ροή ειδήσεων

ΔΕΗ: Ανοίγει θέμα αποζημιώσεων για τις μονάδες στα νησιά



Πακέτο αποζημιώσεων συνολικού ύψους 269 εκατ. ευρώ είναι πολύ πιθανόν να διεκδικήσει η ΔEΗ από τη ΡΑΕ εξαιτίας των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, στο Στρατηγικό και Επιχειρησιακό Σχέδιο της δημόσιας επιχείρησης (2018-2022) που εκπόνησε για λογαριασμό της η McKinsey & Company, περιλαμβάνεται και ένα κεφάλαιο αναφορικά με τις επιπτώσεις που θα έχει η εταιρίας στην εποχή κατά την οποία η Κρήτη, οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και η Ρόδος θα έχουν διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού της χώρας.

Οι μονάδες παραγωγής ρεύματος με καύσιμο το πετρέλαιο θα πρέπει να αποσυρθούν ή να αναβαθμιστούν περιβαλλοντικά (λόγω της αυστηρής νομοθεσίας της Ε.Ε.) ωστόσο, σύμφωνα με το business plan, η ΔΕΗ «θα πρέπει να διεκδικήσει αποζημιώσεις για την αναπόσβεστη αξία των μονάδων της».

Μάλιστα, στο σχέδιο περιγράφονται τα ποσά που θα πρέπει να αξιώσει η διοίκηση, τα οποία ειρήσθω εν παρόδω, θα μετακυλιστούν σε όλους τους καταναλωτές μέσω διαφόρων χρεώσεων που πληρώνουν μέσω των λογαριασμών ρεύματος.

Το επιχειρησιακό σχέδιο της McKinsey & Company, ως γνωστόν περιγράφει συνολικά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η μεγαλύτερη επιχείρηση της χώρας και πως μπορεί να ανακτήσει έσοδα από τη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων της.
Διεκδίκηση αποζημίωσης

Στο business plan για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας των μη διασυνδεδεμένων νησιών, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, τονίζονται τα εξής:

Το μη διασυνδεδεμένο σύστημα χωρίζεται σε πέντε περιοχές ανάλογα με το βαθμό ωριμότητας των έργων διασύνδεσης: Κρήτη, Μύκονος – Πάρος – Άνδρος – Σύρος, Ρόδος, Δωδεκάνησα και υπόλοιπες Κυκλάδες, Βόρειο Αιγαίο και άλλα νησιά. Μέρος των Κυκλάδων διασυνδέθηκε και η Κρήτη είναι πλέον ώριμη.

Εξαιτίας του πολύ υψηλού κόστους παραγωγής ρεύματος, οι διασυνδέσεις είναι μία λογική λύση, αλλά αφήνουν τη ΔΕΗ με ένα υψηλό αναπόσβεστο ποσό.

Το επιχειρησιακό σχέδιο συστήνει: «Εξαιτίας αυτών η ΔEΗ θα πρέπει να διεκδικήσει ενεργά την αποζημίωση των μονάδων που δεν έχουν αποσβεστεί με τη διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης. Επίσης θα πρέπει να διαπραγματευτεί συμφωνίες για να συνεχίσει τη λειτουργία των μονάδων της σε μη διασυνδεδεμένα νησιά παρέχοντας πλεονάζουσα δυναμικότητα. Ακόμη για λόγους ασφαλούς εφοδιασμού των νησιών θα μπορούσε να ζητήσει την προσωρινή εξαίρεση (σ.σ. από περιβαλλοντικούς κανονισμούς της Ε.Ε.) για τη λειτουργία των μονάδων της ή και να προχωρήσει σε αναβάθμιση τους εφόσον ο Ρυθμιστής εγγυηθεί την πλήρη αποζημίωση τους».

Στο Στρατηγικό κι Επιχειρησιακό Σχέδιο που εκπόνησε η McKinsey & Company, αναλύονται και ανά νησιωτική περιοχή το ύψος της αποζημίωσης που θα πρέπει να διεκδικήσει η εταιρία.
Η Κρήτη

Για την Κρήτη, η ΔΕΗ έχει υπολογίσει το ποσό αποζημίωσης για την αναπόσβεστη αξία των μονάδων που θα αποσυρθούν όταν θα γίνει και η μεγάλη διασύνδεση της με την Αττική στα 211 εκατ. ευρώ.

Όπως αναλύεται το κόστος παραγωγής ρεύματος της Κρήτης είναι στα 333 εκατ. ευρώ. Η συνολική ισχύς των μονάδων της είναι στα 728 MW (Αθερινόλακος 195 MW, Χανιά 290 MW και Λινοπεράματα 243 MW). Η πρώτη διασύνδεση με την Πελοπόννησο θα είναι έτοιμη το 2020 και η πλήρης το 2025. Μετά την ολοκλήρωση του έργου Κρήτης – Πελοποννήσου, οι μονάδες στα Λινοπεράματα θα αποσυρθούν. Ωστόσο, μέχρι την πλήρη διασύνδεση το 2025 ο Αθερινόλακος και τα Χανιά θα συνεχίσουν να καλύπτουν τις ανάγκες ρεύματος.

Οι σταθμοί παραγωγής των δύο τελευταίων περιοχών μετά το 2020 -2021 λόγω των αυστηρών περιβαλλοντικών όρων δεν θα μπορούν να λειτουργούν χωρίς άδειας εξαίρεσης. Η ΔΕΗ θεωρεί την αναβάθμιση των Αθερινόλακου και Χανίων μη οικονομικά συμφέρουσες. Μετά το 2020 η εταιρία μπορεί να ζητήσει εξαίρεση για μέρος των μονάδων του Αθερινόλακου. Χωρίς τις επενδύσεις αναβάθμισης και όταν γίνει η διασύνδεση η αναπόσβεστη αξία των μονάδων θα είναι στα 211 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το business plan.


Η Ρόδος

Στα 20 εκατ. ευρώ υπολογίζεται η αναπόσβεστη αξία των μονάδων της Ρόδου, όταν γίνει η διασύνδεση το 2030-35.

Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο η Ρόδος έχει κόστος παραγωγής για 209 MW ύψους 98 εκατ. ευρώ. Η ΔΕΗ χτίζει νέο σταθμό 119 MW ο οποίος θα είναι έτοιμος εντός του έτους. Η διασύνδεση της Ρόδου αναμένεται το 2030 με 2035.

Κατά το business plan οι μονάδες του νησιού θα χρειαστούν αναβάθμιση ή εξαίρεση λειτουργίας μετά το 2021 προκειμένου να συμμορφωθούν στις ευρωπαϊκές οδηγίες. Αν δεν δοθεί άδεια παρέκκλισης τότε οι όποιες επενδύσεις αναβάθμισης θα είναι οικονομικά αναιτιολόγητες εξαιτίας της απόσυρσης τους μετά την ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού. Χωρίς την αναβάθμιση των μονάδων, την εποχή της διασύνδεσης το κόστος της αναπόσβεστης αξίας των μονάδων θα είναι στα 20 εκατ. ευρώ.

Δωδεκάνησα και υπόλοιπες Κυκλάδες

Στα 38 εκατ. ευρώ ανέρχεται το ποσό της αναπόσβεστης αξίας των μονάδων που θα πρέπει να διεκδικήσει η ΔΕΗ όταν το 2030 τα νησιά διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, σημειώνεται στο business plan.

Το κόστος της παραγωγής για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα είναι στα 87 εκατ. ευρώ. Η συνολική διαθέσιμη ισχύς είναι στα 701 MW. Η Μύκονος, η Πάρος, η Άνδρος και η Σύροςδιασυνδέθηκαν φέτος και τα υπόλοιπα νησιά αναμένεται το 2030. Η ΔEΗ έχει σχεδιάσει νέες μονάδες συνολικής ισχύος 109 MW εκ των οποίων τα 88 MW έχουν ήδη ακυρωθεί.

Μονάδες που ενδεχομένως κατασκευαστούν δεν θα καλύπτουν τις περιβαλλοντικές οδηγίες μετά το 2025. Στην περίοδο της διασύνδεσης το 2030 θα υπάρχει αναπόσβεστο ποσό περισσότερο από 38 εκατ. ευρώ, για το οποίο η ΔΕΗ δεν αναμένεται να αποζημιωθεί.

Οι διαπραγματεύσεις για Κρήτη – Αττική

Στο μεταξύ, σήμερα στις Βρυξέλλες, επρόκειτο να πραγματοποιηθεί νέα συνάντηση για το θρίλερ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εκπρόσωποι των αρμόδιων υπουργείων Ελλάδας, Κύπρου, των ρυθμιστικών αρχών των δύο χωρών, των Ευρωπαίων Ρυθμιστών και της Κομισιόν θα αναζητήσουν συμβιβαστική λύση ως προς τη διατήρηση του έργου Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας με το χαρακτήρα του PCI.

Σημειωτέον, η απόφαση της ΡΑΕ να αναθέσει το ελληνικό τμήμα του έργου στον ΑΔΜΗΕ πριν καταλήξουν οι διαπραγματεύσεις έχει προκαλέσει αντιδράσεις από την Κομισιόν και την Ευρωπαϊκή Ένωση των Ρυθμιστικών Αρχών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, θα επιδιωχθεί ώστε στην εταιρία ειδικού σκοπού που έχει συστήσει ο ΑΔΜΗΕ, την «Αριάδνη», να μπουν και άλλοι Ευρωπαίοι Διαχειριστές, ώστε να διασφαλιστεί ο χαρακτήρας του έργου κοινού ενδιαφέροντος.

Σχόλια

όλα τα νέα στο email σας

Get new posts by email:
παράπονα Ρόδου

επικοινωνήστε

δώσε δύναμη στη φωνή σου,
κάνε τα παράπονα στον δήμαρχο,
κατήγγειλε ότι βλάπτει την κοινωνία,
διέδωσε τις πιο σημαντικές ειδήσεις,
μοιράσου χρήσιμες συμβουλές,
στείλε μας το δικό σου άρθρο
και δημοσίευσε ότι θέλεις
ή αν θίγεσαι από ανάρτηση και σχόλιο
στείλε στο paraponarodou@gmail.com
ή συμπλήρωσε την φόρμα

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *