
Μεγίστη, 30/07/2025
Αριθ. Πρωτ. 108
Προς: 1) Γραφείο Πρωθυπουργού
Κοιν.: 1) Υπουργείο Οικονομικών
2) Υπουργείο Τουρισμού
Σχετ.: 1) Αριθ. Πρωτ. 104 Έγγραφο Ε.Ν.Π.Ε.Ν
2) Αριθ. Πρωτ. 106 Έγγραφο Ε.Ν.Π.Ε.Ν
Ε.Ν.Π.Ε.Ν.
Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Ως Ένωση Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων, παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες, ώστε το αρμόδιο γραφείο που ελέγχει τα τελωνεία της χώρας, να μας απαντήσει επί των ερωτημάτων μας που καταγράφηκαν στα παραπάνω σχετικά έγγραφά μας Νο 1 από 02/06/25 και Νο 2 από 10/07/25.
Η διαπιστωμένη άρνηση απάντησης στα ερωτήματά μας, η άρνηση κοινοποίησης οδηγιών όπως έχει ζητήσει η Ένωση μας αρμοδίως, αποτελεί απαξιωτική και προσβλητική μορφή Διοίκησης εν έτι 2025, με νοοτροπία που θυμίζει αρρωστημένες εποχές «χωροφύλακα-δραγάτη» του έτους 1970, την οποία δυστυχώς επιδεικνύουν σήμερα τελωνιακοί υπάλληλοι, που αποφασίζουν και εφαρμόζουν κατά το δοκούν ό,τι θέλουν και μάλιστα βάση τελωνειακού κανονισμού, ο οποίος κατά τη γνώμη μας χρήζει άμεσης μεταρρύθμισης/τροποποίησης.
Η αυταρχική συμπεριφορά που αντιμετωπίζουμε από ορισμένα τελωνεία της χώρας, για την οποία υπαίτια κατά την γνώμη μας, είναι η προηγούμενη λανθασμένη πολιτική που εφαρμόστηκε, όπως λ.χ. των αναγκαστικών μετατάξεων του δημοσίου, με αποσπάσεις στα τελωνεία της χώρας υπαλλήλων άλλων υπηρεσιών, άσχετων με το τελωνειακό αντικείμενο, όπως επί παραδείγματι τηλεφωνητές από το ΕΚΑΒ, τραυματιοφορείς, θυρωροί Υπουργείων και άλλων Δημοσίων Υπηρεσιών κλπ., οι οποίοι στερούνται πανεπιστημιακής εκπαίδευσης επί των οικονομικών.
Η πρώτη παράγραφος στον Τελωνειακό Κώδικα, αναφέρει ότι προτεραιότητα του υπαλλήλου είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη και ΌΧΙ η επίδειξη εξουσίας σε αυτόν, παράγραφος που αρκετοί υπάλληλοι τελωνείων, αγνοούν επιδεικτικά και προκλητικά. Κατά τη γνώμη μας, όλο το σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας των Τελωνείων της χώρας είναι απαρχαιωμένο, και χρειάζεται ολική εκ βάθρων μεταρρύθμιση, διότι δε νοείται στο ψηφιακό Κράτος του έτους 2025 που ευαγγελίζεται μία προοδευτική και εκσυγχρονιστική Κυβέρνηση, μια Υπηρεσία που συναλλάσσεται με πολίτες, να λειτουργεί ως κράτος εν κράτει, χωρίς την παραμικρή συνέπεια για τους υπαλλήλους της, σε περίπτωση εσκεμμένης ή ακούσιας, λάθος απόφασης.
Η μη απάντηση που περιμένουμε κατά τα προεκτεθέντα, από τον κ. Γενικό διευθυντή (στο Νο 2 έγγραφό μας από 10/07/25), έχει ως συνέπεια κάθε τελωνειακός υπάλληλος της χώρας να συνεχίζει να εφαρμόζει κατά το δοκούν τις κείμενες διατάξεις της Τελωνειακής Νομοθεσίας, διαστρεβλώνοντας το γράμμα του νόμου, λόγω της ανεξέλεγκτης εξουσίας που απολαμβάνει, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουμε διαφορετική ερμηνεία του ίδιου νόμου, από Τελωνείο σε Τελωνείο και από υπάλληλο σε υπάλληλο.
Την προηγούμενη σεζόν επί παραδείγματι, υπάλληλοι των Τελωνείων του Ανατολικού Αιγαίου, τα επαγγελματικά σκάφη Τουρκικής σημαίας, τα “βάφτιζαν” ιδιωτικά, προκειμένου να ΜΗΝ πληρώσουν το νέο φόρο που τους αναλογούσε (ΤΕΠΑΔΑΧ), με συνέπεια τα διαφυγόντα κέρδη του Δημοσίου να είναι σημαντικά. Η Ένωση μας, που πρωτοστάτησε για την θέσπιση του νέου φόρου σε όλα τα επαγγελματικά σκάφη ανεξαρτήτου σημαίας, προς όφελος πρωτίστως των νησιών μας, λόγω των εσόδων που θα προέκυπταν για την εκτέλεση λιμενικών έργων, προέβη σε καταγγελία στο ΛΣ Πάτμου το οποίο άμεσα επενέβη, επέβαλε τις προβλεπόμενες κυρώσεις σε Τουρκικής σημαίας επαγγελματικό πλοίο και έκτοτε συμμορφώθηκαν όλοι, όσον άφορα την πληρωμή των φόρων.
Ταυτόχρονα, καταγγελία αποστείλαμε και στον τέως Διευθυντή Τελωνείων, για τους επίορκους τελωνειακούς υπαλλήλους και τα έργα τους, ο οποίος με δικές του άμεσες εντολές, έδωσε τέλος στις ενέργειες αυτών των υπαλλήλων.
Φέτος, μία πρωτοφανής απόφαση διαφορετικών Τελωνείων και πάλι του Ανατολικού Αιγαίου (βλπ. Νο 1 έγγραφό μας, από 02/06/25), απαγορεύει επί της ουσίας (λόγω άρνησης έκδοσης Δελτίου Κίνησης- Transit-log), την είσοδο στην χώρα σε επαγγελματίες ναυτικούς (με ναυτικά φυλλάδια), οι οποίοι έχουν στην κατοχή τους ιδιωτικό οικογενειακό σκάφος αναψυχής, και κάθε χρόνο επισκέπτονται εδώ και δεκαετίες τα Ελληνικά νησιά με τις οικογένειες τους την περίοδο των σύντομων αδειών τους. Αγαπημένος προορισμός των εν λόγω ναυτικών με τα σκάφη και τις οικογένειές τους, είναι τα μικρά ακριτικά νησιά μας (βλπ. αναλυτικά στο Νο 2 έγγραφό μας), τα οποία δυστυχώς φέτος δεν μπορούν να προσεγγίσουν, λόγω της συγκεκριμένης πρωτοφανούς στα χρονικά απόφασης ορισμένων Τελωνείων του Ανατολικού Αιγαίου, τους λόγους έκδοσης της οποίας αδυνατούμε πραγματικά να κατανοήσουμε.
Η συγκεκριμένη απόφαση, αποτελεί κατά τη γνώμη μας, ευθεία βολή εις βάρος των μικρών, ακριτικών νησιών μας και της μικρής τοπικής οικονομίας τους, προκαλώντας τεράστια ζημία στις νησιωτικές κοινωνίες της γαλάζιας Πατρίδας μας.
Ο επαγγελματίας ναυτικός προστατεύεται από Διεθνείς Συμβάσεις. Δεν αποβιβάζεται στην χώρα μας, άρα ο έλεγχος των 180 ημερών εκτός Ε.Ε που ισχυρίζονται ως επιχείρημα τα συγκεκριμένα Τελωνεία, δεν ευσταθεί, διότι διαμένει στην χώρα της εκάστοτε σημαίας του ιδιωτικού σκάφους του και όπως ο νόμος ορίζει, του δίνει το δικαίωμα επίσκεψης πέριξ του εκάστοτε λιμένα, ακριβώς δηλαδή όπως είναι όλα τα μικρά νησιά μας, συμβάλλοντας οικονομικά σε όλες τις τοπικές επιχειρήσεις πέριξ αυτού, όπως λ.χ. εστιατόρια, φούρνοι, ιχθυοπωλεία, μίνι μάρκετ, καφέ κλπ., καθώς γύρω από τους λιμένες δραστηριοποιείται όλη η οικονομική ανάπτυξη του εκάστοτε μικρού νησιού.
Με δική τους ευθύνη και πρωτοβουλία, οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι των συγκεκριμένων και μόνο Τελωνείων, τορπιλίζουν αυτή την τόσο σημαντική οικονομική δραστηριότητα των μικρών ακριτικών νησιών μας, δεδομένου ότι ήδη, αρκετά Θ/Γ σκάφη, δεν προσεγγίζουν τα Ελληνικά νησιά λόγω της κατάστασης αυτής, την οποία οι ιδιοκτήτες στηλιτεύουν, αναρτώντας συνέχεια σε όλα τα social media, αρνητικά και δυσφημιστικά σχόλια για την χώρα μας, αποδοκιμάζοντας το τελωνειακό σύστημα που τους θεωρεί ανεπιθύμητους. Άμεση απόρροια της συμπεριφοράς αυτής των συγκεκριμένων τελωνειακών υπαλλήλων, είναι η σημαντική απώλεια εσόδων για την πραγματική οικονομία των μικρών ακριτικών νησιών μας και των ακριτών μας, που είναι τόσο σημαντικά για την επιβίωσή τους και την παραμονή τους στα ακριτικά αυτά νησιά μας, όπως επί παραδείγματι η Σύμη, στην οποία παρατηρείται δραματική μείωση αφίξεων των ιδιωτικών αυτών σκαφών, για τον συγκεκριμένο λόγο που σας περιγράφουμε.
Επειδή όμως δεν είμαστε μηδενιστές, ούτε «τσουβαλιάζουμε» συμπεριφορές και χαρακτήρες, οφείλουμε να ομολογήσουμε με την παρούσα μας, ότι υπάρχουν και τα φωτεινά παραδείγματα, εξαίρετων και ακέραιων τελωνειακών υπαλλήλων, που υπηρετούν στα περισσότερα Τελωνεία της χώρας μας, οι οποίοι έχουν κατανοήσει πλήρως τον πολύ σημαντικό ρόλο τους στην οικονομία της νησιωτικής Πατρίδας μας, και υπερβάλλουν εαυτόν σε πολλές περιπτώσεις, προκειμένου να φέρουν εις πέρας το δύσκολο έργο τους, με γνώμονα πάντα το συμφέρον των ακριτικών μας νησιών και των τοπικών τους Κοινωνιών.
Μετά τιμής
Εκ του Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
ΜΑΡΙΝΟΣ Διονύσιος ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ Κωνσταντίνος
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις των διαχειριστών μπορεί να μην συμπίπτουν με τα άρθρα.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές.
Κακόβουλα σχόλια αφαιρούνται όπου εντοπίζονται.
Η ευθύνη των σχολίων βαρύνει νομικά τους σχολιαστές.
Η ταυτότητα των σχολιαστών είναι γνωστή μόνο στην Google.
Όποιος θίγεται μπορεί να επικοινωνεί στο email μας.
Ενδιαφέροντα σχόλια σε όλα τα μέσα μας μπορεί να γίνουν αναρτήσεις.
Περισσότερα στους όρους χρήσης.