτίζουν τουριστικό προφίλ.

Ο τουρισμός είναι όλα εκείνα που συνθέτουν το τελικό προϊόν, συνεπώς οι συνέργειες δεν αποτελούν απλά μια εναλλακτική, αλλά απόλυτη βεβαιότητα.

Ξεκινώντας από τον πρωτογενή τομέα που πρέπει να γίνει ο στρατηγικός εταίρος του ξενοδόχου, όλες οι μορφές τουρισμού χτίζονται πάνω σε συνεργασίες με επαγγελματίες όλων των κλάδων της αγοράς. Υπό αυτό το πρίσμα, δεν χρειάζεται να μιλάμε για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, αλλά για μοντέλα υλοποίησης, βασισμένα στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μιας περιοχής. Ξαναλέω πως η Κρήτη δεν χρειάζεται θεματικές υποενότητες, αλλά ένα σχέδιο οικονομίας της φιλοξενίας που να αναγνωρίζει τις τοπικές ιδιαιτερότητες, να επεμβαίνει στις αδυναμίες και να χτίζει πάνω στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Άμεσα απαιτούνται λύσεις στο αεροδρόμιο, στους οδικούς άξονες, στην ενίσχυση της off season υποστήριξης από επιχειρήσεις και ξενοδόχους, αλλά και ένα πλάνο στόχευσης σε ειδικές ομάδες ταξιδιωτών που δεν γνωρίζουν ότι η Κρήτη είναι ένα προορισμός 10 μηνών.

ΠΗΓΗ: www.patris.gr

Σχόλια

Δείτε επίσης

εικονογράφημα

εικονογράφημα
loading...
Εγγραφείτε